جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
بمب های عروسکی
انگار بعد از باربی، نوبت نوع جدیدی از عروسک های خارجی است که بازار ایران را قرق کنند. عروسکهای «برتز» با قیافه های جدید وارد شدهاند.
اسم عروسكهای برتز را شنیدهاید؟ ما كه قبلا نشنیده بودیم و از میان دارو دسته عروسكها، فقط باربی را میشناختیم و همین دارا و سارای خودمان را.
اولین بار اسم برتز را در مقالهای در سایت MSN دیدیم كه خبر میداد روانشناسهای آمریكایی دادشان از این عروسكها درآمده. این قدر این روانشناسها شلوغ كرده بودند كه فكر كردیم این عروسكها میتوانند سوژهای خوبی برای صفحه جهان مجله باشند.
میخواستیم مثلا بگوییم این عروسكها ممكن است به زودی به ایران هم بیایند و مثل باربیها بازار را قرق كنند و فلان و بهمان. ولی بعدا فهمیدیم برتزها چند سالی است كه به ایران آمدهاند و مثل باربی بین عدهای از دختر كوچولوهای ایرانی محبوب هستند؛ دختر كوچولوهایی كه با این عروسكها زندگی میكنند و اگر فكری نكنیم، در آینده برتز و باربی الگوی لباس و مد و قیافهشان میشوند؛ دختر كوچولوهایی كه بزرگ میشوند و بعدها در خیابانهای شهر به آنها تذكر میدهند كه چرا با این قیافه بیرون آمدهاند. آن روز شاید كسی یادش نباشد كه قصه از یك عروسك ساده شروع شده است!
● آنها از كجا میآیند؟
دختر جوان از جلوی ویترین اسباببازی فروشی رد میشود و برای چند لحظه چشمش روی عروسك باربی پشت ویترین ثابت میماند. خاطرهای شاید نگهش داشته؛ تصویر وقتهایی كه دست مادر و پدرش را جلوی مغازه برای خریدن عروسك میكشیده.
حالا عروسكهای دیگری مثل برتز و بیبی بورن و اكشن من، به ویترین اسباببازی فروشیها اضافه شدهاند؛ عروسكهایی كه دخترها و پسرهای جوان نسلهای بعدی قرار است با آنها بزرگ شوند.
عروسك برتز از آخرین مدهای ویترین اسباببازیفروشیهای ایران و بقیه جاهای دنیاست؛ عروسكی شبیه به عروسكهای باربی كه آنقدر مشتری پیدا كرده كه برایش مدل اصل و مدل تقلبی زدهاند. مدل اصل برتز، یك عروسك یازده و نیم اینچی (۲۹ سانتیمتری) با مجموعهای از لباسها و وسایل متنوع است كه چینیها، تحت لیسانس شركت آمریكایی M.g.I میزنند و در ایران با قیمتی بین ۲۴ تا ۱۲۰ هزار تومان میفروشند.
چشم بادامیها، فكر قیمت بالای این عروسكها را هم كردهاند و برتزهای تقلبی را در مدلها و قیمتهای مختلف تولید كردهاند؛ آنچه شاید شما هم بخواهید، برتزهای ۴ ـ ۳ هزار تومانی، برتزهای كوچك و بزرگ، برتز ۳۰ سانتی و برتز ۷۰ سانتی! البته فروشندههای اسباببازی حرفشان این است كه «نمیشود یك قیمت ثابت برای عروسكها در نظر گرفت. عروسكهای باربی و برتز، هر كدامشان حدود ۴۰۰ ـ ۳۰۰ مدل دارند با كلی وسیله جانبی؛ تازه اگر مدلهای تقلبیشان را بگذاریم كنار».
به غیر از وسایل جانبی و مدل عروسكها، سال ساخت آنها در میزان قیمتشان تأثیر دارد. فروشندهای میگوید: «برتز ساده ۲۰۰۶ بدون هیچ وسایلی، ۱۸ ـ ۱۷ هزار تومان است ولی همان عروسك تولید شده در یك سال دیگر، ۴۰ ـ ۳۹ هزار تومان فروخته شده، در حالی كه فقط آرایش و مدل لباسش فرق میكرده».
در كنار باربی و برتز، ماركهای دیگر عروسكهای خارجی هم قیمت ثابتی ندارند. بیبی بورن، بیبی آنابل و اكشن من، جزء ماركهای متداول بازار عروسكفروشیها هستند اما طبیعی است كه به خاطر دامنه قیمت ۴۰ تا ۱۲۰ هزار تومانیشان، چندان شناختهشده و همهگیر نشوند.
● وقتی عروسک ها خوب می فروشند
بازار عروسكها با وجود بالا و پایین رفتن قیمت، بازاری فصلی است. بگذارید باز هم برویم سراغ فروشندههای اسباببازی. به گفته آنها: «تابستان و عید فروش خوب است. در پاییز فروش افت میكند و با شروع زمستان دوباره بهتر میشود».
این هفتههایی كه در حال گذرند، هفتههای كسادی كار اسباببازیفروشیهاست. از ۱۵ فروردین تا ۱۵ خرداد كه بچهها مشغول درس و امتحانند، عروسكها و اسباببازیها پشت ویترین مغازهها خاك میخورند و این وضع تا بعد از دوره امتحانات مدارس ـ كه پدرها و مادرها میخواهند جایزه بچههای دلبندشان را رو كنند ـ ادامه دارد.
وضعیت بازار سال نوی عروسكفروشیها، فقط به مشتریها بستگی ندارد. درست همزمان با شروع سال جدید، تعرفههای گمرك هم جدیدتر و زیادتر میشوند و این برای واردكنندهها و فروشندههای عروسكهای خارجی، اصلا خوشیمن نیست.
آنها باید هفتخوان را برای وارد كردن اسباببازیهای خارجی بگذرانند. محمدرضا نادر، معاون امور گمركی اداره گمرك میگوید: «با اینكه اینجور كالاها ممنوع الورود نیستند ولی شرط ورودشان ثبت كالا در وزارت بازرگانی، پرداخت ۵۵ درصد ارزانترین كالا به گمرك و گرفتن مجوز از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است.
اما با داشتن این شرایط هم هیچگونه انحصاری از طرف وزارت بازرگانی برای شركتهای خاصی كه اینگونه كالاها را وارد میكنند، تعریف نشده». طبیعی است كه با وجود چنین مقررات سفت و سختی، بازار عروسكهایی مثل باربی و برتز باید از سكه بیفتد.
تا حد زیادی احتمال دارد كه چنین كالایی كه بعضا از نظر مراجع قانونی، مخالف شئون ملی و فرهنگ عمومی است در بازرسیهای معمول گمرك گرفتار شود.
● وقتی عروسک ها خوب نمی فروشند
این نباید همه ماجرا باشد؛ صاحب مغازهها میگویند بازار باربی و برتز در ایران بازار خوبی است. آنها میگویند: «از تهران خرید میكنیم؛ از شركتهای واردات و صادرات اسباببازی. این شركتها انواع و اقسام عروسكها و اسباببازیهای وارداتی را در فروشگاههایشان میچینند و ما میرویم خرید میكنیم». ولی هیچكدامشان به هیچ عنوان حاضر نمیشوند شماره تلفن حتی یكی از این شركتهای واردكننده اسباببازی را لو بدهند! داستان برای آنها كاملا مافیایی است.
پای این شركتهای مخفی واردكننده یا ارسال كارها، به سایتهای اینترنتی و آگهیهای روزنامه هم كشیده شده؛ یك آگهی كوتاه، با یكی دو تا شماره تلفن و یك آدرس ایمیل.
آن طرف خط: «الو؟ شما از كجا تماس میگیرید؟»
«شما دقیقا چه مدل اسباببازیای میخواهید؟»
« ما فهرست اسباببازیهایمان را برایتان میل میكنیم.»
« آدرس میل لطفا؟»
با ایمیل اقلام خرید را انتخاب میكنی و آنها اجناس را برایت خواهند آورد، بدون اینكه ازشان آدرسی داشته باشی.
معلوم نیست این عروسكها دقیقا از چه میانبرهایی وارد میشوند. اعتقاد محمدرضا نادری بر این است كه «هر كالای خارجی كه وارد میشود، به معنی ترخیص آن از گمرك نیست و امكان دارد از مجاری غیرقانونی دیگری وارد شده باشد. در این صورت فقط وقتی كالاهایی را خارج از اماكن گمركی، به ظن قاچاق كشف كنند و به ما تحویل دهند، مسئول پیگیری مجوز گمركی و قانونی بودن آن اجناس میشویم».
«شاید این عروسكها را بین بقیه اجناس و چمدانها قایم كرده باشند. شاید جعبههایشان را عوض كرده باشند.»؛ این را یكی از فروشندهها درباره نحوه ارسال كارها میگوید. البته به قول مغازهدار دیگری «همه مسافرها هم میتوانند برای بچههایشان عروسك باربی و برتز بیاورند. اینطوری قیمتش هم كمتر تمام میشود». هر كدام این كانالها، فقط راهی است كه عروسكهای آنور آبی را به دست بچهها برسانند؛ به دست دختران و پسران جوان نسلهای بعدی.
● آمار نوزادها را داریم!
«لطفا صبر كنید... عروسكها برای اینكه اینقدر زیبا شوند به زمان نیاز دارند.»؛ این جمله در سایت برتن زمانی كه همه انتظار دیدن عروسكها را میكشیدند، دائما رژه میرفت.
فكر میكنید این عروسكهای زیبا، بیحساب و كتاب، یك باره وارد بازار میشوند؟ یعنی كمپانیها تا ته خط را ندیدهاند؟ اینبار میخواهیم از پشت پرده تولید بگوییم تا بدانید پشتسر الگوهای پلاستیكی بازار، ساعتها فكر و ایده و مطالعه و محاسبه پنهان است.
● هر صنفی، الگوی خودش را میخواهد!
«دنیس كری رابینسون» كه یك آمریكایی آفریقایی است، با این ایده كه «هركسی دوست دارد عروسكی شبیه خودش داشته باشد» از ۲۰۰۵ وارد گود رقابت شده است؛ آنهم با نام Dolls Like Me (عروسكهایی شبیه خودم)! این شركت بر تنوع مخاطبان و سلایق متنوع آنان تاكید دارد و سعی كرده برای هر صنف از مخاطبانش، گمشده همان گروه را پیدا كند؛ آخر باید برای هر طبقهای، الگوی دلپذیر خودش را قاببزنی تا بتوانی آن را قالبش كنی دیگر!
وقتی این ایده جواب داد، تصمیم به تعمیمش گرفته شد؛ كودكان علاوه بر عروسكهایی شبیه خودشان، دوست دارند عروسكهایی شبیه دوستانشان هم داشته باشند! با این ایده، این قضیه كه ظاهر آدمها شبیه هم نیست به یك فرصت تبدیل شد برای فروش بیشتر؛ حالا هركس چند عروسك میخرد؛ یكی شبیه خودش و بقیه شبیه دوستان و اقوامش. آیا شما دوست ندارید خانواده عروسكهایتان كامل باشد و هیچوقت جای خالی آنهایی را كه دوست دارید حس نكنید؟
● عروسكهای دینی و قومی!
اما كار به همینجا ختم نمیشود؛ باید در میان مسلمانان كه جمعیت زیادی در دنیا دارند هم رخنه كرد! پس باید عروسكهای محجبه و جذابی تولید شود تا اسباببازی دختران مسلمان و الگوی مخفیشان شود؛ عروسكهایی كه گاه از آنها به «باربی باحجاب»(!) تعبیر شده است.
حالا وقت آن است كه تنوع محصولات این كمپانی نوپا، بین كشورها و ملیتها و اقوام دیگر هم راه باز كند. آنها برای مهاجران و مردم ۵ كشور چین (با آن وسعت جمعیت)، ایالات متحده آمریكا، ایتالیا، مكزیك و كنیا، سفیران فرهنگی پلاستیكی خود را هدیه میفرستند؛ عروسكهایی كه هركدام دارای داستانی درباره كشور هدفشان هستند.
● چرا فقط بچهها؟
شاید خیلی از ما، بچهتر كه بودیم با لالایی مادربزرگهایمان به خواب میرفتیم. شاید قصهها و لحن پدربزرگهایمان، هنوز برایمان خاطرات شیرینی باشد كه دوست داشته باشیم یادآوری شوند و شاید هم دلمان بخواهد كه نغمههای كودكی برایمان زنده بمانند. حالا اگر كسی عروسكی به شما كه دیگر آدم بزرگ شدهاید هدیه كند و یكباره ببینید كه انگار دوباره مادربزرگتان دارد برایتان لالایی و شعر میخواند، غرق رویا نمیشوید و با آن ارتباط برقرار نمیكنید؟
شركت تولیدی Baby Abuelita Productions (مامانبزرگ كوچولو) با این ایده، بزرگسالان را هم اسیر عروسكهایی با طرح پدربزرگها و مادربزرگها كرده است؛ عروسكهایی كه علاوه بر طراحان، خوانندگان و موسیقیدانان هم روی آنها كار كردهاند و شعرها و موسیقی های قدیمی كوبایی، اسپانیایی، كلمبیایی، مكزیكی، نیكاراگوئهای، پورتوریكایی و بسیاری كشورها را روی آن گذاشتهاند.
سال ۲۰۰۴ كه اولین نسل این عروسكها عرضه شد، خیلیها بدبین بودند كه «چه كسی حاضر است عروسك پدربزرگ یا مادربزرگ بخرد؟» اما آمار، فروش ۱۰ هزارتایی آنها را در كمتر از یك سال نشان میداد؛ جالب اینكه بیشترین خرید در میان بزرگسالان و حتی قدیمیترها بود نه بچهها (یعنی دیگر پدربزرگها و مادربزرگها هم عروسكباز شدهاند). پیشبینی میشود در سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۰۰ هزار نمونه از این عروسكها فروش برود.
● آمار نوزادان و فرهنگ خانوادههایشان را داریم!
این جمله «براندا آندولینا» بازاریاب كمپانی تولیدكننده باربی (ماتل)، تكاندهنده است؛ «ما همواره با دقت، آمار نوزادان متولدشده را بررسی میكنیم و تركیب والدین و فرهنگ و زبان آنها را كاملا درنظر میگیریم».
این جمله را هم از «راینه رایس» متخصص گرایش و استقبال مردمی در انجمن صنایع اسباببازی بشنوید؛ «بازار جوامع غیرانگلیسی زبان، خصوصا اسپانیاییزبانها، یك بازار نامحسوس ولی بسیار بزرگ و انبوه است كه باید هدف گرفته شود».
این بار كمپانی باربی چند ایده جدید دارد. «كیف دورا» عروسكی است كه هر لغتی به انگلیسی گفته شود، اسپانیاییاش را پاسخ میدهد. بدین ترتیب این عروسكهای بامزه حتی در خانوادههای انگلیسیزبانی كه دوست دارند فرزندانشان زبان خارجی دیگری بیاموزند پرطرفدار شدهاند.
اما «باربی باهوش» هم در راه است؛ عروسكی كه در اصل یك لپتاپ متحرك است كه علاوه بر انواع قابلیتهای عروسكهای باربی قبل، بازیهای متنوع دیگر، قابلیتهای نرمافزاری بالا و امكان آموزش زبان اسپانیایی را هم دارد.
این عروسك در پاییز ۲۰۰۷ به بازار عرضه خواهد شد و اینبار نفوذ فرهنگی و عرصه الگوسازی آن، اضافه بر ظاهر و شرایط باربی و حتی آموزش زبان، در انواع امكانات «مالتی مدیا»ی طراحیشدهای است كه در تركیب آنها بسیار فكر و پول خرج شده است.
راستی میدانید كه ورود به كارخانه باربی ممنوع است و هركسی اجازه ورود به آنرا ندارد؟ حتی آنها هم كه اذن دخول به شركت «ماتل» دریافت كنند، حق ورود به بسیاری از مكانها و ملاقات با بسیاری از طراحان و ایدهپردازان را ندارند؛ فكر میكنید در پشت آن اتاقهای بسته و اتاق های فكر و فرهنگ و الگوسازی، چهخبر است؟
● چرا بزرگش می کنی؟
این یعنی وضعیت قرمز؛ یعنی نباید چشمها را بست؛ یعنی خبری شده و اتفاقی افتاده است.
انجمن روانشناسان آمریكا گزارش اعتراضآمیزی منتشر میكند. مسئولان سایت MSN، مقاله تندی را در معرض دید مخاطبان میگذارند. بازار انحصاری «باربی» به خطر افتاده است. نتیجه نظرسنجی BBC تكاندهنده است. دعوا بالا میگیرد. همهچیز هم زیر سر عروسكهای «برتز» است.
رئیس كمپانی «ام جی ای» همه اتهامات را رد میكند و همه را به ذهن بیمار آدمبزرگها منتسب میكند نه دنیای پاك كودكان! اگر خبری نبود این همه داد و قال چرا؟ اگر تاثیرش چشمگیر و تكاندهنده نبود، فروش چند میلیارد دلاری سالانه و تولید بیش از ۱۴۴ میلیون از آن برای چی؟
مرضیه قاضی زاده- سید بشیر حسینی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق مجلس شورای اسلامی حسن روحانی دولت سیزدهم حجاب دولت نیکا شاکرمی چین رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی تهران یسنا سیل هلال احمر آتش سوزی روز معلم قوه قضاییه معلم پلیس شهرداری تهران
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان طلا قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو ارز سایپا
موسیقی عمو پورنگ تلویزیون سریال لیلا بلوکات ساواک عفاف و حجاب سینمای ایران تبلیغات مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال آتیلا حجازی علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی ناسا اپل گوگل اینستاگرام عکاسی تلفن همراه کولر
خواب فشار خون کبد چرب