چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
ترافیك, آلودگی هوا, كمبود بنزین و دست نامرئی بازار خودرو
با اشباع بازار جهانی خودرو ۵ غول خودروساز جهان كه تولید هریك به تنهایی ۱۰ برابر كل تولید خودرو در ایران است، به فكر تسخیر بازارهای جدید هستند و در این اندیشهاند كه محصولات تازه خود را به كدام بازارها روانه كنند؛ چه تمهیداتی برای شهرسازی، پل سازی و احداث و اصلاح زیرگذرها و پاركینگها در شهرهای مختلف در نظر بگیرند و چه استانداردهایی را برای ازرده خارج كردن مدلهای قدیمی ارائه كنند تا مشكلات ترافیكی و گرفتاریهای بازاریابی برای محصولات جدید خود را كاهش دهند.
در كشور ما نیز طی سه چهار سال اخیر و به ویژه در ماههای پایانی سال این پرسش اساسی برای مردم، مسؤولان اقتصادی و صنعتی و مدیریت شهری مطرح میشود كه در شرایط تولید ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۸۲ و نزدیك به یك میلیون خودرو در سال جاری، چه تمهیدات و سیاستهایی برای جذب این همه خودرو، حل مسائل ترافیكی و شهرسازی، مصرف فزاینده بنزین و.. باید درنظر گرفت تا تولید خودرو همراه با الگوی توسعه پایدار به پیش رود و آلودگی هوا، حجم عظیم خودروهای فرسوده، مصرف بیرویه و سرانه بالای سوخت خودروها، كمبود بنزین، ترافیك و راهبندانهای شدید و اتلاف وقت كاهش یابد. اگر ۵۰ هزار مسافر قصد جابه جایی در یك ساعت را داشته باشند، با خودروی شخصی ۱۷۵ متر، با اتوبوس ۳۵ متر و با مترو ۹ متر فضا اشغال میكنند. فضای موردنیاز خودروهای شخصی ۹۰ برابر متروست و بیشتر خودروهای شخصی، تك سرنشین و سرگردان خیابانها را میپیمایند و ۲۰ برابر اتوبوس نیز فضا اشغال میكنند.
در شرایطی كه بزرگترین خودروسازان جهان به فكر ادغام، ایجاد تقاضای بالفعل و موثر در بازار، كاهش هزینههای تولید، كاهش قیمت خودرو و توسعه شبكه تامین و توزیع جهانیاند و دولتها با اتخاذ سیاستهای مالیاتی موثر مانند مالیات بر جاده، مالیات بر خودروهای باعمر بالای ۵ سال، مالیات بر كربن و مصرف سوخت و... مشكلات ناشی از حجم عظیم تولید و تردد خودرو را كاهش میدهند، مدیریت اقتصادی و شهری كشور ما به كندی حركت میكند و با وجود ۵ میلیون دستگاه خودروی سواری و حدود ۵/۴ میلیون دستگاه موتورسیكلت، مشكلات عدیدهای در تردد خودروها، ترافیك شهری، پاركینگها و... وجود دارد و معلوم نیست در این شرایط چگونه میخواهیم سالی یك میلیون دستگاه خودرو را جذب بازار و خیابانها و شهرهای شلوغ و پرترافیك فعلی كنیم. برخی خودروها مانند پیكان مصرف بسیار بالایی دارند و اگر تولید این خودرو امسال متوقف شده و خودروهایی مانند پراید، لوگان و... جایگزین آن شود، میتوان به كاهش مصرف سرانه هر خودرو امیدوار بود.
در حالی كه خودروسازان عمده جهان با تولید بیش از ۵۰ میلیون دستگاه خودرو، علاوه بر تولید به فكر صادرات، بازارهای جدید و كمك به دولتها هستند و با كاهش مصرف سوخت، دادن مالیات و... دولتها و مدیریت شهری را برای سر و سامان دادن به مسائل ترافیكی و... یاری میدهند، ما هنوز با خودروهایی مانند پیكان پرمصرف دست و پنجه نرم میكنیم.
جنرال موتورز بزرگترین خودروساز جهان با تولید سالانه ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه، تویوتا با ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار دستگاه، فورد با ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار دستگاه، اوپل، بی ام و، رنو نیسان، دایملر كرایسلر و... هریك با بیش از ۲ میلیون دستگاه در اندیشه صادرات بیشتر، از رده خارج كردن خودروهایی با عمر بیش از ۵ سال، كاهش مصرف سوخت و... هستند و در یك تعامل مثبت و كارآمد و استانداردهای سوخت و كیفیت را به طور دائم افزایش میدهند و با همكاری مدیریت شهرها، مسؤولان صنعتی و اقتصادی كشورهای مختلف موفق به كاهش آلودگی و مصرف سوخت شدهاند.
سیاستهای مدیریت شهری در كشورهای صنعتی در كنار تلاش خودروسازان برای كاهش آلایندهها و مصرف سوخت باعث كاهش آلودگی و ترافیك شده است.
پاركینگهای مناسب در مناطق مختلف شهر، پلها و زیرگذرها، چراغها و دوربینهای كنترل ترافیك كارآمد و هوشمند، برنامههای زمانبندی شده برای ساعات كار ادارهها، سازمانها، شركتها و كارخانهها، حمل و نقل عمومی مناسب، استفاده مطلوب از مترو، اتوبوس و... از میزان آلودگی و ترافیك كاسته است و با وجود ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در كشورهای صنعتی، آلودگی هوا و ترافیك تحت كنترل درآمده و رفاه عمومی در نتیجه تولید خودروهای باكیفیت، بالارفته است.
در ایالات متحده امریكا با وجود ۲۹۰ میلیون دستگاه خودرو كه اغلب آنها پرقدرت و ۶ سیلندر و ۸ سیلندرند و روزانه یك میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میكنند، مصرف سرانه هر خودرو ۸ لیتر است.
مصرف بنزین در كشورهای صنعتی در هر ۱۰۰ كیلومتر ۴ تا ۷ لیتر و در ایران ۱۲ تا ۱۶ لیتر است. در كشورهای اروپایی، آسیایی، چین و ژاپن نیز كنترل ترافیك، كاهش مصرف سوخت و رشد تولید و صنعت در چارچوب سیاستهایی هماهنگ به پیش میرود.
حال باید دید در تهران و شهرهای بزرگ كشور چه مجموعهای از سیاستها باید اجرا شود تا آنها را از آلودهترین شهرها به شهرهایی بدون ترافیك و آلودگی شدید تبدیل كند؟
عدهای از كارشناسان اقتصادی میگویند تولید خودرو در ایران با سایر سیاستها و برنامهریزیهای شهری هماهنگ نیست. وقتی صنعت خودرو سالی ۲۷ درصد رشد میكند، اصلاح بافت هندسی كوچهها و خیابانها، جادهها، پاركینگ، حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس، تاكسی) و... نیز باید ۲۷ درصد رشد كند تا الگوی متناسبی از حمل ونقل، اقتصاد، شهرنشینی و رفاه خانوادهها را شاهد باشیم.
این كارشناسان معتقدند مالیات بر مصرف سوخت، واقعی كردن نرخ بنزین، تشویق بخش خصوصی به ساخت بزرگراه، جاده، مشاركت در حمل و نقل عمومی، استفاده مطلوب از مترو، اتوبوس و... در ایران اجرا نمیشود. خودروسازان به تولید و اشتغالزایی میپردازند اما سیاستهای كارآمد و موثر متناسب با آن را نداریم. باید خودروسازان را به كاهش مصرف سوخت تشویق كنیم و از فرمول جدید و استانداردهای مناسب تولید و توزیع بنزین برای بهبود كیفیت سوخت بهره ببریم.
هیچ ساختمان و آپارتمانی ـ چه اداری و تجاری و چه مسكونی ـ نباید بدون پاركینگ ساخته شود. خیابانها، زیرگذرها و جادهها باید اصلاح شوند. مالیات بر مصرف سوخت و افزایش قیمت بنزین باید اجرا شود تا آلودگی و مصرف سوخت كاهش یابد.
چرا نرخ بنزین باید آن قدر پایین باشد كه شاهد تردد دائمی خودروهای تك سرنشین و سرگردان باشیم؟ آیا خانوارهای فقیر و متوسط باید هزینه خانوارهای پردرآمد و صاحب چنین خودروهایی را بپردازند؟
ناكارآمدی نظارت بر تاكسیرانی و نرخگذاری تاكسی سبب شده است كه در خیابانهای مركز شهر شاهد حركت تاكسیهای خالی و ازدحام مسافر باشیم زیرا رانندگان به دنبال مسافر دربستیاند.
در كشورهای صنعتی تاكسیها در محلهای خاصی نزدیك بازارها، فروشگاهها و مراكز رفت و آمد پارك میكنند و منتظر مسافر میمانند. به راستی تولید این همه خودرو چه رفاهی برای خانوادههای متوسط و فقیر در پی داشته است؟
یكی از ساكنان آپارتمانی ۲۰ واحدی در غرب تهران در این زمینه میگوید: در ساختمان ما ۱۰ خانواده خودروی شخصی دارند و هر روز خودروهایشان را چند دقیقه روشن و پاركینگ و ساختمان را پر از دود میكنند و با یك یا دو سرنشین حركت میكنند و تنها یك خانواده است كه آخر هفته و یا برای مسافرت از خودروی شخصی استفاده میكند و اعضای آن در روزهای كاری با اتوبوس به محل كار خود میروند.
وضعیت نابسامان اتوبوس و تاكسی در شهرهایی مانند تهران باعث شده است كه همه به دنبال خرید خودروی شخصی باشند تا بتوانند به محل كارشان بروند.
این وضعیت سبب شده كه مصرف سوخت خودروها در شهری مانند تهران عملاً از ۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ كیلومتر بگذرد و هر خودرو روزی ۴ لیتر اتلاف مصرف سوخت در راهبندانها و ترافیك داشته باشد.
به هر حال تولید خودرو در كشور ما ادامه خواهد داشت و نمیتوان تمام تقصیرها را متوجه خودروسازان دانست زیرا تقاضای بازار نیز به ما علامت میدهد كه خودرو باید تولید شود؛ البته با بهبود كیفیت، مصرف سوخت و قیمت آن.
در شرایط كنونی كه حجم قابل توجهی از خودروهای تولید شده در ماههای قبل در پاركینگها، گاراژها و نمایندگیهای فروش انبار شده است و مردم در انتظار كاهش قیمت هستند، باید تدبیری برای آینده صنعت خودرو اندیشیده شود.
نمیتوان بدون مكانیزمهای خودكار و دست نامرئی بازار و نرخگذاری و نظارتهای كارآمد به این وضع ادامه داد.
نرخ بنزین باید افزایش و كیفیت آن بهبود یابد. كرایه تاكسی باید افزایش پیدا كند و نظارت بهتری بر آن صورت گیرد و نباید به خودروهایی كه در خدمت مردم نیستند، اجازه تردد در مركز شهر داده شود. ساماندهی حمل و نقل عمومی و اصلاح بافت شهر و كوچه و خیابانها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
محسن شمشیری
Shamshiry@yahoo.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت دولت سیزدهم آمریکا رافائل گروسی رئیس جمهور رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی محمد اسلامی انتخابات شورای نگهبان مجلس
سلامت هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران بارش باران حجاب سیل پلیس آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری
خودرو مسکن حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
نمایشگاه کتاب تلویزیون سینما تئاتر دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب
اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین رفح حماس روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون مایکروسافت گوگل باتری ناسا فضاپیما
سازمان غذا و دارو بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون