دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۴۰۳ / 1 July, 2024
تعاملات سیاسی و آینده فرش دستباف
![تعاملات سیاسی و آینده فرش دستباف](/web/imgs/16/87/89ni41.jpeg)
فرش دستباف از مهمترین تولیدات صنایع دستی کشور ما محسوب میشود که همواره صادرات آن برای کشور ارزآور بوده است، بنابراین محور اصلی تولید فرش دستباف را میتوان صادرات آن دانست. درواقع صنعت فرش دستباف را میتوان در یک زنجیره ارزشی تعریف کرد که مراحل تامین، تولید و بازیابی سه حلقه اصلی این زنجیره محسوب میشود.
در مرحله تامین، استفاده از مواد اولیه مرغوب نقش اساسی دارد. در حقیقت، استفاده از پشم یا ابریشم مرغوب در تولید یک فرش با کیفیت عالی، نقش تاثیرگذاری را ایفا می کند.
بعد از توجه اصولی به مرحله تامین مواد اولیه، مرحله تولید از اهمیت بسزایی برای تهیه یک فرش مرغوب برخوردار است که این مرحله خود به دو مرحله طراحی و بافندگی تقسیم می شود؛ به همین دلیل، سازمان های حمایتی با توجه به اهمیت مرحله تولید، باید حمایت از طراحان و بافندگان را در دستور کار خود قرار دهند.
بازاریابی حلقه سوم از زنجیره ارزشی فرش است که البته نقش بسزایی در کل زنجیره تولید فرش دستباف دارد؛ چراکه هدف اصلی از تولید فرش دستباف، صادرات آن است که به کمک نیروهای بازاریاب محقق می شود.
بنابراین باید توجه کرد که اگر هریک از عوامل سه زنجیره مطرح شده در اجرای وظایف خود کوتاهی کنند، اصالت فرش ایرانی صدمه می بیند، اما از آنجا که رویکرد فروش ما در حوزه فرش دستباف، صادرات است، فروشندگان باید این موضوع را محور اصلی کارهای بازاریابی خود قرار دهند، اما صادرات فرش دستباف نیازمند در دست داشتن بازارهایی است که طالب فرش دستباف هستند و نیازمند شناساندن فرش دستباف ایرانی به بازارهایی است که ظرفیت خرید فرش دستباف را دارند، اما هنوز با آن آشنا نیستند.
در عین حال تمام این موارد نیازمند استفاده از شیوه های مدرن بازاریابی در شناساندن فرش ایران است که باید تاجران ایرانی آن را مورد توجه قرار دهند.
اکنون بیش از یکصد کشور در جهان مصرف کننده فرش ایران هستند و بر این اساس است که ایران باید بتواند مصرف کننده های اروپایی، آمریکایی و آفریقایی خود را بخوبی بشناسد تا بتواند سلیقه های آنها را تامین کرده و با تامین سلیقه مشتریان خود، جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ کند؛ در این صورت است که رقبا جایگزین فرش دستباف ایرانی نخواهند شد.
نکته حائز اهمیت این است که وضع هنر ـ صنعت فرش دستباف طی دو سال اخیر و با بالا رفتن نرخ ارز، تغییرات زیادی کرد از جمله آن، افزایش قیمت تمام شده فرش در زنجیره ارزشی خود است.
در حقیقت اگرچه قیمت صادرات فرش نیز به دلیل افزایش نرخ ارز بالا رفت، اما بالا رفتن قیمت مواد اولیه که برخی از آنها وارداتی بودند و کاهش توان برخی تولیدکنندگان برای تهیه این مواد، کاهش تولید را به همراه داشت.
بنابراین ثبات نرخ ارز می تواند برای فعالان حوزه فرش خبری خوش باشد تا بتوانند به حوزه تولید فرش سر و سامان دهند.
به هر حال به نظر می رسد، دولت جدید باید راهکارهایی را اتخاذ کند تا با بهبود تعاملات سیاسی، فروش فرش ایران در بازارهای جهانی در وضع بهتری قرار گیرد.
مهدی کاتب
قائم مقام مرکز ملی فرش ایران
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قالیباف انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ریاست جمهوری
قتل پلیس شهرداری تهران تهران آموزش و پرورش هواشناسی سلامت سازمان هواشناسی خانواده عربستان سیل بارش باران
دولت همراه اول دولت سیزدهم قیمت دلار قیمت خودرو دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان خودرو بازار خودرو بورس بازنشستگان
علیرضا قربانی کنسرت تخت جمشید سینما سینمای ایران بازیگر تلویزیون رسانه ملی کتاب موسیقی سریال شهید
هوش مصنوعی دانش بنیان وزیر علوم ماهواره باتری تراشه
ترکیه رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جو بایدن فلسطین آمریکا روسیه جنگ غزه دونالد ترامپ لبنان ترامپ
یورو 2024 فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند باشگاه استقلال بازی نقل و انتقالات آلمان تیم ملی آلمان
الکامپ ربات موبایل نمایشگاه الکامپ وزیر ارتباطات عیسی زارع پور اینترنت فناوری گوگل
سرطان سکته مغزی ویتامین قند خون ریزش مو