سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
ابزار ارتباط با استراتژیهای سازمان
برنامهریزی استراتژیک اثربخش برای موفقیت هر کسبوکاری یک ضرورت است. این فرآیندی است که در آن مدیران ارشد در مورد چگونگی پیروزی سازمان در آینده فکر میکنند و بدون آن احتمالا سازمان محکوم به شکست است.
اما هرچقدر هم استراتژی شما خوب تدوین شده باشد، اگر کارکنان آن را درک نکنند با شکست مواجه خواهد شد. چرا که آنها نخواهند فهمید که سازمان به کدام سمت حرکت میکند و چگونه میتوانند به آن کمک کنند. آنها ممکن است دچار سردرگمی و ناامیدی شوند؛ مشتریان ممکن است احساس نارضایتی کنند و سایر ذینفعان نیز ممکن است ایمان خود نسبت به سازمان شما در ارائه خدمت یا محصول مناسب را از دست بدهند.
بنابراین سازمان شما به طور همزمان به برنامهریزی استراتژیک و ارتباط مناسب با استراتژیها نیاز دارد.
معمولا تهیه یک سند تصویری و گرافیکی از اهداف استراتژیک تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر کارکنان دارد. یکی از ابزارهای معروف برای نمایش اهداف استراتژیک به کارکنان «هرم اهداف» نام دارد که در این نوشتار معرفی خواهد شد.
معرفی ابزار
راههای مختلفی برای معرفی استراتژیها در سازمان وجود دارد. ابزار هرم اهداف با رویکرد ساختار سلسله مراتبی مناسب، به سوالات زیر پاسخ میدهد:
۱. چرا سازمان ما مجموعهای از فعالیتها را انجام میدهد؟
۲. چه نیازمندهایی برای رسیدن به اهداف سازمان وجود دارد؟
۳. چگونه سازمان دقیقا نیازهای موجود را پاسخ میدهد؟
۴. چه کسی (یا چه چیزی) اهداف سازمان را محقق میکند؟
پاسخ به این سوالات میتواند به شما کمک کند تا استراتژیهای خود را به طور جامع بیان کنید و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهد تا برنامهریزی استراتژیک دقیقتری انجام دهید:
سوال ۱- «چرا»، اشاره به چشمانداز، ماموریت و ارزشهای سازمان دارد.
سوال ۲- «چه»، اهداف و برنامههای کلان مشخص میکند.
سوال۳- «چگونه»، اشاره به اقدامات مورد نیاز جهت تحقق اهداف دارد.
سوال۴- «چه کسی یا چه چیزی»، اشاره به افراد، ابزار و سیستمهایی دارد که اهداف تعیین شده را محقق میکند.
نقطه شروع برای تهیه هرم اهداف، توضیح و پاسخ به «چرا» است که چشمانداز، ماموریت و ارزشهای سازمان را نشان میدهد.
روش و چگونگی درج مطلب در ابزار هرم اهداف کاملا به مخاطبان شما بستگی دارد، اگر قرار است هرم اهداف در معرض دید مشتریان و ذینفعان بیرونی قرار گرفته شود بهتر است تاکید شما بر چشمانداز سازمان در این هرم باشد. اما برای مخاطبان داخلی(مثل کارکنان) میتوانید بر هر سه مولفه ماموریت و چشمانداز و ارزشها بهطور همزمان تاکید داشته باشید.
سطوح بعدی این هرم نیز بسته به جنس مخاطب و اولویتهای دغدغهای آن، باید تهیه و ارائه شود.
به خاطر داشته باشید استفاده صحیح این ابزار میتواند موجب تسری آسان و تاثیرگذار بالای استراتژیهای سازمان در میان ذی نفعان کلیدی شود.
سید محمد اعظمینژاد
عضو هیات رییسه کمیته تخصصی توسعه- انجمن مدیریت منابع انسانی ایران
منبع: Mindtools
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران پزشکیان دولت چهاردهم دولت رئیس جمهور ترور انتخابات دولت سیزدهم سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی
زلزله تیراندازی شاهچراغ تهران شهرداری تهران هواشناسی تب دنگی وزارت بهداشت بازنشستگان سازمان هواشناسی شورای شهر تهران پلیس راهور
قیمت خودرو قیمت طلا یارانه نقدی ترافیک حقوق بازنشستگان قیمت دلار خودرو ایران خودرو سایپا برق بازار خودرو قیمت
امام حسین امام حسین(ع) روز عاشورا مهران غفوریان لیلی رشیدی مداحی تلویزیون فیلم سینمایی مختارنامه دفاع مقدس سینمای ایران سینما
فناوری دانش بنیان فضا
دونالد ترامپ ترامپ رژیم صهیونیستی غزه فلسطین آمریکا ترور ترامپ جنگ غزه روسیه اسرائیل ایالات متحده آمریکا جو بایدن
پرسپولیس استقلال فوتبال رامین رضاییان یورو 2024 علیرضا بیرانوند تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نقل و انتقالات مهدی طارمی
همستر کامبت ناسا دیابت هوش مصنوعی ایلان ماسک کد مورس اپل شیائومی سامسونگ
گرمازدگی تخم مرغ طب سنتی کاهش وزن طول عمر