سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی چیست
در این مقالهی کوتاه میخواهم تعریف یا تعاریفی را ارائه دهم در خصوص مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی. ببینید، به زبانی ساده اگر بخواهم بگویم، ما برای تعیین هزینههای مرتبط با انجام کار یا معاملهای ، برای انجام یا برخورداری از یک رقابت سالم و یا داشتن یک فروش بالقوه، شناسایی مشتریان احتمالی، در محیطی که کالا یا خدماتمان را به آن عرضه میکنیم، باید دست به مطالعه، بررسی و تحقیقاتی بزنیم (اطلاعاتی را جمعآوری، تجزیه و تحلیل و برای اتخاذ تصمیم گزارش کنیم) که به آن مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی میگویند.
عدهای معتقدند که مطالعه بازار جمعآوری، تحلیل و گزارش های سیستماتیکی است از مجموعهی دادههای بازار، پیشنیازها، نظرات، روندها و برنامههای آن که مدیران شرکتها برای اتخاذ تصمیمهای نهایی از آن استفاده میکنند. برخی دیگر از کارشناسان بازاریابی، مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی را اینگونه تعریف میکنند که مطالعات بازاریابی در حقیقت هرگونه تلاش در بررسی و مطالعهی گروههای مصرف کننده و در عین حال مطالعهی وضعیت و موقعیت رقبا است. عدهای آن را تفسیر اطلاعات جمعآوری شده از بازار، بخصوص در مورد کالا یا خدماتی که عرضه میشود میدانند. به عقیدهی من، مطالعات بازاریابی جز لاینفکی از طرح یا برنامهی بازاریابی یا Marketing Plan یک شرکت است. ما باید دقیقاً بدانیم که نیاز و خواستهی واقعی مردم یا بازار هدفمان چیست و اینکه مردم برای پاسخگویی به این نیازها یا خواستههایشان، تا چه میزان (چه سطحی) قدرت پرداخت دارند یا حاضرند مبلغی بپردازند. نیازها و خواستههای مردم با گذشت و مرور زمان تغییر میکند، همانطور که فنآوری در حال تغییر و تحول و توسعهی مداوم است، به همین جهت، یکی از وظایف مهم افراد یا گروههای فعال در زمینه مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی این است که این تغییر و تحولات در نیازها و خواستههای مردم و عملکرد رقبا را زیر نظر داشته مجموعهی دادهها را برای تحلیل و بررسیهای بیشتر و تبدیل آنها به اطلاعات مورد نیاز جهت تصمیم گیری های مدیران ثبت کنند.
شرکتها (تولیدکنندهها یا فروشندگان و بازاریابها) باید در برنامهی بازاریابی خود مطالعه بازار یا مطالعات بازاریابی را کاملاً مد نظر داشته باشند، امری که متاسفانه تاکنون و بعد از بیش از هفتاد سال که از بازاریابی آکادمیک در دنیا میگذرد به ندرت دیده میشود. شرکتهایی برای انجام فعالیتهای تولیدی یا توزیع یا فروش مستقیم یا بازاریابی ایجاد میشوند، بدون اینکه نیم نگاهی بیاندازند به مطالعه بازار. اگر از این شرکتها، بپرسید چه کسی در این بازار شما قرار دارد؟ چه نیازی یا چه خواستهای دارد؟ یا اصلاً نمیدانند یا اینکه پاسخهای بی ربط یا کلی به شما میدهند. مثلاً میگویند: خوب معلوم است مردم! آیا این درست است؟ نه. درست نیست! با کلیگویی ما به جایی نمیرسیم. کالا یا خدماتی که به بازار عرضه میشود متقاضیان یا مصرف کنندگان خاص خود را دارد! شما باید آنها را هدف قرار دهید. شما میخواهید برای رساندن پیام خود به آنان برای تبلیغات هزینه کنید بنابر این باید بدانید که مخاطب واقعی شما کیست و در این بازار چه رقبایی دارید و آنها دارند چگونه کار میکنند. در میان این مردم ما هم خانمها را داریم و هم آقایان را. جنسیت و سن افراد مهم است، تعداد آنها مهم است، آداب و رسوم شان مهم است، اعتقادات، علایق و سلایقشان مهم است، کسب و کاری که دارند مهم است، قدرت خریدی که دارند مهم است و شما قطعاً تنها عرضه کننده نیسیتد، رقبا و کالا یا خدماتی را هم که آنان عرضه میکنند مهم است و اگر اینها را از قلم بیاندازید و کالا را وارد بازار کنید و به امان خدا رهایش کنید - با این سرعت توسعه و گسترش تکنولوژی - شاید ظرف یک روز، یک هفته یا یک ماه متوجه شوید که حتی یک کالا هم به فروش نرفته است. چون نیازی برای آن نبوده است، چون آن نیاز با کالا یا مارکی دیگر قبلاً پاسخ داده شده است، چون در زمان و مکان درست عرضه نشده است و بسیاری دلایل دیگر.
شما برای اجرای یک مطالعه بازار یا یک مجموعه مطالعات بازاریابی موفق لازم است منابع و روشها و استراتژیها را بشناسید و به کار بگیرید. به عقیدهی من، در این گرداب گستردهی گیتی، اینترنت و سرویسهایی که اینترنت برایمان فراهم آورده است -(مثل پست الکترونیک یا وب) -، محیط و ابزاری فوقالعاده برای مطالعه بازار، استفاده از آن، ارائه و نمایش یا حتی فروش آن اطلاعات است. و بگذارید یک واقعیت تکاندهندهای را با شما در میان بگذارم، در این عصر، افراد یا شرکتهایی که مطالعه بازار را امری پیش پا افتاده بدانند یا اجرای آن را به آیندهای نامعلوم حواله دهند یا به تعویق بیاندازند، قطعاً از گردونهی رقابت خارج خواهند شد. ایجاد و حفظ ارتباط با مشتری و الته بالا بردن سطح این ارتباط و اطلاع از نظرات و خواستههای او در رابطه با کالا یا خدماتی که مورد استفاده قرار داده است بسیار مهم است.
تابان خواجه نصیری
منبع: webfaqt.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست