جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
شباهت های رستاخیز مهدی عج با رستـاخیـز آخـرت
ایام الله، ایام مخصوصی است كه نعمت و رحمت و یا عذاب و كیفر الهی در آن ظاهر میشود. نسبت دادن این روزها به خدا با اینكه همه ایام و همه موجودات از آن خداست، به خاطر حوادث مهمی است كه در آن رخ داده و یا خواهد داد، مانند روز قیامت كه در آن سلطنت آخرتی خدا هویدا میگردد و روز قیام مهدی كه در آن، حكومت عدل بر گستره جهان سیطره پیدا میكند. بعضی از ایام الله در روایت ذیل معرفی شده است:
"عَنْ مُثَنَّی الْحَنّاطِ قالَ: سَمِعْتُ اَبا جَعْفَرٍ یَقُولُ: اَیّامُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ثَلاثَهٌٔ: یَوْمٌ یَقُوُمُ الْقائِمُ، وَ یَوَمُ الْكَرَّهِٔ، وَ یَوَمُ الْقِیامَهِٔ؛۱ ایام الله سه روز است؛ روز قیام مهدی علیهالسلام ، روز رجعت و روز قیامت."
نوشتار كوتاهی كه پیش رو دارید به بررسی اجمالی شباهتهای دو مورد از ایام الله ـ یعنی روزگار قیام حضرت مهدی و روز رستاخیز ـ پرداخته است.
۱ ـ حوادث عجیب
یكی از وجوه مشترك بین رستاخیز آخرت و قیام مهدی علیهالسلام ، وقوع حوادث و رخدادهای بزرگ است كه قبل از شروع آن دو، تحقق پیدا میكند.
قیامت كبری و رستاخیز مهدی علیهالسلام ، به خاطر اهمیتشان، مورد بشارت و نوید همه انبیا و اولیای الهی قرار گرفته، بلكه وجه مشترك همه ادیان الهی است.
حوادث قبل از قیامت كبری
الف . متلاشی شدن كوهها
"یَوْمَ تُرْجُفُ اْلاَرْضُ وَ الْجِبالُ"۲؛ "روزی كه زمین و كوهها به لرزه درآیند."
"وَ حُمِلَتِ اْلاَرْضُ وَ الْجِبالُ فَدُكَّتا دَكَّهًٔ واحِدَهًٔ"؛۳ "و زمین و كوهها از جای خود برداشته شوند و یكباره درهم كوبیده گردند."
ب . زلزلههای عظیم
"یا اَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ اِنَّ زَلْزَلَهَٔ السّاعَهِٔ شَیءٌ عَظیمٌ."۴؛ "ای مردم از پروردگارتان پروا كنید؛ چرا كه زلزله رستاخیز امری بزرگ است."
"اِذا رُجَّتِ اْلاَرْضُ رَجّا"۵؛ "چون زمین با تكان [سختی] لرزانده شود."
ج . بی فروغ شدن خورشید و ستارگان
"اِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ اِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ"۶؛ "آنگاه كه خورشید به هم درپیچد، و آنگاه كه ستارگان تیره شوند."
"وَ خَسَفَ القَمَرُ وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ"۷؛ "و ماه بی نور گردد و خورشید و ماه یك جا، جمع شوند."
حوادث قبل از رستاخیز مهدی علیهالسلام
الف . صیحه آسمانی
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: "یُنادی مُنادٍ مِنَ السَّماءِ اَوَّلَ النَّهارِ؛ یَسْمَعُهُ كُلُّ قَوْمٍ بِأَلْسِنَتِهِمْ؛۸ در ابتدای روز، گویندهای در آسمان ندا میدهد، به گونهای كه هر قومی با زبان خود، آن ندا را میشنود."
"اِذا نادی مُنادٍ مِنَ السَّماءِ اَنَّ الْحَقَّ فی آلِ مُحَمَّدٍ فَعِنْدَ ذلِكَ یَظْهَرُ الْمَهْدِیُّ عَلی اَفْواهِ النّاس ِوَ یَشْرَبُوْنَ حُبَّهُ وَ لا یَكُونُ لَهُمْ ذِكْرُ غَیْرِهِ؛۹ هر گاه گویندهای از آسمان صدا بزند كه حق با اولاد محمد صلیاللهعلیهوآله است، در آن هنگام، ظهور مهدی علیهالسلام بر سر زبانها میافتد، به گونهای كه دل را به محبت او سیراب میكنند و غیر او را یاد نمیكنند."
ب. خسوف و كسوف
از نشانههای ظهور، كسوف در نیمه ماه رمضان و خسوف در آخر و یا اول همان ماه است.
كسوف در روزهای نخست و روزهای آخر ماه و خسوف در روزهای میانی ماه، طبیعی و عادی است و در طول تاریخ، بارها و بارها، رخ داده و از نظر علمی، خسوف و كسوف در روزهای یاد شده، پدیده عادی به حساب میآید و از دیرباز، منجمان، بر اساس محاسبههای دقیق ریاضی و نجومی، زمان گرفتن خورشید، یا ماه را در طول سال، پیش بینی میكردهاند، ولی خورشید گرفتگی در وسط ماه یا ماه گرفتگی در اول و یا آخر آن، امری غیرعادی است. البته در خود روایات هم، به غیرعادی بودن تحقق این نشانه، تصریح شده است.۱۰
از امام باقر علیهالسلام نقل شده است كه: "آیَتانِ تَكُونانِ قَبْلَ الْقائِمِ لَمْ تَكُونا مُنْذُ هَبَطَ آدَمُ علیهالسلام اِلَی اْلاَرْضِ، تَنْكَسِفُ الشَّمْسُ فِی النِّصْفِ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ وَ الْقَمَرُ فی آخِرِهِ، فَقالَ رَجُلٌ یَابْنَ رَسُولِ اللّهِ تَنْكَسِفُ الشَّمْسُ فی آخِرِ الشَّهْرِ وَ الْقَمَرُ فِی النِّصْفِ؟ فَقالَ اَبُو جَعْفَر علیهالسلام : اِنّی لأََعْلَمُ بِما تَقُولُ وَ لكِنَّها آیَتانِ لَمْ تَكُونا مُنْذُ هَبَطَ آدَمُ علیهالسلام ؛۱۱ پیش از قیام مهدی علیهالسلام دو نشانه پدید خواهد آمد كه از زمان هبوط آدم علیهالسلام در زمین بی سابقه است؛ گرفتن خورشید در نیمه ماه رمضان و گرفتن ماه در آخر آن. مردی به امام عرض كرد: ای پسر رسول خدا! كسوف در وسط و خسوف در آخر ماه؟! حضرت فرمود: همانا من به آنچه میگویی داناترم، این دو از آیتهای الهی هستند كه واقع شدن آنها از زمان هبوط آدم علیهالسلام تاكنون سابقه ندارد."
به نظر میرسد وقوع این دو امت من در زمان مهدی علیهالسلام
به نعمتی دست یابند كه پیش از آن و در هیچ دورهای دست نیافته بودند. [در آن روزگار[ آسمان باران فراوان دهد، و زمین هیچ روییدنی را در دل خود نگاه ندارد.
پدیده به صورت غیرعادی، به خاطر آن است كه اهمیت مسأله ظهور، نمایان شود و مردم از خواب غفلت بیدار شوند و خود را مهیّای مشاركت در آن نهضت عظیم سازند.
ج . بارانهای پیاپی
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: "اِنَّ قُدّامَ الْقائِمِ لَسَنَهٌٔ غَیْداقَهٌٔ یَفْسُدُ التَّمْرُ فِی النَّخْلِ فَلا تَشُكُّوا فی ذلِكَ؛۱۲ در آستانه قیام مهدی علیهالسلام سالی پر باران خواهد بود كه در اثر آن، خرما بر روی نخل میپوسد. پس در این امر، تردیدی به خود راه ندهید."
البته برای قیام امام مهدی علیهالسلام علائم و نشانههای بسیاری بیان شده كه به ذكر عناوین برخی از آنها اكتفا میكنیم:
د . طلوع خورشید از مغرب
ذ . خروج یأجوج و مأجوج
ر . خروج دجّال
ز . خروج یمانی
ه·· . خروج سفیانی۱۳
۲ ـ برقراری عدالت
اجرای عدالت و تحقق آن، یكی از وجوه مشترك بین قیامت كبری و قیامت صغری (ظهور مهدی علیهالسلام ) است.
عدالت در قیامت كبری
"وَ نَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیمَهِٔ فَلا تُظْلَمُ نَفسٌ شَیْئا وَ اِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّهٍٔ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنا بِها وَ كَفی بِنا حاسِبینَ"؛۱۴ "ترازوهای عدل را در روز رستاخیز قرار میدهیم، پس هیچ كس [در] چیزی ستم نمیبیند. و اگر [عمل] هموزن دانه خردلی باشد آن را میآوریم وكافی است كه ما حساب كننده باشیم."
"فَمَنْ یَعَمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍٔ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍٔ شَرّاً یَرَهُ"؛۱۵ "پس هر كس هموزن ذرهای نیكی كند آن را خواهد دید و هر كس هموزن ذرهای بدی كند آن را خواهد دید."
عدالت در رستاخیز مهدی
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله میفرمایند: "... اَلتّاسِعُ مِنْهُمْ قائِمُ اَهْلِ بَیْتی، مَهدِیُّ اُمَّتی، اَشْبَهُ النّاسِ بی فی شِمائِلِه وَ اَقْوالِهِ وَ اَفْعالِهِ، یَظْهَرُ بَعْدَ غِیبَهٍٔ طَویلَهٍٔ وَ حَیْرَهٍٔ مُضِلَّهٍٔ، فَیُعْلِنُ أَمْرَ اللّهِ وَ یُظْهِرُ دینَ اللّهِ... فَیَمْلأَُ اْلاَرضَ قِسْطا وَ عَدْلاً، كَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما؛۱۶ نهم آنان (امامان) قائم خاندان من، مهدی امتم میباشد. او در سیما و گفتار و كردار شبیهترین مردم به من است. پس از غیبت طولانی و سردرگمی گمراه كنندهای ظاهر میشود، آنگاه امر خدا را اعلان و آئین خدا را آشكار میسازد... پس زمین را از عدل و داد لبریز میكند."
امام باقر علیهالسلام میفرماید: "... وَ كَذلِكَ القائِمُ اِذا قامَ یُبْطِلُ ما كَانَ فِی الْهُدْنَهِٔ مِمّا كانَ فِی اَیْدِی النّاسِ وَ یَسْتَقْبِلُ بِهِمُ الْعَدْلَ؛۱۷
همچون پیامبر صلیاللهعلیهوآله آنگاه كه قائم علیهالسلام قیام كند، آنچه را از راه و روشهای غلط میان مردم در زمان قبل از ظهور رایج است زیر پا مینهد، و آیین دادگری را برپا میدارد."
جناب حكیمه خاتون چنین روایت میكند: آن امام بزرگ در لحظات نخستین پس از تولد، لب به سخن گشود و [همچون پیامبران كه در آغاز كودكی توان سخن گفتن دارند] به یكتائی خداوند و رسالت حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله و امامت امام علی علیهالسلام و دیگر امامان گواهی داد، سپس چنین فرمود: "اَللّهُمَّ أَنْجِزْ لی ما وَعَدْتَنی، وَ أَتْمِمْ لی اَمْری، وَ ثَبِّتْ وَطْأَتی، وَامْلَأِ اْلاَرْضَ بی عَدْلاً وَ قِسْطا؛ خداوندا! به آنچه به من وعده دادی وفا كن، و امر مرا (حكومت عدالت گستر جهانی) به كمال برسان، و گامهای مرا استوار بدار، و زمین را به دست من آكنده از عدل و دادساز."
۳ ـ اقتدار در حاكمیت
از شباهتهای دیگری كه بین این دو قیام میتوان ذكر كرد، اقتدار در حاكمیت است.
اقتدار حاكمیت در قیامت كبری
یكی از مهمترین منزلگاههای قیامت كه اقتدار خداوند را به منصه ظهور میرساند، مرحله رسیدگی به حساب خلایق در دادگاه عدل الهی با حضور شاهدان مختلف، و سنجش اعمال در ترازوی مخصوص است. دادگاهی كه همه را غرق در وحشت و اضطراب میكند، دادگاهی كه قاضی و داورش خدای مقتدر و قوی است.
"فَما یُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدّینِ، اَلَیْسَ اللَّهُ بِاَحْكَمِ الْحاكِمینَ"؛۱۸ "پس چه چیز تو را بعد از این به تكذیب جزا وا میدارد، آیا خداوند، بهترین حكم كنندگان نیست."
"اَلا لَهُ الْحُكْمُ وَ هُوَ اَسْرَعُ الْحاسِبینَ"؛۱۹ "آگاه باشید كه حكم و داوری مخصوص اوست، و او سریعترین حسابرسان است."
"اَللّهُ یَحْكُمُ بَیْنَكُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِٔ فیما كُنْتُم فیهِ تَخْتَلِفُونَ"؛۲۰ "خدا در روز قیامت در مورد آنچه با یكدیگر در آن اختلاف میكردید، داوری خواهد كرد."
●اقتدار حاكمیت در قیام مهدی علیهالسلام
امام مهدی علیهالسلام ، در اجرای حدود و احكام الهی و مبارزه با ستمگران، قاطعیتی خدائی دارد، چشم پوشی و مسامحه در راه و روش او نیست. از ملامت ملامت گران ابایی ندارد و از هیچ مقام و قدرتی نمیهراسد. قاطعیت وسازش ناپذیری، خصلت همه رهبران راستین الهی است، و در امام مهدی علیهالسلام این خصلت در حد اوج و كمال است.
امام علی علیهالسلام میفرماید:
"وَ لَیُطَهِّرَنَّ اْلاَرْضَ مِنْ كُلِّ غاشٍ؛۲۱] امام مهدی علیهالسلام ] زمین را از هر چه باعث فریب و گمراهی مردم شود، پاك میسازد."
از امام باقر علیهالسلام نقل شده كه فرمودند: "لَیْسَ شَأنُهُ اِلاّ بِالسَّیْفِ، لا یَسْتَتیبُ اَحَدا، وَ لا یَأْخُذُهُ فِی اللّهِ لَوْمَهُٔ لائِمٍ؛۲۲ شیوه [حضرت مهدی علیهالسلام ] تنها با شمشیر است و توبه كسی را نمیپذیرد و در راه اجرای احكام الهی، از ملامت هیچ ملامتگری نمیهراسد."
۴ ـ بشارت انبیاء و اولیاء به ظهور قیامت كبری و صغری
قیامت كبری و رستاخیز مهدی علیهالسلام ، به خاطر اهمیتشان، مورد بشارت و نوید همه انبیا و اولیای الهی قرار گرفته، بلكه وجه مشترك همه ادیان الهی است. به خصوص قیام مصلح جهان، كه در برخی مكاتب غیر الهی نیز مورد توجه بوده است.
بشارت به قیامت كبری
"وَ اِلی مَدْیَنَ اَخاهُمْ شُعَیْباً فَقالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ ارْجُوا الْیَوْمَ اْلآخِرَ"؛۲۳ "و به سوی [مردمِ] مدین، برادرشان شعیب را [فرستادیم]. گفت: ای قوم من، خدا را بپرستید و به روز بازپسین امید داشته باشید."
"اِذا وَقَعَتِ الْواقِعَهُٔ لَیْسَ لِوَقْعَتِها كاذِبَهٌٔ"؛۲۴ "زمانی كه آن واقعه وقوع یابد، [كه] در وقوع آن هیچ دروغی نیست."
"یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ"؛۲۵ "ای كسانی كه ایمان آوردهاید، از خدا پروا دارید، و هر كسی باید بنگرد كه برای فردا[ی خود[ از پیش چه فرستاده است."
نویسنده:حسین الهی نژاد
پاورقیها:
۱۳ ـ چشم به راه مهدی، همان، ص ۲۷۳.
۱۱ ـ شیخ طوسی، كتاب الغیبه، ص ۲۵۱؛ غیبت نعمائی، ص ۲۵۰.
۱۴ ـ انبیاء/۴۷.
۱۷ ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۱؛ شیخ طوسی، تهذیب، ج ۶، ص ۱۵۶.
۱۹ ـ انعام/۶۲.
۱۰ ـ چشم به راه مهدی، جمعی از نویسندگان، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ص ۲۹۹.
۱۵ ـ زلزله / ۸ و ۷.
۱۲ ـ شیخ مفید، ارشاد، ج ۱، ص ۳۷۰.
۱۶ ـ شیخ صدوق، كمال الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۲۵۷.
۱ ـ شیخ صدوق، خصال، ج ۱، ص ۱۰۸.
۱۸ ـ تین/ ۸ و ۷.
۲۳ ـ عنكبوت/۳۶.
۲۸ ـ سفر پیدایش: فصل ۱۲، بند ۷؛ فصل ۱۳، بند ۱۵ و فصل ۱۵، بندهای ۵ ـ ۸ .
۲۰ ـ حج/۶۹.
۲۲ ـ همان مدرك، ج ۵۲، ص ۳۵۴.
۲۷ ـ انبیاء/۱۰۵.
۲۹ ـ كتاب حیقوق نبی: فصل ۲، بندهای ۳ ـ ۵.
۲۴ ـ واقعه/ ۱ و ۲.
۲۵ ـ حشر/۱۸.
۲۶ ـ مهدی پور علی اكبر، او خواهد آمد، ص ۹۳.
۲۱ ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۲۰.
۲ ـ مزمل/۱۴.
۳۲ ـ رك، او خواهد آمد، علی اكبر مهدی پور؛ جاماس نامه.
۳۹ ـ غافر/۱۶.
۳۸ ـ طارق/۹.
۳۴ ـ دهر/۵.
۳۵ ـ كهف/ ۳۱.
۳۶ ـ مفاتیح الجنان، ص ۵۳۱.
۳۱ ـ انجیل لوقا: فصل ۱۲، بندهای ۳۵ - ۳۶.
۳ ـ حاقه/۱۴.
۳۷ ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۳.
۳۰ ـ انجیل متّی: فصل ۲۴، بندهای ۲۷، ۳۰، ۳۵، ۳۷ و ۴۵.
۴۱ ـ طبق نقل روایات حضرت داود به باطن مردم آگاه بوده و بر اساس آن با مردم برخورد میكرده و حكم صادر میكرده است.
۴۵ ـ كهف/۹۹.
۴۶ ـ یس/۵۱.
۴۹ ـ بقره/۲۴۳.
۴ ـ حج/۱.
۴۴ ـ زمر/۶۸.
۴۳ ـ طوسی، محمد، الثاقب فی المناقب، موسسه انصاریان، ص ۵۶۵.
۴۰ ـ تكویر/۱۰.
۴۸ ـ همان، ص ۳۹.
۴۲ ـ الصفار القمی، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد علیهالسلام ، نشر مكتبهٔ آیهٔ الله مرعشی نجفی، ص ۲۸۵.
۴۷ ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۲۱.
۵۶ ـ صدوق، كمال الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۳۲۷.
۵۱ ـ بقره/۲۵۹.
۵۵ ـ نباء/ ۲۱ ـ ۲۵.
۵۰ ـ تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص ۵۵۷.
۵۲ ـ تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص ۵۵۶.
۵۳ ـ فجر/ ۲۵ ـ ۲۶.
۵ ـ واقعه/۴.
۶ ـ تكویر/۱.
۷ ـ قیامت/۷.
۸ ـ شیخ طوسی، كتاب الغیبه، ص ۴۵۳؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۸۸.
۹ ـ تاریخ ما بعد الظهور، ص ۱۷۶.
منبع:نشریه مبلغان ، شماره ۳۱
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست