چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
خونسردی، عامل موفقیت
حتماً بارها هنگام کار با افرادی روبرو شدهاید که به علت نامعلوم رفتاری توهینآمیز و ناسزاوار از خود بروز میدهند. شما را تهدید میکنند و میخواهند شما را بترسانند و روز شما را خراب میکنند.
در برخورد با چنین افرادی چه باید کرد؟ اگر این انسانها بتوانند باعث تحریک شما شوند و شما را عصبانی کنند، با برخورد نامناسب شما وضعیت سختتر خواهد شد و این به ضرر خودتان است زیرا اگر متقابلاً با بیاحترامی با او جروبحث کنید، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت.
حقیقت این است که باید به امور مختلف رسیدگی کنید و وقت اضافی برای بحث و جدل با اینگونه افراد را ندارید، اما برخورد با مشتریان ناراضی اجتنابناپذیر است. پس باید سعی کنید به اوضاع مسلط شوید و مشکل را حل کنید.
راهکارهای فراوانی برای این مسأله وجود دارد. در این مقاله به موردی میپردازیم که مشتری حالت عصبی دارد و عصبانیت خود را متوجه شما میکند.
شناخت و درک آدمهای عصبی باعث میشود که به خود مسلط باشیم و هوشیارانه برخورد کنیم.
موضوع شخصی نیست
نخستین موردی که باید به خاطر داشته باشید این است که با وجود لحن تند و رفتار توهینآمیز آنها با شخص شما، منشأ اصلی عصبانیت جای دیگری است.
آنها از شما ناراحت نیستند بلکه از مؤسسه یا شرکتی که شما در آن کار میکنید ناراضیاند. اما نمیتوانند عصبانیت خود را به مؤسسه اعلام کنند و رو به شرکت داد و فریاد کنند، بنابراین شما هدف کلام آنها قرار میگیرید.
آدم عصبانی چه میخواهد
حل شدن مشکل مشتری عصبانی نیمی از مسأله است. آنها بیشتر از این ناراضی هستند که هیچکس در مؤسسه در پیش بردن هدفشان با آنها همکاری و همدردی نمیکند. بنابراین انجام سریع کار ممکن است عصبانیت آنها را برطرف نکند، اما باید بدانید که با گوش دادن به حرف آنها و همدردی میتوانید از عصبانیتشان جلوگیری کنید.
چه باید کرد
کارهای بسیاری برای تسلط به شرایط میتوان انجام داد تا یک مسأله کوچک به مشکلی بزرگ تبدیل نشود. به ظاهر و حرکات طرف مقابل خود هنگامی که به شما نزدیک میشود دقت کنید و همیشه آماده رفتار نامناسب بعضی از آنها باشید. بسیاری از افراد ناراضی در بدو ورود و قبل از شروع صحبت علائمی از عصبانیت را نشان میدهند: مشتهای گره شده، چهره برافروخته، بیقراری، حرکات سریع و غیرعادی.
به این علائم دقت کنید تا ناگهان غافلگیر نشوید. اگر آمادگی داشته باشید، رفتار مناسبتری خواهید داشت. هنگام ورود یک ارباب رجوع ناراضی به محل کارتان به خود تلقین کنید که شما قادرید شرایط را کنترل کنید و باید به خود مسلط باشید زیرا عصبانیت شما فقط اوضاع را وخیمتر خواهد کرد. دومین کاری که در مواجهه با مراجعان ناراضی باید انجام داد، این است که تا آنجا که میتوانید خود را مستقل از مؤسسه یا شرکت و همعقیده با او نشان دهید. مطلبی که در مورد عصبانیت مشتری از شرکت بیان شد را به خاطر دارید؟
اگر آنها شما را یکی از اعضای مدافع شرکت ببینند، بیشتر عصبانی خواهند شد، اما اگر حس کنند شما بنابر وظیفه انسانی میخواهید به آنها کمک کنید، آرامتر خواهند شد و منطقی رفتار خواهند کرد.
چگونه مشتری را آرام کنیم
با لحن صمیمی حرف بزنید. با یک تُن صدای ثابت صحبت نکنید زیرا نوع کلام شما نشانگر میزان اهمیت موضوع برای شما است.
اگر ممکن است از نام کوچک طرف مقابل استفاده کنید و اگر لازم است خود را بهطور کامل معرفی کنید.
با مشتریان خوشامدگویی و احوالپرسی کنید. نه اینکه مانند یک ماشین به ورقههای روی میز خود نگاه کنید و با کلمات کوتاه از آنها بخواهید که موضوع را شرح دهند.
به حرفهای آنها خوب گوش بدهید و با تکرار بعضی از عبارات و جملات به آنها بفهمانید که موضوع برای شما جالب و مهم است. به افراد اجازه دهید که مطلب را بهطور کامل شرح دهند و تکمیل کنند.
از جمله «این وظیفه من نیست» استفاده نکنید. این جمله باعث عصبی شدن افراد میشود.
حتی اگر درخواست مشتری غیرمنطقی است، با کلمات دیگری او را قانع کنید که شرایط برای همه یکسان است و راههای دیگری را به او پیشنهاد کنید.
از به کار بردن عبارت «مأمورم و معذور» بپرهیزید. درست است که نمیتوانید مقررات را زیرپا بگذارید. پس سعی کنید این جملات را انتخاب کنید:
«مقررات توسط شخص دیگری تبیین شدهاند. شما میتوانید با ایشان تماس بگیرید و اعتراض خود را اعلام کنید. آیا مایلید شماره تلفن را در اختیار شما قرار دهم؟»
نتیجه
تمامی راهحلهای فوق در همه موارد کارا نیستند. قانونهای کلی که در مورد آن صحبت شد، عبارتاند از:
دقت کردن به حالات مشتری در بدو ورود.
نمایاندن خود به عنوان یک انسان مستقل از مؤسسه و شرکت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست