چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
عصاره انحطاط در رمان «بیراه»

● نگاهی به رمان «بیراه» اثر ژوریس كارل اوئیسمانس
شارل ماری ژرژ اوئیسمانس (۱۸۴۸-۱۹۰۷) كه فعالیت ادبیاش را در سال ۱۸۷۴ آغاز كرد، ابتدا تحت تأثیر زولا بود، سپس پیرو مكتب «انحطاط» شد و در آخر به مذهب كاتولیك گروید. با توجه به تحول فكری او، آثارش به سه دوره تقسیم میشوند: دوره ناتورآلیستی، دوره انحطاط و دوره دینی. رمان «بیراه» متعلق به دوره دوم است.
مكتب انحطاط كه با ژرفساختهای مكتب سمبولیسم و جمالگرایی (زیباپرستی) شكل میگیرد، بر ایده هنر برای هنر، برتری هنر بر طبیعت، فقدان خصلت اجتماعی هنر، استعمال زبانی نوین، جایگزینی نمادها به جای مفاهیم، نادیده گرفتن اصول و قواعد نحوی، ستیز با میانمایگی بورژوایی و ارزشهای متعارف و معمول و طغیان علیه نظام حاكم متكی است. اینها و نیز نخبهگرایی، مردمگریزی و انزواجویی، بهمثابه فلسفه و جهانبینی بارز این مكتب، در نهایت به بدبینی شوپنهاوری میانجامد و متقابلاً از آن نشأت میگیرد؛ چیزی كه بهخوبی در رمان «بیراه» نمایانده شده است و بیانگر بیماری خاصی است. این رمان اولین اثر ترجمه شده نویسنده به زبان فارسی است. دیگر آثار او عبارتند از: ادویهدان، داستان مارت، خواهران واتار، كولهپشت بر دوش، طرحهای پاریسی، زندگانی مشترك، فرود آب، دوراهی، در بندر و آنجا، در جاده، كلیسای جامع و دیرنشین. ویژگی شاخص این آثار همخوانی و هماهنگی آشفتگی روانی نویسنده با كلام وی میباشد.
رمان بیراه توصیف افكار، سلیقهها و علایق اشرافزادهای فرانسوی به نام ژان داسنت است. ضمن این وصفها، كه گاهی شیوه بالزاك را بهیاد میآورد، آثار بعضی نویسندگان و شاعران و شیوه نگارش و سرایش آنها، همچنین آثار بعضی نقاشان، از زبان ژان بیان و حتی بررسی میشود. رمان پس از معرفی نویسنده و پیشگفتار او با یك مقدمه شروع و بعد از شانزده بخش خاتمه پیدا میكند. مقدمه شامل معرفی ژان و تبارش و بیان مختصری از دوران كودكی، نوجوانی و جوانی او است. تقریباً هر بخش از كتاب بهتوصیف یكی از قسمتهای خانه او و چگونگی تزیین آن، علایق وی و درنهایت حالتهای روحی و بیماریهای جسمی او اختصاص دارد؛ چیزی كه در واقع بیانگر بیماری قرن است. همزمان با تصویر اسباب و اثاثیه خانه، با جهاننگری ژان نیز آشنا میشویم.
خانواده اشرافی داسنت كه برای پاك ماندن خونشان پیوسته ازدواجهای فامیلی داشتهاند، فرزندانی ضعیف و كمخون بار آوردهاند. ژان نیز از این عارضه بینصیب نمانده و دوران كودكیاش با بیماری كمخونی، ضعف، مشاهده روابط سرد پدر و مادرش و بیتوجهی آنها نسبت به خود و عاقبت مرگ آنها، سپری شدهاست. تعلیماتش را در مدرسه یسوعیان میگذراند، باهوش است، ولی در فراگیری اصول علوم و زبانهای زنده بیاستعداد است - تنها درسهایی را مطالعه میكند كه از آنها خوشش میآید؛ مثل الهیات. مشخصه اصلی او خیالپردازی است.
هر فردی به نوعی در تقابل با جمع است، اما خواننده با همین مختصر میتواند به تمهیدات اولیه نویسنده برای ایجاد تقابلِ خاص فردیت ژان با دنیای پیرامونش پی ببرد.
بیتردید تا این زمان با كسانی روبهرو شدهاید كه هیچ امتیاز معنوی خاصی بر دیگران ندارند، مانند بقیه مردم زندگی میكنند، اگر برای موفقیت خود، تجملات، پول و مقام و اعتبار اجتماعی حرص نزنند، دستكم منفعل هم نیستند. وقتشان را چندان صرف همنوعان خود یا ادبیات و هنر نمیكنند، مثل بقیه از غیبتگویی و حسادت و دوبههمزنی غافل نیستند، اما چپ و راست از «عقبماندگی مردم» حرف میزنند و با عرض شرمندگی از جانب نگارنده، مردم را «مشتی مشت گاو و گوسفند» میخوانند. مدام دهان به تحقیر و استخفاف ملی باز میكنند: «ما ایرانیها آدم نمیشویم. ما...» و جملاتی از این قبیل. حال اگر كسی از آنها بپرسد كه برتری خودشان چیست؟ جواب مشخصی ندارند. اما مصیبت روزی است كه یكی از این همنوعان ما از امتیازی معمولی یرخوردار باشد؛ مثلاً چند ماهی در یك كشور خارجی پیشرفته زندگی كرده باشد یا به ارث زیادی رسیده باشد، یا به تشخصی دست یافته باشد؛ مثلاً یك اثر هنری خلق كرده باشد. در آن صورت اطرافیان باید فقط شاهد تحقیر و زخم زبانهایی باشند كه پایانی بر آنها متصور نیست. و این اولین نكتهای است كه ما از شخصیت اول یك رمان منتسب به مكتب انحطاط توقع داریم. اوئیسمانس چنین شخصیتی را خیلی خوب برای ما خلق میكند. ژان پس از فراغت از تحصیل و رسیدن به سن قانونی، ارثیه و داراییاش را تحت اختیار خود میگیرد و چون هیچ وجه مشتركی با بقیه فامیلش ندارد، ارتباطش را با آنها قطع میكند و با جوانان همسن خود، ادیبان، هنرمندان و شاعران معاشرت میكند. همزمان، عنان خود را به دست شهوات ژان داسنت و افرادی شبیه او فقط میتوانند خراب كنند، ولی قادر به سازندگی یا حداقل ارائه راهی برای سازندگی نیستند لجامگسیخته میدهد و با زنان زیادی به خوشگذرانی میپردازد و از شكمبارگی، افراط در نوشیدن و پوشیدن بهترین لباسها نیز صرفنظر نمیكند. اما، بعد از این كه چند سال از عمرش را به این شكل میگذراند، به این نتیجه میرسد كه جوانان همسن و سالش موجوداتی بسیار تنگنظر با تفریحاتی حقیر و بیارزش هستند؛ هنرمندان، ادیبان و شاعران كمخرد و بیدانش و مباحثشان پیش پاافتاده و تهوعآور است، و زنان بسیار سفیه و ابله، ملالآور و طاقت فرسا میباشند. از نظر او بدان دلیل كه مردم دارای سلیقه یكسان و علایق پست و بدتر از همه اینها فاقد تخیلی پویا و قوی هستند، به هیچرو همارز او و قابل احترام نمیباشند. و این درست دومین نكتهای است كه نویسنده مكتب انحطاط به میخواهد بگوید و خواننده از چنین نویسندهای انتظار دارد.
به هر حال، تنفر بیمارگونهای نسبت به نوع بشر وجود ژان را فرا میگیرد و دوری از «این موجودات پست و حقیر» را برمیگزیند. برای این منظور خانهای ییلاقی دور از شهر میخرد و برای آنكه هیچ ارتباطی با محیط خارج و آدمهای دیگر نداشته باشد با به كار بردن اصول فنی كاری میكند كه هیچ صدایی حتی صدای پای مستخدمهایش را نشنود و فراتر از آن حتی سایه آنها را نیز نبیند. خواننده، سومین نكته را همین جا در مییابد: سپس بهمدد قوه تخیل قوی و تمایلات تجملگرایانه اشرافیاش، شروع به تزیین خانه میكند، آن هم بهنحوی بسیار شیك، تجملی و غیرمعمول. چهارمین نكته مكتب انحطاط در همین است: برتری مصنوعات بر عناصر طبیعی. ژان، در این مورد سعی میكندز چیزهایی را به كار گیرد كه بسیار خارقالعاده و شگفتیآور باشند. او بهشدت از بهكار بردن اشیاء معمولی مورد پسند بورژواهای كاسبكار و مردم عادی پرهیز میكند؛ همان چیزهایی كه او بهخاطر وفورشان آنها را مبتذل و بیارزش میدانست. مثلاً دیوارهای خانه را مانند كتاب جلد میگیرد، گلهای غیربومی را با اشكالی بسیار هولناك در گلخانه میگذارد یا دستور میدهد كتابهای مورد علاقهاش را با خط، جلد و كاغذی كه خود دوست دارد، بهطور انحصاری برایش چاپ كنند. این جا نكته دیگری از این مكتب برای خواننده روشن میشود: نویسنده در پی اثبات بیارزش بودن عناصر انبوه و انحصار بعضی چیزها برای شخص خود است.
فتحالله بینیاز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست