یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ ژوییه سال ۱۲۶۱ میلادی ـ حیات دوباره امپراتوری بیزانس


۲۵ ژوییه سال ۱۲۶۱ میلادی ـ حیات دوباره امپراتوری بیزانس

۷۴۹ سال پیش در روز ۲۵ ژوییه سال ۱۲۶۱ میلادی امپراتور بیزانس ، بازیلئوس میخاییل هشتم پالئولوگ فاتحانه وارد پایتختش بیزانس شد. نیم قرن پیش از این تاریخ، یک امپراتور دیگر بیزانس …

۷۴۹ سال پیش در روز ۲۵ ژوییه سال ۱۲۶۱ میلادی امپراتور بیزانس ، بازیلئوس میخاییل هشتم پالئولوگ فاتحانه وارد پایتختش بیزانس شد. نیم قرن پیش از این تاریخ، یک امپراتور دیگر بیزانس به بهانه جنگ های صلیبی توسط ارتشی که سربازان آن از سوی بازرگانان ونیزی اجیر شده بودند ، از شهر بیزانس بیرون رانده شده بود.

در روز ۱۲ آوریل سال ۱۲۰۴ میلادی لشکریان چهارمین جنگ صلیبی پس از فتح بیزانس ، پایتخت باشکوه امپراتوری رم شرقی که فرهنگ یونان و مذهب ارتدوکس را پذیرفته بود ، شهر را بی رحمانه غارت کردند.

در حالی که بارون های کاتولیک غربی ثروت ها و اموال غارت شده بیزانس را میان خود تقسیم می کردند ، اهالی بیزانس و روحانیون ارتدوکس در شهر نیسه در کرانه دیگر بسفور فرهنگ و سنت های خود را زنده نگه داشتند.

شهر بیزانس در ۱۱ مه سال ۳۳۰ میلادی تحت نام کنستانتینوپل برگرفته از نام کنستانتین امپراتور رم رسما به عنوان پایتخت امپراتوری رم انتخاب شده بود.در سال ۳۹۵ میلادی با تجزیه امپراتوری رم به دو امپراتوری رم غربی و رم شرقی ، کنستانتینوپل پایتخت امپراتوری رم شرقی شد.

در زمان امپراتور هراکلیوس ، کنستانتینوپل از ریشه های لاتینی و مذهب کاتولیک دست کشید و به یک شهر یونانی با مذهب ارتودکس تبدیل شده و نام آن به بیزانس تغییر یافت.

تا قبل از حمله صلیبی ها این شهر از شکوه و جلال فراوانی برخوردار بود ، اما با غارت شهر و بیش از نیم قرن اشغال توسط صلیبیون از آن شکوه گذشته چیز زیادی باقی نماند.

تا این که میخاییل هشتم پالئولوگ که به یک خانواده قدیمی و اصیل بیزانس تعلق داشت خود را امپراتور بیزانس نامید. او به صلیبیون که بیزانس را در اشغال داشتند حمله کرد و شهر را از آنها پس گرفت و به اشغال کاتولیک ها خاتمه داد.

میخاییل هشتم دوباره شکوه و جلال بیزانس را تا حدودی احیا کرد اما با توجه به غارت گسترده صلیبیون ، شهر بیزانس هرگز شکوه گذشته خود را بازنیافت.

به این ترتیب در روز ۲۵ ژوییه سال ۱۲۶۱ میلادی امپراتوری بیزانس بار دیگر با بیرون راندن صلیبیون کاتولیک تجدید حیات یافت.

تا این که حدود دو قرن بعد امپراتوری پالئولوگ های بیزانس پس از شکست از سلطان محمد فاتح ، سلطان عثمانی در روز ۲۹ مه سال ۱۴۵۳ میلادی برای همیشه از صحنه روزگار محو شد و به تاریخ پیوست و نام شهر بیزانس (قسطنطنیه – کنستانتینوپل ) به استانبول تغییر یافت.

بهرام افتخاری



همچنین مشاهده کنید