چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
آموزش در روابط عمومی ایران اصلی كه به فراموشی سپرده شده است
امروزه آموزش در هر رشته علمی و هنری یكی از ضروریات اساسی و بدون آن نمیتوان مهارتها و روشهای كاربردی و نوین علمی را ترویج داد. به طوریكه كانون حركت به سوی توسعه یافتگی و تداوم آن همواره در سایه آموزش صورت گرفته و سرمایهگذاریهای آموزشی در برنامههای كلان سیستمهای اجتماعی و اقتصادی جایگاه ویژهای را دارا هستند. این موضوع در مورد روابط عمومی سازمانها نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
امروز بر خلاف گذشته سلسله وظایف و فعالیتهای روابط عمومی در تبلیغات و ارتباطات رسانهای خلاصه نمیشود و این فعالیتها از گسترده فعالیت تبلیغاتی پا به عرصه فعالیتهای برنامهریزی، سازماندهی، پژوهشی و افكارسنجی نهاده است و بدون كسب آموزشهای لازم نمیتوان به چنین رشدی رسید و روابط عمومی را در رسیدن به اهداف بلندمدت توانمند ساخت. )ابراهیمی دیزآبادی، ۴۳ :۱۳۷۵).
بررسیها نشان میدهد كه نخستین تشكل آموزشی دانشگاهی فنون روابط عمومی در جهان در سال ۱۹۲۰ در دانشگاه ایلینوی امریكا شكل گرفت. )قاضی، ۹ :۱۳۷۶).
در ایران نیز پس از تشكیل اولین واحد روابط عمومی به صورت نوین در سال ۱۳۳۰ نخستین اقدامات در جهت شناسایی و آموزش این رشته توسط شركت نفت با همكاری وزارت اطلاعات و جهانگردی شكل گرفت كه اقدام به برگزاری كلاسهای كوتاه مدت آموزشی و سمینار كردند. در همین راستا نخستین همایش روابط عمومی ایران (۳۰ آذر ۱۳۴۳) و دومین همایش روابط عمومی (۱۳ مهر ۱۳۴۴) در آبادان و كرمانشاه برگزار شد و در كلاسهای كوتاه مدت آن كارمندان روابط عمومی اصول، مقدمات و تكنیكهای روابط عمومی را فرا میگرفتند.
در سال ۱۳۴۶، مؤسسه عالی روابط عمومی تأسیس شد كه در سال ۱۳۵۰ نام آن به دانشكده علوم ارتباطات تغییر یافت كه فعالیتهای آن تا سال ۵۷ ادامه داشت و هر ساله تعدادی لیسانس روابط عمومی از آن فارغ التحصیل میشدند. )قاضی، ۳۵ :۱۳۸۲).
آموزش دانشگاهی روابط عمومی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۸ مختل شد و در خود سازمانها نیز واحد روابط عمومی به دلیل كاركرد نامناسبش در رژیم گذشته مورد بیاعتنایی قرار گرفت. اما در سال ۱۳۶۳ در سمینار روابط عمومی با شركت مدیران روابط عمومی، مسئله آموزش در قالب یكی از كمیسیونهای همایش قرار گرفت و مورد توجه واقع شد. )قاضی، ۵۴ :۱۳۸۲).
آموزش تخصصی و دانشگاهی روابط عمومی در سال ۱۳۶۹ با تلاش استادانی نظیر معتمدنژاد و نطقی، به عنوان شاخهای از علوم ارتباطات اجتماعی بازگشایی شد و در گرایش روابط عمومی به پذیرش دانشجو پرداخت. )قاضی، ۱۵ :۷۶). وقفه ۲۰ ساله در آموزش دانشگاهی روابط عمومی )از ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۹)، تاریخ آموزش تخصصی روابط عمومی را در ایران به ۲۰ سال تنزل داد و بالطبع روابط عمومی را از مسیر رشد و توسعه خود عقب انداخت.
ماگداپیشگا(۱) و جكوی. ال. اتانگ(۲)، استادان روابط عمومی استرلینگ انگلستان در مورد آموزش دانشگاهی روابط عمومی معتقدند كه آموزش روابط عمومی باید تكمیل و از درون انضباطپذیر شود و توسط دانشگاهیانی تدریس شود كه به راحتی به انضباطهای حرفهای آشنایی دارند تا بدین ترتیب كمكی به فراگیری نظریات مختلف و تنوع و استنباط هر موقعیت خاص به دانشجویان باشد. اگر این كار در نظر گرفته شود دانشجویان برای جدی بودن ترغیب میشوند. آموزش روابط عمومی به سبك درون انضباطی طالب انعطافپذیری منطقی از جانب دانشجو و دانشگاه است. بدین لحاظ این حوزهای است كه در آن قابلیت انتقال یك آموزش عالی وجود دارد.
به نظر این دو استاد روابط عمومی در دانشگاه استرلینگ مسئولیت دانشگاهها در حوزه روابط عمومی به قرار زیر است:
۱) تعریف و بازكردن مفاهیمی كه در عمل مورد استفاده قرار میگیرد.
۲) شناسایی منابع و آراء در انعكاس اهمیت آنها به دنیایی كه ما در آن ساكن هستیم. در این میان نقش استادان روابط عمومی مطمئناً آفرینش اندیشههای روابط عمومی از طریق فلسفه اخلاق، رسانههای جدید، فلسفه زبان، جامعهشناسی، ارتباطات و مطالعات ملی و مدیریت و بازرگانی است. این مطلب نشان میدهد كه نقش و سهم مربی در فرآیند حرفهای كردن روابط عمومی بسیار زیاد است. )مجله تحقیقات روابط عمومی، ۷۷.
توجه به آموزش دانشگاهی روابط عمومی در ایران با قدمتی ۳۷ ساله و آموزش آن طی ۲۷ سال )یعنی از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۸ و از سال ۱۳۶۹ تاكنون( گرچه حاكی از پیشینه مناسب آموزش روابط عمومی در كشور است. اما با وجود این سابقه مناسب آموزش روابط عمومی در ایران از ضعفهای جدی رنج میبرد.
● نقاط ضعف آموزش روابط عمومی در ایران:
بیتردید هرگونه اقدام برای تقویت و اصلاح نظام آموزشی روابط عمومی در ایران منوط به شناسایی دقیق ضعف آموزشی روابط عمومی است.
▪ در زیر نقاط ضعف روابط عمومی ایران آمده است:
۱) عدم استمرار در آموزش دانشگاهی:
یكی از عوامل ضعف در آموزش دانشگاهی روابط عمومی ایران علیرغم دیرینه بودن قدمت، عدم استمرار در آموزش روابط عمومی است. مطالعه تاریخ آموزش روابط عمومی در ایران نشان میدهد كه متأسفانه از سال ۱۳۵۸ با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش روابط عمومی متوقف شد و این توقف تا سال ۱۳۶۹ ادامه داشت. با وجود از سرگیری آموزش دانشگاهی روابط عمومی در ایران، از سال ۱۳۶۹ هنوز هم نیاز به آموزش مستقل روابط عمومی كاملاً محسوس است.
۲) آغاز آموزش روابط عمومی در ایران بدون ایجاد امكانات لازم:
این مسئله باعث بروز مسائل جدیتر شده و عواملی نظیر نبود استادان روابط عمومی و منابع درسی لازم باعث ضعفهای جدی در آموزش روابط عمومی شده است. به گونهای كه هم اینك در كشور ما حتی یك كارشناس ارشد روابط عمومی وجود ندارد. در حالیكه ضرورت راهاندازی دوره كارشناسی ارشد برای ارتقاء سطح كیفی فعالیتهای روابط عمومی كاملاً به چشم میخورد.
۳) سهم اندك دروس تخصصی روابط عمومی در مجموع دوره كارشناسی روابط عمومی:
بررسی تعداد واحدهای دوره كارشناسی روابط عمومی نشان میدهد كه از مجموع حدود ۱۴۴ واحد درسی این دوره صرفاً ۱۳/۸ درصد دروس، دروس تخصصی روابط عمومی هستند.
۴) تعداد بسیار اندك دروس عملی دوره كارشناسی:
از میان تعداد كل واحدهای روابط عمومی تنها ۲۵ درصد عملی هستند و ۷۵ درصد دروس نظری را در بر میگیرد.
۵) فقدان درس كارورزی یا كارآموزی عملی:
یكی از نقاط ضعف همین مسئله است. مطالعه آموزش روابط عمومی ایران نشان میدهد كه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، كارآموزی عملی« به عنوان یكی از دروس روابط عمومی تدریس میشده و دانشجو در سال چهارم كارشناسی، در یك نیمسال تحصیلی، یك دوره كارآموزی عملی را در یكی از دفاتر روابط عمومی انجام میداد. اما این موضوع پس از راهاندازی مجدد آموزش روابط عمومی در سال ۶۹، این موضوع به بوته فراموشی سپرده شد.
۶) ناكافی بودن میزان پذیرش دانشجو:
بررسی تعداد فارغالتحصیلان روابط عمومی در ایران از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۷۷ نشان میدهد كه جمعاً ۱۴۹۴ نفر در این رشته فارغالتحصیل شدهاند كه از این تعداد ۱۱۷۰ نفر پیش از انقلاب و ۳۲۴ نفر پس از پیروزی انقلاب اسلامی فارغالتحصیل شدهاند. سهم دانشگاه علامه ۱۲۴۹ نفر و دانشگاه آزاد ۱۹۵ نفر بوده است. البته بعد از سال ۷۷ تاكنون این روند در دانشگاه علامه طباطبایی و آزاد اسلامی رو به افزایش بوده است.
۷) تأكید صرف بر مباحث نظری: الگوی آموزش روابط عمومی در ایران از الگوی اروپایی پیروی میكند و بیشتر در پی »انباشت متمركز معارف« است و از توجه لازم به آموزش عملی و یا مهارت غافل مانده است.
۸) نبود ارتباط بین مراكز آموزش با محیطهای عملی و كاربردی روابط عمومی.
۹) نبود و كمبود استادان و مدرسان روابط عمومی.
۱۰) ۱۰شیوه غلط گزینش دانشجوی روابط عمومی: در حال حاضر در گزینش دانشجویان روابط عمومی، علاقه و داشتن شخصیت ترغیبی و روحیه مردمی كمتر مورد توجه قرار میگیرد.
۱۱)فقدان استقلال در پذیرش دانشجو و آموزش روابط عمومی: عدم استقلال كارشناس روابط عمومی و آموزش آن در قالب رشته ارتباطات است كه این مسئله، امكان رسیدگی كامل به رشته درسی روابط عمومی را محدود میسازد. همچنین عدم گزینش دانشجو برای رشته روابط عمومی از جمله مسایل قابل طرح هستند.
۱۲) فقدان منابع آموزشی كافی.
۱۳) فقدان دپارتمانهای روابط عمومی در دانشگاهها: در دانشگاه علامه و آزاد، دپارتمان روابط عمومی وجود ندارد و گروه ارتباطات بر این رشته نظارت میكند.
۱۴) عدم استفاده از تكنولوژی آموزشی كافی و جدید: متأسفانه دانشكدههایی كه در آنها روابط عمومی تدریس میشود، فقدان امكانات لازم برای آموزش دروس با استفاده از وسایل آموزشی و كمك آموزشی هستند.
۱۵) حذف پایاننامه از دوره كارشناسی: این مسئله امكان انجام یك پژوهش عمقی و گسترده را از دانشجو میگیرد. (رفیعینژاد،۱۳۷۷:۳۶ ۲۹
نباید فراموش كرد كه روابط عمومی خود در یك سازمان وظیفه آموزش كاركنان اركان مختلف را بر عهده دارد و شاید به دلیل همان مشكلات اولیه در آموزش كاركنان روابط عمومی است كه كاركرد آموزشی آنان نیز به فراموشی سپرده شده است. (كتابسال روابط عمومی، ۷۷ :۲۹)
از آنجا كه روابط عمومی به عنوان یك علم همیشه در حال تحول و دگرگونی است، آموزش كاركنان حال و آینده این حرفه و بهسازی توان علمی - تخصصی آنان، یكی از امور بسیار ضروری در روابط عمومی است و بایستی با كاربرد شیوههای مختلف كوشید تا كاركنان روابط عمومی پیوسته با آخرین مطالب علمی روز در زمینههای روابط عمومی و ارتباطات آشنا شوند. برای این منظور سازمانها باید با اشتراك با نشریات تخصصی روابط عمومی، برگزاری سخنرانیهای تخصصی و همایشهای آموزشی، انتشار نشریههای آموزشی ادواری یا موردی و برگزاری دورههای كوتاه مدت آموزشی كاركنان خود را با مباحث جدید و روز روابط عمومی آشنا سازند. )سفیدی، ۱۲۰ :۱۳۷۷).
● وضعیت كارشناسی روابط عمومی در ایران
یكی از مسایل اساسی مرتبط با توسعه آموزش روابط عمومی در سازمانها، مبحث كارشناسی روابط عمومی است. در تعریف كارشناسی روابط عمومی باید گفت كه كارشناس كسی است كه مهارتهای لازم یعنی آموزش دانشگاهی و حرفهای را آموخته باشد و دارای درجه لیسانس در این رشته باشد.
بعضی از صاحبنظران روابط عمومی، كارشناس روابط عمومی را فردی میدانند كه برای انجام وظیفه در امور روابط عمومی استخدام شده باشد و بتواند سه وظیفه مهم در تولید اطلاعات و انعكاس آن به مخاطبان، »تصویرسازی مثبت از سازمان« و »معرفی خدمات یا كالاهای سازمان« را انجام دهد. )مفیدی، ۲۳۷ :۷۷).
گرچه آمار مشخصی از تعداد كاركنان و كارشناسان روابط عمومی در سطح كشور و حتی تهران در دسترس نیست. »اما پیشبینی میشود كه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در روابط عمومی دستگاههای دولتی در سراسر كشور مشغول به كار باشند. )سفیدی، ۱۶ :۷۷).
اطلاعات حاصل از نتایج یك تحقیق در مورد ۴۰ واحد روابط عمومی وزارتخانهها و سازمانهای مستقل درسطح كشور نشان میدهد كه از مجموع ۸۳۵ نفر كارمند آنها، ۳۴۲ نفر كارشناس دارای درجه لیسانس هستند كه از بین آنها تنها ۱۰۳ نفر دارای لیسانس در رشته ارتباطات و رشتههای وابسته هستند. بدین معنی كه از كل كاركنان این روابط عمومیها، ۶۹ درصد فاقد تحصیلات عالی، هستند كه باید آن را نقطه ضعف اول روابط عمومیها ذكر كرد. ثانیاً از همین تعداد كارشناس، ۳۰ درصد دارای »تحصیلات مرتبط« هستند.
براساس نتایج این تحقیق، تنها ۱۲/۳ درصد كاركنان روابط عمومیهای كشور را كارشناسان متخصص تشكیل میدهند، این در حالی است كه در كشورهایی كه روابط عمومی از توسعه مناسبی برخوردار است، این نسبت به بالای ۸۰ درصد میرسد. به این ترتیب، به نظر میرسد یكی از ضعفهای اساسی در نظام روابط عمومی ایران، كمبود كارشناس روابط عمومی است. در همین جا مناسب است به یكی از مسایل قابل توجه در آموزش دانشگاهی روابط عمومی اشاره كرد و آن عدم پیشبینی تحصیلات تكمیلی برای رشته روابط عمومی است. اما در شرایط كنونی و با بازگشایی دانشكده علوم ارتباطات، انتظار میرود علاوه بر دوره كارشناسی، دوره كارشناسی ارشد آن نیز دایر شود تا خلاء موجود در تربیت كارشناسان آموزش دیده و حرفهای پر شود.
یكی از مسایل دیگر مرتبط با كارشناسان در روابط عمومی این است كه یك نوع ناهماهنگی بین تخصص آنان با پستهایی است كه در آن كار میكنند. برای مثال در بعضی از روابط عمومیها كارشناس ارتباطات پس از كارشناس امور اداری مشغول به فعالیت هستند. )
منصور ساعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست