جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
نفت گران در بودجه غلطان
در حالی که نمایندگان مجلس، نفت ۴۰ دلاری در لایحه بودجه سال آتی را مورد انتقاد قرار دادند، ارائهکنندگان لایحه مدعی شدهاند که قیمت پیشنهادی واقعبینانه بوده و براساس واقعیتهای بازار است.
این بحث که این روزها از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، در نهایت به مرحلهای رسید که مجلس راسا وارد بازی شد تا قیمت برآورد شده را اصلاح کند و به نظر میرسد با کاهش هزینهها (مصارف) در بودجه، مقدمات این کار را فراهم کند. اما ظواهر نشان میدهد که باید سایر متغیرها را هم در این فرایند به صورت جدیتر مورد توجه قرار داد عواملی مثل تحریمهای احتمالی، سقوط قیمت نفت، افزایش هزینههای تورمی ... و مهم آن است که توجه چگونه در بودجه نمود پیدا خواهد کرد.
● بودجه صفر یا عملیاتی
قرار بود که بودجه سال ۱۳۸۵ به سمت عملیاتی شدن حرکت کند و حتی ادعا شده است که در مواردی به آن پرداخته شده است.
براساس روش بودجهنویسی سالهای قبل که به بودجهنویسی صفر موسوم بود، بودجه هر سال براساس توازن منابع و مصارف و برای پوشش هزینههای جاری و عمرانی مشخص شده از سوی دستگاههای اجرایی تدوین میشد.
بر این اساس دستگاههای اجرایی منابع مالی خود را براساس روند مشخص و از پیش تعیین شده دریافت میکردند که هزینههای جاری بر اساس رشد چند درصدی نسبت به سال قبل تعیین میشد و هزینههای عمرانی هم بر اساس طرحهای در دست اجرا، طی سال پرداخت میشد.
البته در این میان نباید از این موضوع غافل شد که تامین اعتبار این هزینهها، تفاوت بنیادین داشت در حالی که پرداخت هزینههای جاری تقریبا کامل صورت میگرفت هزینههای عمرانی هیچگاه به طور کامل تخصیص نمییافت و اغلب موارد شاهد تخصیص اعتبار کمتر از ۷۰ درصد بودهایم.
اگرچه مشخص نیست که آیا در عملیاتی کردن بودجه میتوان این مشکل را رفع کرد یا خیر اما نمیتوان از کنار این موضوع گذشت که در بسیاری از موارد ناکارآمدی بودجه به وقایع زمان اجرای آن بازمیگردد.
تجربه نشان داده است که نمیتوان بر اساس نتایج حاصل از اجرای ناقص یک فرایند و الگو به ارزیابی و ارزشگذاری آن پرداخت. در بودجهریزی عملیاتی، پرداختها براساس طرحها و پروژهها صورت خواهد گرفت که این پرداخت میتواند به دستگاههای مختلف صورت گیرد.
آنچه که مهم است آن است که این سیستم هم به دلیل سیر تکامل پروژهها، ممکن است در پایان سال در بخش پروژههای عمرانی دچار وضعیتی شود که بودجهنویسی قبل هم به آن گرفتار بود، با این تفاوت که در آن روش پیشین دستگاههای اجرایی امکان مانور و اعمال سیاست در حوزه اجرای پروژهها را داشتند ولی در سیستم جدید به دلیل قرار گرفتن در میان حلقههای اجرایی دستگاههای مختلف، امکان مانور آنها به حداقل خواهد رسید.
براساس بررسیهای صورت گرفته، نداشتن اولویت در اجرای طرحها و عدم وابستگی مشروع به شرایط از مهمترین عواملی است که باعث بروز این شرایط میشود.
به عبارت دیگر در صورتی که بودجه امکان داشت که نسبت به سطوح مختلف درآمدی اتخاذ موضع کند و شروع و یا عدم شروع پروژهها به سطح درآمد و میزان تحقق منابع مالی منوط شود، میتوانستیم انتظار داشته باشیم که این مشکل به حداقل ممکن و فاصله بین مصوبات و اجرا کاهش یابد.
این روش که بعضا به آن بودجهریزی غلطان هم گفته میشود، میتواند در شرایط کنونی که وضعیت درآمدهای نفتی ایران دارای ابهامات جدی است، وضعیت مطلوبی برای اقتصاد کشور رقم زند.
در این شرایط میتوان امیدوار بود که بودجه به عنوان یک پدیده پویا نسبت به منابع مالی و درآمدی عمل کند و باعث شود که در شرایط مختلف و قیمتهای متفاوت نفت گزینههای مشخص در پیش روی مسئولان اجرایی قرار گیرد و تکلیف اقتصاد در شرایط مختلف روشن است و بخشهای مختلف عملکرد همگن و متناسب خواهند داشت. در این شرایط اساسا مباحثی همچون سادهانگاری در برآورد قیمت نفت و برآوردهای خوشبینانه در این حوزه معنای وجودی خود را از دست خواهند داد و بحث اصلی در مورد اولویتها و تقدم و تاخر پروژهها خواهد بود. ولی در هر صورت پس از تصویب آنچه که توسط شورای نگهبان به تایید نهایی خواهد رسید، دارای ضمانت اجرایی زیادتری خواهد بود که میتواند به نزدیک شدن بین مصوبه و اجرا کمک کند و میتوان براساس آنچه که اجرا شده است، به ارزیابی فرایند پرداخت.
● نفت گران یا ارزان
ادامه بحران ایران و نابسامانی در عراق و حتی تنشهای به وجود آمده در مورد گاز روسیه میتواند باعث بالا ماندن قیمت جهانی نفت شود و اگر به این عوامل مواردی مثل مشکلات پالایشگاهی جهان و سرمای طولانی و تابستان گرم (فصل مسافرتها) را اضافه کنیم، میتوان گفت که چشماندازهای گوناگونی برای گران ماندن نفت در پیش روی تحلیلگران قرار دارد. در این شرایط به راحتی میتوان تصور کرد که انتظار دولتمردان از گران بودن قیمت جامه عمل بپوشد.
در مقابل عربستان سعودی مدعی شده است که میتواند در صورت خروج ایران از بازار نفت، کسری به وجود آمده را جبران کند. تجربهای که در مورد عراق و جنگ عراق - کویت صورت گرفته است. در کنار آن IEA هم مدعی شده ۱/۵ سال میتواند کسری عرضه نفت ایران را پوشش دهد.
اگر به این دو موضوع مذاکرات روسیه و سایر اعضای گروه ۸ را در حوزه تامین انرژی اضافه کنیم، به نظر میرسد که قیمت نفت در پایان سال جاری میلادی کاهش یابد.
رکود اقتصادی حاصل از گران ماندن نفت خام هم میتواند ازجمله عواملی باشد که به کاهش قیمت نفت منجر خواهد شد که شاید با کاهش بحران هستهای ایران تقویت شود. اگرچه عوامل نسبتا ضعیفتری هم برای کاهش قیمت نفت مطرح میشود، اما به نظر میرسد که عوامل فوق میتواند برای کاهش احتمالی قیمت نفت فشار لازم را وارد کند و باعث کاهش قیمت شود.
این عوامل به معنای آن است که نمیتوان به طور مطلق انتظار گران ماندن قیمت نفت را رد یا تایید کرد و شاید همین موضوع است که نتوان به راحتی در مورد آنچه که مطرح شده است، قضاوت کرد اما به طور خودکار نگرانی و بحران بالقوه را در بودجه لحاظ کرده است و نشان از احتمال وقوع نوعی تنش و بحران در پشت سر خود را دارد.
در این میان نباید از این موضوع غفلت کرد که بنا شدن بودجه براساس شرایط بی ثبات لزوما خصوصیتی مطلوب نیست و در صورت غلطان نبودن بودجه میتواند به عنوان خصوصیتی نامطلوب ایفای نقش کند.
● خطای گذشته
برخی از رخدادها باعث میشود که بتوان نتایج حاصل از اجرا یا عدم اجرای برخی طرحها و پروژهها را مشاهده کرد. شرایط کنونی را میتوان وضعیتی دانست که حسرت عدم تلاش برای کاهش سهم نفت در بودجه سالانه را احساس کرد.
درواقع در صورتی که به جای ۶۴ درصد، تنها ۲۰ درصد از بودجه جاری به نفت وابسته بود، آنگاه نگرانیها به مراتب کمتر از وضعیت کنونی میشد.
این در حالی است که بسیاری از کشورهای فروشنده نفت مثل عربستان توانستهاند حاشیههای امنیتی را نسبت به بازار نفت برای خود به وجود آوردند و این موضوع به معنای آن است که امکان به وجود آوردن چنین شرایطی برای کشور وجود داشت و تنها نیازمند اجرای برنامهای مشخص و هدفدار بود و کشور میتوانست دارای شرایط بهتری باشد.
این در حالی است که مجموعه طرحهای ناتمام و پروژههای آغاز شده در سالهای اخیر خود به عامل بازدارنده و نامطلوب برای کشور در سالهای آتی تبدیل شده است و نشان میدهد که اگر وضعیت کنونی تداوم داشته باشد و کشور برای کنترل شرایط کنونی طرحی را مشاهده نکند، کشور در سالهای آتی میتواند شرایط به مراتب نامطلوبتری داشته باشد.
محمد عباسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست