پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
صنایع غذائی
سابقهٔ تشکیل انجمنهای صنفی تولیدکننده کالاها و خدمات خاص یا نسبتاً همگن در واقع به دورهٔ تشکیلات اقتصادی صنفی که بیشتر در شرق پیش از نظام سرمایهداری صنعتی رایج بوده است، برمیگردد. نظام صنفی (Guild) خاص اقتصادهای شرق بوده است. در چنین نظامی، اصناف بخش انتهائی جریان گردآوری مازاد و باز توزیع آن را بر عهده داشتند؛ بخشی که انتقال کالاها به شهرها و مراکز سکونتی و توزیع آن در سلسله مراتب خاص تا به مرحله انتقال نهائی به مصرفکننده را بر عهده داشت. نظام صنفی خود از سلسله مراتب برخوردار بود و در رأس هرم آن معتمدان و بزرگان صنفی که با حکام و درباریان نیز ارتباط داشتند قرار میگرفتند. در سطح پائین رتق و فتق امور کسب و کار و روابط شهری شامل عوارض، ترتیبات کار با عسس و محتسب و کلانتر، حل اختلاف، توزیع فضائی، شکایات، امور مشتریان و جز آن انجام میشد. گرچه نوعی رقابت و نظارت، هر دو، در کار بودند، اما کمتر دیدهایم نظام صنفی برای جلوگیری از اجحاف به مردم وارد عمل شود.
در واقع این حضور مردم در عرصههای زندگانی و طرح شکایات آنان از طریق نفوذ در ردههای پائینی سلسله مراتب اصناف بود که کارشان را تا حدی رواج میداد. چوب خوردن یک نفر بازاری بهنام حاج قندی، توسط حاکم تهران بهنام علاءالدوله در آستانهٔ انقلاب مشروطیت بیشتر خشم طبقهٔ متوسط و بازاریان جامانده از تجارت روس واردات قند را برانگیخت. هراس مردم نیز دلایل خاص خود را از حیث آگاهیها و مخالفت آنان با استبداد و استعمار نیمه پنهان داشت. با این وصف اعتماد صنفی نیز توانست نیروی زیادی برای انقلاب تدارک ببیند. امروز اما بازاریان و اصنافی که اشتهار به احتکار، گرانفروشی، استفادههای کلان در دورهٔ جنگ، زد و بند با دولتیان رانتخوار و جز آن دارند، نمیتوانند اختلاف خود را با حکومت از طریق اتکاء به نیروی مردم حل کنند، مگر آنکه تحولات اجتماعی زیادی رخ دهد.
نظام صنفی در شکل دادن فضائی به بازارها نیز دخالت داشته است. این در ایران عصر ساسانی وجود داشت. برای آن اسناد و نشانهای زیادی موجود است مکانگیری نظام صنفی در بازارهای ایران در دورهٔ صفوی قاچار مشهود است و این سلسله مراتب مکانی، فضائی بازارهای شهری تهران، تبریز، شیراز و اصفهان را متمایز میکند. نظام صنفی در شهرهای ترکیه، سوریه در شهرهائی در آسیای مرکزی و هند نیز مشهود بوده است، انجمنهای صنفی عصر سوداگری در نظام سرمایهداری صنعتی بیشتر به اتحادیههای کارفرمائی تبدیل شدند. هدفهای اصلی کسب سود، موقعیت برتر در بازار بود و قدرت مقابله با خواستهای کارگری و کنترل قیمتها و ترغیب مصرفکننده را بر عهده گرفتند. تولید در مقیاسهای بزرگ و انبوه اتحادیههای صنفی کارفرمائی خاص را موجب شد. اما کماکان انجمنها و کانونهای فعال برای همکاریهای عمومی، چانهزنی، مذاکره با دولت، دفاع از خود در برابر شرایط بازار و تصمیمات قانونی و جز آن تشکیل میشوند.
انجمنهای صنفی تمایل دارند در طیف بالا به سمت راست حرکت کنند و در واقع هر کدام از آنها از جنبههای مختلف در جاهای مختلف این طیف قرار گرفتهاند. ممکن است در مورد تعیین دستمزد و مقابله با قانون کار و اتحادیههای کارگران بالقوه و بالفعل انجمنها دانسته یا نادانسته در قسمتهای راست باشند اما از حیث کنترل مصرفکننده در میانهٔ طیف یا سمت چپ قرار بگیرند. در ایران بیش از هر چیز وجدان ناظر بر منافع کارفرمائی متوجه دستمزدها و تشکلهای کارگری شده است که چه بسا چارچوب موازین خاص اقتصاد سرمایهداری نیز این گرایش نابجا و کم اثر بر سطح سود باشد. فضای ذهنی انجمنها خیلی زیاد ایدئولوژیهای حاکم آشکار یا تبلیغات پنهان جریانهای دولتی که اندیشههای آزادی و رفاهی و حق تشکلها را برنمیتابد، تأثیر میگیرند.
فعالیتها و انگیزههای اصلی اتحادیهها و انجمنها در دورهٔ معاصر عبارتند از: استانداردسازی یا کمک به استانداردسازی در آنجا که برای اصل بقاء فعالیت آنها، ایجاد اعتماد و بهبود کیفیت در جهت کسب سود مؤثر است. تبعیت از استاندارد یکسان که از سوی سازمانهای بهداشتی و فنی و حمایت از مصرفکننده مطرح میشوند. لزوماً مورد استقبال اتحادیههای کارفرمائی و تولیدکنندگان قرار نمیگیرند. بهعنوان نمونه استفاده از روغن نباتی در فرآوردههای گوشتی مانند سوسیس و کالباس از سوی مسئولان فنی و نظارتی تجویز و قطعی شد اما استفاده از چربی حیوانات محدودیت دارد. انجمن فرآوردهای گوشتی مایل به داشتن حق اینکار و نوآوری و استفاده از فرمولهای جدید است. استدلال به نفع مصرفکنندگان و کاهش مصرف اضافی روغن نباتی در کشور ما نیز در میان استدلالهای این انجمن قرار دارد. میزان استفاده از نیتریت سدیم که یک نگهدارنده مواد گوشتی است نیز مورد مناقشه است. اما از آن سو وزارت بهداشت و درمان مسئولیت تأمین مواد غذائی سالم به مردم را بر عهده دارد. (بگذریم از این همه مواد ناسالم و غیر بهداشتی که در بازار وول میخورد) در تقابل این دو، در شرایطی که روشهای نظارت مستمر و مؤثر وجود دارد و حضور جدی انجمنهای حمایت از مصرفکننده (نه آنها که به این بهانه دکان دفاع از واردات خارجی را باز کرده و بر کیسه ثروت تجار میافزایند) نیز هست میتوان به تنوع در حد محدودی که با بالا بردن هزینه به زیان مصرفکننده از آب درنیاید و هزینهها و بازارها را برای تولید مساعد سازد، دست یافت. ایجاد شرایط نیمه انحصاری یا شبه انحصاری برای تأثیرگذاری بر قیمتها مهم است. انجمنها و اتحادیهها همیشه از وجود نظارتهای مزاحم در ایران گله کردهاند.
این واحدها در جستجوی شرایطیاند که بتوانند بر قیمت تأثیر بالا برنده بگذارند. نظر آنان این است که قیمتها برای آنان واقعی نیست. اما در پیشزمینه این اظهارنظرشان گویا بر آنند که حقوق و دستمزدها واقعیاند، در حالیکه مطلقاً چنین نیست. بنابراین این انجمنها به عرض حرکت در راستای بهرهوری معمولاً به کشمکش برای دستیابی به توان قیمتگذاری کشیده میشوند. نمیتوان گفت که این هدف در میان فعالیتهای انجمنها کاملاً کنار گذاشتنیاند، اما میتوان گفت که اولویت آنچنان نیست که انجمنها میپندارند. نرخ سود و سرشماری واحدهای تولید موادغذائی که من بررسی کردهام کاملاً بالا است. هدف دیگر انجمنها کنترل دستمزد رویاروئی با خواستهای کارگری و تشکلهای کارگری است.
چنانکه گفتیم این هدف به دنبال ایجاد وجدان کاذب و اعتقاد بیپایه بیشتر از آن حد که فراخور نظام سرمایهداری است در ایران مطرح میشود. البته روحیهٔ سودبری فوقالعاده میتواند دلیلی بر تلاشهای انجمنها و اتحادیههای کارفرمائی برای کاستن از سهم نیروی کار باشد، چنانکه همیشه بالا رفتن قیمت دارائیهای ثابت مدنظر کارخانهداران بوده است. اما واقعیت این است که پس از ضربههای متوالی و مستمری که قانون کار خورده است کمتر بهانهای برای اتحادیههای کارفرمائی باقی میماند. این اتحادیهها که مالک کل سودند بهتر است به بالا بردن بهرهوری که حتماً با افزایش متعاقب دستمزد نیز به همراه است کار خود را جلو ببرند. تبادل اطلاعات و افزایش توان فنی از هدفهای انجمن، بهخصوص اتحادیهای از انجمنها، یعنی کانونها است. اطلاعات در مورد بازار جهانی، قیمتهای جهانی، رقابت، تصورات و تصمیمهای سازمانهای بینالمللی، نظرسنجی کیفی، تحول در قوهٔ خرید داخلی، شرایط و مقررات صادرات و واردات، ایجاد ارتباط با سازمانها و گروههای ذیربط، بهویژه اتحادیههای کارگری و اتحادیههای مصرفکنندگان و از همه مهمتر انتقال دانش فنی، از طریق خرید یا انتقال تکنولوژی، از وظایف اصلی انجمنهاست. ساده بگوییم در ایران از این فعالیتها تقریباً خبری نیست.
یکی از مهمترین وظایفی که انجمنها پیش روی خود دارند، چانه زدن و مذاکره و تبادل اطلاعات و درخواستهای متقابل با دولت است که میتواند حول تصمیمهای رسمی با پیشنهادهای جانبی با همفکریها صورت گیرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست