چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
قطار بدون ریل

علی رغم گذست دهها سال از صنعتی شدن کشورهای مختلف دنیا ، هنوز هم برای حمل و نقل ِ کلان ِ بار و مسافر در سطح خشکی ، جایگزینی مناسب برای قطارهای ریلی بوجود نیامده است چون اولا ً هزینه حمل ِ بار و مسافر و نیز میزان مصرف انرژی بوسیله قطار ، در مقایسه با سایر وسائط نقلیه جاده ای ، نسبتا ً پایین است ثانیا ً از لحاظ ایمنی هم می توان بالاترین امتیاز را به قطارهای ریلی اختصاص داد چون هدایت قطارها ، اساسا ً به صورت ِ خود کنترلی بوده و بوسیله ریل انجام می پذیرد و هدایت انسانی در آنها ، تنها به عملکرد ِ سوزن بان محدود می شود و لذا خطای انسانی در هدایت قطارها ، به حداقل می رسد این در حالی است که در تصادفات و حوادث جاده ای ، معمولا ً نقش خطای انسانی ، بسیار برجسته است گذشته از این مسائل ، اگر از لحاظ امکانات رفاهی هم مسئله را مورد بررسی قرار بدهیم ، آنوقت می توانیم به جرأت ادعاء بکنیم که قطار در میان سایر وسایل حمل نقل ِ زمینی ، همچنان بهترین وسیله نقلیه محسوب می شود .
و اما قطار بدون ریل اینجانب که جدید بودن آن به تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسیده است و به عنوان اختراع در اداره مالکیت صنعتی ایران به شماره ۲۸۲۷۳ به ثبت رسیده است ، دارای مزیت های خاصی می باشد که ذیلا ً به شرح بعضی از آنها می پردازم :
۱ در قطارهای ریلی ، هدایت ِ قطار ، در واقع از پایین بوده و به وسیله ریل انجام می پذیرد یعنی فرماندهی قطار برای حرکت در جهات مختلف ، به وسیله ریل انجام می شود و نقش انسان در هدایت ِ آن ، محدود به عملکرد ِ سوزن بان می باشد که در تقاطع و ایستگاههای راه آهن اعمال می شود ، ولی در قطار بدون ریل ، برخلاف قطارهای ریلی ، هدایت قطار از بالا بوده و بوسیله سیمی که از بالای قطار و در مسیر جاده کشیده می شود ، انجام می پذیرد و این سیم ِ هدایت کننده ، مانند سیمهای برق رسان ِ اتوبوسهای برقی می باشد ، با این تفاوت که در اتوبوسهای برقی ، به وسیله سیم مذکور ، فقط برق رسانی به اتوبوس صورت می گیرد و هدایت اتوبوس به وسیله انسان انجام می شود ولی در قطار ِ بدون ریل ، هدایت قطار ، به وسیله سیم مذکور انجام می پذیرد .
این طرح با توجه به قوانین حاکم بر اهرمها ، کاملا ً اجرایی بوده و همانطوری که با استفاده از نیروی دست انسان و نیز سیستیم فرمان خودرو ، می توان یک وسیله نقلیه سنگین را در مسیر جاده هدایت نمود ، به همین ترتیب هم می توان بوسیله نیروی وارده از یک سیم ، یک قطار سنگین و طویل را در جاده هدایت نمود .
متذکر می شوم که همه واگن های این قطار ، دارای اهرم های هدایت کننده هستند و همه آنها با سیم هدایت کننده ( مانند اهرم ِ برق رسان ِ اتوبوسهای برقی ) درگیر هستند و لذا این قطار ، مانند قطارهای ریلی ، در مسیر ِ مشخص شده هدایت می شود .
۲ با استفاده از سیستیم مذکور می توان قطار ِ بدون ریل را در جاده های آسفالته و شنی هدایت نمود و حتی می توان در مسیر ِ چرخهای آن ، یعنی در طول دو خط موازی ، بتن ریزی کرد به طوری که چرخهای لاستیکی قطار ، بر روی خطوط مذکور قرار بگیرند و به این ترتیب مجموعه واگن های قطار بر روی مسیر بتونی حرکت نمایند .
۳ از قطار بدون ریل می توان در داخل شهرها برای جابجایی بار و مسافر هم استفاده کرد و این قطار به راحتی می تواند در میادین شهرها ، دور بزند و نیز در چهار راه های داخل شهر ، مسیر حرکت خود را تغییر بدهد این در حالی است که ما عملا ً برای هدایت اتوبوسهای سه کابین ، در داخل شهرها با مشکل مواجه هستیم و امکان تردد آنها در بسیاری از مسیرهای داخل شهری میسر نیست ولی با استفاده از طرح ِ قطار بدون ریل ، می توان اتوبوس های بسیار طویلی ساخت که طول آنها ، چندین برابر ِ طول ِ اتوبوس های سه کابین باشد .
۴ از قطار بدون ریل ، می توان در شهربازی ها به عنوان یک وسیله تفریحی و نیز در معادن مختلف ، برای حمل ِ مواد معدنی هم استفاده نمود چون این قطار ، نیازی به ریل گذاری ندارد و لذا در مقایسه با خطوطِ قطارهای ریلی ، می توان به راحتی و با صرف هزینه ای نسبتا ً کمتر ، مسیر حرکتِ قطار ِ بدون ریل را در مسیر منتهی به معادن ، تغییر داد .
۵ از طرح هدایت سیمی ِ قطار می توان برای هدایت سایر وسائط نقلیه جاده ای ، اعم از کامیونها ، و خودروهای سواری هم استفاده کرد یعنی وسائط نقلیه مذکور را می توان طوری طراحی کرد که هم با فرمان معمولی و هم به وسیله سیم ، هدایت بشوند .
۶ از سیم ِ هدایت کننده ِ قطارِ بدون ریل می توان برای انتقال ِ انرژی برق به داخل قطارهای برقی هم استفاده نمود .
۷ متذکر می شوم که قطار بدون ریل ، به هیچ وجه به عنوان جایگزین ، برای قطارهای ریلی مطرح نشده است بلکه به عنوان مکملی مناسب برای قطارهای ریلی محسوب می شود چون هر کدام از این قطارها ، دارای توانایی ها و مزیت های خاص خودشان می باشند .
همت کمیلی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست