چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

«طلا» وجود سرب را در لوازم آرایش فاش می کند


«طلا» وجود سرب را در لوازم آرایش فاش می کند

این کرم رو خانم دکتر درست میکنه خودش اصلاً خارجیه اما چند ساله به ایران اومده و در بیمارستان کار می کند این کرمها رو از جفت نوزاد می سازه باور کن آب روی آتیشه سریع لکه ها رو از بین می بره قیمت یه قوطی اش ده هزار تومنه بیشتر از یک سال هم می مونه

زن قوطی سفیدی را از کیفش بیرون می آورد.

این کرم رو خانم دکتر... درست میکنه. خودش اصلاً خارجیه. اما چند ساله به ایران اومده و در بیمارستان... کار می کند. این کرمها رو از جفت نوزاد می سازه... باور کن آب روی آتیشه... سریع لکه ها رو از بین می بره... قیمت یه قوطی اش ده هزار تومنه. بیشتر از یک سال هم می مونه...

حرف دوستش مدام توی گوشش می پیچید: «روزگار عوض شده، حالا آدمها خواسته های عجیب تری دارن. پسرم میگه دوست ندارم مادرزنم پیر باشه.» زن دستی به صورتش کشید. چند خط کوچک زیر انگشتش آمد. چند سال دیگر نوبت او بود که صاحب عروس و داماد شود. بلند شد و به سراغ مجله خانوادگی رفت که دخترش خریده بود. صفحه آگهی های آن پر از تبلیغ های رنگارنگ بود، زیر یک آگهی خط کشید... کرم سفید کننده سیر... کرم ضد چروک خاویار...

دختر با حرارت و هیجان حرف می زد.

مامان! دوستم میگه مامانش یه کرم حلزون گرفته که خیلی عالی بوده. منم توی اینترنت یک تبلیغ دیدم باور نمی کنی، یک کرم معجزه گر رو معرفی کرده بود که در مدت ۱۰ ثانیه آدمو ۱۵ سال جوونتر میکنه... عالیه، مگه نه؟!

تعجب نکنید وقتی تب «زیبا شدن» جامعه ای را زیر هجوم خودش می گیرد دیدن و شنیدن این نمونه ها، دور از انتظار نیست. اما زمانی این تبلیغ ها اهمیت می یابد که عوارض سوء آن، سلامتی افراد را به خطر می اندازد.

برای مثال، اخیراً در اخبار آمده بود، زن جوانی در پی استفاده از رنگ مو، دچار ریزش شدید موی سر شده و با مراجعه به دادسرای جرایم پزشکی از شرکت سازنده رنگ مو شکایت کرد. در ادامه همین خبر گفته شده بود، کارشناسان پس از آزمایشهایی اعلام کردند که ۸۵ درصد محتویات این رنگ مو، کرم موبر بوده است!

● تورم و لوازم آرایش

پیش از این، آمارها خبر از آن داشت که کشور ما سومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه است، ولی با گذشت زمان این روند نه تنها کاهش نیافت که پیش از گذشته تشدید شد. چنانکه براساس آمارهای ارائه شده از سوی معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، مصرف لوازم آرایشی در کشور ما طی سالهای اخیر ۱۰ درصد افزایش یافته است حال آنکه در کشورهای پیشرفته این رشد، در حدود ۵ تا ۶ درصد می باشد.

گرچه مطابق پژوهشهای علمی، استفاده بیش از حد و زود هنگام لوازم آرایشی منجر به پیری زود رس پوست می شود، اما فراوانی استفاده از این کالاها برای گروهی سودآور است. به این ترتیب، بنابر آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی اعلام شده که قیمتهای لوازم آرایشی و بهداشتی در زمستان سال گذشته ۱۲/۴۵ درصد افزایش داشته است. از همین رو، کشور ما با وجود بیش از ۳۰۰ شرکت تولیدی و وارداتی ثبت شده و مصرف حدود یک میلیارد دلار از این فرآورده، بازار پررونقی در این حوزه دارد. اما آنچه که نمی توان در این زمینه انکار کرد، وجود کالاهای تقلبی است، چنانکه دست اندرکاران این تجارت پرسود معتقدند، تا۸۰ درصد لوازم آرایش موجود در بازار را می توان تقلبی دانست.

● به نام یکی به کام دیگری

الهه- م ۲۶ ساله است، وی می گوید: براساس تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی یک کرم خریدم و فروشنده تأکید داشت که این کرم اصل است. من هم که دیدم نوشته های آن خارجی است، متقاعد شدم. اما بعد از چند نوبت مصرف، دچار اگزما شدم.

▪ به راستی چگونه می توان کالاهای تقلبی را شناخت؟

یک فروشنده لوازم آرایشی و بهداشتی در این زمینه می گوید: از سال ۸۳ قرار شده تمام لوازم وارداتی بهداشتی دارای برچسب مخصوص وزارت بهداشت و درمان باشند که روی آن تاریخ تولید، انقضا و کشور تولید کننده قید می شود.

وی می افزاید: دیگر شیوه تشخیص محصولات تقلبی، توجه به بسته بندی آن است؛ چون اغلب کارگاه های اینگونه کالاها به دلیل کاهش هزینه ترجیح می دهند از بسته بندی نامناسب بهره مند شوند.

همچنین، قیمت ارزان را می توان دلیل دیگری دانست برای نامطلوب بودن کالا، البته در حال حاضر، قیمت بالا نیز نشان دهنده کیفیت مطلوب و مناسب محصول نیست؛ زیرا تجربه نشان داده برخی کالاهای تقلبی با قیمتهای کاذب عرضه شده است. بنابراین، خریدار باید خود با دقت و باآگاهی از محل فروش معتبر خرید کند، چون بازار لوازم آرایشی آشفته تر از آن است که فرد مغلوب نام و عنوان یک کارخانه شود.

در همین باره نیز یاسمن - ک یکی از خریداران کالاهای آرایشی اظهار می دارد: «استفاده از نامهای مشابه از شگردهای عرضه کالاهاست. برای نمونه در بازار، خریدار به دنبال محصولی خاص است که از محصولات شناخته شده می باشد ولی لوازم آرایشی با نام مشابه به او می دهند و خریدار هم که توجهی به آن ندارد، کالای دیگری با نام نزدیک به آن می خرد که شاید سازگاری هم با پوست فرد نداشته باشد.»

● یک نکته آموزشی!

وجود سرب در لوازم آرایشی از مسایلی است که در سلامت مصرف کننده آثار سوء دارد. از محصولاتی که امکان وجود سرب در آن هست، رژ لبهاست. اما شما می توانید با یک آزمایش ساده سرب را در این محلول تشخیص دهید. به این ترتیب که مقداری از رژ را روی دست بمالید و سپس با یک قطعه طلا روی رنگ آن خراش دهید. اگر رنگ آن به مشکی تغییر کرد می توانید پی ببرید که رژ لب دارای سرب می باشد.

همچنین تجربه نشان داده اغلب کارخانه های تولید کننده لوازم آرایشی برای ماندگاری بیشتر محصولات خود، از سرب استفاده می کنند. بنابراین امکان وجود سرب در لوازم آرایشی تأکید می شود روزها و ماهها باقی می ماند، بیشتر است.

● مژه های زیبا با روغن بادام و زیتون

انواع ریمل های حجیم کننده، ویتامینه ضد آب و... در رنگهای متنوع.

شما هم حتماً آگهی های مشابه این را دیده اید. آیا باور کردید و دست به جیب شدید یا بی تفاوت گذشتید؟

به هر حال، این روزها «ریمل» از پرمصرف ترین مواد آرایشی کشور ماست. این ماده از لحاظ ساختاری، از دو نوع پودری و مایع تشکیل شده است. البته، پایه اصلی ریمل های مایع شامل آب و روغن می شود. بنابراین اگر ریملی پایه آن روغن باشد در برابر رطوبت و آب مقاوم بوده است و به تعبیر دیگر «واترپروف» می باشد. البته این گونه ریمل ها به دلیل دشواری در پاک شدن و نیز استفاده مستمر از آنها، سبب ریزش مژه ها می شود. بنابراین، به هنگام پاک کردن این ریمل باید از آب و صابون استفاده کرد.

گرچه نوع دیگر ریمل که پایه آن آب است نیز کاملاً بی نقص نیست و عوارضی در پی دارد؛ چون این نوع ریمل محیط مناسبی برای رشد میکروبها و قارچها به شمار می آید که باعث عفونت در چشم می شود. پس هر قدر میزان مصرف بیشتر باشد، عوارض آن تشدید می شود.

دیگر نکته ای که در مصرف ریمل باید به آن توجه داشت، تبلیغات دروغین آن است؛ زیرا ریمل ها نمی توانند در ویتامینه کردن یا استحکام مژه ها تأثیری داشته باشد و فقط آنها می توانند مژه ها را بلندتر و حالت دار نشان بدهند .

از همین روست که متخصصان پوست و مو معتقدند، کسانی که مژه های کوتاهی دارند، می توانند به جای مصرف ریمل از محلول روغن بادام و زیتون استفاده کنند و به این ترتیب با ماساژ مژه ها با این محلول باعث بلندی و استحکام مژه شوند.

● زیبایی با دوام

در سال ۱۹۹۸، محققان طبق پژوهشی که بر روی ۹۶ زن انجام دادند؛ ۱۲ نوع کرم مرطوب کننده معمولی و ۱۲ نوع کرم ضدچروک را بر روی پوست در گروه ۴۸ نفره به مدت چهار هفته به کار بردند. در پایان این دوره آزمایشی از زنان خواسته شد که نوع کرم استفاده شده را تشخیص بدهند. جالب اینجاست که اکثریت آنان متوجه هیچ گونه تفاوتی بین این دو کرم نشده بودند و حتی هیچ تغییری را در پوست خود احساس نکرده بودند. در حال حاضر نیز بسیاری از بانوان هزینه های زیادی را صرف می کنند تا وضعیت پوستشان بهتر از قبل شود و البته ناامیدانه به سراغ محصول دیگری می روند. این در حالی است که بنابر پژوهشهای علمی، مشخص شده که بهترین دارو برای پرهیز از پیری پوست و حفظ طراوت و زیبایی آن مصرف مناسب میوه و انواع سبزیهاست. راه دیگر نیز استفاده از کرمهای ضد آفتاب معتبر و مشاوره با پزشک متخصص پوست است که می توان متناسب با نوع پوست از آن استفاده کرد.

محبوبه علی پور