چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
کاربران ایرانی؛ در حال بالا رفتن از نردبان وب ۲.۰
شاخصترین ویژگی وب ٢.۰، جنبه اجتماعی و همگانی آن است. برای میزان استفاده از فناوریهای وب ٢.۰ و مشارکت در این پدیده اجتماعی، میتوان سطوح مختلفی تعریف کرد و کاربران اینترنت را بر اساس آن تقسیمبندی کرد.
کاربران غیرفعال اینترنت
تماشاچیها:
خوانندگان وبلاگها، شنوندگان پادکستها، تماشاگران ویدئوها، خوانندگان مطالب انجمنهای اینترنتی و مرورها و نقدهای دیگر کاربران
مشارکتکنندهها:
آنهایی که پروفایلی در سایتهای شبکهای اجتماعی دارند و مرتبا از این سایتها بازدید میکنند.
گردآورندگان:
آنهایی که از فناوری feed (خوراک، خبرمایه) استفاده میکنند، به عکسها یا صفحات اینترنتی برچسب tag میزنند، در سایتهای لینکدهی جمعی به صفحات اینترنتی، رأی میدهند.
نقدکنندهها:
آنهایی که کیفیت محصولات و خدمات را ارزیابی میکنند، کامنت میگذارند، به صورت فعال در انجمنهای اینترنتی مشارکت میکنند، ویکیها را ویرایش میکنند.
پدیدآورندگان:
آنهایی که وبلاگ یا سایت دارند، ویدئو، فایلهای صوتی یا پادکست منتشر میکنند و آنهایی که به صورت آنلاین مقاله مینویسند.
این سطوح مختلف مشارکت را میتوان به یک نردبان تشبیه کرد که در آن هر چقدر یک کاربر از پلههای اول به پلههای بالاتری صعود کند، بیشتر مشارکت کرده است و کاربر فعالتری محسوب میشود.
بنابراین میتوان گفت در ارزیابی تعداد کاربران اینترنتی و نحوه استفاده آنها از اینترنت، اعداد و ارقام خام اصلا آمار خوبی به دست نمیدهند. ایران میلیونها کاربر اینترنتی دارد، اما مشخص است که شمار اندکی از کاربران ایرانی اینترنت توانستهاند به پلههای بالایی نردبان وب ٢.۰ برسند و از همه موهبتهای فناوری اجتماعی وب ٢.۰ استفاده کنند.
بحث در مورد چرایی چنین چیزی در این مختصر نمیگنجد، اما کیفیت بسیار پایین خدمات اینترنتی در ایران به همراه قیمت نسبتا بالای آن، محدودیتهای اینترنتی، عدم وجود فرهنگ مشارکتی در جامعه ایران، نگاه بعضا منفی به کل پدیده اینترنت به عنوان ابزاری تخریبی و تهدیدکننده، شمار اندک سرویسهایی وب دویی بومیشده، نبود تبلیغات مناسب و آموزشهای همگانی از دلایل مهم ناتوانی کاربران در بالا رفتن از این نردبان تمثیلی هستند.
موسسه پژوهشی «فورستر» در آماری که به تازگی منتشر کرده است، اعداد و ارقام جالبی در مورد نحوه استفاده کاربران آمریکایی اینترنت منتشر کرده است: از هر ٤ آمریکایی، ٣ نفر از از یکی از سرویسهای اجتماعی اینترنت استفاده میکنند. در سال ٢٠٠٧، ٥٦ درصد کاربران آمریکایی از این ابزارها استفاده میکردند.
- ٢١ درصد کاربران اینترنتت در امریکا، در گروه پدیدآورندگان، جای میگیرند. سال قبل ١٨ درصد کاربران، پدیدآورنده بودند.
- اما بر تعداد منتقدان اینترنتی، یعنی کامنتگذارها و ویرایشگرهای ویکیها به میزان قابل توجهی نسبت به سال قبل افزوده شده است، هماکنون ٣٧ درصد کاربران آمریکایی اینترنتی در این دسته قرار دارند. سال قبل ٢٥ درصد کاربران در این دسته جای میگرفتند.
- براساس این آمار، ١٩ درصد کاربران گردآورنده، ٣٥ درصد مشارکتکننده و ٦٩ درصد تماشاچی هستند. ٢٥ درصد کاربران هم غیرفعال هستند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست