دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
حجاب در قرآن
![حجاب در قرآن](/web/imgs/16/152/6ov8j1.jpeg)
● مقدمه
لباس پوشیدن شانی از شؤون انسانی است، كه عمری به قدمتخود انسان دارد. تا جاییكه مطالعات مردم شناسانه قد میدهد،تلبس، دست كم سه نیاز متفاوت، حفاظت در مقابل سرما،گرماو برخی دیگر از عوارض طبیعی "نیاز طبیعی"، حفظ عفت "نیازاجتماعی" و بالاخره آراستگی و زیبایی "نیازروانی" را در عرضهم تامین میكرده است.
نوع پوشش در هر جامعه، علاوه برخصوصیات جغرافیایی وطبیعی، موفقیت جنسی، سنی، شغلیو دیگر عوامل اقتصادی و اجتماعی تابعی از فرهنگ وجهانبینی حاكم برآن جامعه است. تنپوش یك جامعه بیش ازآنكه تبلور سلیقه ورزیها و تنوع طلبهای بیحد و حصرانسانیباشد،آئینه تمامنمای جهانبینی و ارزشهای حاكم بر فرهنگیك جامعه است. البته نمیتوان منكر شد كه عوامل شناخته وناشناخته دیگری نیز همواره وجود دارد كه افراد را به نقضارزشها و عدم تمكین الگوهای فرهنگی حاكم سوق میدهد.اسلام بهعنوان یك مكتب جامع، ارزشهایی را متناسب بابینشهای خود بر رفتارها و آداب فردی و اجتماعی دینداران، ازجمله پوشش آنها حاكم كرده و با توجه به ضرورتهای طبیعی،اجتماعی و روانی معیارهایی را در كم و كیف لباس مدنظر قرارداده است كه برخی واجب وبرخی مستحب میباشند.
طبیعیاست عینیتیابی اینالگوها نیز همچون سایرین رهین علم وآگاهی به مطالبات دین و میزان دغدغه خاطر در اجرای فرامینالهی است. در این مقاله سعی ما برآن است تا در حد بضاعتمزجاهٔ خود، دیدگاه اسلام را با استناد به آیات و روایاتی چندمطرح سازیم.امید آنكه مقبول اهل نظرافتد.
قلللمؤمنین یغضوا منابصارهم ویحفظوا فروجهم ذلك ازكیلهماناللهخبیربمایصنعون و قل للمؤمنات یغضضن منابصارهن ویحفظنفروجهن و لایبدین زینتهن الا لبعولتهن او آبائهن اوآباء بعولتهن اوابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنیاخوانهن او بنیاخوانهناونسائهن او ماملكتایمانهن اوالتابعین غیراولیالاربهٔ منالرجال اوالطفل الذین لمیظهروا علی عورات النساء ولایضربن بارجلهن لیعلم مایخفین من زینتهن وتوبواالی الله جمیعا ایه المؤمنون لعلكم تفلحون.(نور:۳۰-۳۱)
● ترجمه آیات
ای پیامبر، به مردان باایمان بگو كه نگاههای خود را از زنان فروگیرند و فرجهای خود را حفظ كنند (بپوشانند) این كار برای آنهاپاكیزه تر است. به درستی كه خداوند به آنچه انجام میدهند آگاه است. و به زنان باایمان بگو كه چشمان خود را از مردان فروگیرند و دامنهای خود را حفظ كنند (بپوشانند) و زینتهای خود راآشكار نكنند مگر آنچه كه ضرورهٔ ظاهر است و باید كه گردن وسینه های خود را با روسریهای خود فرو بندند و زینتهای خود راآشكار نكنند، مگر برای همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان آزاده یا كنیزان یا مردانیكه تمایلی به زنان ندارند یا اطفالی كه به عورت زنان آگاهی ندراند. و زنها نباید پاهای خود را چنان برزمین بكوبند كه زینتهای مخفی آنها معلوم شود وای مؤمنان، به سوی خدا توبه كنید شاید رستگار شوید.
● تفسیر مفردات آیه
الف)الغض:
از نظر لغت، دومعنای عمده برای غض بیان شده است،یكی نقصان و كم كردن و دیگری بستن به چشم و هركدام از این دو معنا قابل تبیین به دو صورت میباشد كه میتوان درمجموع، چهار معنا برای غض بیان كرد:
▪ الغض:النقصان.
ـ كم كردن دید چشم، به این صورت كه سررا به زیر بیندازدو یا صورت را برگرداند.
ـ كم كردن، به معنای نگاه آنی كردن نه نگاه استقلالی.
▪ الغض: اطیاق الجفن.
ـ بستن چشم به صورت كامل و نگاه نكردن.
ـ بستن چشم به معنای انصراف و اعتنا نكردن.
باتوجه به متعلقهای مختلفی كه برای غض بصرمیتوانگرفت وبا توجه به این مطلب كه استعمال لفظ در اكثر از معنای واحد درقرآن، صحیح باشد،هر كدام از چهار معنای غض با توجه به یكیاز متعلقهامیتواند صحیح باشد; مثلا اگر متعلق را فروج بگیریم،معنای آن،بستن چشم به طوركامل میباشد واگر متعلق را زنیامردبگیریم معنای آن،كمك كردن دید یاآنی نگاه كردن میباشد.
ب) الخمار:
روسری و هرچیزی كه سر را بپوشاند و از اینكه در آیه كریمه دستور داده كه زنها به وسیله خمار گردن وسینههای خودرا بپوشانند، معلوم میشود كه خمار، اضافه براین كه سر و موهارا میپوشاند اطراف آن، مقداری اضافه دارد كه بتوان به وسیله آن گردن و سینه ها را پوشاند و همان طور كه از شان نزول آیه نیزاستفاده میشود، اطراف آن را قبلا پشت سر میانداختند. پس خمار پارچه ای بزرگتر از روسری میباشد.
ج) الفرج:
به معنای شكاف است، اما در اضافه شدن به كلمه ای دیگر، معانی مختلفی دارد اگر به ضمیریا اسم انسان اضافه شودبه معنای محل مخصوص و یا كنایه از عورتین است (۴) و (۵)
چ) عورهٔ:
هر چیزی را كه انسان حیا دارد كه آن را آشكار كند، عورهٔگویند (۶) و اگر به ضمیر انسان اضافه شود معنای همان محل مخصوص را دارد.
خ) الزینه:
چیزی كه به وسیله آن زینت میكنند. (مایترین به) (۷) معنای لغوی زینت یا روایاتی كه زینت استثناء شده در آیه كریمه را "انگشتر" معنا كرده سازگاراست اما با توجه به روایاتیكه زینت استثنا شده را مقداری از بدن، مثل"صورت و دست"تعبیر میكند و با توجه به قول اكثر مفسرین كه معنای زینت را"مواضع زینت" گرفته اند، میتوان در معنای لغوی زینت توسعه داد كه هم شامل وسایل زینت شود و هم شامل مواضع زینت كه مقداری از بدن باشد. «الزینهٔ تحسین الشیء بغیره من لبسه او حلیهٔاو هیئهٔ» (۸)
د) الجیب:
در اصل، طوقه و گشادی سرلباس است ولی برایگردن و سینه، كنایه آورده میشود (۹) و در آیه كریمه هم كه جیوب به ضمیر نساء اضافه شده است، معلوم میشود كه معنایآن، طوقه لباس نیست بلكه منظور، همان گردن زنان است كه همان محل طوقه لباس است.
ه) الاربه:
به معنای حاجت (۱۰) و گاهی شدید منظور است. (۱۱)
● متعلق غض در آیه شریفه
۱) چون متعلق ذكر نشدهاست، ممكن است آن را مطلق آنچه كهنگاه كردن به آن حرام استبگیریم; (۱۲) چنانچه صاحبمجمعالبیان، تفسیر كردهاند «عمالایحل لهم النظر الیه». (۱۳)
۲) ممكن استبه قرینه جمله بعدی كه حفظ فروج است، متعلقغض را فروج بگیریم; چنانچه مرحوم، علامه طباطباییفرمودهاند: «و علی هذایمكنانتقید اولیالجملتینبنابنتها ویكونمدلول الاه هوالتهی عنالنظرالیالفروج» (۱۴) .
۳)میتوان به قرینهمقابله دو آیه كه اولی خطاب به مردان و دومی خطاب به زناناست، متعلق غض را در آیه اول، زنان و در آیه دوم، مردانبگیریم و ازشان نزول آیه نیز این وجه بیشتر از دو وجه قبلیاستنباط میشود.
● شان نزول آیه
۱) عن محمدبن یحی عن احمدبن محمد عن علیبن الحكم عنسیفابن عمیره عن سعدالاسكاف عنابیجعفر علیهالسلام قال:«استقبل شاب من الانصار امراهٔ بالمدینهٔ وكان النساء ینقنعن خلفآذانهن فنطر الیها وهن مقبله فلما جازت نظر الیها و دخل فی زقاققدسماه بین فلان فجعل یتطر خلقها و اعترض وجهه عظم فی الحائط اوزجاجه فشق وجهه فلما مضت المراه نظر فاذا الدماء تسیل علی توبهوصدره فقال والله لاتین رسولالله صلیاللهعلیهوآله ولاخیره فهبطجبرئیل علیهالسلام بهذه الایه «قلللمؤمنینیغضوامنابصارهم»». (۱۵)
این شان نزول،احتمال سوم درمتعلق غض راتایید میكند; چونصحبتیازفروج یاكلمحرمات نیستبلكه مورد، زن ومرد است.
الف)مساله ملازمه
قبل از ورود در بحث، مناسب است كه ابتدا، مساله ملازمهای راكه در جریان بحث و استدلات، از آن گفتگو میشود روشن كنیم.بین وجوب پوشش ونگاه، چهار صورت ملازمه،تصور میشودكه بین دو مورد، ملازمه، عقلا و شرعا و عرفا ثابت است و بیندو مورد، ملازمهای نیست.
▪ وجوب ستر و پوشش، ملازم استبا حرمت نگاه. در هرمورد و موضعی كه امر به پوشش شدهاست، نگاه كردن به آنحرام است والا شرعا و عقلا و عرفا مناط و دلیلی برای وجوبپوشش بهنظر نمیرسد و كاملا روشن است كه مثلا زن باید بدنخود را بپوشاند اما آیا در منزل كه هیچ فردی نیستیا در حمامنیز پوشاندن بدن واجب استیا خیر؟ پس معلوم میشود كهوجوب پوشش،برای حفظازنگاهاست ومعلوممیشود مواضعیكه وجوب پوشش دارد حرمت نگاه هم دارد.
▪ بین عدم وجوب پوشش و جواز نظر، ملازمهای نیست;زیرا ممكن استبرای رفع حرج یا موارد دیگر، به عدهایرخصت دادهشده كه مواضعی از بدن را نپوشانند ولی به دیگراننیز اجازه نگاه داده نشدهاست; مثل مقداری از بدن مرد كهوجوب پوشش ندارد ولی نگاه كردن زن هم جایز نیست.
▪ بین جواز نگاه و عدم وجوب پوشش، ملازمه هست;زیرا اگر نگاه كردن جایز است، پس معلوم میشودكه پوشش،واجب نیست، به همان بیان سابق.
▪ بین عدم جواز نظر و وجوب پوشش ملازمهای نیست.برای زن، نگاه به بدن مرد جایز نیست ولی برای مرد همپوشاندن واجب نیست، به همان بیان سابق.
ـ در این دو آیه، موضوعات ذیل، اهم مسائل طرح شده میباشند.
۱) مساله نگاه و به تعبیر قرآن، غض بصر.
۲) مساله ستر و پوشش و به تعبیر آیه، حفظ فروج.
۳) مساله عدم جواز اطهار زینتبرای زنان به ضرب خمار.
۴) استثنای مقداری از بدن، از حكم وجوب پوشش، بهتعبیر «الاماظهرمنها».
۵) استثنای افرادی كه در مقابل آنها حكم الزامی پوشش ازاو برای زن، برداشته شدهاست، به تعبیر «الا لبعوتهن...».
۶) منع زنان از هرگونه عمل محرك و جلب كننده، به تعبیر«ولایضربن بارجلهن...».
نویسنده: احمد فقیهی
پینوشتها:
۱- طبرسی، مجمع البیان، (طهران:العملیهٔاسلامیه، ۱۳۸۳ ق)، ص ۱۳۷;فیروزآبادی، قاموسالمحی، (بیجا: موسسهالرسالهٔ، ۱۴۰۷ه)، چ دوم،
۲- الزبیدی،تاجالعروس،(بیروت:دارمكتبهٔالحیاهٔ،);آلوسی، روحالمعانی،(بیروت: داراحیاءالتراثالعربی،)،ج ۱۸، ص ۱۳۸
۳- فیروزآبادی،پیشین;جوهری،الصحاح،(بیروت:دارالعلمالهلایین،); راغب اصفهانی،مفردات راغب،(بیروت: دارالمعرفهٔ،)
۴- احمدبنفارس، مقایس اللغه،(مصر: شركتمكتبه، ۱۳۹۲ ق)،چ دوم،اصل یدل علیتقنح فیالشی و من ذلك الفرجه
۵- مفردات راغب،پیشین:?/p>
منبع: درگاه پاسخگویی به مسایل دینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست