پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
جایگاه شهادت در اسلام
حیات مادی انسان از لحظهای آغاز میشود که در تاریکخانه (رحم) به صورت سلولی پدید میآید و پس از طی مراحلی دیده به جهان میگشاید، و با پشت سر نهادن نشیب و فرازهایی از کودکی، نوجوانی، سالمندی، سنگ اجل شیشه عمر او را شکسته و پرونده حیات او بسته میشود. و اگر دارای فامیل و بستگان باشد چند روزی نام و خاطره او بر سر زبانها محفوظ مانده و سرانجام به کلی فراموش میشود. این قانون آفرینش است در مورد انسانهای عادی و معمولی . در این میان شخصیتهای الهی، شهیدان راه حق که حماسهآفرینان تاریخ میباشند از این قاعده مستثنی بوده و پایان زندگی مادی آنان سرآغاز فصل نوینی از زندگی معنوی آنان محسوب میشود و اگر مرگ و سپری گشتن روزگار پرونده حیات مادی آنان را مختومه میسازد، در برابر آن دریچهای از حیات دیگر به روی آنان میگشاید، و حیاتی در دل مرگ نصیب آنان میشود و مصداق روشن این شعر میشود:
پایان زندگی هر کس به مرگ اوست
جز مرد حق، که مرگ وی آغاز دفترست
مکاتب مادی در جهان بینیهای خود، مشکل پیدایش انسان را در این کره خاکی و فلسفه و حیات و مرگ او را نگشوده و در برابر سه پرسش دیرینه بشر انگشت حیرت به دندان گرفته و لب فرو بستهاند، این سه پرسش دیرینه عبارتند از:
۱) از کجا آمدهام؟
۲) برای چه آمدهام؟
۳) به کجا خواهم رفت؟
در حالی که در جهانبینی الهی پاسخ هر سه سوال روشن است و قرآن مجید به تمامی این پرسشها با جملههای
«انا الله و انا الیه راجعون»: ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز میگردیم. (بقره، ۱۵۶)
«افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون»: آیا میپندارید که شما را بیجهت آفریدیم و شما به سوی ما باز نمیگردید. (مومنون، ۱۱۵)
«الذی خلق الموت و الحیوه لیبلوکم ایکم احسن عملا»: خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید تا بیازماید کدامیک از شما نیکوکارترین هستید. (الملک، ۲)
حیات انسانی به طور مطلق، و حیات شهیدان راه حق، به حکم دلائل فلسفی و تصریح قرآن پس از مرگ امتداد و گسترش دارد و مرگ معبر و گذرگاهی بیش نیست که انسان را از سرایی به سرایی، از خانهای به خانهی دیگر منتقل میسازد تو گویی مرگ دروازه ابدیت است و پاسدار این دروازه «قابض الارواح» عزرائیل میباشد. اگر مرگ دروازه ابدیت است، و مرگ تن، به معنی مرگ روان نیست، شهید در این میان از ویژگی خاصی برخوردار است که بیان میشود:
۱) شهید دارای حیات اجتماعی است. او در قلوب و اذهان، جایگاه بس پرارزشی دارد. اگر او سطور تاریخ امتی را با خون پاک خود نوشته است، تاریخ بشریت نیز یادآورندهی اوست و راه وی را گرامی میدارد، تا آنجا که مهر و مودت، نام و نشان، جوشش و خروش، ایثار و فداکاری او در سینهها و قلوب موج میزند و نام او به عنوان انسان ابدی بر تارک اعصار نوشته میشود.
۲) شهید دارای حیات معنوی و حقیقی است و خصوصیات حقیقی او را قرآن ضمن سه آیه بیان کرده است. آنجا که میفرماید:
«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیلالله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته میشوند مردگان میپندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی میخورند. (ال عمران، ۱۶۹)
«فرحین بما اتاهمالله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلقهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون»: آنان با آنچه که خدا به آنها از کرم خویش عطا فرموده خوشدلند و به کسانی که هنوز به آنان نپیوستهاند مژده میدهند و میگویند ترس و غمی بر آنان نیست. (آل عمران، ۱۷۰)
این آیات نکات ذیل را یادآور میشود:
۱) حیات شهید پس از مرگ یک حیات واقعی است و این حیات فردی از شهید، غیر از حیات اجتماعی اوست و به این حقیقت با جمله «احیاء» تصریح شده است.
۲) این حیات توام با رزق و روزی است چنانکه میفرمایند: «عند ربهم یرزقون»
۳) این حیات با فرح و شادی همراه است چنانکه میفرمایند: «فرحین بما انا هم الله من فضله»
۴) ارتباط شهید با جهان ماده قطع نمیشود و از آنچه در این جهان میگذرد آگاه است حتی از وضع آنهایی که هنوز در معرکه جنگ میرزمند نیز مطلع میباشد و به آنان پیام میفرستند و میگویند که ترس و غمی بر آنان نیست.
تعارضی از واژه شهید و شهادت: شهید از ماده شهود در شهادت است. شهید هم به معنای حضور است و هم به معنی علم و یقین است و هم به معنی معاینه و مشاهده است. اگر ما بخواهیم تمام رویدادهای بزرگی که در تاریخ زندگی به وجود آمده و در صفحات تاریخ صحبت شده مشخص کنیم و آنها را ارزیابی کنیم هیچکدام از آنها ارزشمندتر و با اهمیتتر از مساله شهادت نیست. شهادت تنها یک مساله از خودگذشتگی و فداکاری نیست؛ بلکه شهادت عبارت است از خود گذشتگی و فداکاری توام با پیدا کردن و زنده نمودن تمام افراد انسانها از حالت خفتگی و بیتوجهی. بنابراین شهید به واسطهی شهادتش، خون در رگ افراد مرده و خفتهی اجتماع تزریق میکند و آنها را زنده و بیدار میسازد.
نویسنده: افسانه بیرانوند
رضا ساعی شاهی
منبع: فرهنگ ایثار
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات انتخابات مجلس دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب مجلس زنان
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سلامت فضای مجازی قوه قضاییه شهرداری
گاز دولت خودرو قیمت دلار مالیات قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون ازدواج کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
هواپیما دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران ذوب آهن نساجی
تبلیغات اینترنت اپل سامسونگ ناسا عیسی زارع پور آب گوگل مایکروسافت
سرطان هندوانه آسم بیماران خاص سنگ کلیه کمردرد بیمه سبزیجات اعتماد به نفس