پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مکتب کمال الملک و حیات مستقل هنر
نقاشی معاصر ایران، دارای چهار شیوه است که هنوز به حیات خود ادامه میدهد. اول، نقاشی ایرانی یا همان نگارگری که ریشه در تاریخ گذشته ما دارد و اوج خود را در عصر صفویه گذراند و همچنان ادامه دارد. دوم هنر خیالینگاری که در نقاشی قهوهخانهای تجلی یافت و در عصر قاجار به اوج خود رسید و متاسفانه امروز به دلیل درگذشت بسیاری از استادان این رشته، این هنر را در اوج نمیبینیم. اما سبک سوم، نقاشان طبیعتگرایانه هستند که سرسلسله آنها «کمالالملک» بود که مبدع و آغازکننده این شیوه بود؛ این هنر نیز همچنان در جریان هنری کشور مستتر است.
چهارمین جریان نیز مدرنیستها هستند که با تاسیس دانشگاه هنر در دو دهه ابتدایی قرن حاضر شمسی، وارد عرصه هنر شدند و امروز نیز با قدرت در هنر کشور حضور دارند. اما برای اینکه بخواهیم کمالالملک را دارای یک مکتب هنری بدانیم، از آنجا که مکتب در هنر تعریف خودش را از دیدگاه علمی دارد، در حال حاضر نمیتوان به جریان هنری که کمالالملک رقم زد، عنوان مکتب اطلاق کرد؛ زیرا این موضوع نیازمند نظریات کارشناسی و تدوین مولفهها از سوی منتقدان هنری است. اگرچه با تاسیس موزه مکتب کمالالملک و گردآوری آثار این هنرمند و شاگردانش در کنار هم، بستر تحقیق و پژوهش فراهم شده است. تاسیس موزه مکتب کمالالملک گنجینهای را فراهم آورده تا با گردآوری آثار برجستهترین شاگردان این مکتب، زمینه آشنایی نسل جوان و تحقیق پژوهشگران فراهم شود. گردآوری این آثار، نتایجی را در مقابل مخاطبان قرار میدهد تا از نقطه شروع این جریان هنری تا اوج و فرود این مکتب را شاهد باشند.
همچنین در کنار هم دیدن این آثار، این فرصت را در اختیار کسانی قرار خواهد داد که در این زمینه تحقیق داشته باشند. متاسفانه تاکنون مکان و مرجعی برای شناسایی دستاورد هنری کمالالملک برای هنر ایران فراهم نبوده و تا آنجا که من اطلاع دارم در موزه مکتب کمالالملک، تلاش شده است هنرمندی از قلم نیفتد تا زمینه پژوهشی دچار نقصان نشود. اما مهمترین دستاوردهای تاسیس موزه مکتب کمالالملک، آشنایی دانشجویان با این جریان هنری است که میتواند زمینه حضور پرقدرتتر این مکتب در هنر کشور را فراهم آورد و از سوی دیگر شاهد ورود آثار این مکتب به بازار هنر داخلی و به تبع آن، بازارهای جهانی شود.
از آنجا که امروزه بازار بینالمللی اقتصاد هنر در اختیار هنر مدرن و معاصر است، با ایجاد شرایط شناسایی و پژوهشی در مکتب کمالالملک میتوان این جریان را نیز وارد بازارهای داخلی و خارجی کرد. باید توجه داشت از آنجا که راه ورود به کتب تاریخ هنر، امروزه از بازارهای هنری میگذرد، ایجاد این زمینه برای جریان هنری که کمالالملک رقم زد، میتواند زمینه معرفی هنر ایران به وسیله تاریخ هنر را نیز فراهم آورد.
نکته بعدی این است که مدرسه صنایع مستظرفه که سنگ بنای آن توسط کمالالملک گذاشته شد، اولین نقطهای بود که هنر و فن را از هم جدا کرد، زیرا پیش از این زمان هنر، فن و صنعت در ادبیات مردم ما یکی بودند و تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه توانست، هنر را به موضوعی جدا از صنعت بدل کند و به هنر، حیات مستقل و شاکله مجزا ببخشد. به همین جهت، تاسیس موزه مکتب کمالالملک در مکان و خاستگاه اولیه خود در باغ نگارستان میتواند تاثیر بیشتری بر مخاطبان داشته باشد.
مرتضی کاظمی
کارشناس هنر
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا انتخابات دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران سلامت هواشناسی وزارت بهداشت شهرداری تهران پلیس بارش باران آموزش و پرورش سیل فضای مجازی قوه قضاییه
دولت ارز دلار گاز خودرو قیمت دلار مالیات قیمت طلا مسکن قیمت خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان
زهره فکور صبور نمایشگاه کتاب سپند امیرسلیمانی نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه رفح روسیه حماس حمله به رفح نوار غزه ترکیه مصر
رئال مادرید فوتبال لیگ قهرمانان اروپا استقلال پرسپولیس بایرن مونیخ لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران ذوب آهن نساجی
اینترنت تبلیغات اپل سامسونگ آب ناسا گوگل مایکروسافت نوآوری
سرطان هندوانه کنسرو بیماران خاص بیمه سنگ کلیه سبزیجات کمردرد آلرژی