چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
دعوای مالی ایران و آمریکا از زبان بهزاد نبوی
گروهی از دانشجویان ایرانی طرفدار سرسخت امام خمینی (ره) که با دولت موقت مهندس بازرگان در ماههای نخست پس از انقلاب اسلامی سازگاری نداشتند در سیزده آبان ۱۳۵۸، سفارت آمریکا در تهران را تسخیر کردند.
این گروه از دانشجویان نام سفارت آمریکا را «لانه جاسوسی» گذاشته و معتقد بودند که کارکنان سفارت آمریکا علیه انقلاب اسلامی توطئه میکنند. این رویداد تاریخساز شده و موضوع همیشگی گروهها، شخصیتهای سیاسی و احزاب ایرانی و حتی آمریکایی است. در ۴۴۴ روزی که کارکنان سفارت آمریکا تحت عنوان «گروگان» در اختیار ایرانیها بودند، رویدادها، مذاکرات و بحثهای پرشماری رخ داد تا اینکه در دیماه ۱۳۵۹مقامهای ایران و آمریکا توافق کردند که کارکنان سفارت آمریکا آزاد شوند. روز ۲۲ دیماه ۱۳۵۹ و در جلسه ۹۴ دوره اول مجلس شورای اسلامی، بهزاد نبوی از طرف دولت «لایحه دولت در مورد ارجاع به داوری یا صلح دعاوی در مورد اختلافات مالی بین ایران و آمریکا» را با قید دو فوریت به مجلس آورد و در این روز به بحث و بررسی گذاشته و دو فوریت آن تصویب شد.
با توجه به اینکه موضوع اختلافهای ایران و آمریکا پس از گذشت ۲۸ سال هنوز پابرجا مانده است و در روزهای گذشته ساختمان بنیاد علوی در آمریکا مصادره شد و از طرف دیگر با توجه به اینکه احتمالا ایرانیان پرشماری از جزئیات این اختلافها خبر ندارند، مشروح مذاکرات ۹۶ دوره اول مجلس شورای اسلامی را با کمی تلخیص عینا از روزنامه رسمی ۲۴ دیماه ۱۳۵۹ نقل میکنیم که در چند شماره از نظر شما میگذرد. یادآور میشویم منظور از رییس در این نوشته اکبر هاشمی رفسنجانی است.
رییس- بسمالله الرحمن الرحیم. لایحه دوفوریتی دولت در مورد ارجاع به داوری یا صلح دعاوی در مورد اختلافاتی که در مسائل مالی بین ایران و آمریکا وجود دارد مطرح است که دوفوریت آن قبلا تصویب شده است. شورای محترم نگهبان هم تشریف آوردند و نماینده دولت هم عنقریب میرسند.
آیت- آقای هاشمی من اخطار قانونی دارم.
رییس-اخطارتان را بفرمایید.
آیت- بسمالله الرحمن الرحیم. اخطار من یکی اصل ۱۳۹ است و یکی مواد ۹۸ و ۹۹ آییننامه، گرچه خود من هم طرفدار این قضیه هستم که این موضوع مطابق شرایطی که مجلس تعیین کرده است هر چه زودتر تکلیفش تعیین بشود. ولی قانون هم باید رعایت بشود. اصل ۱۳۹ میگوید که صلح دعاوی و داوری را باید مجلس تصویب کند. در اینجا کلمه دعاوی به کار رفته است و دعاوی یعنی ادعاهای به خصوص یعنی باید مشخص بشود. در این لایحه تقدیمی صرفا کلمه داوری به کار رفته که من نمیدانم این «یائی» که به کار رفته «یاء» وحدت است یا «یاء» مصدری است. چون آن روز هم که آقای نبوی عبارت را خواندند سبک خواندنشان «یاء» مصدری بود و نمیدانم منظورشان داوری است یا داوری مرضی الطرفین. به هر حال در این لایحه دعواها مشخص نیست میلیاردها دلار بین ما و آمریکا مورد بحث است کدام دعوا؟ اینها باید ضمیمه باشد در حالی که ضمیمه نیست.
این بحث را اینجا مطرح کردم که مجلس به این مساله رسیدگی کند اگر که فکر میکنم. دیگر راه دیگری هم نیست که این قسمت باید به این لایحه ضمیمه بشود، اگر مجلس پذیرفت که قاعدتا باید بپذیرد و اگر نپذیرد من جداگانه پیشنهاد سلب فوریت میدهم که ما در جو عجله قرار نگیریم و دو روز هم بیشتر فاصله نیست و در این دو روز هم من فکر میکنم که اگر با این عجله ما بخواهیم کار را تمام بکنیم یک کلاهگشادی سر ملت ایران میرود بعد از این همه مبارزه و مقاومت.
رییس- اجازه بدهید من یک توضیحی بدهم چون آقای نبوی که هنوز نیامدهاند. این مساله را قبلا ما با دولت مطرح کردیم وقتی که خواستند دو فوریت را مطرح کنند، گفتیم که در موارد معینی که داوری یا صلح و دعوا مطرح است باید آن مورد را مجلس بداند و تصویب بکند آنها یک بیانی داشتند که برای مجلس قابل توجه است. آنها میگفتند ما حرفی نداریم هر موردی هم پیش آمد همان مورد را به مجلس میآوریم که همان را مجلس تصویب کند اما الان اشکال این است که (خوب دقت بفرمایید) میگفتند اگر ما قراردادمان را با آمریکاییها بستیم و گروگانها را آزاد کردیم و فردا یک موردی پیش آمد که (در این موقع آقای مهندس نبوی در جلسه حضور پیدا کردند) آقای نبوی آمدند متاسفانه نبودی که اشکال آقای آیت را بشنوید حالا من از طرف شما دارم توضیح میدهم و میگویم.
نبوی- نمیدانستم چه ساعتی باید به مجلس بیایم.
رییس- اول وقت باید تشریف بیاورید. اگر یک مورد خاصی پیش آمد مثلا یک شرکتی علیه ما شکایت کرد که فلان جا که طرح مرا متوقف و لغو کردید من اینقدر خسارت دیدم بعد مذاکرات هم به نتیجه نرسید و خواستیم ارجاع به داوری کنیم. ما گروگانها را آزاد کردیم رفتند و مجلس نخواست ارجاع به داوری بکند. مجلس به دولت اعتراض میکند که شما آن روزی که گروگانها اینجا بودند و ما قدرت داشتیم به ما نگفتید حالا ما اگر ارجاع به داوری نکنیم چه بکنیم؟ مشکل آنجا گیر میافتد بنابراین الان دولت میخواهد از مجلس مجوز بگیرد برای اصل شیوه ارجاع به داوری، اما موارد ارجاع به داوری را که یکی یکی هر وقت لازم بود باید از مجلس اجازه بگیرد.
آیت- مربوط به همین کلاهی است که سر ما میرود.
هادی- آقای هاشمی من اخطار دارم.
رییس- آقای هادی اخطارتان را بگویید تا آقای نبوی هم جواب بدهند.
منشی- آقای هادی بفرمایید.
رییس- اول آقای آیت اگر میخواهد تقاضای سلب فوریت بکند این مساله روشن بشود که اگر مجلس سلب فوریت را پذیرفت دیگر جای این بحثها نیست. اگر میخواهید تقاضا بکنید باید قبل از این بحثها تقاضا کنید.
آیت- من میگویم قانونا اصلا نمیتواند فوریت داشته باشد تکلیف این را اول مجلس باید تعیین کند اگر مجلس خلاف نظر من نظر داد آن وقت من تقاضای سلب فوریت میکنم.
رییس- اگر ندارد. باید شورای نگهبان نظر بدهد شما تقاضای سلب فوریتتان را قبلا بکنید چون مدتی باید ما بحث کنیم دوباره شما تقاضای سلب فوریت بکنید.
آیت- باید روی آن بحث شود.
رییس- بحث روی چه چیز؟
آیت- بحث روی سلب فوریت.
رییس- برای سلب فوریت یک مخالف بحث میکند شما هم بحث کنید. پس آقای هادی اجازه بدهید. ایشان سلب فوریت را تقاضا کنند بعد اگر اخطار قانونی بود بحث میکنند.
دکتر روحانی- من مخالف سلب فوریت هستم.
رییس- آقای آیت شما توضیح درباره سلب فوریتتان را بگویید. آقای هادی شما بعد اخطارتان را بفرمایید.
آیت- بگذارید اخطار ایشان هم گفته بشود، بعد من...
رییس- عیبی ندارد، ولی اگر سلب فوریت پذیرفته شد دیگر جای بحثی نیست.
دیالمه- آقای هاشمی اول، باید روشن بشود که این پیشنهاد قابل طرح هست یا نیست؟
رییس- اصلا اگر سلب فوریت بشود طرحش طولانی خواهد بود.
دیالمه- این مرحله بعدی است. اول باید روشن بشود که...
رییس- میگویم که اگر سلب فوریت شد اصلا دیگر طرح نمیشود به کمیسیون میرود و به شکل دیگری میشود و دیگر اصلا طرح نمیشود اگر سلب فوریت شد دیگر در مجلس طرح نمیشود. بفرمایید آقای آیت.
آیت- بسمالله الرحمن الرحیم. در مورد آن اخطار چون حالا آقای نبوی هم آمدند من ضمن سلب فوریت این توضیح را هم میدهم چون همان اشارهای هم که جناب آقای هاشمی کردهاند تاییدی است بر مطالبی که من گفتم، یعنی همین یکی از دلایل سلب فوریت است. آقای نبوی دلیل فوریت را اینطور عنوان کردند که اگر ما الان تکلیف مساله را تعیین نکنیم این دولت آمریکا که رفت با دولت بعدی باید مذاکرات از نو شروع بشود این درست نیست چون دولت یک امر مستمری است و حزب جمهوریخواه هم که میآید همیشه مسائل گذشته را تعقیب و بررسی میکند و چه بسا که همان هیات قبلی را (همانطور که بارها شده است) ابقا میکند یا اگر هیات بعدی هم بیاورد آن هیات بعدی هم ۶-۵ روز مسائل را مطالعه میکنند و مذاکرات را ادامه میدهند، اما اگر ما بخواهیم فوری عمل بکنیم همین مطلبی است که جنابعالی میفرمایید یعنی ریش آمریکا الان دست ماست آنوقت ریش ما دست آمریکا میرود به این نحو که گروگانها را آزاد کردیم و رفتند بعد حالا مسائل داوری و توافق در مورد داوری و این داوری مرضیالطرفین چه کسی باشد و ما موافق نیستیم و ضمانتی هم که در این مورد نداریم و این هست که این جو عجله به ضرر ما تمام میشود و بعد هم دولت میآید و میگوید که خودتان داوری را تصویب کردید، در حالی که اصلا گفتم این قابل طرح نیست. مطابق نص صریح قانون اساسی چون میگوید «دعاوی» این دعاوی باید مشخص بشود دعاوی مبهم نیست. مثل این است که ما قانونی تصویب کنیم و بگوییم که تمام امور را دولت میتواند با داوری حل بکند پس این قانون اساسی نقض غرض شده است. وقتی که قانون اساسی میگوید دعاوی منظورش این است که دعاوی برای مجلس روشن باشد داور روشن و تمام اینها روشن باشد. پس اولا این لایحه به این صورت اصلا در مجلس قابل طرح نیست و ثانیا همینطور که گفتم فوریت به ضرر ماست و کلاه سر ما میرود و ریش ما را دست آمریکا میدهد و بعد هم آن ضدانقلاب که دیدیم میگویند که اینها این کار را کردند (مثل آن چیزی که یک وقت در کیهان نوشتند که آیا مترجم لازم بود؟ یا مترجم...) که اگر مساله بحث شد من آن جواب ضدانقلاب را هم، خواهم داد به هر حال من طرفدار سلب فوریت این مساله هستم.
یکی از نمایندگان- آقای توکلی من مخالفم.
رییس- اول آقای دکتر روحانی اعلام مخالفت کردند.
منشی- آقای حائریزاده شما موافقید؟
رییس- دیگر موافق صحبت نمیکند فقط یک مخالف صحبت میکند.
دکتر روحانی- بسمالله الرحمن الرحیم. عرض کنم که علت اینکه مجلس فوریت این دو لایحه را تصویب کرد این بود که این مساله گروگانها که قبلا مجلس راه حل آن را به تصویب رسانده بود دولت ما با همه گرفتاریهایی که داشته ساعتها و روزها و هفتهها وقتش را صرف کرده تا این مساله را به یک جایی رسانده است و چند نکتهای هست که مجلس باید روی آن چند نکته تصمیم بگیرد و حل بکند و وقت ما هم وقت ضیقی است. تا شانزدهم ژانویه، بنابراین فوریت به خاطر این بود که از نو دوبارهکاری نشود. آقای آیت میفرمایند چه اشکالی دارد دولت بعد هم که میآید تعقیب میکند خب، اینجا ما بنشینیم و بگوییم که تعقیب میکند ساده است. اما این مساله خیلی روشن است در تعهداتی که رییسجمهور آمریکا در آنها دخالت دارد در خیلی از موارد شما نام رییسجمهور را بردید این رییسجمهور عوض میشود رییسجمهور جدید میآید شما چهجور میخواهید تعهداتی را که رییسجمهور سابق کرده است به گردن رییسجمهور بعدی بگذارید؟ و ثانیا هیاتهایی که تاکنون در متن مذاکره بودند و بررسی کردند همین میشود دولت تقاضای فوریت کرده بود به همین لحاظ بود که کارها دوباره کاری نشود از نو شروع نشود، آغاز نشود و این مساله به تاخیر نیفتد کاری که تاکنون روی آن هفتهها و روزها وقت صرف شده است و از جهت دیگر مساله ملی کردن دلیل فوریت این بود که نماینده دولت...
عدهای از نمایندگان- این مساله مورد بحث نیست فقط فوریت مطرح است.
رییس- مساله ملی کردن مورد بحث نیست فقط فوریت مطرح است.
دکتر روحانی- فوریت یک لایحه است یا هر دو لایحه؟
رییس- فوریت یک لایحه مطرح است.
دکتر روحانی- خیلی خوب، راجع به همین لایحه مطلب دیگری دارم. اینکه در قانون اساسی آمده است که صلح و دعاوی وقتی ارجاع به داوری میشود. اگر مربوط به دولت خارجی هست باید مجلس تصویب بکند، در اینجا اولا یک سری دعاوی هست که آمریکا علیه ایران دارد و این دعاوی مشخص است. مواردش هم معلوم است. آن دعاوی که مربوط به لانه جاسوسی میشود یا انقلاب ما قبلا تصویب کردیم که آمریکا باید آن دعاوی را پس بگیرد آن که مورد بحث نیست. اما آن دعاوی که مربوط به انقلاب نباشد مربوط به لانه جاسوسی هم نباشد یک سری دعاوی هست که باز مورد اختلاف است. این دعاوی مشخص است اگر هم مجلس بخواهد بداند میشود طرح بشود اما این مساله باید روشن باشد که در جایی که بین دو کشور در یک مساله خاصی در یک قرارداد خاصی یا هر چیزی که قبلا بسته شده و تصویب شده اختلاف نظر هست یکی از نزدیکترین راه این است که ما داوری را قبول کنیم به چه دلیل؟ به دلیل اینکه اگر ما داوری را نپذیریم سر ما کلاه رفته است. چرا سر ما کلاه رفته است؟ برای اینکه این اموال عرف حقوق بینالملل (یکی از نمایندگان- خارج از موضوع است.) اجازه بدهید، خیر، خارج از موضوع نیست.
رییس- آقای دکتر روحانی فعلا فوریت لایحه مطرح است.
دکتر روحانی- آخر ایشان این را مطرح کرد که کلاه سر ما میرود. اگر ایشان مطرح نمیکرد من این را جواب نمیدادم ایشان چون مطرح کرده باید من جواب بدهم ایشان میگوید که سر ما کلاه رفته است و این را چند بار هم تکرار کردند مجلس باید مستحضر باشد که سر ما کلاه میرود یا سر دیگری کلاه میرود این نکته باید روشن بشود اموالی که بیشترش در آمریکا هست. اموالی که خیلی از متهمینش در آمریکا هستند اگر ما بخواهیم به عرف بینالملل مراجعه بکنیم کدام دادگاه باید صالح باشد؟ اگر هم بخواهیم به عرف بینالمللی مراجعه بکنیم باید دادگاههای آمریکا رسیدگی بکنند پس داوری بهترین راهی است که ما را از آن حقوق و عرف بینالمللی که وجود دارد نجات میدهد.
حائریزاده- داوری مورد بحث نیست فوریت مورد بحث است. داوری که اشکال ندارد و...
آیت- داوری که مورد بحث نیست. فوریت مورد بحث است.
دکتر روحانی- میدانم برادر عزیز که مساله فوریت مورد بحث است، اما در ضمن فوریت ایشان کلاه سر ما میرود را هم مطرح کرد این مساله باید روشن بشود، اما خلاصه سخن این است که فوریتی که ما قبلا تصویب کردیم دلایل آن فوریت الان هم موجود است به این لایحه باید رسیدگی بکنیم البته وقتی به متن لایحه رسیدیم میتوانیم خصوصیاتش را همین امروز در مجلس بررسی بکنیم.
رییس- آقای بهزاد نبوی شما خودتان اگر توضیحی دارید بدهید.
یکی از نمایندگان- اگر مخالف صحبت کند بایستی دو نفر موافق صحبت بکنند.
رییس- یک موافق هم صحبت کند. اصلا در اینجا حدودش تعیین نشده است. در این سلب فوریت گفته نشده که چه کسی صحبت بکند و چه مقدار صحبت بکند طبق همان روال معمولی عمل خواهد شد.
منشی- آقای حائریزاده به عنوان موافق سلب فوریت بفرمایید.
حائریزاده- بسماللهالرحمنالرحیم. توضیحی کافی آقای آیت دادند، اما مهم این است که چون بر اساس ماده ۹۸ آییننامه داخلی بایستی آن مواد مقاولهنامه یا عهدنامه یا موافقتنامه ضمیمه این لایحه باشد و نیست اگر بخواهد رایگیری بشود دو مرتبه بر اساس اصل ۶۵ قانون اساسی ایراد دیگری خواهم داشت، چون تصویب آییننامه داخلی با دوسوم جمع حاضر یعنی دوسوم ۱۸۰ نفر انجام شده اگر چیزی بخواهد خلاف ماده ۹۸ و ۹۹ آییننامه داخلی باشد که دو شوری را تبدیل به فوریت بکنیم و از طرف دیگر مواد موافقتنامه ضمیمه نیست و باز هم برای این لایحه رایگیری بشود و دوفوریتی انجام بشود حتما بایستی بر اساس اصل ۶۵ چیزی که آییننامه داخلی را نقض میکند بایستی دوسوم آرای عده حاضر را رای بیاورد. این توضیح من است و با توجه به توضیحات کافی که آقای آیت دادند و مواردی که آقای روحانی یک مقداری خارج از موضوع بحث کردند فکر نمیکنیم که چیزی مبهم مانده باشد.
● ما تعهدی به آمریکا ندادهایم
داستان و ماجرای تاریخی گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ پیامدهای پرشمار و متنوعی داشته است که تا همین امروز نیز ادامه دارد.
قرارداد الجزایر که میان آمریکا و ایران برای آزادی کارمندان گروگان گرفته شده منعقد شد به لحاظ حقوقی یکی از پیچیدهترین قراردادها بود. در سالهای پس از انعقاد قرارداد الجزایر برخی از حقوقدانان ارشد ایران در دادگاههای گوناگون به ویژه دادگاه لاهه حاضر شدند تا نسبت به رفع اختلاف دیدگاهها اقدام کنند. در ۲۸ سال گذشته اختلاف باقی مانده مالی میان ایران و آمریکا به ویژه استرداد طلبهای رژیم گذشته از آمریکا پا برجا مانده است. گزارشی که امروز میخوانید ادامه بحث نمایندگان مجلس در دوره اول درباره اختلافات مالی است.
رییس- آقای بهزاد نبوی بفرمایید.
بهزاد نبوی- بسماللهالرحمنالرحیم. نکتهای که من دارم در مورد صحبتهای برادرمان جناب آقای آیت است که فرمودند دولت امر مستمری است و دولت بعدی هم دنباله تعهدات دولت قبلی را ادامه خواهد داد و برادرمان آقای دکتر روحانی هم روی این مساله البته در مخالفت تاکید کردند که دولت بعدی میتواند که آن تعهدات را نادیده بگیرد. مساله این است که اصولا هنوز هیچ نوع تعهدی از جانب ما یا از جانب دولت آمریکا به دولت الجزایر سپرده نشده است. فقط یک سری صحبتهایی شده است و یک سری نقطهنظرهایی است که دولت ایران داده است و یک سری نقطهنظرهایی هم دولت آمریکا به الجزایر داده است و هیچ نوع نتیجهگیری نهایی در این زمینهها نشده است و بالطبع چنانچه در این فاصله هیاتهای نمایندگی عوض بشوند یا اینکه دولتها تغییر بکنند چه بسا دولتهای جدید سلیقههای جدیدی هم داشته باشند و نقطههای جدیدی را ارائه بدهند؛ البته من این نکته را در اینجا صریحا میگویم که برای دولت تفاوتی بین دولت کارتر و دولت ریگان وجود ندارد و صریحا باید برای برادران بگویم که همه این پاسخهایی که آمریکا میدهد و نقطهنظرهایی که میگوید با توافق و با نظر دولت بعدی هم هست و این موضعگیریهای ظاهری و ژستهای سیاسی دولت بعدی آمریکا اصولا فقط جنبه نمایشی دارد و این را هم ما میدانیم ولی به هر حال این را هم میدانیم که وقتی مذاکرات به یک نتیجه قطعی نرسد و به یک توافق یا یک تعهدی نرسد میتواند بعد از روی کار آمدن دولت جدید دوباره مساله ادامه پیدا بکند و اشکال خاصی هم پیش نمیآید به جز اطاله مطلب و به درازا کشیدن زمان قضیه، که به این علت بوده که ما میخواستیم از اطاله مطلب جلوگیری کنیم. در ضمن اینجا من صریحا عرض کنم که ما فعلا میخواهیم اصل ارجاع به حکمیت را اجازه بگیریم. هر مورد خاص طبعا با اجازه مجلس خواهد بود. منتها اگر ما بخواهیم بر اساس بیانیه دولت الجزایر تعهدی را امضا کنیم، لازمه آن این است که ما اصل ارجاع به حکمیت را بپذیریم به این دلیل که مجلس شورای اسلامی در مصوبه خودش اعلام کرده است که کلیه دعاوی در رابطه با مساله گروگانگیری و در رابطه با انقلاب اسلامی باید لغو ابطال بشود. دولت آمریکا هم این تعهد را به این صورت که من برایتان میخوانم کرده است.
رییس- شما الان میخواهید از دو فوریت صحبت کنید یا ...
بهزاد نبوی- من فقط میخواهم علت این که اصولا این لایحه به مجلس میآید بگویم...
رییس- در این مورد شما میتوانید بعدا بحث بفرمایید.
بهزاد نبوی- ولی خوب در مورد دو فوریت فقط همین مطلب است که ما ممکن است مجبور باشیم که یک سری مذاکراتی را دوباره با توجه به تغییر حکومت در آمریکا از نو شروع کنیم. یا حداقل زمان بگیرد و در حدود سه الی چهار ماه و به هر حال غیر از این هم دلیل خاصی نداریم.
رییس- بسیار خوب، نظر آقای آیت گفته شد و موافق و مخالف هم صحبت کردند و آقای بهزاد نبوی هم صحبت خودشان را کردند حالا آقایانی که با پیشنهاد آقای آیت راجع به سلب دو فوریت لایحه موافق هستند قیام فرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد.
آیت- ولی تکلیف آن اخطار چه شد؟
رییس- جناب آقای هادی جواب اخطار آقای آیت را میخواهند بدهند آقای هادی بفرمایید.
هادی- بسماللهالرحمنالرحیم. من اخطار دارم چون اخطار آقای آیت وارد نیست و من تعجب میکنم از آقای آیت که خودشان را علامه پارلمانهای دنیا میدانند (آیت- هیچ چنین چیزی نیست) (خنده نمایندگان) چطور این طور اشتباه بزرگی را مرتکب شدند. (همهمه نمایندگان) مساله این است که عهدنامه و مقاولهنامه و قرارداد که در قانون اساسی آمده است، همه اینها یک معنای خاصی دارد و آن روز هم معنای آن را از ترمینولژی درآوردند و آقای هاشمی برایتان خواندند که معنای عهدنامه و مقاولهنامه و قرارداد این است، بنابراین از شما بعید است که داوری را با عهدنامه و مقاولهنامه اشتباه بگیرید. آن مادهای را که آقای آیت خواندند «اصل یکصد و سیونهم. صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد موکول به تصویب هیات وزیران است و باید به اطلاع مجلس برسد و در مواردی که طرف دعوا خارجی باشد و در موارد مهم داخلی باید به تصویب مجلس برسد.»
این معنایش این است که اگر الان ما یک اختلافات مالی با آمریکا داریم، نه آمریکاییها دادگاههای ما را صالح میدانند و نه اینکه ما دادگاههای آنها را صالح میدانیم. بنابراین یک طرف ثالثی، یک جای ثالثی، یک داوری و حکمیت ثالثی باید بشود که هر دو طرف (رضیالطرفین) یعنی طرفین را قبول داشته باشند و این اختلافات مالی به آن جا ارجاع بشود در مصوبه مجلس هم گفته شده است که اختلافاتی که مربوط به انقلاب یا گروگانگیری است حتما باید دعاوی را که آمریکا دارد لغو یا ابطال بکند و اینها مربوط میشود به قبل از انقلاب و اگر بخواهید جزئیات و ریز آن به مجلس بیاید، ماهها طول میکشد که ریز آن اختلافاتی که من مثلا صدهزار دلار از فلان شرکت میخواهم به مجلس بیاید بنابراین به نظر من اخطار آقای آیت به هیچ وجه وارد نیست.
آیت- آقای هاشمی اجازه بدهید من جواب بدهم.
رییس- خیر شما دیگر نمیتوانید جواب بدهید.
آیت- خیر، ندارد ایشان تحریف کردهاند.
رییس- خیر این تحریف نیست و توهین هم نیست همیشه موافق و مخالفت ضدهمدیگر صحبت میکنند.
آیت- آقای هاشمی این تحریف است. باید جواب بدهم.
رییس- خیر، تحریف نیست.
آیت- حق من است که جواب بدهم.
رییس- خیر، تحریف نیست.
آیت- حق من است که جواب بدهم.
رییس- خیر، شما حقتان را قبلا گرفتهاید، حتی بیشتر از حقتان را هم گرفتهاید.
آیت- من باید جواب بدهم.
رییس- آقای آیت شما یک بدعتی نگذارید که هر کس حرف دیگری را رد کرد او هم بخواهد تا آخر قیامت...
آیت- این را چه کسی باید تشخیص بدهد؟
رییس- این را من باید تشخیص بدهم، و من تحریف تشخیص ندادم.
آیت- این تحریف است آقای هاشمی من پنج دقیقه باید صحبت کنم.
رییس- خیر، اولا اگر تحریف هم باشد شما باید پانزده دقیقه صحبت کنید. (خنده نمایندگان)
آیت- آقای هاشمی من ده دقیقهاش را هم بخشیدم و خواستم پنج دقیقه صحبت کنم و جواب بدهم.
یکی از نمایندگان آقا تشخیص این موضوع با رییس است.
آیت آقا تحریف است.
رییس از شما سوال میکنم آقای آیت که این موضوع به تشخیص چه کسی تحریف است؟
آیت به تشخیص خودم.
رییس خوب این که کافی نیست و حداکثر جواب شما این است که شما خودتان را علامه دهر نمیدانید و تحریف موضوع فقط همین است.
آیت به هر حال شما رعایت بیطرفی را نمیکنید. و اصل اخطار من را باید مجلس تکلیفش را معلوم کند، و این تحریف صریح است و در این مورد مجلس باید نظرش را بدهد.
رییس خواهش میکنم بفرمایید بنشینید چون همه میدانند که در مورد قانون اساسی مجلس اصلا نمیتواند نظر بدهد تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است.....
آیت به هر حال عرض کردم که شما رعایت بیطرفی را نمیکنید و اینجا صریحا تحریف شده است.
رییس من هم از شما خواهش میکنم که چیزی نگویید که من هم مجبور بشوم که جواب شما را بدهم.
آیت جواب بدهید اشکالی ندارد.
رییس رعایت بیطرفی را نمیکنم یعنی چه؟ شما با آقای هادی پیش من چه فرقی دارید؟
آیت شما میخواهید که تصویب بشود خوب تصویب بشود.
رییس شما بحثتان را کردید، صحبتتان را هم کردید ایشان هم جوابی دادند و مجلس هم نمیتواند روی اخطار قانون اساسی تصمیم بگیرد برای این که تفسیر .....
فواد کریمی اخطار آیین نامهای کردند.
رییس اخطار آیین نامهای نبود.
یکی از نمایندگان اخطار قانون اساسی است.
رییس بله، اخطار قانون اساسی است، اخطار قانون اساسی اگر روشن بود. بله ولی وقتی که یک نمایندهای مثل جنابعالی خلاف شما نظر دارد، نمیتوانیم بگوییم که نظر شما ....
سازگار نژاد صریح بود.
رییس بله عرض کردم که به نظر یک نفر صریح است و به نظر یکی هم خلاف است و شورای نگهبان هم اینجا حضور دارند و اگر مطلبی پیش بیاید که خلاف قانون اساسی باشد که ما بخواهیم نظر بدهیم شورای نگهبان جلو این نظر را میگیرد. حالا مخالف و موافق صحبت کنند.
آیت من با این مساله مخالف هم هستم.
رییس بسیار خوب شما در همان مخالفتتان، جواب ایشان را هم بدهید وقت هم دارید.
سید محمد خامنهای آقای هاشمی من سوال دارم.
رییس آقای خامنهای شما که باید آیین نامه را بدانید. سوالتان را بنویسید و بدهید، سوال در آییننامه پیشبینی نشده است بسیار خوب وقتی سوالتان را نوشتید و دادید و مخالف و موافق هم صحبت کردند آن وقت اگر جواب سوال شما داده نشد بفرمایید. (همهمه نمایندگان) شما مثل این که بنابر این گذاشتهاید که نگذارید مجلس ادامه پیدا بکند. سوالتان را بنویسید و بدهید و شلوغ هم نکنید و برای پنجمین بار تذکر می دهم که بفرمایید بنشینید.
سید محمد خامنهای آقای هاشمی بنده اخطار دارم.
رییس آقا اگر اخطار قانون اساسی دارید بفرمایید. و از اول بفرمایید که اخطار دارم و نگویید که سوال دارم.
سید محمد خامنهای بنده برای این که وقت کمتری گرفته بشود میخواستم در یک کلمه سوال کنم که .....
رییس سوال نکنید آقا اخطارتان را بفرمایید.
خامنهای این سوالی است که در واقع مجلس دارد به لحاظ این که باید .....
رییس خیر، مجلس مطرح نیست .....
خامنهای عرض میکنم، آقا چرا شما نمیگذارید که من صحبت کنم.
رییس بفرمایید.
سید محمد خامنهای این قانون اساسی است که ما روی آن سوگند خوردهایم و باید پای آن هم بایستیم....
رییس اخطارتان را بگویید.
سید محمد خامنهای حالا بر همین اساس است که بنده سوال میکنم و اگر جسارتی هم به شما میکنم یا احیانا بلند صحبت میکنم بر این اساس است.
رییس آقا اگر تخلف بکنید جلو شما را میگیریم. قانون اساسی را بگویید.
سید محمد خامنهای تخلف چیزی است که ممکن است همه بکنند حتی رییس. صلح دعاوی که در اینجا صحبت شده است این طور است که در هر مورد موکول به تصویب هیات وزیران در مواردی (یعنی همان هر مورد) که طرف خارجی داشته باشد باید به تصویب مجلس برسد. این مطلبی که آقای نبوی آوردند این در هر مورد است.....
رییس آقا مطلبتان را بفرمایید.
سید محمد خامنهای آقای هاشمی مثل این که شما بنا دارید که من صحبت نکنم آقای هاشمی بنا است که یک کاری انجام بشود و تعهدی برای ملت. شما میخواهید ایجاد کنید با یک دقیقه جلو و عقب کردن و بعد هم فرصت صحبت نمیدهید. احتمال دارد که بنده یک حرفی بزنم و درست باشد.
رییس- حرف در مورد خودش بگویید.
سید محمد خامنهای آخر یک مقامی هم هست که برسد که آیا شما خلاف میکنید
یا نه.
رییس آقای خامنهای حرف را یا موافق بزنید یا مخالف.
سید محمد خامنهای آقا اگر قرار بر این است که این کار بشود که بنده بنشینم.
رییس خوب قضاوت کنید ببینید. آیا ....
سید محمد خامنهای قضاوت یعنی چه؟ من هنوز مطلب را نگفتهام.
رییس ببینید آقای آقا سید محمد خامنهای چه حرفی .....
سید محمد خامنهای اگر مجلس اجازه نمیدهد که من نظرم را توضیح بدهم که من مینشینم.
رییس اخطاری قانونی بوده که آقای آیت این اخطار را کردند ایشان هم همان را دوباره دارند میگویند و این طور میگویند که موارد صلح و موارد دعاوی باید بیاید. من هم میگویم باید بیاید، هر موردی باید بیاید. اصلا اینجا بحث مورد نیست.
آیت پس از چه موردی است؟
رییس هر وقت موردش شد میآید.
آیت چنین چیزی نمیشود.
رییس آقای آیت شما چرا در بحث دخالت میکنید؟ آقایان بحث بینالاثنینی نکنید، بفرمایید بنشینید.
یکی از نمایندگان بگذارید حرفشان را بزنند.
رییس حرفشان را گفتند. من تعجب میکنم از کسانی که خودشان را طرفدار قانون و آیین نامه میدانند و این قدر هم شلوغ میکنند (همهمه نمایندگان) مخالف و موافق صحبت بکنند.
منشی اولین مخالف آقای امین ناصری هستند بفرمایید.
امین ناصری اعوذبالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم ....
فواد کریمی آقای هاشمی من اخطار آیین نامهای دارم. ماده نود و هشت.
خانم طالقانی آقا ماده نود و هشت را گفتند.
رییس بسیار خوب بخوانید ولی به شما هر چه گفتم دیگر بحث نکنید (همهمه نمایندگان) آقای فواد کریمی اخطار آیین نامهایتان را بخوانید.
فواد کریمی ماده ۹۸: هر گاه دولت ضمن تقدیم لایحه قانونی به مجلس تقاضای تصویب هر نوع عهد نامه، مقاولهنامه، قرارداد یا موافقتنامه را که با یکی از دول خارجی بسته میشود بنماید مواد عهدنامه، مقاولهنامه یا قرارداد یا موافقتنامه باید ضمیمه لایحه قانونی مذکور باشد. در ضمن ترتیب شور در عهود هم مطابق ماده ۹۸..... (همهمه نمایندگان)
رییس بفرمایید بنشینید، آقایان ببینید اگر کسانی در مجلس به خودشان به دلیل این که یک نظری دارند حق میدهند که به هر قیمت مجلس را به هم بزنند من جمله آقای فواد کریمی ..... این حرف عینا مطرح شد و گفتیم که نه.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست