شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
اخلاق و فلسفه اخلاق

واژه دیر آشنای اخلاق آنگاه که با کلماتی چون فلسفه ترکیب میشود، گاه با کج فهمیهایی همراه میگردد; چنان که بسیاری را گمان بر این است که «فلسفه اخلاق» چیزی جز فایده و ضرورت رعایت آداب اخلاقی نیست. نویسنده در این مقاله وجوه تمایز علم اخلاق و فلسفه اخلاق را بر میشمارد و بر آن است تا به صورتی گذرا، تفاوت آنها را تبیین نماید.
پیش از بیان تفاوت علم اخلاق با فلسفه اخلاق شایسته است ابتدا نگاهی گذرا به مفردات این دو اصطلاح یعنی واژههای «علم» ، «اخلاق» و «فلسفه» بیافکنیم تا با دقت و بصیرت بیشتری به بحث اصلی بپردازیم.
● علم
واژه علم در لغتبه معنای دانستن، یقین کردن، معرفت و دانش آمده است. (۱) در انگلیسی برابر «علم» دو واژه قرار گرفته است، به معنای مطلق دانش، معرفت، و آگاهی و دیگری Science که ابتدا در همان معنای دانش و معرفتبه کار میرفت اما از اواخر قرن هفدهم که گروهی (همچون جان لاک، جرج بارکلی و دیوید هیوم) سرچشمه همه شناختها را حس و تجربه دانستند و به فلاسفه آمپریستشهرت یافتند، کاربرد این واژه به علوم تجربی منحصر گشت; هر چند میتوان این گرایش را در قرون وسطی و در سخنان ویلیام اکامی، فیلسوف انگلیسی، ردیابی کرد. در قرن بیستم نیز پوزیتویستها تنها علوم تجربی را شایسته نام علم دانستند و Science را تنها بر علوم تجربی اطلاق کردند.
علم در اصطلاح (۲) دارای معانی متعددی است ولی آنچه در اینجا مورد نظر میباشد عبارت است از مجموعه مطالب و قضایای مرتبط و وابسته که پیرامون موضوع خاصی دور میزنند و هدفی خاصی را دنبال میکنند و در بحث ما موضوع عبارت از «اخلاق» است.
● اخلاق
واژه «اخلاق» از نظر لغوی جمع «خلق» به معنای خوی، طبع، سجیه (۳) و عادت (۴) است، اعم از اینکه آن سجیه و عادت نیکو باشد یا زشت و بد.
در اصطلاح دانشمندان علم اخلاق و فیلسوفان تا به امروز برای اخلاق معانی متعددی ارایه شده است مثلا برخی خلق و اخلاق را ملکهای نفسانی (کیفیتی که به سختی و کندی زایل میشود) (۵) دانستهاند که مقتضی صدور کارها از انسان بدون نیاز به فکر و اندیشه است، برخی نیز اخلاق را تنها بر فضایل اخلاقی اطلاق میکنند و آن را در مقابل ضد اخلاق (۶) به کار میبرند. و گاهی نیز به معنای نهاد اخلاقی زندگی (۷) به کار میرود. به هر حال معانی اصطلاحی متفاوتی برای اخلاق بیان شده است (۸) اما میتوان اخلاق را در اصطلاح عالمان دین اسلام، اینگونه جمعبندی کرد که «اخلاق کیفیتی برای نفس آدمی است که رفتارهایی متناسب با آن از انسان بروز میکند یعنی اگر کیفیت نفس خوب باشد، کارهای خوب و اگر بد باشد کارهای بد صورت میگیرد; پس اخلاق به اخلاق حسنه و خوب و اخلاق رذیله و بد تقسیم میگردد. این کیفیت نفسانی ممکن استبه صورت غیر راسخ و یا به شکل ملکه در آید.
● فلسفه
فلسفه در اصطلاح نخستین همه علوم (علوم نظری و عملی) را شامل میشده است. علوم نظری شامل طبیعیات، ریاضیات و الهیات بوده که هر کدام شاخههایی را در بر میگرفته است و علوم عملی هم به سه شعبه اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن تقسیم میشده است.
اصطلاح دوم فلسفه که تقریبا به قرون وسطی بر میگردد، قلمرو وسیعتری یافته، بعضی علوم قراردادی مانند ادبیات را هم شامل شده است. (۹)
در اصطلاح سوم، فلسفه به علوم و معرفتهای غیر تجربی اطلاق میگردد و در مقابل علم (معرفت تجربی) به کار میرود. طبق این اصطلاح فلسفه علومی مانند منطق، شناختشناسی، هستی شناسی، روانشناسی نظری (غیر تجربی)، زیبایی شناسی، اخلاق و سیاست را شامل میشود گرچه اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد. (۱۰)
اصطلاح چهارم فلسفه عبارت است از فلسفه اولی یا متافیزیک. (۱۱)
گاهی نیز واژه فلسفه به صورت مضاف به کار میرود مانند فلسفه تاریخ، فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه دین و.... اگر مضافالیه فلسفه یک علم مانند تاریخ و ریاضیات باشد، میتوان فلسفه آن علم را یعنی فلسفه تاریخ، فلسفه ریاضیات و... را یک علم درجه دوم به حساب آورد که نگاهی بیرونی به آن علم داشته و مبادی تصوری و تصدیقی آن علم را مورد بررسی قرار میدهد. فلسفه اخلاق نیز از این قبیل است. اما اگر مضاف الیه مانند «دین» یک رشته علمی نباشد در آن صورت، فلسفه مضاف، یک علم درجه اول محسوب میشود که دیگر نگاه بیرونی به مسایل آن مضاف الیه نخواهد داشت.
● تفاوت علم اخلاق و فلسفه اخلاق
میان علم اخلاق و فلسفه اخلاق از جنبههای گوناگون تفاوتهایی وجود دارد که ما با توضیح هر یک از این دو علم، زمینه آشکار شدن این تفاوتها را فراهم میکنیم.
● تعریف علم اخلاق
عالمان اسلامی و غربی تعریفهایی برای علم اخلاق ارایه کردهاند که به بعضی از آنها اشاره میکنیم. برخی علم اخلاق را علم چگونگی اکتساب اخلاق نیکو دانستهاند که براساس آن افعال و احوال شخص نیکو میشود. (۱۲) برخی نیز آن را علم چگونه زیستن خواندهاند. (۱۳)
با توجه به کتابهای اخلاقی چون جامع السعادات، معراج السعاده و... (۱۴) میتوان گفت که علم اخلاق از دیدگاه عالمان مسلمان علمی است که از انواع صفات خوب و بد بحث کرده، آنها را مورد شناسایی و تعریف و تبیین قرار داده، کیفیت اکتساب صفات خوب و فضایل را و نیز چگونگی زدودن صفات رذیله را بیان کرده است. بنابراین موضوع علم اخلاق عبارت است از صفات خوب و روش کسب آنها و صفات بد و راه زدودن آنها; این صفات خوب و بد از آن جهت که با افعال اختیاری انسان مرتبط هستند در علم اخلاق مورد نظر میباشند. غایت علم اخلاق رساندن انسان به کمال و سعادت جاودان و منزل مقصودی است که برای رسیدن به آن خلق شده است. چنانکه بیان شد علم اخلاق یکی از شعبههای فلسفه به معنای عام آن بوده است.
در میان عالمان مغرب زمین برخی علم اخلاق را به رفتار آدمی (نه به صفات و ملکات و سجایای انسانی) مربوط میدانند; مثلا ژکس میگوید: «علم اخلاق عبارت است از تحقیق در رفتار آدمی بدانگونه که باید باشد». (۱۵)
فلسفه اخلاق بحثی فلسفی درباره اخلاق، مسایل اخلاقی و احکام اخلاقی است (۱۶) ، به عبارت دیگر مطالعات فلسفی پیرامون اخلاق را میتوان فلسفه اخلاق نامید. تحقیق پیرامون اخلاق دارای ابعاد متعددی است (۱۷) که ابتدا به آنها اشاره و سپس بیان میکنیم که فلسفه اخلاق کدامیک از این ابعاد را شامل میشود.
۱) اخلاق توصیفی، (descriptive Ethics)
اخلاق توصیفی چیزی است که جامعه شناسان، روان شناسان، مورخان و انسان شناسان به آن میپردازند، در اینجا تنها به گزارش، توصیف و تبیین پرداخته میشود و از هر گونه توصیه یا امر و نهی پرهیز میگردد. در اخلاق توصیفی به اخلاق ملتها و اقوام مختلف و حتی اخلاق نحل توجه میشود و مسایل و نظامهای پذیرفته شده از سوی آنها توصیف و تبیین میگردد. برای مثال بحث از حرمتشراب خواری در اسلام یک گزاره توصیفی است. در اینجا روش بحث و تحقیق ممکن است تجربی یا نقلی باشد; زیرا گروه مورد بحث اگر موجود باشند، گزاره مربوط به آنها قابل تجربه است و اگر از بین رفته باشند، گزاره به صورت نقل مطرح میشود.
۲) اخلاق هنجاری یا دستوری، (Normative Ethics) یا اخلاق درجه اول
در این بخش «موضوع» افعال اختیاری انسان از حیثخوبی و بدی یا بایستگی و نبایستگی استبه این معنا که یکی از افعال اختیاری را تحتحکم باید و نباید یا خوب و بد قرار میدهند. در این بخش دو بحث مطرح است: یکی احکام ارزشی یا الزامات عام مانند خوب بودن عدالتیا بد بودن ظلم یا لزوم عدالت و ضرورت دوری از ظلم; دیگر اینکه برای تبیین خوبی و بایستگی یک عمل نظریهای مطرح میشود، مثلا عدهای برای توجیه خوب بودن یک عمل نظریه خودگروی اخلاقی و گروهی دیگر نظریه سودگروی عام را مطرح میکنند.(خودگروی اخلاقی عملی را که بیشترین غلبه خیر بر شر را برای خود شخص داشته باشد، و سودگروی عام فعلی را که بیشترین غلبه خیر بر شر را برای عموم داشته باشد، خوب میداند).
به عبارت دیگر اخلاق هنجاری دو بخش دارد که بخش نخست از معیارهای کلی اخلاقی و چیستی خوبها و بدهای کلی و معیار کار خوب، رابطه خوبی و درستی و... سخن میگوید. در اینجا نظریات مختلفی برای تبیین خوبی و بایستگی عمل مطرح میشود. در بخش دوم از خوبی و بدی یا درستی و نادرستی، اخلاقی یا غیر اخلاقی بودن افعال خاص، سخن میرود و مصادیق معیار کلی مطرح شده در بخش نخست، معین میشود. (۱۸)
۳) فرا اخلاق، (Meta Ethics)
در فرا اخلاق که به آن اخلاق نظری و اخلاق تحلیلی و فلسفی نیز گفته میشود به تحلیل گزارههای اخلاقی پرداخته میشود. فرااخلاق به سؤالات منطقی، معرفتشناختی و یا معنا شناختی پاسخ میدهد. به دیگر سخن گزارههای اخلاقی در فرا اخلاق از چند جنبه مورد بحث قرار میگیرند
الف) از حیث مسائل معنا شناختی، ; (sementical question) مفاهیم اخلاقی در این قسمتبه دو دسته تقسیم میشوند
۱) مفاهیم ارزشی: مانند «خوب» و «بد» ، «درست» و «خطا» ،
۲) مفاهیم الزامی: مانند «باید» و «نباید» و «وظیفه». این نوع مفاهیم که محمول گزاره اخلاقی قرار میگیرند، در این جا مورد بحث واقع میشوند. البته در صورت مبهم بودن موضوع گزاره اخلاقی در همین قسمت معنا شناختی از موضوع یاد شده نیز بحث میشود. همچنین هر مفهومی که پیش فرض قضایای اخلاقی باشد مانند انتخاب، آزادی، میل و تصمیم در این بخش مورد بحث قرار میگیرد.
ب) مسائل معرفتشناختی اخلاق، ; (Epistemological question) در این قسمتبرای مثال به بحث از خبری یا انشایی بودن گزاره «عدالتخوب است» پرداخته میشود که اگر خبری باشد صدق و کذب میپذیرد و اگر انشایی باشد صدق و کذب نمیپذیرد; مثلا نظریه احساس گرایی و نظریه توصیه گرایی به انشایی بودن این قبیل گزارهها معتقدند اما نظریههای طبیعت گرایی و شهودگرایی قائل به اخباری بودن آنها هستند.
ج) مسائل منطقی اخلاق، ; (Logical question) در این قسمت موضوع بحث ارتباط گزارههای اخلاقی با یکدیگر و نیز با قضایای غیر اخلاقی است، مثلا مساله معروف باید و هست در این قسمت مطرح میشود. شاید مهمترین مساله فرا اخلاق مساله بنیان، (Foundation) و توجیه، (Justification) داوریهای اخلاقی باشد یعنی پاسخ به پرسشهایی از قبیل اینکه «چرا من باید عادل باشم؟» ; «مبنای این الزام چیست؟» ; «چه توجیهی برای پذیرش آن میتوان ارائه کرد؟».
گروهی از فیلسوفان متاخر، فلسفه اخلاق را به تفکر در نوع سوم یعنی فرا اخلاق منحصر کردهاند. (۱۹) نوع فیلسوفان تحلیل زبانی چنین گرایشی دارند (۲۰) و در بحثهای فرا اخلاقی خود بیش از هر چیز به مباحث معنا شناختی داوریهای اخلاقی میپردازند; زیرا گمان میکنند مسائل فلسفی به طور عام و مسائل فلسفه اخلاق به طور خاص تنها از طریق تحلیل زبان و آشکار کردن معنای واژهها و جملات پاسخ مییابد. (۲۱)
تفکر سنتی، فلسفه اخلاق را شامل فرا اخلاق و اخلاق هنجاری میداند. اما از آنجا که پارهای از نظریات روان شناختی و انسان شناختی بر پاسخ به مسائل هنجاری و فرا اخلاقی تاثیر میگذارند (چنانکه در بحثخودگروی، لذت گروی و نسبی گروی چنین است)، نوعی تفکر تجربی - توصیفی که از دسته نخستبود در بحث دخالت میکند. از جمله ویلیام. کی. فرانکنا چنین دیدگاهی دارد. (۲۲) به هر حال «به نظر میرسد که فلسفه اخلاق، عنوان دیگری برای «فرا اخلاق» باشد و اخلاق توصیفی و هنجاری را شامل نشود; زیرا فلسفه اخلاق در واقع به بحث و بررسی درباره مبانی تصوری و تصدیقی علم اخلاق و گزارههای اخلاقی میپردازد... به عبارت دیگر چون موضوع فلسفه اخلاق، علم اخلاق و مسایل مورد بحث در اخلاق هنجاری است; لذا نمیتوان بررسی مسایل اخلاق هنجاری را نیز از جمله مسایل علم اخلاق دانست.» (۲۳)
با توجه به تعریف علم اخلاق و فلسفه اخلاق و تبیین قلمرو هر کدام، تفاوتهای این دو روشن میشود:
الف) موضوع علم اخلاق عبارت است از صفات خوب و بد از آن جهت که با افعال اختیاری انسان مرتبط است اما موضوع فلسفه اخلاق مبادی تصوری و تصدیقی اخلاق و به عبارت دیگر اصول موضوعه علم اخلاق است.
ب) روش بحث در علم اخلاق توصیفی و نقلی است ولی در فلسفه اخلاق از روش عقلی و تحلیلی استفاده میشود، اگر چه در صورتی که اخلاق توصیفی را استطرادا وارد بحث فلسفه اخلاق کنیم روش توصیفی هم مطرح میشود، در این صورت روش بحث در فلسفه اخلاق اعم از روش بحث در علم اخلاق خواهد بود.
ج) هدف اخلاق رساندن انسان به کمال از راه بیان روش کسب فضایل و زدودن صفات رذیله است اما فلسفه اخلاق در مرتبه نخستبه دنبال طرح کلی نظریه هنجاری است (در صورتی که اخلاق هنجاری جزء فلسفه اخلاق باشد) و در بخش فرا اخلاق به دنبال توجیه و بنیانی برای مبادی تصوری و تصدیقی اخلاق است. طبیعی است که علم اخلاق و فلسفه اخلاق از جهت مسایل نیز متفاوتند.
نویسنده: امیر - خواص
پینوشتها:
۱) حسن عمید، فرهنگ فارسی، امیرکبیر، تهران، چاپ سوم، ۱۳۶۰، ج ۲، واژه علم.
۲) برای ملاحظه معانی اصطلاحی علم ر. ک: محمدتقی مصباح، آموزش فلسفه، جلد اول، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، چاپ چهارم، ۱۳۷۰، درس چهارم.
۳) المنجد فی اللغهٔ و الاعلام، دارالمشرق، بیروت، چاپ بیست و سوم، ماده خلق.
۴) حسن عمید، پیشین، کلمه اخلاق، ص ۹۹.
۵) ابو علی مسکویه، کیمیای سعادت (ترجمه طهارهٔ الاعراق)، میرزا ابوطالب زنجانی، تصحیح ابوالقاسم امامی، تهران، انتشارات نقطه، ۱۳۷۵، ص ۵۷.
۶) ویلیام، کی، فرانکینا، فلسفه اخلاق، ترجمه هادی صادقی، موسسه فرهنگی طه، قم، ۱۳۷۶، ص ۲۸.
۷) همان ص ۲۹.
۸) برای مطالعه معانی اصطلاحی اخلاق ر. ک: محمدتقی مصباح یزدی، فلسفه اخلاق، تحقیق و نگارش احمدحسین شریفی، شرکت چاپ و نشر بین الملل، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۱، صص ۱۳- ۱۷.
۹) مصباح یزدی، آموزش فلسفه ج ۱، ص ۳۷.
۱۰) مصباح یزدی، آموزش فلسفه، ج ۱، ص ۶۴.
۱۱) همان، ص ۶۴.
۱۲) ر. ک: خواجه نصیرالدین طوسی، اخلاق ناصری، کتابفروشی اسلامیه، بیتا، تهران، ص ۱۴.
۱۳) مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی، صدرا، تهران، چاپ ششم، ۱۳۶۸، ج ۲، ص ۱۹۰.
۱۴) ر. ک: ملامهدی نراقی; جامع السعادات، موسسه اعلمی، بیروت، چاپ ششم، ۱۴۰۸، ه ق; ملااحمد نراقی، معراج السعادهٔ، تهران، انتشارات رشیدی، تهران، بی تا.
۱۵) ژکس، فلسفه اخلاق، (حکمت عملی)، ترجمه ابوالقاسم پورحسینی، شرکتسهامی کتابهای جیبی، تهران، ۱۳۵۷، ص ۹.
۱۶) فرانکنا، پیشین، ص ۲۵.
۱۷) همان.
۱۸) ر. ک: صادق لاریجانی، مقاله فلسفه اخلاق، مجله تخصصی کلام، ش ۱۱، ص ۶۸- ۷۳.
۱۹) فرانکنا، پیشین، ص ۲۷.
۲۰) مصباح یزدی، فلسفه اخلاق، پیشین، ص ۲۴.
۲۱) محسن جوادی، مساله باید و هست، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، ۱۳۷۵.
۲۲) فرانکنا، پیشین، ص ۲۷.
۲۳) مصباح یزدی، فلسفه اخلاق، صص ۲۴- ۲۵.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست