دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
۱۸ ماه مه ۲۰۰۴ ـ یک روزنامه جهانی با روشی کاملا تازه
« مترو اینترنشنال» روزنامه ای که با روش تازه و مطابق وقت و سلیقه انسان قرن ۲۱ منتشر می شود ۱۷ ماه مه ۲۰۰۴ سی و ششمین شماره خود را در نیویورک منتشر کرد. این روزنامه ۱۴ میلیونی که هم اکنون هر روز در ۱۶ کشور و به ۱۵ زبان منتشر می شود متعلق به یک شرکت سوئدی است که بر پایه تجربه و اندیشه « یان ستن بک » روزنامه نگار فقید سوئدی که دو سال پیش فوت شد انتشار می یابد. « یان » که چند هیات جامعه شناس و روانشناس را مامور بررسی انسان قرن ۲۱ از لحاظ روزنامه خوانی و کسب خبر و نظر کرده بود و تجربه صدها ناشر در کشورهای مختلف را به دست آورده بود به این نتیجه رسیده بود که انسان قرن ۲۱ نمی تواند و نمی خواهد هر روز بیش از ۱۵ دقیقه وقت خود را صرف خواندن روزنامه کند. می خواهد که خبر و تحلیل کوتاه و ساده و با حذف زوائد باشد، حاشیه رفتن و دراز نویسی و مطالب غیر خبری را دوست ندارد. عکس خبری را ترجیح می دهد. مانند انسان قرون ۱۹ و ۲۰ مطالب بلند و نوشته هایی را که به او فایده نمی رسانند از روزنامه نمی خواهد و آنها را کار مجله و کتاب می داند. تیتر روزنامه را بر مطلب ترجیح می دهد ، پس باید کامل و گویا باشد. چنین روزنامه ای به جای انبوه خبرنگار تازه کار نیاز به چند روزنامه مجرب دارد. روزنامه ای را که صفحات زیاد داشته باشد نمی خواهد و حوصله به دست گرفتن و ورق زدنش را ندارد و .... به علاوه روزنامه خوان قرن ۲۱ صرف نظر از این که در کدام کشور زندگی می کند نمی خواهد که وقت صرف کند و برود و روزنامه بخرد. او ترجیح می دهد که روزنامه را در ایستگاه مترو و اتوبوس و یارستوران از« رک ( سبد پایه دار ) » به رایگان بردارد و پس از خواندن بگذارد و برود و اگر مایل به فایل کردن برخی مطالب برای استفاده بعدی باشد، هر چند وقت یک بار یک «سی دی» محتوای روزنامه را خریداری و نگهداری کند. « یان » گفته است که علت بی توجهی به روزنامه های حزبی و حاوی نطق های طولانی و جملات نامانوس و کلمات غامض همین بوده است که انسان قرن ۲۱ روانشناسی دیگری دارد. « یان » معتقد است که درآمد روزنامه تنها از آگهی باید تامین شود ، زیرا که فروش آن در حال حاضر هم دردسر است. از یک طرف ۳۰ درصد بهای سهم روزنامه فروش می شود به علاوه توزیع و حسابداری آن پر هزینه و درد سر است.
« یان » پیش بینی کرده بود که اگر روزنامه های موجود این واقعیت را درک نکنند و روش خود را با نیاز قرن تطبیق ندهند از میان خواهند رفت. برپایه عقاید « یان » روزنامه مترو نخست در سوئد و سپس به ترتیب در چک ، لهستان ، هنگ کنگ ، ایتالیا. کانادا ، فیلیپین ، شیلی ، کره جنوبی ، فرانسه ، آمریکا و ... منتشر شد و موفق بوده است. کشور بعدی آلمان خواهد بود.
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی علیرضا زاکانی حمید نوری قالیباف محمدباقر قالیباف پزشکیان
هواشناسی سازمان هواشناسی سرطان معدن تهران شازند سیل شهرداری تهران وزارت بهداشت جاده چالوس قتل آموزش و پرورش
حقوق بازنشستگان قیمت طلا قیمت خودرو دولت سیزدهم خودرو قیمت دلار ایران خودرو همستر کامبت بورس یارانه قیمت سکه سهام عدالت
تلویزیون سینمای ایران فضای مجازی عربستان کربلا رسانه ملی موسیقی سریال دفاع مقدس سینما بازیگر
وزارت علوم دانشگاه آزاد اسلامی فناوری ایکس
رژیم صهیونیستی غزه روسیه جنگ غزه فلسطین آمریکا اوکراین چین ترکیه حزب الله لبنان جنگ اوکراین یمن
فوتبال یورو 2024 پرسپولیس استقلال سپاهان باشگاه پرسپولیس مس رفسنجان جام ملت های اروپا جام حذفی لیگ برتر فدراسیون فوتبال بازی
اینترنت هوش مصنوعی اپل تلگرام ناسا ایلان ماسک سامسونگ گوگل تجهیزات پزشکی
کاهش وزن سازمان غذا و دارو ویتامین چاقی سنگ کلیه غذا میگرن