پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

تدوین استراتژی در سازمان یک چالش مستمر است


تدوین استراتژی در سازمان یک چالش مستمر است

توان رقابت تجاری، دیگر یک انتخاب نیست، بلکه شرط بقا و حضور در بازار جهانی است. تحقق اهداف سازمانی و رقابت موفق در محیط، نیازمند تدوین استراتژی‌های مناسب و دقیق است.
استراتژی …

توان رقابت تجاری، دیگر یک انتخاب نیست، بلکه شرط بقا و حضور در بازار جهانی است. تحقق اهداف سازمانی و رقابت موفق در محیط، نیازمند تدوین استراتژی‌های مناسب و دقیق است.

استراتژی شناخت آینده و برنامه‌ریزی برای آن است و ابزاری است که اهداف درازمدت به واسطه آن قابل تحقق است. استراتژی در مفهوم تجاری، فرمولی گسترده است که سازمان برای نیل به موفقیت، به کار می‌گیرد و برنامه و طرح لازم برای پیروزی در رقابت، به طور کامل و به تفصیل در آن منعکس می‌شود.

تدوین استراتژی یک چالش مستمر است، از این رو، استراتژی در گام اول باید "محور" اصلی فعالیت‌های سازمان را تأیید کرده و سپس آنچه را که سازمان می‌تواند انجام دهد، تدوین نماید و فعالیت برنامه‌ریزی استراتژیک را نهادینه کند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر رقابت کرده و موقعیت خود را در بازار تقویت کنند.

تدوین موفقیت آمیز استراتژی، به سازگار کردن منابع در دسترس سازمان و فرصت‌های موجود در محیط بستگی دارد. شناسایی نقاط ضعف و قوت داخلی و فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی، گام مهمی‌در فرایند تدوین استراتژی است.

استراتژی نقاط قوت - فرصت که سازمان با بهره گیری از نقاط قوت خود می‌کوشد تا از فرصت‌های خارجی نهایت استفاده را ببرد.

استراتژی‌های نقاط ضعف - فرصت‌ که سازمان تلاش می‌کند تا با استفاده از فرصت‌های موجود، بر نقاط ضعف خود غلبه کند.

استراتژی‌های نقاط قوت و تهدیدها که سازمان از نقاط قوت خود بهره می‌گیرد تا تهدیدهای خارجی را دفع کرده و از آن‌ها دوری گزیند.

مدیریت تکنولوژی زمانی موفق خواهد بود که میان استراتژی کسب و کار و استراتژی تکنولوژی، ارتباطی مناسب برقرار شود. استراتژی تکنولوژی، همانا بکارگیری، توسعه و نگهداری کلیت دانش و توانایی شرکت است.

گرچه تکنولوژی عامل بسیار مهمی‌ به شمار می‌رود، ولی به تنهایی برای تضمین موفقیت کسب و کار، کافی نیست. کسب و کار موفق، همانا یکپارچه‌سازی نوآوری تکنولوژی با تولید، بازاریابی، مالی و نیروی انسانی در راستای تحقق اهداف تعیین شده است.