شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

گونه شناسی مبلمان گیاهی در باغ های شیراز


گونه شناسی مبلمان گیاهی در باغ های شیراز

باغ سازی, آرزوی دائم و دیرین معماران در خلق فضاهای معماری زنده, که روح انعطاف و حرکت بر آن حاکم باشد را برآورده کرده است روانی جوی ها و فواره ها, وزش باد, حرکت شاخ و برگ ها, رشد, خزان و شکوفایی, تولد نهال ها, جایگزینی رنگ ها و گونه ها, صدای بال پرندگان, چرخش و لرزش سایه ها و , همه و همه معماری باغ را شایسته تعبیر معماری نرم و جاندار و معماری جوشنده و جاری کرده اند

باغ‎سازی، آرزوی دائم و دیرین معماران در خلق فضاهای معماری زنده، که روح انعطاف و حرکت بر آن حاکم باشد را برآورده کرده است. روانی جوی‎ها و فواره‎ها، وزش باد، حرکت شاخ و برگ‎ها، رشد، خزان و شکوفایی، تولد نهال‎ها، جایگزینی رنگ‎ها و گونه‎ها، صدای بال پرندگان، چرخش و لرزش سایه‎ها و...، همه و همه معماری باغ را شایسته تعبیر معماری نرم و جاندار و معماری جوشنده و جاری کرده‎اند. معماری باغ آنگاه اهمیت ویژة خود را بیشتر نشان می‎دهد که به یاد بیاوریم؛ باغ به‎عنوان کهن‎ترین تفرجگاه مصنوعی، شاید به نوعی سمبل و دلالت بر برقراری آرامش حاکم در کشورداری نیز هست.

پویایی و تغییر، جذاب‎ترین ویژگی معماری باغ محسوب می‎شود که در عین حال رصد تطورات تاریخی آن‎را بسیار دشوار می‎کند. چنانچه از موضع ورود این نوشته، اطلاعات چندانی از طرح اولیه باغ پاسارگاد ـ که معمولاً به عنوان سرآغازی بر معماری باغ در فارس و ایران مطرح می‎شود ـ به‎دست نمی‎آید. همین پویایی و حرکت در ذات معماری باغ، باعث می‎شود شناخت، نگهداری، حفاظت و مرمت باغ از دخالت در اجزاء فراتر رفته و بیش از موارد مشابه وارد حوزه‎های چرایی شود. چرایی در انتخاب‎ها و مفاهیم پنهان در پشت بقایای ظاهری.

خصوصاً، دشواری آنگاه بیشتر نمود پیدا می‎کند که نمی‎توان به یقین پاسخی صریح و همه‎پذیر برای این سئوال پیدا کرد که؛ « آیا گونه‎ای از درخت یا درختچه که قدمت حضوری مثلاً در حدود یک یا دو قرن در منطقه دارد، در چه مقیاسی مهمان و یا بومی تلقی می‎شود؟»

عنوان فایل
گونه‎شناسی مبلمان گیاهی در باغ‎های شیراز application/msword
941e1e1c41914ecb8a227e173a662c16.doc
817 KB
دانلود

سعید فلاح فر