سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
ترافیك بیشتر, درآمد بیشتر, ده پیشنهاد راهبردی برای افزایش ترافیك سایت
هیچچیز بیش از این اندوهبار و ناراحتكننده نیست كه شما با صرف وقت و هزینه فراوان یك سایت بسازید و آن را روی شبكه بگذارید، اما هیچكس به آن مراجعه نكند. این وضعیت درست شبیه آن است كه شما در یك خیابان شلوغ و پر رفت و آمد، مغازهای بزرگ، شیك و مدرن بسازید و تمام سرمایه خود را هم در آن بریزید. با اینحال حتی یك نفر هم پیدا نشود كه از شما چیزی بخرد. مسلماً صاحب چنین مغازهای اصلا احساس خوبی نخواهد داشت. بنابراین واضح است كه ترافیك سایت شما، یعنی درآمد شما. اگر شما یك سایت تبلیغاتی بسازید، عدموجود بیننده یعنی از دست رفتن فرصت فروش شما. اگر یك فروشگاه مجازی داشته باشید و تمام كسب و كار شما در همین فروشگاه خلاصه شود، نداشتن بیننده یعنی همان مشتری، مشكلی بزرگ و حیاتی است كه بالاخره شما را زمینگیر میكند.
البته خیلی جای نگرانی نیست، خوشبختانه برای افزایش بازدیدكنندگان سایت شما، راههای بسیارزیاد و مؤثری وجود دارد تا بتوانید از مزایای ترافیك بالا روی سایت خود بهرهمند شوید. سادهترین راهكار آن است كه با نگاهی دقیق، ریزبین، و كنجكاو بار دیگر سایت خود را بررسی كنید.
اگر شما از طراحان وب سایت در مورد خصوصیات یك سایت خوب بپرسید، آنها احتمالاً استفاده از صدا، تصویر، انیمیشنهای فلش، ایجاد ساختار مناسب، و پیكربندی خوب را به شما گوشزد خواهند كرد. ولی استفاده از این راهكارها چندان به سایت شما كمك نخواهدكرد و هر چند سایت شما از این لحاظ خالی از نقص و خوب باشد، باز هم نمیتوانید ادعا كنید كه صاحب یك سایت موفق هستید. زیرا همانگونه كه گفتم یك سایت موفق سایتی است كه كاربر زیادتری داشته باشد. به عبارتدیگر، علاوهبر توجه به چنین موضوعاتی، باید از چیزی استفاده كنید كه كاربر را وادار كند دوباره به سایت شما باز گردد. یعنی هر چقدر شما سایتتان را عالی طراحی كنید، اگر هیچكس از این سایت بازدید نكند، مسلماً یك جای كار شما ایرادداشته كه نتوانستهاید دلیلی قانعكننده برای كاربر بیاورید تا مجدداً به سایت شما مراجعه كند.
با توجه بهاین مسئله این سؤال در ذهن تداعی میشود كه: در كنار طراحی خوب یك سایت، چه كارهای دیگری باید انجام دهیم تا بتوانیم اعتباری مطمئن و درخور نزد كاربرانمان پیدا كنیم؟ روشها و تكنیكهای زیادی برای بالابردن كاربری سایت و بهدنبال آن اعتبار سایت و در نتیجه افزایش ترافیك آن وجود دارد. مثلاً تبلیغات برای اینكه بتوانیدURL سایت خود را به همه نشان دهید و وجود خود را به همه اعلام، كنید گزینه مناسبی است.
نكته دیگر آن است كه برای بالابردن آمار بازدیدكنندگان به یك برنامهریزی بلندمدت، گسترده، و عمیق نیاز دارید و باید لحظه به لحظه بازخورد تغییراتی كه در سایت ایجاد میكنید را از سوی كاربران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قراردهید. البته اینكه یك شبه هزاران كاربر به سایت شما هجوم بیاورند، انتظاری است نابجا.
از اینرو برای پاسخ به سؤال قبلی و نیز پرهیز از پارهای انتظارات و توقعات نادرست ده راهكار به شما پیشنهاد میكنیم و امیدواریم كه استفاده از آنها بتواند شما را برای داشتن سایتی پركاربر، معروف و خوب یاری كند.
۱ - طراحی مناسب
قبل از هر كاری، باید از خود بپرسید كه بینندگان سایت شما میخواهند در سایت شما چهچیزی را ببینند؟ اگر شما بتوانید دقیقاً آن چه را كه كاربر منتظر دیدنش است جلویش بگذارید، قدم مهمی برداشتهاید. باید ببینید مقصد كاربران سایت شما كجاست و آنها میخواهند به كجا بروند؟ چه پیامی برای آنها دارید و آنها چه پیامی برای شما دارند؟ بهترین رابط بصری برای ایجاد ارتباط مناسب، مؤثر، و مرتبط با موضوع ارائه شده در سایت شما با كاربر چیست؟
پاسخ به این سؤالات و پرسشهایی از این دست، به شما كمك میكند كه با استفاده از آنها و بهرهگیری از روندهای رایج در ساخت سایت، بتوانید سایتی مناسب برای كاربران خود ایجاد كنید.
یعنی اگر هیچ دلیلی هم برای جذب مخاطب نداشته باشید، همین طراحی مناسب میتواند دلیل خوبی برای افزایش كاربرانتان باشد و آنها را به بازدید مجدد از سایت شما ترغیب كند. باید در سایت از عناصری جذاب و مناسب استفاده كنید و سایت شما باید محیطی داشته باشد كه كاربر در آن كاملاً احساس راحتی كند و از مرور سایت شما احساس خرسندی نماید. اینكه كاربر در استفاده از سایت به زحمت نیفتد و سردرگم نشود، مسئلهای بسیار مهم است. پیوندها، متنها، جداول، نمودارها، تصاویر، صداها و ...، باید به گونهای قرار بگیرند كه كاربر در هر لحظه كه به هر كدام از آنها نیاز پیدا كرد، آنها را در كنار خود ببینید.
راحتی كاربر، یك موضوع خیلی مهم است تا آنجا كه سایت باید بهگونهای طراحی شده باشد كه كاربر هنگام استفاده از سایت، فكركند درحال انجامدادن یك بازی خوشایند، دلپذیر، و در عین حال ساده و معمولی است كه او را قدم به قدم تا رسیدن به مقصد راهنمایی میكند.
۲ - پیدا شدن آسان
شما باید در سایت خود از كلمات و عباراتی استفاده كنید كه به نظر میرسد كاربران برای پیداكردن سایتی مثل سایت شما، از آن لغات و عبارات در موتورهای جستجو استفاده میكنند. Jill Whalen، یك محقق در زمینه بهینهسازی موتورهای جستجوست كه از برنامه wordtracker برای آشنایی موردعلاقه كاربران كه در موتورهای جستجو مورداستفاده قرارمیگیرند، استفاده میكند. او میگوید: "لغاتی میتوانند روی سایت شما وجود داشته باشند كه هیچكس به جستجوی آنها نمیپردازد؛ لغاتی كه حتی اگر به سایتی با موضوع سایت شما احتیاج داشته باشد، باز هم از آنها برای جستجو استفاده نمیكند. بههمین خاطر استفاده از لغات و عباراتی كه اغلب مردم از آنها برای دسترسی به موضوع موردنظر خود، در موتورهای جستجو استفاده میكنند بسیار مهم و حیاتی است."
فهرستی از لغات، عبارات، و اصطلاحاتی كه در زبان و فكر مردم بیشتر مورد استفاده قرارمیگیرند، تهیه كنید و سپس به صفحات سایت خود مراجعه كنید. خط به خط متنهای آن را بخوانید و هر جا كه میتوانید، آنها را بهطور طبیعی و مناسب جایگزین كلمات غیر رایج بكنید. وی میگوید: "استفاده از سه لغت رایج در هر صفحه مناسب است و شاید كافی باشد. البته اگر میخواهید از نو سایتی بسازید، بهتر است در انتخاب واژگان مناسب در چارچوب، بدنه، و متنهای آن وقت بیشتری صرف كنید."
البته این را هم بدانید كه استفاده از متاتگ در ساختار HTML سایت نیز میتواند كاربردی و مؤثر باشد. با استفاده از این تگ میتوان به موتورهای جستجو موضوع صفحه طراحیشده را اعلام داشت تا علاقمندان هر موضوع، صفحه مربوط به آن را شناسایی كنند.
در ضمن فراموش نشود كه تا آنجا كه امكان دارد از كلمات زیبا، جالب، و به یادماندنی استفاده كنیم و بر مزیتهای سایت تأكید زیادی داشته باشیم.
۳ - متن مناسب
برای اضافه كردن واژهها، كلیدواژهها، و اساساً در نوشتن متنهای سایت، توجه به این نكته كه ببینیم واقعاً سایت ما میخواهد به كاربر چهچیزی بگوید، ضروری به نظر میرسد. هر كسبوكاری باید با لحن خاص خود و با فرهنگ خاص مشتری معرفی شود تا بتواند آنچه را دارد به خوبی به مشتری نشان دهد.
Laurence Blune، كسی است كه در جذب مشتری برای شركتهایی نظیر مایكروسافت و CableWireless و خیلی از كسبوكارهایهای كوچك و محلی نقش فعالی داشته است. او معتقد است كه اولین باری كه مشتری شما را مییابد، باید بهگونهای با او صحبت كنید كه او از گوش دادن به حرفهای شما احساس راحتی بكند و بتواند به شما و كارتان به راحتی باور پیدا كند. این امر در نوشتن نیز صادق است. یعنی شما باید طوری در سایت خود بنویسید كه عیناً همین احساسها را به كاربر خود منتقلكنید. در واقع شما باید خود را به مشتری بقبولانید.
مثلاً اگر كسبوكار مختصری دارید كه در منطقهای كوچك تنها با مراجعه به منازل مردم به رفع ایرادات نرمافزاری رایانههای آنان اقداممیكنید، نباید خود را شركتی بزرگ معرفی كنید (كه خودتان هم از آن بترسید). عكس این قضیه هم صادق است. یعنی اگر شما شركتی بزرگدارید كه به فعالیتهای بزرگ تجاری میپردازد، نباید وانمود كنید كه شركتی كوچك و محلی هستید و اعتبار خود را نزد كاربران از دست بدهید.
▪ Blume برای افزایش كارایی متون نوشتاری سایت شما، پنج پیشنهاد دارد:
- لحن طبیعی و مناسب با سایتتان را برای گفتگو با كاربر پیدا كنید.
- آن را كوتاه و مختصر نگهدارید! تقریباً هیچكس نمیخواهد، نوشتههای طولانی روی سایت ببیند و آنرا بخواند. وقتی كسی متنی را میخواند، انتظار دارد چیزی را كه واقعاً لازم است بخواند، نه چیز دیگری را.
- سازمانیافتگی متن را حفظ كنید. هنگامی كه هر صفحه را مینویسید، سعی كنید موضوع هر صفحه ویژه و خاص سایت شما باشد.
- متون را قابلخواندن نگهدارید! واضح، روشن و روان بنویسید، از ادبیات ساده برای سایتتان استفاده كنید. تكلف و استفاده از نثرهای مصنوع یا خیلی ساده پیشنهاد نمیشود.
- چیزهایی را كه در سایتتان مینویسید، فراموش نكنید! متن شما باید زنده و فعال باشد؛ مخصوصاً اگر بازدیدكنندگان سایت شما بهطور منظم به آن مراجعه میكنند، بهصورت مرتب متنها را بازبینی و ویرایش كنید. خود من هر چند روز یك بار، متنها و نوشتههای سایت خودم را بررسی مینمایم و مشكلاتش را حل میكنم.
۴ - بهینهسازی!
Mike Srehan، مشاور جستجو و نویسنده كتاب Search Engine Marketing بر این اعتقاد است كه به موتورهای جستجویی كه بدون ارائه تضمین به شما پیشنهاد میكنند آدرس سایتتان را به آنها بدهید، اعتماد نكنید. چون تنها تعداد كمی از موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو، MSN ،Ask Jeeves/Teoma هستند كه واقعاً میتوانند، ترافیك تضمینشدهای را به سمت سایت شما هدایت كنند.
Grehan، تأكید زیادی براهمیت لینكهای ورودی و كلید واژهها برای دستیابی به جایگاه بالا و برتر در موتورهای جستجو دارد و معتقد است بسیاری از صاحبان سایتها از این نكته مهم و بنیادی غفلت میكنند. او میگوید: مطمئن باشید كه وب سایت شما از بیشترین تگهای مربوط به موتورهای جستجو در ساختار خود بهره میبرد. ضمناً توجه داشتهباشید كه وجود این تگها، برای اینكه موتور جستجو بتواند به درستی مضامین صفحات سایت را بشناسد، مهم و حتی حیاتی است. او در ادامه میافزاید: مقصود من فقط متاتگها نیست، بلكه من درباره Title Tag سایت صحبت میكنم. وجود یك Title Tag مناسب كه دربرگیرنده كلیدواژهها و عبارات مناسب باشد، سایت شما را از جهت دسترسی موتورهای جستجو به آن بسیار قدرتمند خواهد كرد.
۵- ارسال ایمیل
ارسال ایمیل برای مشتریان سایت و بینندگان آن، میتواند راه مؤثری برای تشویق آنها برای مراجعه به سایت باشد. البته باید دقت كنید كه نامههایی كه ارسال میكنید حاوی دلایل قانعكنندهای برای جلبتوجه باشد. به عنوان مثال، یك انیمیشن ویژه، یك صفحه خالی، و یا یك بنر تبلیغاتی میتواند انتخابهای خوبی باشند.
یكی از كارشناسان میگوید: صندوقپستی تمام مردم از نامههای تبلیغاتی پر شده است و تعداد زیاد این نامهها باعث میشود بسیاری از آنها خوانده نشوند. بنابراین توجه به این نكته لازم است كه شما به گونهای ایمیل بفرستید كه از میان این گروه عظیم جدا باشید و صاحب آدرس ایمیل ترغیب شود نامه شما را بخواند. یكی از عواملی كه باعث جداشدن نامه شما از سایر اسپمها میشود، استفاده درست و زیركانه از موضوع ایمیل است.
این مسئله اهمیت بهسزایی در تأثیرگذاری روی خواننده دارد و شما باید با دقت كافی و حسابگری لازم باتوجه به اینكه برای چه كسی نامه ارسال میكنید، موضوع مناسب را انتخاب كنید.
پركردن خط موضوع با جملاتی حاوی مضامین دوستانه، معرفیكردن خود به جای یك دوست و یا همكار، بهكارگیری پیشنهادهایی كه مخاطب را جذب كند، و یا خالی گذاشتن این سطر، از جمله روشهای جلبنظر است.
وی همچنین استفاده از امكانات چند رسانهای در نامههای الكترونیك را مؤثر میداند و میگوید: مردم در مقابل نامههای الكترونیك بسیار ناشكیبا و عجولند و میخواهند به سرعت بهمضمون نامه پی ببرند. بنابراین اگر بتوانید در قالب تصویر پیامتان را به مخاطب عرضه كنید، گام مثبتی برداشتهاید. زیرا مردم وقتشان را برای خواندن نامههای طولانی، هر چند خوب هم نوشته شده باشد، صرف نمیكنند.
استفاده از تصاویر ویدئویی مناسب (كه البته به صورت Stream تهیه شدهاند) هم میتواند اثرات خوبی روی كاربر داشته باشد كه به خاطر احتیاج به پهنایباند بالا، چندان مورد استفاده قرار نمیگیرد.
ترجمه: میلاد امیریانفر - پویا بهنام
منبع: اینترنت وركس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست