چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
فضایل امام ششم علیه السلام
مناقبی که برای هر یک از ائمه ذکر شده در بسیاری از اوقات با یکدیگر اختلاف دارد. البته این بدان معنا نیست که منقبتی که به یک امام مخصوص داشتهایم در امام دیگر موجود نبوده است. بلکه آنان همگی در تمام مناقب و فضایل پسندیده مشترکاند.
آنان همه از یک نور و از یک طینتسرشته شدهاند و هر کدام در برخورداری از صفات پسندیده سرآمد مردم روزگار خویش بودهاند اما از آنجا که مقتضیات هر دوره و بازنمودهای این صفات در ائمه، بر حسب اختلاف هر عصر و دوره، متفاوت است هر یک مناقب خاص خود را دارند.
به عنوان مثال ظهور آثار شجاعت از امیر مؤمنان (ع) و فرزند بزرگوارش امام حسین (ع) همچون ظهور آنان در دیگر ائمه نیست. شجاعت علی (ع) با جهاد وی در رکاب پیغمبر (ص) و نبرد او با قاسطین و مارقین و ناکثین در روزگار خلافتش به ظهور رسید و شجاعتحسین (ع) نیز به هنگامی که دستور یافتبا ستمگران به مبارزه برخیزد، آشکار شد.
اما دیگر ائمه چون مامور به تقیه و مدارا بودند، بروز جاعتبدانگونه که در آن دو امام (ع) مشاهده شد، لزومی نیافت. اما با این وصف همه آنان در اینکه شجاعترین مردم زمانه خویش بودهاند، مشترکاند. در عوض صفت علم در امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بیش از سایر ائمه به چشم میخورد. زیرا شرایط آنان به گونهای بود که در واپسین روزگار حکومتی میزیستند که به نابودی میگرایید و در همان حال حکومت دیگری میرفت تا جایگزین حکومت پیشین شود.
اما صفت علم در تمام آنها مشترک است و آنان همگی داناترین مردم روزگار خویش بودهاند. همچنین نشانههای کرم و بخشش و فراوانی صدقات و آزاد کردن بندگان در برخی از ائمه نسبتبه بعضی دیگر نمود بیشتری دارد چرا که از نظر مالی وسعت معیشت داشتهاند و یا آنکه در زمان آنها تعداد فقرا بسیار بوده است. اما همه آنان در کرم و سخاوت سرآمد دوران خود به حساب میآمدهاند.
در برخی از ائمه نیز صفت عبادت از برجستگی بیشتری برخوردار است و این بدان خاطر بوده که اطلاع مردم از احوال آنان کمتر بوده و یا آنکه آن امام مدت اندکی در دنیا زیسته است. با این حال همه ائمه عابدترین مردم زمانه خویش به شمار میآمدهاند.
همچنین صفتحلم در برخی از ائمه بیش از سایر امامان در نظر جلوه میکند، چرا که ممکن است آن امام در طول زندگی خویش متحمل انواع آزار و اذیتشده و تحمل آن همه سختی و شکنجه خود به خود سبب بروز حلم بیشتری از سوی امام میگردد.
اما با این وصف همه امامان از حلیمترین مردم روزگار خویش محسوب میشدهاند. اینک به بازگویی مناقب و فضایل امام صادق (ع) میپردازیم. مناقب آن حضرت بسیار است که به اقتصار از آنها یاد میکنیم.
۱) علم: عبد العزیز بن اخضر جنابذی در کتاب معالم العترهٔ الطاهره از صالح بن اسود نقل میکند که گفت: «شنیدم جعفر بن محمد میگوید: پیش از آن که مرا از دست دهید، هر چه میخواهید از من بپرسید. زیرا هیچ کس پس از من نمیتواند از علوم و دانشها، چنان که من به شما میگویم، شما را آگاه کند. »
ابن حجر در الصواعق، مینویسد: مردم به اندازهای از علوم امام صادق (ع) نقل کردهاند که سخنانش توشه راه کاروانیان و مسافران و آوازهاش در هر گوشه و کنار زبانزد مردم گشته است.
ابن شهر آشوب در مناقب میگوید: «از آگاهی به علوم امام صادق (ع) به اندازهای نقل شده که از هیچ کس دیگری منقول نیست. »وی همچنین مینویسد: «نوح بن دراج به ابن ابی لیلی گفت: آیا تا کنون به خاطر حرف کسی از سخن یا کار خود دست کشیدهای؟گفت: خیر مگر حرف یک نفر. پرسید: او کیست؟پاسخ داد: جعفر بن محمد. »
شیخ مفید در ارشاد مینویسد: علومی که از آن حضرت نقل کردهاند به اندازهای است که ره توشه کاروانیان شد و نامش در همه جا انتشار یافت. دانشمندان در بین ائمه (ع) بیشترین نقلها را از امام صادق روایت کردهاند. هیچ یک از اهل آثار و راویان اخبار بدان اندازه که از آن حضرت بهره بردهاند از دیگران سود نبردهاند. محدثان نام راویان موثق آن حضرت را جمع کردهاند که شماره آنها، با صرف نظر از اختلاف در عقیده و گفتار، به چهار هزار نفر میرسد.
این نکته شایان ذکر است که تنها حافظ بن عقده زیدی در کتاب رجال خود نام راویان موثق آن حضرت را جمعآوری کرده و آنها را به چهار هزار نفر رسانده است. همچنین در مقدمههای پیشین قول محقق را در معتبر نقل کردیم که گفته بود: «علوم فراوان و ارزشمندی از ناحیه جعفر بن محمد نقل شده که عقول را به حیرت وا میدارد».
تنها یکی از راویان آن حضرت به نام ابان بن تغلب، سی هزار حدیث از امام صادق (ع) نقل کرده است. کشی در رجال به سند خود از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمود: ابان بن تغلب سی هزار حدیث از من روایت کرد. همچنین نجاشی در رجال خویش به نقل از حسن بن علی وشا در حدیثی آورده است که گفت: «در این مسجد (مسجد کوفه) محضر نهصد تن از بزرگان حدیث را درک کردم که همگی میگفتند جعفر بن محمد برایم حدیث کرد.
امام صادق (ع) نیز میفرمود: سخن من سخن پدرم و سخن او سخن جدم و سخن وی سخن علی بن ابی طالب و سخن علی سخن رسول خدا (ص) و سخن او گفتار خداوند عز و جل است.
ابن شهر آشوب در مناقب مینویسد: هیچ کتاب حدیث و حکمت و زهدی و موعظهای از گفتار امام صادق (ع) خالی و بیبهره نیست. و همه میگویند جعفر بن محمد چنین گفت و جعفر بن محمد صادق چنین فرمود.
پایگاه استاد حسین انصاریان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست