جمعه, ۱۵ تیر, ۱۴۰۳ / 5 July, 2024
آثار فردی و اجتماعی تهذیب نفس
![آثار فردی و اجتماعی تهذیب نفس](/web/imgs/16/96/5byo91.jpeg)
پرسش:
تهذیب نفس چه آثاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد؟
پاسخ:
خدای متعال درآیه ۹ سوره «شمس» بعد از سوگندهای متعدد و پی درپی می فرماید: «سوگند به اینها که هرکس نفس خویش را تزکیه کند، رستگار است. (قد افلح من زکاها). «زکیها» از ماده «تزکیه» که در اصل - چنان که «راغب» در «مفردات» آورده- به معنی نمو و رشد دادن است. و «زکات» نیز در اصل به معنی نمو و رشد است. لذا در روایتی از علی(ع) می خوانیم: المال تنقصه النفقه والعلم یزکوا علی الانفاق: «مال با انفاق نقصان می یابد، ولی علم با ایمان نمو می کند.»
سپس، این دو واژه به معنی تطهیر و پاک کردن نیز آمده، شاید به این مناسبت که، پاکسازی از آلودگی ها سبب رشد و نمو است، و در آیه مورد بحث، هردو معنی امکان دارد. هر قدر، سوگندهای قرآن در یک زمینه بیشتر و محکمتر باشد، دلیل بر اهمیت موضوع است، و می دانیم: طولانی ترین و موکدترین سوگندها دراین سوره است. به خصوص این که: سوگند به ذات پاک خداوند سه بار در آن تکرار شده، و سرانجام روی این مسئله تکیه شده است که: فلاح و رستگاری در «تزکیه نفس» است، و محرومیت و شکست و بدبختی، در ترک تزکیه است. در واقع، مهمترین مسئله زندگی انسان نیز همین مسئله است، و در حقیقت، قرآن با تعبیر فوق این مطلب را بازگو می کند که رستگاری انسان، نه در گرو پندارها و خیال ها است، نه در سایه مال و ثروت و مقام، نه وابسته به اعمال اشخاص دیگر (آن گونه که مسیحیان تصور می کنند که: فلاح هر انسانی در گرو فداکاری عیسی مسیح(ع) است) و نه مانند اینها. بلکه در گرو پاکسازی و تعالی روح و جان، در پرتو ایمان و عمل صالح است. بدبختی و شکست انسان نیز، نه در قضا و قدر اجباری است، نه در سرنوشت های الزامی، نه معلول فعالیت های این و آن، بلکه تنها و تنها به خاطر آلودگی به گناه و انحراف از مسیر تقوا است.
در تواریخ آمده است: همسر عزیز مصر (زلیخا) هنگامی که یوسف مالک خزائن ارض، و حاکم بر سرزمین «مصر» گشت، او را ملاقات کرد و گفت: «ان الحرص والشهوه تصیر الملوک عبیدا، و ان الصبر والتقوی یصیرالعبید ملوکا، فقال یوسف: قال الله تعالی: انه من یتق و یصیر فان الله لایضیع اجراالمحسنین:
«حرص و شهوت، پادشاهان را برده ساخت، و صبر و تقوا بردگان را پادشاه، یوسف سخن او را تصدیق کرد و این کلام الهی را به او خاطرنشان ساخت: هرکس که تقوا و شکیبایی را پیشه کند، خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمی سازد.»
همین معنی به عبارت دیگری نقل شده که: همسر عزیز مصر در رهگذری نشسته بود که موکب یوسف(ع) از آنجا عبور کرد. زلیخا گفت: الحمدالله الذی جعل الملوک بمعصیتهم عبیدا، و جعل العبید بطاعتهم ملوکا.»
«شکر خدایی را که پادشاهان را به سبب معصیت برده کرد و بردگان را به خاطر اطاعت، پادشاه.»
آری، بندگی نفس، سبب بردگی انسان، و تقوا و تهذیب نفس، سبب حکومت بر جهان هستی است. چه بسیارند کسانی که بر اثر بندگی خدا به مقامی رسیده اند، که صاحب ولایت تکوینی شده و می توانند به اذن خدا در حوادث این جهان اثر بگذارند و دست به کرامات و خوارق عادات بزنند. (۱)
۱-تفیسر نمونه، جلد ۷۲، صفحه۷۷.
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان انتخابات 1403 سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران پزشکیان ریاست جمهوری جلیلی
تهران هواشناسی قوه قضاییه پلیس پلیس راهور ترافیک شهرداری تهران اربعین گرما قتل سلامت سازمان هواشناسی
خودرو حقوق بازنشستگان همستر کامبت قیمت طلا قیمت خودرو بازنشستگان قیمت دلار سهام عدالت بانک مرکزی دولت سیزدهم مسکن قیمت سکه
بهاره رهنما رامبد جوان هنرمندان محرم تلویزیون بازیگر سینما سینمای ایران تئاتر
دانش بنیان آیفون
انگلیس فلسطین جنگ غزه اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه روسیه جو بایدن دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین فرانسه
فوتبال پرسپولیس یورو 2024 استقلال علیرضا بیرانوند تیم ملی آلمان باشگاه پرسپولیس تیم ملی اسپانیا لیگ برتر نقل و انتقالات لیگ برتر ترکیه سپاهان
سامسونگ هوش مصنوعی اینترنت اینستاگرام ایلان ماسک ناسا گوگل هواپیما نمایشگاه الکامپ
آلزایمر تب دنگی دیابت کاهش وزن خواب اضطراب پارکینسون