یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
کاربران چگونه از اینترنت برای خود شکوفایی استفاده می کنند
فناوری دیجیتالی و «جامعه شبکه ای» (رین گولد ۲۰۰۰ ، هیمانن ۲۰۰۱) تغییر اساسی در کاپیتالیسم فعلی ایجاد کرده، و افراد را از یک زندگی مصرفی به سوی زندگی ای سوق داد که در آن میتوانند به صورت فردی یا اشتراکی در ساختن چیزی جدید سهیم بوده، و در فرایند «هم آفرینی» شرکت کنند در این مقاله به این نظریه پرداخته میشود که مصرف کنندگان با اتخاذ نقشی فعال و خلاق، به خود شکوفایی خویش کمک می کنند.
هنگامیکه پرسش هایی در زمینه چگونگی تجارب و ز ندگی افراد در قلمرو مجازی ، و در مورد این موضوع مطرح می کنیم که آنها چگونه خود را در این محیط درک می کنند، پاسخ این سوالات به شدت متکی بر واقعیت هستی شناختی است که ما به فضای مجازی نسبت می دهیم . در یک سطح ، کامپیوتر نوعی ابزار و اینترنت سیستم حمل و نقل فیزیک ی متصل یعنی فضایی است که می توانیم بیت ها و بایت ها اطلاعات و داده ها را مبادله کنیم.
گرچه بسیاری این دیدگاه واقع گرایانه را قبول دارند، به نظر می رسد که این دیدگاه در برابر نظریه تحویل گرایی آسیب پذیر باشد.
پس احساسات، خیالپردازیها و سرگرمی ها چه می شوند؟(Holbrook & Hirschm an)
فضاهای مجازی تخیلی و ساخته دست انسان هستند؛ نتایج داستان های علمی تخیلی پر از تناقض و خیال پردازیهای واقعی و غیرواقعی تکنولوژیک اند.در محیط های چندکاربره و دیگر گروه های اینترنتی،خارج از خود های جسمانی ما، این خیال پردازی های پسا مدرن یک زندگی پسا انسانی، براستی زندگی می شوند.
دیگر نویسندگان نمایی معنوی از فضای مجازی یعنی فضایی برای تفکر و تامل و دست یابی به «خود ی» متعالی تر به تصویر می کشند.
همچنین اینترنت نشان دهنده فضایی گروهی و اشتراکی، فضایی سرشار از معانی ملموس و فرهنگی نیز هست این فرهنگها که در فضای لیبرال قرار گرفته اند، مجالی به فعالیتهای سیاسی وآرمان گرایانه می بخشند،و بستر مناسبی برای رشد و ترقی مقاومت مصرف کنندگان و سیستم های اعتراض آمیز هستند.شرایط تکنولوژیکی به همراه جریانات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رویکرد ما نسبت به خودرا شکل می دهند. حال ا ینکه ما خود را تصمیم گیرندگانی منطقی بدانیم یا "خود"هایی خلاق و پر شور، موجوداتی معنوی یا سایبورگ های پسا انسانی، این دریافت عمیقا ریشه در سیستم ارزشی فعلی جامعه ی ما دارد، اما به همان نسبت نیز در عاملیت ما بر تکنولوژی منعکس شده است.
شرایط پسا مدرن، چند پارگی و تحرک ۸ خود های ما را به چالش می طلبند، بنابراین ما بیش از پیش به خود اندیشی پرداخته و در جستجوی کیستی خود بر می آییم.
طبق اظهارات یونگ ( ۱۹۹۰ ) خود شکوفایی فرایندی است که خودآگاه و ناخودآگاه، فرد و گروه را در سطح متعالی تری از «خود » به یکدیگر پیوند می دهد.
مسیحیت و دیگر مذاهب ادعا می کنند که خوشبختی واقعی درون روح و جان ما قرار دارد.همچنان که افراد بیش از پیش متوجه بهزیستی معنوی ، ارزش های اخلاقی و قا بلیت های احساسی خود می شوند، می کوشند بنیانی استوار و عینی برای متمرکز کردن خود بیابند . کیفیت آزادی بخش اینترنت، کاربران اینترنتی را دعوت میکند تا به تفکر، تجربه، بازی، فعالیت های گروهی و ارتباط پرداخته و در نهایت «خود»های دیجیتالی خود را باز یابند.
● روش ها و یافته ها
سایت جنبش منابع رایگان شامل تعداد زیادی از طراحانی است که به طور داوطلبانه به تولید نرم افزارهای اینترنتی می پردازند . این نرم افزار ها به لحاظ تکنیکی در سطح بالایی قرار داشته و میلیونها کاربر در سراسر دنیا می توانند از آ نها استفاده کنند .علت اصلی انتخاب جنبش منابع ر ایگان به عنوان سایت تحقیقاتی، زندگی گسترده طراحان آن روی نمایشگر رایانه بود.
یک رویکرد تحقیقاتی شبیه به نژاد نگاری اینترنتی کوزینت که البته به آن اندازه مشارکتی نبود و رویکرد نظری معتبر گلاسر و استراوس به همراه یک پرسش نامه اینترنتی که میان اعضای گروه توزیع گردید انتخاب شد.از پاسخ د هندگان خواسته شد که آزادانه نظر خود در خصوص حضور در جنبش منابع رایگان را ارایه نمایند . این پاسخ ها بررسی شده و با داده های مبتنی برمشاهده ترکیب گردید تا آنکه نظر نهایی حاصل آمده و نهایتا درون مایه ی منسجمی به دست آمد:
برنامه نویسی بعنوان تجسم ذهن، مبادله همتا و تاثیر رایگان بودن، بسوی مغز اشتراکی ، کارداوطلبانه، از روی علاقه یا تعصب شدید ، خود اشتراکی، فرزندان انقلاب، دیگری شبکه ای شده وحس جاودانگی.
کد از منظر مدرنیسم چیزی جز تجسم افکار یک فرد نیست . با اینحال حتی اگر ما ساخته یک فرد را از افکار و احساسات ایده آل گرایانه جدا کنیم، می توانیم تاثیر تکنولوژی اینترنت بر خود شکوفایی افراد را ببینیم. حال که با یک دیگر ارتباط داریم، این تجسمها دیجیتالی شده و بدین ترتیب برای جامعه اینترنتی قابل مشاهده خواهند بود . وانگهی آنها به واسطه تجسم دیگر افراد هم فکرگسترش یافته، مورد استفاده هر کاربر اینترنتی قرار گرفته ، با دیگر محصولات ذهنی ادغام شده و به صورت جهانی در می آ یند. این امر به واسطه رایگان بودن ممکن شده است . استعاره مغز اشتراکی یکی از استعاره های قوی در گروه منابع رایگانا ست، چرا که نوید دهنده دگرگونی خود آگاهی و شناختی فرد به صورت یک نوآوری باشکوه و بی همتای جهانی است . افراد با یک دیگر همکاری میکنند چرا که تاکنون نتیجه تلاش دسته جمعی آنها بیشتر از توا نایی های فردی شان بوده است، و همکاری آنان با دیگران منجر به کسب نتایج شگفت انگیزی شده است. از منظر گرایش پسا مدرن ونسبیت باور، داده ها آشکار کننده اشتیاق، دقت، خُلق، ایدئولوژی و معنویت هستند.اگر این موضوع را از دیدگاهی واقع گرایانه بررسی کنیم، همگی میدانیم که در آخر همه چیز به یک کل ختم میشود، که خود مشتا قمان آن کل را جز یی از ما می سازد .یک مخلوق ،یک شاهکار که باعث میشود جهان به هستی خود ادامه دهد.حتی اگر بدانیم که تیزهوشی مخلوق ما یک ساختارذهنی است، با ز هم به آن افتخار می کنیم. افراد که از خودهای جسمانی خویش رها شده اند،در یک گروه اینترنتی برای خود سازی از نمادهای فرهنگی، زبان، خلق و خو و کاربرد کلمات متنوعی استفاده می کنند. فرهنگ تعیین کننده امکانات و مرزهای خود سازی درون یک گروه اینترنتی است.نقش کاربردی آن در تحقق و شکوفایی خود، در تلاش فرد برای تعلق داشتن قرار دارد.زبان، مناسک مذهبی، نمادها و نشانه ها راه را برای ساختن خود اشتراکی هموار می سازند.این خود های اشتراکی از آن جهت اینترنت را به عنوان فضای فعالیت خود انتخاب کرده اند تا نمونه متناقضی در برابر محدودیت سازمان ها و شرک تهای اقتصادی، عمل و اندیشه صنفی وار کوته فکران ایجاد کرده باشند . راه فرار آنها از محدودیت های اندیشه غربی مدرنیست و ایجاد خود های آزاد،اکتیویسم است.
● نتیجه گیری
ما که در پسامدرن و چند پاره ای گرفتار شده ایم که در مقابل هنجارهای مدرنیسم و سنتها مقاومت می کند در جستجوی مداوم «خودی » تازه شده، یکپارچه شده وقابل اعتماد هستیم.تکنولوژی اینترنت به ما کمک می کند در ارتباطی خود- منعکس کننده شرکت کنیم، و خودی بر اساس تصورمان ازخویش بسازیم. فضای مجازی بدل به مکانی مقدس برای تفکر وخود و گروه- سازی می شود ،جایی که ذهن های دیجیتالی شده ما، رها از فناپذیری جسمانی، جاودانه می گردند.افراد از محدودیت خودهای جسمانی خویش رها شده، از زمان و مکان فراتر می روند و قلمروی مشترکی برای خود، گروه -شکوفایی می سازند. آنها در دنیای شبکه ای غرق شده، مبدل به مولفه ای سازنده از آن می شوند و بخش اعظم هویت خود را در مفهومی فر امتنی و نسبی ، از متصل بودن به دیگران به دست می آور ند. همچنین برای تجسم افکار و احساسات خود، و تبد یل آنها به خود دیجیتالی اشتراکی - و در عین حال همچنان شخصی از تکنولوژی اینترنتی استفاده می کنند.در نهایت اگر کار ما شایستگی آن را داشته باشد، این بخش گسترش یافته از"خود"مان برای همیشه در فضایی متعالی باقی خواهد ماند.
فریبا آقازاده
منبع: www.belfin.at
فریبا آقازاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست