چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
تو هم حق زیستن داری
اجازه بدهید این نوشته را با رجوع به گذشته آغاز كنیم. آیا از حوادث چند ماه قبل كه در كشور فرانسه اتفاق افتاد، چیزی به خاطر دارید؟ جوانانی را متصور شوید كه در خیابان های محل سكونتشان تجمع كرده اند و با سردادن شعار و آتش زدن اتومبیل های پدران خود، صدای اعتراضشان را سرمی دهند. با توجه به اینكه دولت فرانسه، مجتمع های مسكونی در اختیار آنها قرار داده است و از حقوق بیكاری برخوردار هستند، اما، چهره به چهره دولتمردان سرزمین انقلاب كبیر (۱۷۸۹) داده و از وضع موجودشان، ناراضی اند. آری، این صدا، صدای اقلیت ها بود كه در سرزمینی بیگانه با فرهنگ و نژاد و دین خود، در جست وجوی «احقاق حق» بودند. حال، اقلیت های مهاجر و ملی كیستند، آیا از حق و حقوقی برخوردارند و چه جایگاهی در كشور میزبان و كشور خود دارند، موضوعاتی است كه در مجموعه مقالاتی كه محمود روغنی در كتاب «اقلیت ها و تبعیض » جمع آوری كرده، مورد مداقه قرار گرفته است. كتاب از دو فصل تشكیل شده؛ فصل اول: طرح حقوق اقلیت ها و فصل دوم: تجربیات. در فصل اول، موقعیت حقوقی اقلیت های مهاجر و اقلیت های ملی، در پنج مقاله و از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. در فصل دوم، تجربیات حاصل از موقعیت اقلیت های مهاجر، به صورت موردی و مصداقی، در كشورهای مهاجرپذیر (كانادا در مقاله: ناسیونالیسم را جدی بگیریم و اقلیت های قومی در مقاله: درگیری های قومی، فدرالیسم و دموكراسی در هند و مقاله: قومیت و طبقه در مالزی) بررسی شده است. در نوشته ای كه پیش روی دارید، مباحث نظری كه در فصل اول مطرح شده، مرور می شود.
ج.ام. ورستر، در مقاله «حقوق اقلیت ها در دولت های قانون سالار، اقلیت ها را به عنوان گروهی تعریف می كند كه «تعداد افرادش از اكثریت حاكم كمتر و جایگاه و قدرت سیاسی اش به خاطر مذهب، فرهنگ، روابط اجتماعی، زبان، قومیت و نظریات سیاسی در موقعیت درجه دوم قرار گرفته است.» (ص ۱۴) به تعبیر دیگر می توان گفت كه اقلیت ها زیرگروه، گروه مسلط در یك جامعه هستند و به دلیل تفاوت های فرهنگی و نژادی كه با گروه مسلط (اكثریت) دارند، یا خود از مشاركت فعال در جامعه میزبان كناره گیری می كنند، یا به صورت غیرملموس، از مشاركت آنها جلوگیری می شود. چرا كه در تابعیت اكتسابی، دولت تابعیت دهنده، خود را محق می داند در هر زمان كه تشخیص داد، درباره اقلیت ها تصمیم گیری كند. با اینكه در منشور حقوق بشر و پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، بر احترام به حقوق اقلیت ها و نقش آنها تاكید شده است، اما كماكان شاهد تبعیض های آشكار و پنهانی بر اقلیت ها هستیم. حتی كشور آمریكا كه خود ساخته مهاجران است، به تازگی قوانینی را وضع كرده است كه موقعیت اقلیت ها را با چالش روبه رو كرده است. البته در كنار دفاع از حقوق اقلیت ها، به یقین آنها نیز باید «فرهنگ خود را پرورش دهند و در حفظ زبان، مذهب و سنت های خود بدون آنكه به حقوق دیگران تجاوز كنند با افتخار بكوشند.» (ص ۲۳)
فیلیپ پرل موتر در مقاله «اقلیت ها و تبعیض»، موقعیت اقلیت های متعدد قومی و مذهبی را در یك جامعه بررسی می كند. در واقع پرل موتر، در این مقاله می خواهد رفتار تبعیض آمیزی كه اقلیت ها می توانند نسبت به دیگر اقلیت ها و اكثریت ها داشته باشند را نشان دهد.
بی شك، در روزنامه ها و یا از طریق گزارش های شبكه های مختلف خبری داخلی و خارجی، از زد و خوردهای خونینی كه بین قومیت های مختلف روی داده است با خبر شده اید. مثلاً كشور پاكستان همچنان شاهد بمب گذاری یا كشتار اقلیت های مذهبی است. افغانستان به تازگی توانسته است طالبان را تا حدودی ( نه مطلق ) مهار كرده و آرامش بعد از توفان را تجربه كند. كشور عراق، همچنان در التهاب جنگ قومی- مذهبی گرفتار است. اروپا نیز اواخر قرن بیستم شاهد كشتارهای خونین قومی- مذهبی در حوزه بالكان بود. همچنین آفریقا، آمریكای لاتین و جنوب شرق آسیا، كماكان شبح جنگ قومی را بر سر خود می بینند. به نظر شما سرانجام چنین كشمكش هایی چه خواهد بود؟ به عقیده پرل موتر « كشمكش های مزبور در بدترین حالت به كشتارهای دسته جمعی، بمباران، قتل و غارت، تجاوز جنسی و نابودی قومی می انجامد یا تبعیضاتی از قبیل محدودیت های انتخاباتی، برقراری مالیات های اضافی، محرومیت شغلی، تعیین سهمیه برای مدارس، جلوگیری از آموزش زبان محلی، اخراج از منطقه، محدودیت اجرای مراسم مذهبی یا محدودیت جابه جایی را علیه اقوام و گروه های اقلیت به دنبال دارد.» (ص ۲۵) اما آیا اقلیت ها نیز می توانند نسبت به اكثریت، رفتار تبعیض آمیزی داشته باشند؟ پرل موتر به این سئوال پاسخ مثبت داده و چنین رفتاری را طبیعی و قابل درك می داند. زیرا این اكثریت بودند كه رفتار تبعیض آمیز را در عرصه اجتماعی و سیاسی، نسبت به اقلیت ها اعمال كردند. در نتیجه موضع گیری اقلیت ها نسبت به آنها، كه بیشتر به صورت فحاشی، ساختن جوك، یا منتسب كردن داستان هایی درباره آنها است و در مواقعی، شكل رادیكال به خود گرفته و به صورت بمب گذاری در مراكز خرید یا تفریح می انجامد، بازتابی از وضعیت و موقعیت نابسامان آنها در جامعه میزبان است.
سینگ بازیل در مقاله «پاسخ جوامع لیبرال دموكرات به درخواست های حقوقی گروه های اقلیت»، تلاش كرده است كه حقوق فرهنگی و اجتماعی اقلیت ها در جوامع لیبرال دموكرات را در چارچوب حقوق بشر، در دو كشور فرانسه و انگلیس، بررسی كند. بر طبق نظر بازیل، در حدود ۵درصد جمعیت فرانسه و انگلیس را اقلیت ها تشكیل می دهند. در نتیجه، تعداد فرزندان مهاجرانی كه در مدارس این دو كشور به تحصیل مشغول هستند، قابل توجه است. از این رو، سیاستگزاران فرانسوی و انگلیسی، برنامه هایی را برای هماهنگ كردن آنها با جامعه خود اتخاذ كرده اند. البته این امر مخاطرات زیادی را به همراه داشته است، چراكه آموزش هایی كه در مدارس به اقلیت ها داده می شود، در تقابل با فرهنگ و ارزش هایی است كه در خانه خود مشاهده می كرده و از سوی والدین و هم مسلكان خود می بینند. فشار ناشی از تایید و رد ارزش های دو فرهنگ از سوی والدین و جامعه میزبان، دوگانگی ارزشی شدیدی را موجب می شود. به عنوان مثال، از آنجایی كه نظام آموزش و پرورش كشور فرانسه مبتنی بر اصول لائیسیته است (اصول لائیسیته مبتنی بر جدایی دین از سیاست است. بر طبق این اصول، دین در قلمرو خصوصی و سیاست در قلمرو عمومی جای می گیرند؛ بدون اینكه هر یك به حریم دیگری تجاوز كرده و یكدیگر را محدود كنند)، آموزش آموزه های دینی و به همراه داشتن نشان های دینی، برای تمامی طرفداران ادیان مختلف (مانند صلیب، روسری و...) در مدارس قدغن است. با توجه به این موضوع، در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در پی افزایش برخورد با دانش آموزان محجبه مسلمان (عمدتاً مراكشی، تونسی و الجزایری هستند)، اعتراض های زیادی صورت گرفت و شاهد صف آرایی موافقان و مخالفان بودیم. سینگ بازیل از قول فلدبلم می نویسد: «مخالفان پوشش روسری در مدارس این رویداد را ناشی از رشد بنیادگرایی اسلامی ارزیابی كردند كه برخورد ارزش ها را سبب شده بود و ارزش های سكولار، دموكراتیك و برابرطلبی جمهوری را تهدید می كرد. مخالفان بر تاریخ سكولار فرانسه و نقش آموزش و پرورش مدارس جمهوری كه همگان را حول محور سكولاریسم همسو می ساخت، تاكید می كردند. نقش این مدارس در همانند ساختن دانش آموزان در جامعه ای همگن، یكتا و ملی كه هدف آن تقویت هویت حاكم ملی بود خلاصه می شد. در این راه گفت وگو های چپ و راست بر ماهیت غیرمذهبی و خنثی مدارس تاكید داشت.» (ص ۴۶) البته فراموش نكنیم كه این برخورد دولت فرانسه، مختص به مدارس دولتی است. هر یك از پیروان ادیان آزادند كه مدارس خود را داشته، یا فرزندانشان را در مدارس خصوصی ثبت نام كنند. همچنین، آزادند كه آموزه های دین خود را در سطح جامعه ترویج كنند. اما برخلاف كشور فرانسه، چنین محدودیتی نسبت به پیروان ادیان، در مدارس دولتی انگلیس وجود ندارد.
اقلیت ها و تبعیض
جی. ام. ورستر
فیلیپ پرل موتر
سینگ بازیل و...
ترجمه: محمود روغنی
انتشارات قصیده سرا
چاپ اول ۱۳۸۴
۱۵۰۰ نسخه
علیرضا جاوید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست