چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
کالبدشکافی SLS
امروزه هیچ کس نیست که نام شرکت خودروسازی مرسدس بنز را نشنیده باشد. این شرکت توانسته با معرفی خودروهای بینظیر خود بازارهای جهانی را تحت سلطه خود درآورد. شهرت و آوازه مرسدس بنز تنها مربوط به امروز نیست و این شرکت از دیرباز در زمره برترین خودروسازان جهان قرار داشته است به طوریکه مدلهای قدیمی این شرکت که در دوران خود از برترینها بودند، در حال حاضر با قیمتهای نجومی به فروش میرسد که یکی از این مدلها مرسدس بنز ۳۰۰SL گالوینگ ساخت سال ۱۹۶۱ است. موتور این خودرو شش سیلندر سه لیتری بوده و از جعبهدنده چهار سرعته دستی بهره میبرد. در سال ۱۹۶۱ تنها ۲۵۰ دستگاه از این خودرو تولید شد و در این سال برای اولین بار بر روی خودروها ترمزهای دیسکی جلو نصب شد. شرکت خودروسازی مرسدس بنز این خودرو را تنها طی سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳ تولید کرد و در کل دوران تولید مجموع تولید آن به هزار و ۸۵۸ دستگاه رسید.
حال که این مدل قدیمی را به یاد آوردید، باید خدمتتان عرض کنیم که مرسدس بنز برای زنده نگهداشتن یاد این خودروی زیبا اقدام به طراحی و ساخت مدل جدیدتر و تکنولوژیکتر این خودرو کرده است. این شرکت به تازگی مدلی را روانه بازارهای جهانی کرده است که تکنولوژیهای به کار رفته درون آن از برترینها در جهان بوده و ظاهر زیبا و جذاب آن هر بینندهای را مات و مبهوت میکند. شرکت خودروسازی مرسدس بنز گفته است که هدف از طراحی و ساخت مدل بسیار لوکس SLS AMG این است که این خودرو جایگزین مدل محبوب SLR McLaren شود. این مدل جدید توسط بخش AMG مرسدس بنز طراحی شده است و شباهت زیادی به مدل قدیمی بنز با نام ۳۰۰SL گالوینگ دارد. بنز SLS AMG برای اولین بار در جریان نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد و گفته شده است که فروش آن از نیمههای سال جاری میلادی در اروپا شروع خواهد شد. برای این خودرو به صورت استاندارد بهای ۱۷۷ هزار و ۳۱۰ دلاری در نظر گرفته شده و گفته شده است که فروش آن در آمریکا از اوایل سال ۲۰۱۱ و با قیمت زیر ۲۰۰ هزار دلار آغاز خواهد شد.
همانطور که گفتیم در طراحی این خودرو از مدل ۳۰۰SL گالوینگ الهام بسیاری گرفته شده است و خودرو دارای کاپوت بلند بوده و محل قرار گرفتن راننده و تک سرنشین آن چسبیده به انتهای خودرو است. در همین حال بخش عقبی خودرو بسیار کوچک است. درهای این خودرو از کنار به سمت بالا باز میشوند و ظاهر یک پرنده را تداعی میکنند، حال آنکه در مرسدس بنز مکلارن این درها به سمت بالا و جلو باز میشدند. در این خودرو درها باید با دست بسته شوند و این کار به صورت اتوماتیک انجام نمیشود، دلیل این امر نیز این است که مهندسان مرسدس بنز ترجیح دادند از دستگاه اتوماتیک باز و بسته کردن درها استفاده نکنند زیرا این دستگاه به تنهایی ۴۱ کیلوگرم بر وزن خودرو میافزود. نکته قابل توجه اینکه در صورت واژگونی خودرو این درها به طور کامل قابلیت جدا شدن دارند و سرنشینان به راحتی میتوانند از خودرو خارج شوند. این خودرو قرار است در چهار مدل مختلف به بازار عرضه شود که اولین مدل آن کوپه با درهای گالوینگ است. در همین حال قرار است مرسدس بنز در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ مدل کروکی این خودرو را نیز به بازار عرضه کند که در این مدل درها تفاوت خواهند داشتو این دقیقاً راهی است که بنز پیش از این با معرفی مدل های ۳۰۰ کروکی بر روی شاسی گالوینگ انجام داده است. مدل دیگر این خودرو با نام SLS-e از موتور الکتریکی بهره برده و به احتمال زیاد کوپه خواهد بود. در این خودرو قرار است چهار موتور الکتریکی(هر چرخ یک موتور) تعبیه شود که قدرت ترکیبی آنها ۵۲۵ اسب بخار و گشتاور آنها ۶۵۰ پوند ـ فوت اعلام شده است. در همین حال مدل GT۳ مسابقهای مرسدس بنز SLS AMG نیز قرار است در جریان نمایشگاه خودروی نیویورک در سال جاری میلادی رونمایی شود. این خودرو از سال آینده قادر خواهد بود در مسابقات اتومبیل رانی شرکت کند.
اما خودروی مورد بحث ما مدل کوپه با درهای گالوینگ است که قرار است به زودی در خیابانها به حرکت درآید. بر روی این خودرو موتور ۶.۲ لیتری V-۸ ساخت AMG نصب شده است و قدرت خروجی این موتور برابر با ۵۶۳ اسب بخار در شش هزار و ۸۰۰ دور در دقیقه اعلام شده است. گشتاور این موتور نیز ۴۷۹ پوند ـ فوت در دور موتور چهار هزار و ۷۵۰ دور در دقیقه محاسبه شده و برای آن حداکثر دور موتور هفت هزار و ۲۰۰ دور در دقیقهای در نظر گرفته شده است. وزن موتور مرسدس بنز SLS AMG در حدود ۲۰۶ کیلوگرم بوده و این موتور مجموع وزن خودرو را به ۱.۷۸ تن رسانده است که از این میزان تحمل ۴۸ درصد برعهده چرخهای جلو و ۵۲ درصد بر دوش چرخهای عقب است. گفته شده است که مرسدس بنز SLS AMG به دلیل استفاده از مواد سبکتر در بخشهای مختلف آن در حدود ۱۵۰ کیلوگرم از مکلارن سبکتر است، حال آنکه از نظر قیمتی این خودرو در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد به طوری که برای مکلارن به صورت استاندارد بهای ۴۵۵ هزار دلاری تعیین شده است. در همین حال برای مرسدس بنز SLS AMG فاصله محوری ۲.۶۸ متری محاسبه شده و طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۴.۶۳، ۱.۹۳ و ۱.۲۶ متر اندازهگیری شدهاند. در مرسدس بنز SLS AMG برای انتقال قدرت از موتور به چرخها از جعبه دنده دو کلاچه نیمه اتوماتیک هفت سرعته AMG استفاده شده است. در بخش ترمز هم برای این خودرو به صورت انتخابی ترمزهای کربن ـ سرامیکی نصب میشود که علاوه بر کاهش وزن ۴۰ درصدی نسبت به ترمزهای استاندارد از قدرت بیشتری برای توقف خودرو برخوردار هستند.
از نکات دیگر در خصوص این خودرو اینکه مرسدس بنز SLS AMG در زمره خودروهای دوستدار محیط زیست قرار دارد و میانگین مصرف سوخت آن در جاده ۳۵.۲ کیلومتر با هر گالن و در شهر ۲۸.۸ کیلومتر با هر گالن محاسبه شده است. این خودرو با توجه به امکانات و قابلیتهایش میتواند طی مدت زمان ۳.۸ ثانیهای سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند که در این بخش از جمله خودروهای سریع جهان به شمار میرود. در همین حال برای این خودرو حداکثر سرعت ۳۱۷ کیلومتر در ساعتی در نظر گرفته شده است که با چنین سرعتی در صندلیهای خود فرو رفته و ترجیح میدهید به بیرون نگاه نکنید.
متخصصان خودرویی بر این عقیده هستند که آستون مارتین DBS کوپه، فراری ۴۵۸ ایتالیا، لامبورگینی گالاردو LP۵۵۰-۲ Valentio و لامبورگینی مورسیلاگو LP۶۷۰-۴ از جمله سرسختترین رقیبان مرسدس بنز SLS AMG هستند.
این خودرو در حالی وارد بازارهای جهانی میشود که طراحی آن انتقادات زیادی را در پی داشته است و گفته میشود که طراحان آن مهارت چندانی نداشتهاند. حتی برخی معتقد هستند که این خودرو نمونه ضعیفی از طراحی در سطح دبیرستان است و به نوعی توهین به مدل ۳۰۰SL مرسدس بنز است که در فاصله سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ تولید شد. در حالی که این خودرو پس از سالها همچنان در زمره خودروهای خوب و زیبای جهان به شمار میرود، اما مرسدس بنز SLS AMG هنوز به بازار نیامده انتقادات زیادی را شاهد بوده است. از جمله انتقاداتی که به مدل جدید بنز میشود درهای نامناسب، پایین بودن زیاد صندلی راننده و ستون ضخیم عقب آن است که دید راننده را تا حد زیادی محدود میکند. به گفته منتقدان این خودرو میتوانست بسیار بهتر از این طراحی شود.
اگر در ادامه با ما همراه باشید برخی از ویژگیهای این خودرو را که ار نقاط ضعف آن به شمار میروند برای شما لیست کردهایم. فقط لطفاً بلافاصله تلفن هفته نامه را نگیرید تا از بنز در مقابل این مشکلات دفاع کنید. اینها نطر مجله «اتومبیل» انگلستان است.
▪ این درها به گونهای طراحی شدهاند که به هنگام باز شدن تصویر یک پرنده قدرتمند در ذهن متبادر میشود. در همین حال وقتی درها رو به بالا باز هستند فضای بسیار خوبی برای سوار و پیاده شدن برای راننده و تک سرنشین خودرو به وجود میآید، اما مشکل این است که به هنگام سوار شدن باید حتماً مراقب سر خود باشید تا با لبه پایینی در برخورد نکند.
▪ در باک خودرو انتقادهایی را به همراه داشته است. منتقدان معتقد هستند که این در باک نمای نه چندان خوبی به مرسدس بنزSLS AMG داده است. به اعتقاد آنها این در باک که اولین بار بر روی آئودی تیتی نصب شده بود برای همان خودرو خوب است و از زیبایی SLS میکاهد.
▪ بخش بالایی شیشه جلوی این خودرو نیز به مذاق خودرو دوستان خوش نیامده است. آنها میگویند طراحی این بخش به طور عجیبی صاف است، به گونهای است که انگار طراحان مرسدس بنز SLS AMG مجبور بوده است از این شیشههای جلو استفاده کند.
▪ کاپوت جلوی خودرو که همچون مرسدس بنز ۳۰۰SL کشیده و بلند است از دو برجستگی در بخش وسط برخوردار است که نمیتوان فهمید دلیل این برجستگیها چه بوده است. در همین حال به اعتقاد منتقدان این برجستگیها از زیبایی خودرو کاسته هر چند بنز این برجستگی ها را از مدل های ۳۰۰SL الهام گرفته است.
▪ چراغهای جلوی مرسدس بنز SLS AMG از طراحی ضعیفی برخوردار است به گونهای که طراح ارشد یک خودروساز دیگر در این خصوص گفته است که این چراغها نشان میدهند که طراح خودرو از قابلیت چندان بالایی برخوردار نبوده است و میتوانسته به مراتب چراغهای بهتری برای این خودرو طراحی کند تا زیبایی آن چندین برابر شود.
▪ بدون شک نشان ستاره سه پر مرسدس بنز درون یک دایره همیشه عالی بوده و زیبایی خاصی به بخش جلویی خودروهای تولیدی این شرکت داده است، اما در این خودرو اینگونه به نظر نمیرسد.
▪ این بخش از جلوی مرسدس بنز SLS AMG از طراحی خوبی برخوردار بوده و بر زیبایی جلوی خودرو افزوده است اما اعتقاد بر این است که ورودیهای بالایی این بخش از طراحی مناسبی برخوردار نیستند.
▪ با نگاه به خودرو دو خط منحنی میبینیم که از چراغهای جلو تا انتهای خودرو کشیده شده است که هماهنگی زیادی با گلگیرهای جلو و عقب ندارند.
▪ گفته شده است که در این بخش از خودرو به مدل اولیه مرسدس بنز گالوینگ خیانت شده است. به اعتقاد متخصصان این بخش ضخیم باعث ایجاد نقطه کور زیادی میشود و به هنگام رانندگی با سرعت بالا میتواند خطرآفرین باشد.
▪ کاپوت عقب این خودرو بسیار تخت و عجیب بوده و همخوانی زیادی با پشت زیبای صندوق ندارد. در همین حال بر روی در صندوق عقب خطی برجسته قرار دارد که بر این ناهماهنگی افزوده است.
▪ لبه بخش عقبی خودرو در کنار در صندوق همچون مدلهای شرکت بامو بوده و تناسبی با ظاهر کلاسیک این خودرو ندارد.
▪ طراحی این خط برجسته در عقب خودرو فکر هوشمندانهای بوده است و به کم کردن زشتیهای انتهای خودرو کمک میکند.
▪ چرخهای زیبای این خودرو با رینگ ۱۰ پر برترین ویژگی ظاهری SLS به شمار میروند. این چرخها از عملکرد قابل قبولی برخوردار بوده و به خنک کردن ترمزها کمک میکنند.
▪ بخش بالایی دربهای کناری تقریبا همتراز با سر راننده و سرنشین است و ممکن است به آنها احساس ناخوشایندی بدهد. در همین حال این بخش باعث شده تا درون خودرو تاریک بوده و شبیه قفس شود. البته فراموش نکنیم گالوینگ افسانه ای هم این مشکل را داشت.
▪ گفته شده است که این خط برجسته کناری امروزه در تمامی خودروهای ارزان قیمت وجود دارد و در عین حال از طراحی مناسبی برخوردار نیست.
▪ دستگیره درها نیز بسیار پایین بوده و دسترسی به آن و باز کردن درها دشوار به نظر میرسد.
▪ اگرچه ممکن است این بخش خودرو شبیه مدل SLR McLaren باشد اما دقیقا از گالوینگ بر گرفته شده است هر چند بعضی معتقدند این بخش جدید به نظر خیلی خوب نمیآید.
پ▪ درون این خودرو از طراحی بسیار زیبایی برخوردار بوده و همچون خودروهای لوکس است اما دریچههای هوای تعبیه شده در این خودرو زیبایی چندانی ندارند و ارزانقیمت به نظر میرسند.
▪ فرمان این خودرو نیز میتوانست به مراتب بهتر از این باشد.
▪ دستگیره درونی درها هم از طراحی خوبی برخوردار نبوده و شبیه اگزوز هستند.
▪ چیزی که در مرسدس بنز ۳۰۰SL بینظیر بود صندلیهای آن بود که از جنس مرغوبی تهیه شده بود اما اکنون مدل SLS AMG این شرکت نتوانسته جنس بهتری از چرم برای صندلیهای خود پیدا کند.
نویسنده : سیاوش عدالت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست