جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

رابطه بین رضایت کارکنان و رضایت مشتری


رابطه بین رضایت کارکنان و رضایت مشتری

تحقیقات تجربی مختلف نشان می دهد بین رضایت کارکنان شرکت و رضایت مشتری ها, رابطه مستقیم وجود دارد

تحقیقات تجربی مختلف نشان می‌دهد بین رضایت کارکنان شرکت و رضایت مشتری‌ها، رابطه مستقیم وجود دارد. طبق این تحقیقات تغییرات مثبت در دیدگاه کارکنان نسبت به‌کار، به افزایش رضایت مشتری‌ها منجر می‌شود. برخی محققان، معیارهای دقیق عددی در این زمینه مطرح کرده‌اند. برای مثال طبق مطالعه‌ای که از سوی سرز رویاک صورت گرفته است پنج واحد افزایش در رضایت‌مندی کارکنان موجب ۳/۱ واحد افزایش رضایت مشتری و در نتیجه ۵/۰ واحد رشد درآمدها می‌شود و بروکس (۲۰۰۰) با بررسی رابطه بین موفقیت مالی سازمان‌ها و رضایت‌مندی مشتری‌ها و کارکنان به این نتیجه رسید که بسته به نوع بازار و صنعت، بین چهل تا هشتاد درصد رضایت و وفاداری مشتری‌ها حاصل دیدگاهی است که کارکنان نسبت به شغل خود دارند. همچنین دو محقق دیگر نیز در مطالعات خویش به این نتیجه رسیدند که رضایت کارکنان، وفاداری کارکنان و پایبندی کارکنان، بر کیفیت کالا و خدمات ارائه شده از سوی سازمان تأثیری چشمگیر دارد.طبق الگوی ارائه شده از سوی محققان، رضایت‌مندی کارکنان نه تنها بر پایبندی و وفاداری آنها مؤثر است بلکه بر متغیرهای نمایش‌دهنده رضایت مشتری تأثیری دوگانه (یعنی مستقیم و غیرمستقیم) دارد. در تحقیقی گسترده که در سال ۲۰۰۲ از سوی دو محقق دیگر بر روی هشت هزار واحد در ۳۶ شرکت انجام شد مشخص گردید بین رضایت شغلی کارکنان واحدها و عملکرد موفقیت‌آمیز آن واحد از جمله رضایت مشتری، بهره‌وری بالا، سوددهی مناسب و... رابطه کاملاً مثبت و مستقیم وجود دارد. به سبب گستردگی این تحقیق می‌توان نتیجه آن را عام و قابل تعمیم به دیگر شرکت‌ها و واحدها تلقی کرد. از سوی دیگر سه محقق به نام‌های برنارت، دونتو و کنت (۲۰۰۰) با تحقیق بر روی رابطه بین رضایت‌مندی کارکنان، مشتری‌ها و سوددهی شرکت‌ها، نشان دادند که اگر چه تأثیر رضایت کارکنان و مشتری‌ها بر سوددهی شرکت ممکن است در یک زمان خاص قابل مشاهده و تشخیص نباشد اما در یک بازه زمانی، این تأثیر مستقیم و مثبت و کاملاً قابل مشاهده و اثبات است. به‌ویژه این محققان نشان دادند بین تغییر در رضایت‌مندی مشتری‌ها کارکنان و تغییر سود شرکت و رضایت کارکنان و رضایت مشتری‌ها، همواره رابطه‌ای مثبت وجود دارد.

درک رابطه بین رضایت‌مندی مشتری و کارکنان

تحقیقات صورت گرفته، دلائل و توضیحات متعددی را در زمینه تأثیر رضایت کارکنان بر رضایت مشتری بیان کرده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

۱. کارکنانی که در تماس مستقیم با مشتری‌ها هستند در جایگاهی قرار دارند که می‌توانند نسبت به نیازها و اهداف مشتری‌ها آگاهی یافته و واکنش نشان دهند.

۲. کارمند راضی، توانائی‌های لازم را دارند بدان معنا که از منابع، آموزش و مسئولیت‌های ضروری برای درک نیازهای مشتریان، مطلع هستند و می‌توانند این نیازها را تأمین کنند.

۴. کارکنان دارای رضایت شغلی از انرژی و تمایل بالائی برای ارائه خدمات مناسب برخوردارند و حداقل می‌توانند دیدگاهی مثبت نسبت به کالا و خدمات این شرکت در مشتری‌ها ایجاد کنند.

۵. کارکنان رضایت‌مند می‌توانند با برقراری ارتباط مثبت با مشتری، مشکلات او را حل کنند و نقاط ابهام وی را در زمینه کالا رفع کنند. طبق تحقیقات انجام شده توضیحاتی که کارمند درباره کالا یا خدمات ارائه شده از سوی شرکت به مشتری می‌دهد در ایجاد رضایت در او نقشی بسیار مهم ایفا می‌کند. طبق این دیدگاه کارکنان رضایت‌مند انرژی احساسی کافی برای ابراز همدردی، درک، احترام و توجه به مشتری را دارند.

نقش سازمان در رضایت‌مندی کارکنان و مشتری‌ها

برخی محققان بر نقشی که سازمان در ایجاد حس رضایت در کارکنان و خدمات‌دهی ایشان به مشتری‌ها دارد تأکید کرده‌اند. در الگوی ارائه شده از سوی یون (Yoon)، هیون سئو (Hyun Seo) و سئونگ یون (۲۰۰۰) (Seong Yoon)، سه نقش برای سازمان در این زمینه ذکر شده است:

۱. تلقی حمایت سازمانی Percived Organizational Support )POS(، عمق اعتقاد کارکنان به ارزشمند بودن نقش‌شان از دید سازمان و اهمیت آسایش آنها برای سازمان است.

۲. تلقی حمایت نظارتی Perceived Supervisory Support )PSS(، میزان ایجاد جو اعتماد، فایده‌مندی و صمیمیت از سوی سرپرست‌هاست. بالا بودن میزان این معیار نشان می‌دهد منابع احساسی - اجتماعی مهم، بدون تأخیر در محیط در اختیار کارکنان است.

۳. مشارکت مشتریان یعنی میزان مشارکت فیزیکی، ذهنی و روحی مشتری‌ها در روند ارائه کالاها و خدمات. در این سطح اطلاعات و منابعی که مشتریان در تعامل وارد می‌کنند و رفتار واقعی‌شان از اهمیت خاصی برخوردار است.

تحقیقات تجربی نشان می‌دهد:

۱. از سه نقش سازمان، تلقی حمایت نظارتی (حمایت سرپرست‌ها) بیشتری تأثیر را بر رضایت شغلی کارکنان و تلاش آنها در ارائه خدمات به مشتری‌ها دارد.

۲. رضایت شغلی کارکنان در مقایسه با تلاش کارکنان برای ارائه خدمات به مشتری‌ها، شاخص مهم‌تری برای کیفیت خدمت‌رسانی به کارکنان است.

الگوی ارائه شده از سوی هی یون (Hee Yoon) و بیتی (۲۰۰۱) (Beaty)، دو نقش را در رابطه با رضایت شغلی و کیفیت خدمات‌رسانی کارکنان نشان می‌دهد:

۱. مدیریت حمایت، یعنی میزان حمایت مدیریت از کارکنان و توجه آن به ایشان

۲. جو خدمت‌رسانی یعنی تلقی جمعی کارکنان از میزان ارزشی که سازمان برای خدمات ایشان قائل است.

جو خدمت‌رسانی نه بر رضایت شغلی بلکه بر تلاش‌های کاری کارکنان مؤثر است. با این حال حمایت مدیریت هم بر تلاش کارکنان در خدمت‌رسانی و نیز تلقی آنها از رضایت شغلی مؤثر است. تلاش‌های کاری کارکنان مستقیماً بر کیفیت خدمت‌رسانی کارکنان و نیز از طریق رضایت شغلی مؤثر است. آزمایش تجربی این الگو نشان داد در رابطه با تلاش کاری، رضایت شغلی شاخص بهتری برای تعیین میزان کیفیت خدمت‌رسانی کارکنان است.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.