جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
همه کارگردان هایی که بازیگر شدند
![همه کارگردان هایی که بازیگر شدند](/web/imgs/16/96/5jdg51.jpeg)
لابد وسوسه می شوند. دلشان می خواهد بعد از سال ها پشت دوربین بودن جای بازیگرهایی باشند که خودشان آنها را هدایت می کنند. البته بیشتر آنها به جای «بازیگری» در فیلم خودشان، فقط یک «حضور» چند دقیقه ای دارند.
سنتی که در سینمای غرب هم برقرار است و غیر از آلفرد هیچکاک که همیشه عادت داشت در فیلم هایش نقش سیاهی لشکر را داشته باشد، کارگردان هایی مثل سیدنی پولاک، رومن پولانسکی و تارانتینو هم علاوه بر بازی در بعضی فیلم های خودشان، در آثار فیلمسازهای دیگر هم بازی کرده اند.
بهروز افخمی
در فیلم های خودش مثل هیچکاک حضور چند ثانیه ای داشته. بارزترین حضورش هم در فیلم «روز شیطان» بود که نویسنده و کارگردان خودش بود و ۱۸ سال پیش روی پرده سینماها رفت. می گویند افخمی در چندتا از فیلم ها و سریال های دیگری هم که خودش ساخته به طور نامحسوس در میان سیاهی لشگرها حضور داشته.
داریوش مهرجویی
بعد از بسم الله تیتراژ «نارنجی پوش»، آقای کارگردان در سواحل دریای شمال کشور قدم می زند و رو به دوربین با دلی پردرد از «آشغال زایی» و بی توجهی مردم به نظافت طبیعت می نالد. این مستندواره یکی دو دقیقه ای تا قبل از شروع تیتراژ فیلم با روایت مهرجویی پیش می رود و خودش شروع می کند به جمع آوری آشغال ها تا همه حرف فیلم را سرراست همان اولش گفته باشد. اواسط فیلم هم به عنوان بازدیدکننده سر از نمایشگاه «حامد آبان» در می آورد.
مانی حقیقی
اولین بار اصغر فرهادی پای او و پیمان معادی را با »درباره الی» به دنیای بازیگری باز کرد. حقیقی که قبلش کارگردانی و نویسندگی اش نمره قبولی گرفته بود، در فیلم فرهادی هم موفق عمل کرد. دومین تجربه بازیگری او در «ورود آقایان ممنوع»، فیلم کمدی رامبد جوان بود که در کنار رضا عطاران حضور داشت. او جلوی دوربین خودش هم رفت و در «پذیرایی ساده» که هنوز اکران نشده، طولانی ترین نقشش را بازی کرد.
محمدحسین لطیفی
نمای بسته دوربین از محمدرضا گلزار که در هیبت یک روحانی بر مسند قضاوت نشسته کم کم باز می شود و کارگردان کات می دهد. محمدحسین لطیفی فقط در همین یک صحنه «توفیق اجباری» نقش کارگردان فیلمی را بازی می کند که گلزار در آن نقش یکی از سوپر استارهای سینما را دارد.
پرویز شهبازی
در سکانس آخر «نفس عمیق» آیدا و منصور که به شمال رفته اند، تصادف می کنند و به نظر می رسد که در سد غرق می شوند. در همین نما که در واقع همان نمای اول فیلم است. مردی به بقیه می گوید این دو نفر رفته اند ته دره. این نابازیگر همان پرویز شهبازی است که در ۴۰ سالگی جلوی دوربین فیلم خودش رفته بود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست