جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

مراکزآموزش عالی صومعه سرا: دانشگاه پیام نور


مراکزآموزش عالی صومعه سرا: دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور براساس تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی عملاً با پذیرش اولین گروه دانشجو در مهرماه ۱۳۶۷ تأسیس شد.این دانشگاه پس از تأسیس، با پذیرش اولین گروه دانشجویی خود …

دانشگاه پیام نور براساس تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی عملاً با پذیرش اولین گروه دانشجو در مهرماه ۱۳۶۷ تأسیس شد.این دانشگاه پس از تأسیس، با پذیرش اولین گروه دانشجویی خود در ۵ رشته تحصیلی ودر ۲۸ مرکز باقیمانده از دانشگاه ابوریحان بیرونی ودانشگاه آزاد ایران از مهرماه سال تحصیلی ۶۸-۱۳۶۷ فعالیت آموزشی خود را‌ آغاز کرد.توسعه دانشگاه وتأسیس شعب جدید از محل کمک های مردمی و محلی وامکانات مهیا شده از سوی هیأت مؤسس انجام می شود. یکی از ارکان توسعه علمی کشور گسترش آموزش است که رشد اجتماعی و شکوفایی استعدادها را به همراه دارد و زمینه‏ساز خلاقیتهای انسانی است. آموزشهای متعارف و جاری به تنهایی برای برقراری این رکن مهم کافی نیست. توجه به روشهای جدید آموزشی و اجرای برنامه‏هایی از قبیل آموزش نیمه حضوری آموزش باز و از راه دور و آموزش مجازی برای دستیابی به هدفهای توسعه بسیار ضروری است. آموزش نیمه حضوری نظامی آموزشی است که، با بهره­گیری از فناوری آموزشی، استفاده از کتابهای درسی خودآموز و دانشجو محوری در یادگیری، ضرورت حضور دانشجو در کلاسهای درسی را کاهش میدهد. و در واقع، در این نوع آموزش عملاٌ می توان کلاسهای تدریس را به کلاسهای مرور درس و رفع اشکال گروهی تبدیل کرد.مزایای این نظام آموزشی عبارت است از دانشجو محوری، امکان مطالعهٔ مستقل، پوشش فراگیر، ارائهٔ دروس در وقت کمتر از لحاظ حضور ضروری دانشجو و، در نتیجه، کاهش هزینه ها و وابستگی کمتر به الزامات آموزشی نسبت به روشهای مرسوم، و در عین حال، اثربخشی آموزش.

مهم‌ترین هدف و معنای آموزش باز کاهش موانع زمانی و مکانی و محدودیتهای مربوط به برخی مقررات نظام آموزشی متعارف است. به گونه‌ای که زمینه‏های ارائهٔ آموزش عالی به افرادی فراهم آید که به علت دوری یا دسترسی نداشتن به مراکز آموزشی و محدودیتهای زمانی و شغلی و اقلیمی برای بهره‏مندی از آموزش متعارف امکان کمتری دارند.آموزش نیمه حضوری عبارت است از سازماندهی به فرایند یاددهی ـ یادگیری، به گونه‌ای که هر مرکز آموزشی در انتخاب و کاربرد راهکارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه‏ و سایر وسایل ارتباط جمعی توانا باشد. در این نوع آموزش، بهره‏گیری از فناوری‏ اطلاعات و ارتباطات (ICT) فرایند یادگیری را با مشارکت خود یادگیرندگان تسهیل می‌کند. ابر دانشگاه پیام نور بزرگترین شبکه آموزش عالی دولتی در کشور است که در میان دانشگاه های باز دنیا رتبه ششم و در آسیا رتبه دوم را دارد. آموزش باز : این اصطلاح بیشتر نوعی نگرش به نظام آموزشی است که مطابق نیازهای یادگیرنده طراحی می شود و سعی می کند موانع را از سرراه آموزش یادگیری بردارد. ازنکات قابل تامل در آموزش از راه دور می توان به جدایی یاددهنده و یادگیرنده (معلم و شاگرد) از یکدیگر، هم از نظر مکانی و هم از نظر زمانی ، ارایه آموزش به وسیله سازمان نه معلم ، استفاده از فناوری در آموزش، با به کارگیری ابزارهای ارتباطی جدید برای آموزش، تأمین ارتباط دو سویه میان سازمان یاددهنده (معلم) و یادگیرنده، ارائه و تشکیل کلاسهای رفع اشکال فردی و گروهی و ممنوعیت تشکیل کلاسهای آموزشی صرفا حضوری، مشارکت معلم در شکل صنعتی شده فرایند یادگیری ـ یاددهی به عنوان عامل اصلی ، فردی و خصوصی کردن یادگیری اشاره نمود.

در این نظام یادگیرنده تعیین کننده زمان ومکان یادگیری متناسب با استعدادها و علایق و به طور کلی توانایی ها و ویژگی­های فردی خود می باشد. آموزش از راه دور، نظام آموزش نوینی برای سازمان دادن به فرآیند یادگیری ـ یاددهی است که یک مرکز آموزشی را، به منظور انتخاب و کاربرد راه کارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه ها و سایر وسایل ارتباط جمعی، یاری می­دهد. همچنین با بکارگیری این نوع آموزش و با بهره­مندی از فناوری­های جدید در ارائه خدمات آموزشی از راه دور، فرآیند یادگیری با مشارکت خود یادگیرندگان سهل تر می شود. دانشگاه پیام نور مرکز صومعه سرا از مهرماه سال ۷۳ در محله عربان صومعه سرا شروع به کار نمود و اینک در پایان پانزدهمین سال فعالیت قریب به ۱۷۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی در رشته هایی همچون ریاضی کاربردی،آمار،مدیریت،حسابداری،کتابداری،مبانی حقوق، تربیت بدنی و ... دارد.تا پایان سالتحصیلی ۸۸-۸۷ ۱۷۳۰ نفر از این مرکز دانش آموخته گردیده اند. این دانشگاه در حال حاضر ۲۳ کارمند و ۷۱ مدرس دارد و به زودی به ساختمان جدیدالاحداث واقع در روستای کسما منتقل خواهد گردید.

توسط عمار طالبی خاکیانی

www.sooma.blogfa.com