شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مشق زیباترین شعر با ساده ترین واژه
شعر را اگر معماری کلمات بدانیم و اینکه ارتباط این گونه اثر ادبی با مخاطبش صمیمانه و ملموس باشد یعنی به دور از ابهام و پیچیدگی، این امکان وجود دارد که، شاعران خوش فکر و اهل ماندگاری آثار- در پی این مهم باشند که با ساده ترین واژه ها زیباترین اشعار را به تصویر کشند و در این نیم نگاه با مروری به آثاری از این دست عنوان مشق زیباترین شعر با ساده ترین واژه ها را پیش رو می گذاریم.
«کریم رجب زاده» شاعر معاصر در غزل «بعد از این» به دور از لفظی شعاری با ساده ترین و معمولی ترین واژه ها شعری را خلق می کند که در عین سادگی از مفاهیم زیبای عرفان و اندیشه برخوردار است:
تشنه ی یک قطره خوابم، بعد از این
در عذابم، در عذابم، بعد از این
آبشار پای کوه غصه ها
با همین بغض خرابم، بعد از این
و باهمین دیدگاه شاعر معاصر ایتالیایی «جوزپ په اونگارت تی» در شعری تقدیم به کشته شدگان نهضت مقاومت وطن اش خیلی ساده و بی پیرایه احساس خود را به زمزمه می نشیند:
اینجا
زیستگاه ابدی چشمانی است
که به روی نور بسته شده اند
تا دیگران
چشمانی همیشه بر نور گشوده داشته باشند
شعر اگر مشقی صادقانه است و می خواهد صمیمانه به بار نشیند و حتی معرف خوبی برای یک شاعر تکلیف مشخص و روشن است که بایستی ساده ترین واژه ها را به خدمت بگیریم و با پیرایش شاعرانه اثری خواندنی خلق کنیم وگرنه زحمت، کوشش و پویش فرد شاعر در این راه بیهوده است و در ذهن چنین تداعی می شود که شاعر اثر فقط بازی با کلمات و الفاظ را پیش رو دارد و «کاظم سادات اشکوری» زیبا سرود:
می خواستم به دهکده
رو آرم
با یک بغل ترانه ی تازه
اما ترانه های مراباد
می برد از کرانه ی اندوه
¤
نه، من پرم
پرهمراهی و نجابت و نام
نه من پرم
پرشور و شراره و پیغام
نه من پرم
چو یکی ابر قیرگون شمال
و از همه شاعرانه تر و بی تردید حرف دل امروزی با بهره گیری از آسان ترین واژه ها در شعری از «خسرو نوربخش»:
من دچار لاله ام با من بهاری باش و بس
بی قراری، بی قراری، بی قراری باش و بس
قرمزم خون دلم خون دلم در شیشه ها
شیشه هایم را تماشاکن اناری باش و بس
از تپیدن های ماهی خوی دریا را بگیر
موج شو، مواج شو در خویش جاری باش و بس
«یزدان سلحشور» منتقد ادبی در نوشته ای با عنوان «جزایر پنهان در اقیانوس معنا» گذری بر آثار سرآمدان شعر انقلاب اسلامی- علی معلم- آورده است:
ریشه های فرهنگی شعر معلم را باید در «آرای ابن عربی» جست و سری هم به «عین القضات» زد و در پی «سهروردی» هم روانه شد. افق فکری این شاعربا متن شعرش چنان در آمیخته که اگر این را در نیابی آن را از کف داده ای.
با این دیدگاه کلی شاعری چون «علی معلم دامغانی» می خواهد با بهره گیری از واژه های معمولی و ساده در پی مکاشفه های ماندگار باشد:
ستاره سوخته آسمان کوی که ایم
عزیز بی جهت مصر آرزوی که ایم
به بزم حادثه خون می چکد زناله ما
شکست سلسله ی عقده درگلوی که ایم
شکسته ایم زصد جا به سنگ دشمن و دوست
به باده خانه افلاکیان به سوی که ایم
با آنچه ذکر کرده ام این نتیجه گیری حاصل است که:
با زبان ساده، معمولی و عامه فهم می توان خالق آثاری خواندنی شد وقتی به این مهم فکر می کنیم که شاعر باید شعری بسراید و این شعر ماندگار شود، زندگی کند، دارای مفاهیم و اندیشه روشنی باشد نیازی به پیچیده کردن ترکیبات نیست یعنی می توان مشق زیباترین شعر را با ساده ترین واژه ها به تصویر نشست.
فرامرز محمدی پورلنگرودی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست