یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
خودنمایی نشانه تمدن یا جاهلیت
![خودنمایی نشانه تمدن یا جاهلیت](/web/imgs/16/152/6ddf21.jpeg)
معصومان به خاطر تأییدات الهی و اعمال پاک خویش ، چنان هستند که در عین داشتن قدرت و اختیار برای گناه کردن به سراغ گناه نمیروند ، درست همانگونه که هیچ فرد عاقلی حاضر نیست ، قطعه آتشی را بر دارد و به دهان خویش بگذارد با اینکه نه اجباری در این کار است و نه اکراهی ، این حالتی است که از درون وجود خود انسان بر اثر آگاهی ها و مبادی فطری و طبیعی میجوشد ، بی آنکه جبر و اجباری در کار باشد .
● جایگاه زن یا خانه است یا بیرون خانه بدون خود نمایی!
« وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتِینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً ؛ و در خانههای خود قرار گیرید و همچون دوران جاهلیّتِ نخستین، با خودآرایی ظاهر نشوید (و زینتهای خود را آشکار نکنید)، و نماز را بر پا دارید و زکات بدهید، و از خدا و رسولش اطاعت کنید همانا خداوند اراده کرده است که پلیدی (گناه) را از شما اهل بیت (پیامبر) دور کند و کاملًا شما را پاک سازد.» (احزاب ، ۳۳)
نکتهها :
▪ «قَرْنَ» از «وقار» یا «قرار» است ، و نتیجهی هر دو معنا یکی است ؛ یعنی برای خودنمایی از خانههای خود خارج نشوید .
▪ «تَبَرُّجَ» از «برج» به معنای خودنمایی است ، همان گونه که برج در میان ساختمانهای دیگر جلوهی خاصّی دارد .
جاهلیّتِ اولی (منظور از جاهلیت اولی ظاهراً همان جاهلیتی است که مقارن عصر پیامبر (ص) بوده) نشان دهندهی ظهور جاهلیّت اخری است که ما امروز شاهد آنیم . در حدیث نیز آمده است : « ستکون الجاهلیة الاخری ؛ به زودی جاهلیّت دیگری فرا میرسد. » (تفسیر نور الثّقلین)
اگر در جاهلیّت آن روز دختر را زنده به گور میکردند ، امروز با سقط جنین، هم دختر را نابود میکنند، هم پسر را . اگر در جاهلیّت آن روز قتل و آدم کشی وجود داشت ، امروز در جنگهای بزرگ و جهانی کشتارهای میلیونی انجام میگیرد .
جاهلیّت آن روز مدرسه نبود و جنایت انجام میگرفت ، امروز با وجود هزاران دانشگاه، مهمترین حقوق انسانها پایمال میشود . در جاهلیّت آن روز فساد و زنا جرم بود ، امّا امروز در مترقّیترین کشورهای جهان همجنس بازی به صورت قانون و لایحه ثبت شده است.
به هر حال این آیه شامل زنان پیامبر نمیشود زیرا: آنها گاهی مرتکب گناه میشدند. در سورهی تحریم میخوانیم : پیامبر رازی را به بعضی از همسرانش فرمودند و او امانت داری نکرد و به دیگری گفت . قرآن این عمل را گناه نامیده، فرمود: « إِنْ تَتُوبا إِلَی اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُما» (تحریم ،۴) ، عایشه که همسر پیامبر بود، جنگ جمل را علیه حضرت علی علیه السلام به راه انداخت و سپس پشیمان شد ، با آنکه در این جنگ عدّه بسیاری از مسلمانان کشته شدند!
● مطالبی دربارهی آیهی تطهیر
«إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»
کلمهی «إِنَّما» نشانهی این است که آیهی شریفه دربارهی یک موهبت استثنایی در مورد اهل بیت علیهم السلام سخن میگوید.
مراد از «یُرِیدُ» ، ارادهی تکوینی است ، زیرا ارادهی تشریعی خداوند ، پاکی همهی مردم است نه تنها اهل بیت پیامبر اکرم علیهم السلام . اما معصومان دارای یک نوع شایستگی اکتسابی از طریق اعمال خویش و یک نوع لیاقت ذاتی و موهبتی از سوی پروردگار هستند ، تا بتوانند الگو و اسوه مردم بوده باشند .
به تعبیر دیگر معصومان به خاطر تأییدات الهی و اعمال پاک خویش ، چنان هستند که در عین داشتن قدرت و اختیار برای گناه کردن به سراغ گناه نمیروند ؛ درست همانگونه که هیچ فرد عاقلی حاضر نیست قطعه آتشی را بر دارد و به دهان خویش بگذارد ، با اینکه نه اجباری در این کار است و نه اکراهی ، این حالتی است که از درون وجود خود انسان بر اثر آگاهی ها و مبادی فطری و طبیعی میجوشد ، بی آنکه جبر و اجباری در کار باشد.
مراد از «رجس» هر گونه ناپاکی ظاهری و باطنی است . (تفسیر برهان)
مراد از «أَهْلَ الْبَیْتِ» همهی خاندان پیامبر نیست ، بلکه برخی افراد آن است که نام آنان در روایات شیعه و سنّی آمده است ؛ این گروه عبارتند از : علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام.
▪ دلیل این انحصار چیست؟ و چرا این بخش از آیه دربارهی زنان پیامبر یا تمام خاندان آن حضرت نیست؟
۱) روایاتی از خود همسران پیامبر حتّی از عایشه و امّ سلمه نقل شده که آنان از رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله پرسیدند: آیا ما هم جزء اهل بیت هستیم ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : خیر.
۲) در روایات متعدّدی میخوانیم : پیامبر عبایی بر سر این پنج نفر کشید (که یکی از آنان خود حضرت بود) و فرمود: اینها اهل بیت من هستند و اجازهی ورود دیگران را نداد .
۳) پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله برای این که اختصاص اهل بیت را به پنج نفر ثابت کند، مدّت شش ماه (و به گفتهی بعضی روایات هشت یا نه ماه) به هنگام نماز صبح از کنار خانه فاطمه علیها السلام میگذشت و میفرمود : « الصلاة یا اهل البیت إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» در کتاب احقاق الحق بیش از هفتاد حدیث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آیه شریفه به پنج نفر ذکر شده و در کتاب شواهد التنزیل که از کتب معروف اهل سنّت است بیش از یکصد و سی روایت در همین زمینه آمده است. (تفاسیر نور الثقلین و نمونه)
به هر حال این آیه شامل زنان پیامبر نمیشود زیرا :
آنها گاهی مرتکب گناه میشدند. در سورهی تحریم میخوانیم : پیامبر رازی را به بعضی از همسرانش فرمودند و او امانت داری نکرد و به دیگری گفت . قرآن این عمل را گناه نامیده، فرمود: « إِنْ تَتُوبا إِلَی اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُما» (تحریم ،۴) ، عایشه که همسر پیامبر بود، جنگ جمل را علیه حضرت علی علیه السلام به راه انداخت و سپس پشیمان شد ، با آنکه در این جنگ عدّه بسیاری از مسلمانان کشته شدند !
پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله برای این که اختصاص اهل بیت را به پنج نفر ثابت کند، مدّت شش ماه (و به گفتهی بعضی روایات هشت یا نه ماه) به هنگام نماز صبح از کنار خانه فاطمه علیها السلام میگذشت و میفرمود : « الصلاة یا اهل البیت إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»طرح چند پرسش :
۱) آیا «یُطَهِّرَکُمْ» به معنای آن نیست که اهل بیت علیهم السلام آلودگی داشتهاند و خداوند آنان را تطهیر کرده است؟
شرط تطهیر آلودگی نیست ؛ زیرا قرآن دربارهی حوریان بهشتی کلمه «مُطَهَّرَةٌ» را به کار برده در حالی که هیچ گونه آلودگی ندارند . به عبارت دیگر «یُطَهِّرَکُمْ» به معنای پاک نگهداشتن است ، نه پاک کردن از آلودگی قبلی .
۲) اگر اهل بیت تنها پنج نفرند، چرا این آیه در میان جملاتی قرار گرفته که مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله است؟
الف) جملهی «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ ...» به صورت جداگانه نازل شده ولی هنگام جمع آوری قرآن در این جا قرار گرفته است .
ب) به گفتهی تفسیر مجمع البیان ، رسم فصیحان و شاعران و ادیبان عرب این بوده که در لابلای مطالب معمولی حرف جدید و مهمّی مطرح میکنند تا تأثیرش بیشتر باشد . چنان که در میان اخبار صدا و سیما ، اگر گوینده یک مرتبه بگوید: به خبری که هم اکنون به دستم رسید توجّه فرمایید ، این گونه سخن گفتن یک شوک روانی و تبلیغاتی ایجاد میکند .
این آیه را در آیهی سوّم سورهی مائده خواندیم که مطلب مربوط به ولایت و امامت و کمال دین و تمام نعمت و یأس کفّار و رضای الهی، در کنار احکام مربوط به گوشت خوک و خون، نازل شده و این گونه جا سازیها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. درست همان گونه که گاهی زنان هنگام خروج از خانه زیور آلات خود را در لابلای پنبههای متّکا قرار میدهند . با این که طلا و پنبه رابطهای ندارند ولی برای محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان این کار انجام میگیرد.
ج) در میان سفارش هایی که به زنان پیامبر میکند ، یک مرتبه میفرماید : خدا ارادهی مخصوص بر عصمت اهل بیت دارد ، یعنی ای زنان پیامبر! شما در خانهای هستید که معصومین علیهم السلام هستند و حتماً باید تقوا را بیشتر مراعات کنید .
د) در مورد اهل بیت ضمیر جمع مذکر به کار رفته که نشان غالب بودن مردان است ، به خلاف جملات مربوط به زنان پیامبر که در آنها از ضمیر جمع مؤنث استفاده شده است ؛ «بُیُوتِکُنَّ ...، أَقِمْنَ ... عَنْکُمُ، ... یُطَهِّرَکُمْ» گرچه این آیه خطاب به زنان پیامبر است ولی قطعاً مراد همهی زنان مسلمان هستند که باید به این دستورات عمل کنند.
● پیامهای آیه :
۱) جایگاه زن یا خانه است یا بیرون خانه بدون خود نمایی : «قَرْنَ ... لا تَبَرَّجْنَ»
۲) ارتجاع و عقب گرد به دوران جاهلی ممنوع است : «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی»
۳) خودنمایی نشانهی تمدّن نیست ، نشانهی جاهلیّت است : «تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی»
۴) نماز و زکات دو عنصر ناگسستنی و متلازم یکدیگرند : «الصَّلاةَ و الزَّکاةَ»
۵) اطاعت از رسول در کنار اطاعت از خدا واجب است : «أَطِعْنَ اللَّهَ»
۶) گناه ، پلیدی روح است و خاندان نبوّت باید از این پلیدی دور باشند : «لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ»
آمنه اسفندیاری
منابع:
۱- تفسیر نور ، ج۹
۲- تفسیر نمونه ، ج ۱۷
۳- تفسیر نور الثّقلین
۴- تفسیر برهان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست