یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
رابطه رخدادهای طبیعی عالم با اعمال ما
کشور را تقوا اداره می کند ، مشکلات جامعه از بی تقوائی است . منشأ بی تقوائی هم حبّ دنیاست که رأس کلّ خطیئه است (۱) حضور در نماز جماعت و جمعه برای تبیین این مطلب است که خ لاف ،راه نیست ، بلکه چاه است . کسی بخواهد از راه خ لاف به مقصد برسد ، زودتر از دیگران و بیشتر از دیگران به چالش و چاه گرفتار می شود . خاصیّت حضور در نمازهای جمعه این است . در خطبه اوّل گفتند تقوا، در خطبه دوّم گفتند تقوا ؛ همین است . مشکلات ما ، مشکلات بی تقوائی است .
این الگوی مصرف که مطرح شده است از بهترین راههای اصلاح یک کشور است .اصلاح الگوی مصرف ، هم در بخش (دفع) راه دارد ، هم در بخش (رفع) . یک وقت است کسی تلاش می کند جلوی اسراف ها و تبذیرها را بگیرد ؛ این کار خوبی است ، این رفع اسراف موجود، است . یک وقت کسی کاری می کند که اسراف پدید نیاید ! آن دفع اسرافی است که متوقّع است .
علت دور بودن ملّت صاحب معادن ، از رحمت خدا
این بیان نورانی حضرت امیرالمؤمنین که در بسیاری از کتابها همه ما خواندیم و شنیده ایم ، این است ؛ فرمود : کشوری که آب و خاک داشته باشد ، مع ذلک نیازمند به دیگران باشد ؛ خدا چنین کشوری و مردم چنین کشوری را از رحمت خود دور کند . من وجد ماءً و تراباً فافتقر فابعده الله (۲). این گرچه به حسب ظاهر نفرین است ، امّا در واقع خبر است . بعضی از جمله های خبریّه به داعی انشاء القاء می شوند ؛ بعضی از جمله هائی که به حسب ظاهر انشاء ند و موه م انشاء ند ، خبرند .
آن بیان نورانی حضرت سیّدالشهداء (ع) در دعای معروف عرفه که: عم یت ع یأ لا تراک ، معنایش این نیست که کور باد چشمی که تو را نمی بیند که نفرین باشد و انشاء ! معنایش خبر است ؛ کور است کسی که تو را نمی بیند . با صد هزار جلوه، برون آمدی که من باز تو را نبینم، می شود « کور » ! عم یت ع یأ لا تراک عل یها رقیباً (۳). اینجا فرمود : این ملّت از رحمت خدا دور است . این همه آبها هرز می رود ، این همه خاکها هرز می رود ، آنوقت ما باید گندم وارد کنیم ، مشکلات دیگر داشته باشیم ! فرمود : من وجد مآءً و تراباً فافتقر فابعده الله . این را مرحوم صاحب وسائل هم نقل کرده ، در بحث مکاسب محرّمه این روایت هم نقل کرده .
این مدیریت صحیح ، کارشناسی صحیح ، کیفیّت مهار کردن آبها، کیفیّت سد بستن ها ، کیفیّت شناخت و شناسائی زمین های بائر از غیر بائر ؛ این یک « اصلاح الگوی مصرف » است . که ما چگونه آبها را مصرف بکنیم ، خاکها را مصرف بکنیم
رابطه تنگاتنگ حوادث و رخدادهای طبیعی عالم
با اعمال خوب و بد ما
مطلب دیگر اینکه ما در این دعاهائی که می خوانیم ، این دعاها به ما درس زندگی یاد می دهد . یک وقت است دعا می کنیم : خدایا ! پدر و مادر ما را بیامرز ، آن یک دعاست ؛ یک وقتی دعاهائی راکه در صحیفه سجادیّه و امثال آن است می خوانیم. به ما می گوینداین چنین دعا کنید : خدایا ! توفیقی بده که فصول چهار گانه ما فصول چهار گانه باشد . اللّهمّ اجعل ش تاء نا ش تاءً ، و ربیعنا ربیعاً ، و خریفنا خریفاً. خدایا ! توفیقی بده که زمستان ما زمستان باشد ؛ این یعنی چی ؟! بهار ما بهار باشد .
ما اگر ؛ اوّلاً باور نکردیم به اینکه بین عمل ما و حوادث عالم رابطه تنگاتنگ است . ما خیال می کنیم ابر از مدیترانه حرکت می کند ، بعد تند باد می شود ، بعد یا باردار می شود ؛ یا می بارد ، یا نمی بارد . چه کار دارد به گناه و ثواب ما ! چون علوم را اسلامی نکردیم ، تحویل دانشگاه ندادیم ؛ ما این الّذ ین جعلوا القرآن ع ضین (۴) گرفتار همین ایم. ع ضه ، ع ضه یعنی پاره پاره . ما این مجموعه منسجم « جهان»، «انسان»، « پیوند انسان و جهان » ؛ این مجموعه را ع ضه ع ضه کردیم . گفتیم : اعمال ما چه ربطی به عالم دارد ، چه ربطی به باران دارد ، چه ربطی به فصول چهار گانه دارد !! خیر ؛ لو انّ اهل القری آمنوا و اتّقوا لفتحنا عل یه م برکات م ن السّماء و الأرض (۵)فرمود : شما آدم خوب باش ؛ زمستان تان زمستان ، بهارتان بهار می شود. اگرکج روی ، کج آیدت ؛ در آن صورت ما زمستان تان را بهار می کنیم ، بهارتان هم زمستان !!
ما هنوز نه آن درک را داریم ، نه باور کردیم . بالأخره انسان یا باید مؤمن باشد ، یا باید درسش را بخواند . ما نه آن است ، نه این ! می گوئیم: چه ارتباطی بین عمل ما و حوادث روزگاراست ! این دعاها یعنی چی ؟! خدایا ! زمستان ما را زمستان بکن ، تابستان ما را تابستان بکن یعنی چی ؟! و ذا اراد الله (سبحانه و تعالی) ب قوم خ یراً امطرهم ب اللّ یل ، و شمّسهم ب النّهار (۶) بین عمل ما و حوادث عالم رابطه تنگاتنگ است . ما که تافته جدا بافته از عالم نیستیم ! همانطوری که حوادث عالم در تصمیم گیری های ما مؤثر است ، اعمال ما هم در رخدادهای تلخ و شیرین عالم مؤثر است .
حرکت در مسیر درست ، راه رسیدن به برکات طبیعی
فرمود : مسیحی هستی ، باش ؛ یهودی هستی ، باش ؛ مسلمان هستی ، باش ؛ درست عمل بکن . اگر می خواهی بهارت بهار باشد ، عادل باش . اگر می خواهی زمستانت زمستان باشد ، بیراهه نرو . فرمود : آنها اگر اهل تورات باشند ، اهل انجیل باشند ، اهل قرآن باشند ، باید راه را درست بروند . وگرنه ما این باران را می گوئیم برود در دریا یا در کوهستانها ببارد ! جائی که باید لازم باشد ، نمی بارد . ما اینها را باور نکردیم ! بالأخره انسان یا باید مؤمن باشد ، به این قرآن ایمان داشته باشد ؛ یا از راه علمی این را تحصیل بکند .
وجود مبارک حضرت امیر ، فرمود : کشوری که آب و خاک به اندازه کافی دارد دائم گندم و برنج و ذرت وفلان شیء وارد می کند ، فابعده الله . این نماز جمعه ها برای اینکه ما این دعاها را عملی بکنیم. این دعاها را درک کنیم و پیاده کنیم . وگرنه چهار تا لامپ اضافه را خاموش بکنیم ، آن گوشه ای از این کارهاست ؛ الگوی مصرف در کارشناسی دقیق و عمیق است .
سخنرانی آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته)
در خطبه دوّم نماز جمعه قم - ۲۱ / ۱ / ۱۳۸۸
(۱) برداشت از : کافی / ۲ / ۱۳۱
(۲) وسائل الشیعه / ۱۷ / ۴۱
(۳) بحار الأنوار / ۹۵ / صفحه ۲۲۶
(۴) حجر / ۹۱
(۵) اعراف / ۹۶
(۶) بحار الأنوار / ۵۵ / ۳۳۴
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست