چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

آینده صنعت خودروسازی جهان


آینده صنعت خودروسازی جهان

صنعت خودروسازی ایران در آستانه یك سونامی عظیم قرار گرفته است این سونامی هر روز به ایران نزدیك تر می شود ولی این سونامی چیست جواب این سؤال تقریباً مشخص است فضای رقابتی جدید و حضور غول ها در بازار ایران كه هر روز نیز پررنگ تر می شود گزارشی كه در پی می آید, نگاهی به روند تحولات بازار جهانی خودرو دارد

غول هایی بی رحم در راه

فضای تازه رقابت صنایع خودروسازی در جهان به قدری رقابتی شده كه هر روز ناقوس مرگ یكی از غول ها شنیده می شود بسیاری از غول ها نیز به نوچه های غول های بزرگ تر تبدیل می شوند.

غول هایی كه تا دیروز در این میدان جولان می دادند و حریف می طلبیدند امروز ورشكسته شده اند .البته برخی از این تنومندها نیز ازدواج با غول های بزرگ تر را به نابودی ترجیح داده اند. شركت های بزرگی كه با خودروهایشان طی سال های پیش در شهرهای دنیا به دلبری مشغول بودند حالا خفته اند و دیگر نامی از آنها نمی شنویم.صحنه رقابت در صنعت خودرو امروزه بیشتر شبیه میدان نبرد دیوها و غول هایی شده است و در این میدان نبرد، آنان كه تنومندترند و اندام ورزیده تر و قوی تری دارند سرانجام پیروز خواهند بود و بقیه پس از مدتی، خود را در دهان غول های بزرگ تر می بینند و به تدریج نیز در این بزرگان هضم می شوند البته برخی نیز به بردگی یا ازدواج در قبیله های فاتحان نبرد تن در می دهند.در این میدان پیشگویانی نیز در حال بررسی و پیشگویی اوضاع هستند پیشگویان در این میدان نبرد بر این باورند كه حداكثر در یك دهه آینده بیش از تعداد انگشتان دو دست خودروساز مستقل در جهان باقی نخواهد ماند و بقیه توسط بزرگان بلعیده خواهند شد و خطوط تولیدشان یا به كلی برچیده می شود و یا به عنوان پایگاه های منطقه ای در خدمت تولید یكی از هیولاهای صنعت خودرو در می آید. این سونامی عظیم یا جنگ دیوان و غولان یا هر چه شما می نامید از دهه نود اوج گرفته حال این سونامی هر لحظه بر سرعتش افزوده می شود. در سوئد «ولوو» به مالكیت «فورد» آمریكا درآمده و «ساب» از آن «جنرال موتورز» شده است. اتحاد «فولكس واگن» آلمان در مدت نسبتاً كوتاهی «اشكودا» را در جمهوری چك. «سیات» «بنتلی» در انگلستان و «لامبورگینی» را در ایتالیا بلعیده است.

غول های درهم تنیده

غول های صنعت خودرو گاه به جای بلعیده شدن توسط رقبای پیشین خود با یكدیگر ازدواج می كنند و در هم ذوب می شوند. در واقع آنها كه شانس بیشتری می آورند به جای این كه توسط بزرگان بلعیده شوند با آنها ازدواج می كنند و به ازدواج با بزرگان تن می دهند. این اتفاق با دو شیوه خرید سهام یكدیگر یا پلت فرم مشترك مرسوم شده است. شركت های رنو فرانسه و نیسان ژاپن در سال ۱۹۹۹ مبدا این روش شدند. رنو ۴۴ درصد سهام نیسان را خرید و نیسان نیز متقابلاً ۱۵ درصد سهام رنو را صاحب شد. بدین سان هر دو شركت كه در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند و به ویژه شركت نیسان موتورز كه در آستانه ورشكستگی قرار داشت توانستند به مدد كاهش هزینه های بخش های موازی و مشترك و سهیم شدن در سود یكدیگر، موقعیت خود را در جدول رده بندی خودروسازان ارتقاء دهند.در این میان اتحاد پلت فرم ها در این دو خودروساز نیز جالب است. رنو مودوس و نیسان میكرا از پلت فرم مشتركی بهره می گیرند. حتی خودروهایی در این دو خودروساز وجود دارد كه كاملاً یك شكل هستند ولی با آرم های متفاوت رنو و نیسان در بازارهای مختلف عرضه می شوند. مثال عینی این مطالب نیز نیسان پریمستر و رنو ترافیك است. هم اكنون پلت فرم B دو خودروساز نیز یكی است. موتور ۶ سیلندر ۳۵۰۰ سی سی نیسان هم اكنون در خودرو «ول استیت» رنو استفاده می شود. متقابلاً نیسان آلمیرا نیز از موتور ۱۹۰۰ سی سی و نیسان پریمیرا از موتور ۱۵۰۰ سی سی رنو بهره می برد. آلمیرا از گیربكس ۲۰۰JR رنو استفاده می كند. خودرو كانگو نیز از دیفرانسیل R۱۴۵ رنو بهره می برد. این وضع در همه خودروهای رنو و نیسان دیده می شود. این دو خودروساز با این روش صاحب تمامی بازارهای دنیا نیز شده اند. رنو بازار اروپا و آمریكای لاتین را تصاحب كرده است و نیسان در آمریكای شمالی و آسیای شرقی حكمرانی می كند. این دو خودروساز در بازار آفریقا، خاورمیانه و آسیای میانه در سطوح مختلف بازار حضور دارند. سوزوكی و سوبارو هر كدام اندكی از سهام یكدیگر را خریده اند اما جنرال موتورز ۲۰ درصد از سهام هر كدام از این دو را در اختیار دارد. دایملر كرایسلر یك سوم سهام میتسوبیشی و ۱۰ درصد سهام هیوندایی را خریداری كرده است و خود میتسوبیشی نیز ۵۰ درصد سهام هیوندایی را داراست. فیات نیز آلفارومئو، فراری، مازراتی و نیز ۵۰ درصد سهام كمپانی های سول هندوستان و زاستاوا صربستان را در اختیار دارد.

بازیگران اصلی

با توجه به ادغام های انجام شده این سؤال مطرح است كه چرا بعضی از آرم ها باقی مانده اند؟

پاسخ مشخص است برای غرور یك سوئدی- پذیرفتن این كه خودرویی خریداری كند كه تا چندی پیش متعلق به خودروسازی ملی كشورش بوده و نام ولوو بر پیشانی و پشت خود داشت اما اینك باید نام فورد آمریكا را یدك بكشد دشوار است. پس منطق حكم می كند حتی اگر خودروسازی صددرصد نیز فروخته شده باشد آرم آن باقی می ماند.

هشت دلاور

جنرال موتورز: دارنده كمپانی های بیوك، كادیلاك، شورلت، GMC، هولد استرالیا، هامر آمریكا، اوپل، پونتیاك، ساب و اكسهال، دوو، ایسوزو، سوبارو، سوزوكی.

تویوتا: این خودروساز كه خودروساز ملی ژاپن است، تمایل چندانی به همكاری با شركت های خارجی ندارد.

فورد: مالك استون مارتین، جاگوار، لندرور، لینكن، ولوو، مركوری، مزدا.

رنو: نیسان، داچیا، سامسونگ موتورز، خودروسازی موسكو، خودروسازی مراكش.

دایملر كرایسلر: دوج، جیپ، می باخ، مرسدس بنز، اسمارت فرانسه، هیوندایی، میتسوبیشی.

PSA : پژو، سیتروئن، ماهیندرا هندوستان، سول هندوستان.

هوندا: سان پانگ تایوان، آكورا آمریكا.

بی . ام.و: مینی ماینر، رولز رویس.

بلعیده شدگانی كه قبلاً بلعیده اند

میتسوبیشی ۱۰ درصد از كمپانی هندوستان، ۵ درصد از سهام هیوندای ۱۷درصد سهام پروتون را در اختیار دارد.

نیسان: صاحب كمپانی اینفینتی است.

سوزوكی: مالك ۱۵ درصد از دوو، ۵۴ درصد ماروتی هند و یك درصد از سوباروست. هیوندایی ۵۱ درصد دایهاتسو ژاپن و سیون آمریكا و دارنده كیاموتور است.

بازیگران اصلی خودروسازی به ترتیب تیراژ تولید در سال ۲۰۰۴

براساس گزارش ایسنا از وضعیت خودروسازان بزرگ جهان، اصلی ترین قدرت های صنعت خودرو در سال ۲۰۰۴ به این ترتیب هستند.

۱- جنرال موتورز هشت میلیون و ۳۳ هزار دستگاه

۲- فورد شش میلیون و ۵۶۹ هزار دستگاه

۳- تویوتا شش میلیون و ۵۴۶ هزار دستگاه

۴- رنو نیسان پنج میلیون و ۵۱۱ هزار دستگاه

۵- فولكس واگن پنج میلیون و ۶۱ هزار دستگاه

۶- دایملر كرایسلر چهار میلیون و ۲۸۲ هزار دستگاه

۷- PSA سه میلیون و ۴۰۵ هزار دستگاه

۸- هوندا سه میلیون و ۲۳۷ هزار دستگاه

۹- هیوندایی دو میلیون و ۵۲۴ هزار دستگاه

۱۰- سوزوكی یك میلیون و ۹۷۷ هزار دستگاه

۱۱- فیات یك میلیون و ۹۶۹ هزار دستگاه

۱۲- میتسوبیشی یك میلیون و ۴۲۱ هزار دستگاه

۱۳- مزدا یك میلیون و ۲۷۱ هزار دستگاه

۱۴- بی . ام.و یك میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه

۱۵- دایهاتسو ۹۵۸ هزار

۱۶- دوو ۸۸۴ هزار

۱۷- افتاواز ۷۱۸ هزار

۱۸- فوجی ۶۰۱ هزار

۱۹- بیجینگ ۵۳۹ هزار دستگاه

۲۰- ایران خودرو ۵۵۰ هزار دستگاه

۲۱- faw ۴۵۳ هزار دستگاه

۲۲- چاینا اتومبیل ۴۱۹ هزار دستگاه

۲۳- سایپا ۳۳۲ هزار دستگاه

۲۴- تاتا موتورز ۳۱۰ هزار دستگاه

۲۵- saic ۳۰۹ هزار دستگاه


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.