شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
پراید خودروی محبوب جوانان و جایگزین مناسب پیكان
اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۸۴ پیكان پس از ۴۰ سال تولید از رده خارج شد و بازار تشنه و علاقهمندان به این خودرو و خودروهای ارزان قیمت را كه در محدوده ۶ تا ۸ میلیون تومان عرضه میشوند، با این پرسش رو به رو كرد كه تا آمدن لوگان به بازار ایران و تولید محصولات رنو در چارچوب پلتفرم مشترك كه قرار است در سال ۱۳۸۵ و با قیمت ۷ میلیون تومان عرضه شود، كدام خودرو جایگزین مناسبی برای پیكان خواهد بود؟
در حال حاضر خودروهای پراید و آردی ۱۶۰۰ انژكتوری با قیمت ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سایپا و ایران خودرو تولید و عرضه میشوند.
البته پژو آردی كه با موتور پیكان تولید میشود، در ۲۸ مورد فنی، ایمنی و خدمات رفاهی با پیكان تفاوت دارد و هزینه ساخت آن نیز حدود ۲ میلیون تومان بالاتر از پیكان است. با این حال شركت ایران خودرو تلاش میكند با عرضه آردی به قیمت كمتر از ۷ میلیون تومان، جای خالی پیكان را در بازار پر كند.
خودروی پیكان در كلاس B اقتصادی تولید میشد و هم اكنون حضور پنج شركت فولكس واگن، رنو نیسان، هیوندایی، كیاموتورز و فیات در ایران به منظور تولید خودروهایی در كلاس پیكان و محدوده قیمتی آن قطعی شده كه البته تا تولید انبوه آنها در بازار ایران حداقل به دو سال زمان نیاز است و این مدت میتواند فرصت مناسبی برای خودروهایی مانند پراید در بازار كشور باشد.
این در حالی است كه بازار خودرو با حذف پیكان، به تدریج رقابتی، جذاب و متنوع خواهد شد اما این كه برنده این كلاس و خودروی جایگزین چه محصولی خواهد بود، هنوز نمیتوان به درستی پیشبینی كرد و باید منتظر آینده بود. حتی امكان دارد در دولت جدید با شكست پروژه ال۹۰، پراید برنده این كلاس شود.
●بازار خودرو در ایران
جوانی جمعیت، تقاضاهای انباشته شده، بیكاری، مشكل حمل و نقل عمومی و غیره در سالهای گذشته و رشد اقتصادی كشور طی یك دهه اخیر سبب شده تقاضای سالانه برای خرید خودروهای جدید از ۱۱۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۷۴ به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۸۳ برسد و پیشبینی میشود با افزایش تولید خودرو در كشور در سال ۱۳۸۵ تقاضای خرید خودرو به بیش از یك میلیون دستگاه بالغ شود. با توجه به این نكته كه ۷۰ درصد از جمعیت ۷۰ میلیونی ایران زیر ۳۰ سال دارند و جمعیت شهرنشین كشور نیز به همین میزان است، تقاضا برای خرید خودرو به شدت افزایش یافته است از سوی دیگر پیشبینی میشود تا سال ۱۳۸۶ رشد اقتصادی كشور به بیش از ۸ درصد برسد كه این خود به نوعی سبب افزایش درآمد سرانه و در نتیجه اشتیاق برای خرید خودرو میشود.
در سال ۱۳۷۲ سهم خانوارهایی كه از خودروی شخصی استفاده میكردند ۵/۱۶ درصد بود كه این نسبت در سال ۱۳۸۱ به ۶/۲۰ درصد رسیده است. سهم اندك خانوارهای صاحب خودروی شخصی در گذشته حكایت از آن دارد كه مردم خودرو را كالایی لوكس تلقی میكردند اما با افزایش تولید خودرو و درآمد سرانه، خودرو به كالایی ضروری برای هر خانواده تبدیل شده است. از طرفی كمبود تولید ملی ۱۵ سال اول انقلاب و همچنین واردات اندك سبب شد تا درصد برخورداری مردم از خودرو پایین باشد و با وجود افزایش تولید در هفت سال اخیر، به ازای هر ۱۷ نفر در كشور یك خودرو وجود دارد؛ حال آن كه این نسبت در كشورهای پیشرفته بین ۲/۱ تا ۷/۱ نفر است. افزایش اشتیاق خانوارهای ایرانی به خرید خودروی شخصی نشان از بهبود وضعیت اقتصادی آنها دارد و افزایش درآمدهای نفتی طی پنج سال گذشته تاثیر مثبتی بر افزایش درآمد خانوادهها داشته كه این موضوع به افزایش قدرت خرید مردم منجر شده است.
●خودروی ارزان قیمت؛ نیاز بازار ایران
مطابق بازارسنجیهای صورت گرفته توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، بازار ایران به شدت طالب خودروهای ۴ تا ۸ میلیون تومانی است؛ به طوری كه تولید ۶۰۰ هزار دستگاه در سال نیز جوابگوی این گروه قیمتی در بازار نیست.
از نظر اندازه نیز اگر ابعاد خودروها را به شش گروه تقسیم كنیم و در گروه ۱ خودرویی مانند ماتیز و در گروه ۶ خودرویی مانند ماكسیما را قرار دهیم، بیش از ۶۰ درصد مردم خودرویی در گروه ۳ مانند پیكان و پراید را میپسندند كه جمع و جور اما دارای امكانات و قدرت موتور مناسب هستند. همچنین بیش از ۸۰ درصد خریداران، خودروهای جمع و جور و با امكاناتی نظیر پژو ۲۰۶ اما با قیمتی بسیار پایینتر را ترجیح میدهند و تنها ۱۵ درصد مردم خودروهای متوسط و بزرگ با قیمت بالای ۱۰ میلیون تومان را میخواهند. همچنین ۱/۲ درصد تقاضای بازار خودرو متعلق به افراد ثروتمند و مرفه است كه خواهان خودروهای بسیار لوكس و گران با قیمت بالای ۲۰ میلیون تومان هستند.
در چنین شرایطی پیشبینی میشود خودروسازان به سمت تولید بیشتر خودروهایی ارزان قیمت و نسبتاً با كیفیت مانند پراید و پژو ۲۰۶ بروند و در این میان ضروری است با افزایش كیفیت به كاهش قیمت نیز توجه كافی مبذول دارند.
نتایج یك تحقیق دانشگاهی نشان میدهد در بازار خودروی ایران عواملی مانند درآمد، شغل، جنسیت و منبع درآمد بیش از سایر متغیرها بر خرید خودروهای سواری تاثیر میگذارد. زنان علاقه كمتری به خودروی پیكان دارند زیرا خودرویی مردانه محسوب میشود، البته در مورد گروه خودروهای پژو، این تفاوت كمتر است.
درباره درآمد و تغییرات آن در میان مصرفكنندگان باید گفت كه خرید خودروی ارزان قیمت به شدت تحت تاثیر درآمد افراد متوسط جامعه است؛ به طوری كه مثلاً افراد دارای سطح درآمد متوسط و پایین، بیشترین تمایل را به خرید پیكان دارند و زمانی كه درآمد آنها افزایش پیدا كند، خرید این محصول كاهش مییابد اما در مورد پراید این وضعیت متفاوت است زیرا بیشترین خریداران این خودرو را جوانان و سطوح درآمدی متوسط به بالا تشكیل میدهند.
●رشد تولید و كاهش قیمت خودرو
براساس اعلام نظر مسؤولان وزارت صنایع و معادن و شركتهای خودروسازی مبنی بر افزایش تیراژ تولید خودرو در كشور و كاهش قیمتها در بازار و همچنین واردات خودروهای خارجی، قیمت خودرو به دور از هر گونه خیالپردازی كاهش مییابد و تا یكی دو سال دیگر خرید خودرو برای بسیاری از ایرانیها آسانتر میشود. البته سال گذشته و امسال با كاهش اندك قیمت برخی خودروها روبه رو بودیم.
این شاید یكی از عجیبترین و غیرمعمولترین اتفاقاتی باشد كه در اقتصاد ایران رخ داده زیرا برای اولین بار طی ۲۵ سال گذشته قیمت خودرو كاهش یافته است و كالایی كه خرید آن همیشه برای مشتریان سودآور بوده، امروزه تنها برای كسی سودآور است كه قصد نگهداری و استفاده از آن را داشته باشد. در تیر ماه سال ۱۳۸۳ قیمت پژو ۲۰۶ حدود ۲ میلیون تومان كاهش یافت و خرید پراید كه تولید آن در ایران طی سالهای اخیر با استقبال چشمگیری رو به رو شده تنها ۳۰۰ هزار تومان ارزان شد و از ۱/۷ میلیون به ۸/۶ میلیون تومان رسید.
این افت قیمت از آن رو قابل توجه است كه پیشبینی میشود در آینده نیز كاهش بیشتری را شاهد باشیم.
این موضوع از بعد دیگری نیز حائز اهمیت است و آن این كه خودرو طی سالهای پس از انقلاب همواره نقش یك كالای سرمایهای را ایفا كرده است و با افت قیمت، از این وضعیت خارج و به كالایی مصرفی تبدیل میشود. این اتفاق هرچند هنوز به طور كامل روی نداده است اما در شرایطی كه واسطهها دیگر به سودآور بودن خرید و فروش اعتقاد نداشته باشند و شهروندان نیز دیگر به علت كم شدن ارزش خودرو پس از چند ماه، از این كالا به عنوان وسیلهای برای حفظ سرمایه استفاده نكنند، میتوان ادعا كرد خودرو كالایی مصرفی است نه سرمایهای.
احسان شمشیری
Ehsanshamshiry۲۰۰۵@yahoo.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست