سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

تجربه سواری با نسل جدید موتورهای دورانی


تجربه سواری با نسل جدید موتورهای دورانی

۴۰۰ سال است که موضوع مکانیسم‌های دورانی و ارائه انواع و اقسام موتورهای مبتنی بر این شیوه تولید قدرت محل آزمون و تلاش بشر بوده است. در جایی همچون بازار پر رقابت خودرو که این روزها …

۴۰۰ سال است که موضوع مکانیسم‌های دورانی و ارائه انواع و اقسام موتورهای مبتنی بر این شیوه تولید قدرت محل آزمون و تلاش بشر بوده است. در جایی همچون بازار پر رقابت خودرو که این روزها هر خودرو سازی راه نجات و تضمین فروش محصولاتش را در ارائه هر چه بیشتر مشخصه‌های کارکردی و زیست‌محیطی می‌بیند، بی‌تردید انتخاب و کاربرد یک موتور دورانی کارآمد و متفاوت در خودروها به آرزوی هر خودروسازی تبدیل شده است.

خودروسازی مزدا سال‌هاست روی این گونه موتورها سرمایه‌گذاری کرده و از قرار معلوم این خودروساز ژاپنی قرار است مزد توجه و تلاش‌هایی را که سال‌ها مصروف این سامانه موتوری کرده است، با به‌کارگیری موتور دورانی ان.اس.یو‌‌ـ‌ ونکل در سواری‌های جدیدش بگیرد.

اما آنچه موتور دورانی منتخب مزدا را شاخص و ممتاز می‌سازد و قرار است مایه سربلندی این شرکت شود، طراحی منحصر به‌فرد سه خانی محفظه روتور است. به لطف این طراحی، سه محفظه جداگانه بین روتور و پوسته داخلی محفظه آن ایجاد می‌شود. به موازات چرخش روتور، این محفظه‌ها با دوری ثابت و یکنواخت منبسط و منقبض می‌شوند.

فازهای چهارگانه عملکرد موتور شامل دریافت مخلوط جدید گاز، احتراق، قدرت و خروج دود بین لبه بیرونی روتور و محفظه آن رخ می‌دهد. سوپاپی در کار نیست و ورود و خروج از طریق درگاه‌های واقع در محفظه روتور صورت می‌گیرد. با این حساب دوران‌های یکنواخت و آرامی در کار خواهد بود چرا که از جنبش و تکانه‌های متقابل نظیر آنچه در موتور پیستونی دیده می‌شود خبری نیست.

در این گونه موتورها فقط جریانی از قدرت به موازات بالا رفتن دور موتور احساس می‌شود. این موتور در مقایسه با یک موتور معمولی با قدرت مشابه حدود یک سوم کوچک‌تر است.

موتور دورانی نخستین بار در سال ۱۳۰۸ توسط فلیکس ونکل اختراع شد و ثبت شد. بزودی این طرح توسط شرکت‌های متعددی توسعه داده شد تا این که نهایتا بیخ ریش مزدا گیر کرد و این شرکت با جدیت و قدرت به جانش افتاد تا بلکه روزی مایه سربلندی و افتخارش در صنعت خودروسازی شود.

موتور دورانی مزدا به حرکت خود در مسیر تکامل بیشتر به سوی آینده ادامه می‌دهد و در این رهگذر نسل جدید موتور دورانی موسوم به رنسیس (RENESIS) با انتشار صفر دی‌اکسید کربن و تقریبا صفر اکسیدهای ازته، باعث شده تا چهره شکوهمندانه‌ای از موتور دورانی به لحاظ دوستدار محیط‌زیست بودن به نمایش درآید. رونمایی از رنسیس در نمایشگاه خودروی ۱۳۷۸ توکیو اتفاق افتاد و به دنبال آن، مزدا تولید انبوه این دستاورد نوین را در دستور کار خود قرار داد.

نسل نوین موتور دورانی از همین حالا انگیزه‌ها و امیدواری‌هایی را برای صنعت خودروسازی و دوستداران ماشین به بار آورده است.

وزن سبک، اندازه جمع و جور و عملکرد بالا ۳ مزیت اصلی و آرزوی هر خودروسازی است که از قضا جزو محاسن ذاتی موتور دورانی جدید مزدا محسوب می‌شوند و دست این شرکت را برای توسعه خودروی RX-۸‌‌ به عنوان مفهومی‌کاملا جدید از یک سواری ناب اسپرت ۴ نفره ۴ در باز گذاشته است.

رنسیس یک موتور ۶۵۴ سی‌سی دو روتوری است که حداکثر توانی معادل ۱۸۴ کیلو وات در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۲ کیلوگرم بر متر را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند.

افزون بر این نمایش استثنایی قدرت، این موتور دورانی جدید بهبود قابل توجهی را برحسب کارآمدی در مصرف سوخت و انتشار گازهای سمی به نمایش می‌گذارد که در نوع خود مشخصه اقتصادی قابل ملاحظه‌ای برای سوخت و توان خروجی خودروی سواری محسوب می‌شود. کلام آخر این که رانندگی با چنین سامانه موتوری تجربه‌ای است که به این زودی‌ها فراموش نمی‌شود.

Popularmechanics

مترجم: مهریار میرنیا