پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
آرمانی که دیگر نیست
سینمای اجتماعی ایران نام های بی شماری را به خود دیده است اما بدون شک سامان سالور با نوع نگاهش به مناسبات اجتماعی جامعه ایرانی یکی از ذخیره های کارگردانی آینده به شمار میآید و قطعا مخاطبی که دو اثر چند کیلو خرما برای تدفین و ترانه تنهایی تهران را دیده است از چرخش جالب این کارگردان به سوی فیلمی جنگی حیرت زده شده است اما به دلیل نوع روایت بکری که در ابتدا قالبی طنز برای آن در نظر گرفته شده بود و سپس بنا بر مصالح به یک درام سوزناک تغییر یافت می توان نوعی رضایت نسبی را از کار سالور در این اثر داشت.
فیلم، روایت فرمانده ای است که مدت ها در کما بوده و ناگهان در برهه ای که هیچکس انتظار ندارد از کما خارج شده و با شرایطی روبرو می شود که از ذهنیات آرمانیش فاصله دارد. شهری بی آرمان و گاه سیاه که گویی انسانیت و اخلاق در آن مرده است و این تصویری وارونه نسبت به جامعه تهران اوایل دهه ۶۰ را نشان فرمانده می دهد و از طریق این نگره پارادوکسیکال بر منطق روایی اثر سرو شکلی نسبتا قابل پذیرش می دهد.
پرویز پرستویی که بدون شک استاد ایفای چنین نقش هایی است با درک درست از فرآیند حسی نقش و حرکت شخصیت برپاندولی از سکون دوران کما و برآشفتگی اش پس از بیرون آمدن از کما، مخاطب را با حالات این فرمانده روبرو می کند. فیلم بسیار تلخ است و این ویژگی را از طریق بازنمایی تنهایی های یک رزمنده در جامعه بیآرمان امروز تصویر می کند. کارگردان نیز تا حدودی در انسجام بخشی میان رویدادها موفق عمل می کند اما نباید از خاطر برد که نوعی اغراق در بازسازی دوباره دوران جنگ برای فرمانده از کما خارج شده، قابل لمس است که به ویژه نوع میمیک هم جبهه ای های پرستویی که گرد پیری بر آن نشسته و لحظه ای که به صورت دسته جمعی احترام نظامی می گذارند چندان پذیرفتنی نیست.
به واقع سبک روایت گرچه تازگی دارد اما گاه منطقی در پشت چینش رویدادها ملاحظه نمی شود و همین مساله است که حتی بازی خوب پرستویی را تحت الشعاع قرار داده و نوعی درک اگزجره ای از ایفای نقش را برمدل اجرایی پرستویی مسلط می کند. البته آنچه به عنوان یک نقیصه در نوع این نقش آفرینی برشمردیم در نظرات گوناگون دارای نوسانات مختلفی است و گاه همان اغراق حسی مسلط شده بر نقش که از علت های استقبال داوران فجر از بازیگرش بود در یک نگرش دیگر به عنوان عاملی در کلیشه ای شدن اجرا برشمرده می شود و در این میان تنها نام پرستویی است که هر دو گروه را به یک انعطاف نظری درخصوص تحلیل نقش می کشاند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست