دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
چیستی فلسفه سیاسی اسلامی

فلسفه سیاسی به دانشی گفته میشود كه مطالعه رفتار و اعمال ارادی مردم، سازمانها، نهادها و زندگی سیاسی بر اساس مفاهیم اعتباری فلسفه و اعتباریات عملی ثابت عقلایی و شرعی برای رسیدن به جامعه مطلوب را وجه همت خویش میداند. فلسفه سیاسی اسلامی با سیاست مدن بر اساس علتهای چهارگانه صوری، مادی، فاعلی و غایی، نسبتهای مختلفی برقرار میكند؛ همچنین با دیگر دانشهای بشری نسبتهای تداخل، تباین و تناسب نیز برقرار میكند. فلسفه سیاسی از آن جهت «اسلامی» خوانده میشود كه در حوزه تمدنی و فرهنگی اسلام به وجود آمده و پرورش یافته است. مقاله حاضر در پیارائه مفهوم «فلسفه سیاسی اسلامی» و تبیین عناصر بنیادین آن است.
●مقدمه
واژه «فلسفه» كلمهای یونانی به معنای دوستی دانش یا دوستدار دانش است. در زبان عربی كلمه حكمت و علم مترادف فلسفه میباشند. اخوانالصفا آغاز فلسفه را محبت دانشها، وسط آن را شناخت موجودات به حسب قدرت انسان، و پایان آن را گفتار و كردار موافق دانش میدانند.۱ فارابی نیز فیلسوف كامل را كسی میداند كه ادراكات را به افعال در خود و دیگران متصل كند.۲ او ضمن آنكه فیلسوف كامل را با مَلِك و امام یكی میداند، ملك یا امام و بنابراین فیلسوف كامل را كسی میداند كه بنابر ذاتش و صناعتش، ملك، امام و فیلسوف است.۳ قطبالدین شیرازی نیز در تعریف علم، آنرا در برگیرنده معرفت و صناعت میداند۴ و صناعت را به گونهای تعریف میكند كه شامل خُلْقیات نیز میشود.۵
پس آشكار میشود كه در كلمات فیلسوفان، واژه فلسفه در برگیرنده هر سه معنای ادراكات، خُلْقیات و صناعات است. دقیقاً این معنای كلی و مبهم معنای كلمه فلسفهای است كه در طبقهبندی سنتی، مقسم تمامی دیگر دانشها قرار میگیرد و این ویژگی مقسم است كه از نوعی ابهام و كلیت برخوردار میباشد تا شامل اقسامش گردد؛ از اینرو نباید دچار مغالطه شد و آثار و خواصی را كه فیلسوفان برای فلسفه برمیشمارند به این معنای فلسفه ـ فلسفه مقسمی ـ مترتب كرد و از آن نتایج ناسره گرفت.
اما واژه فلسفه در طبقهبندی سنتی از دانشها بهعنوان دو قسم برای فلسفه مقسمی نیز به كار میرود و در این هنگام به دو قید «نظری» و «عملی» مقید میشود.۶ همانگونه كه آشكار است، حیثیات تقیدیه تنها از یك یا چند جهت خاص مقید را توضیح داده و حالت ابهام یا كلیت آن را از بین میبرند و نمیتوانند توضیحدهنده مقید خود از تمامی جهات باشند و از این جهت است كه برای روشن شدن ابهامات یا تخصیص كلیات یك مقید از چند قید استفاده میشود. اكنون میباید دید كه دو كلمه «نظری» و «عملی» ابهام واژه فلسفه مقسمی را از كدام جهت رفع كرده و كلیت آن را تخصیص میزنند. فیلسوفان فلسفه نظری را علم به احوال اشیا و موجوداتی میدانند كه وجود آنها در قلمرو قدرت و اختیار بشر نیست و در مقابل، فلسفه عملی علم به موجوداتی تعریف شده كه وجود آنها متوقف بر حركات اختیاری آدمی است.۷ با توجه به دو تعریف بالا، آشكار میشود كه دو قید نظری و عملی ابهام و كلیت واژه فلسفه را از جهت گستره شمول آن در سه حوزه ادراكات، خُلْقیات و صناعات رفع نمیكند، بلكه دو قید مزبور از این جهت درصدد آشكار كردن معنای فلسفه است كه دانش فلسفه موجودات را به دو قسمت تقسیم میكند: موجوداتی كه وجود آنها بستگی به اراده آدمی ندارد و موجوداتی كه وجودشان با اراده آدمی ارتباط دارد. علم به گروه اول فلسفه نظری و علم به گروه دوم فلسفه عملی خوانده میشود؛ آنچه كه اولاً و بالذات به دو قسمت تقسیم میگردد موجودات هستند و فلسفه ثانیا و بالعرض به دو قسمت نظری و عملی تقسیم میشود. و از اینرو نباید دچار مغالطه شد و آثار ویژگیهای موجودات را به فلسفه نظری و عملی در این معنا مترتب كرد؛ از اینرو واژه فلسفه در دو تركیب فلسفه نظری و عملی در معنای بالا هنوز از جهت گستره شمول، ادراكات، خلقیات و صناعات را دربر میگیرند و دو قید نظری و عملی از این جهت ساكت هستند. اما به هنگام تعریف و شناسایی خود فلسفه عملی به اعتبار علتهای چهارگانه وجودیاش ـ و نه به اعتبار تقسیم موجودات به ارادی و غیرارادی ـ تعاریف متفاوتی نسبت به تعریف آن به اعتبار موجودات مییابد. چنانكه صدرالدین شیرازی در تعریف آن به اعتبار علت غاییاش، میگوید: «غایت حكمت عملی نیل به سعادت اخروی و استعلای نفس میباشد».۸ به همین ترتیب، تعریفهای فلسفه عملی به علتهای فاعلی، مادی و صوری آن، تنها از جهت همین علتها سرشت فلسفه عملی را شناسایی كرده و از شناسایی جهات دیگر ساكت خواهد بود.
نكتهای كه در اینجا اهمیت مییابد این است كه غالبا فیلسوفان مدنی، فلسفه عملی را به یكی از دو طریق شناسایی میكنند: تعریف به موضوع آن و تعریف به علت غایی آن، در صورت اخیر، فلسفه عملی و دانشهای زیرین آن هر چند «فلسفه عملی» خوانده میشوند، ولی اصطلاح به كار رفته در اینجا دیگر معنای اصطلاح «فلسفه عملی» كه در آغاز گفتار تعریف شد را نمیدهد و آن به این دلیل است كه قید عملی در كاربرد اخیر قیدِ «متعلق فلسفه» نیست بلكه قیدِ خود «فلسفه» است؛ به این معنا كه این قید درصدد رفع ابهام از كلیت واژه فلسفه بوده و گستره شمول آن را از ادراكات (معقولات)، خلْقیات و صناعات به یك یا چند مورد خاص آن محدود میكند. كافی است نگاهی به كتاب احصاءالعلوم فارابی بكنیم تا مثالهای این كاربرد از فلسفه عملی را بیابیم. فارابی در این كتاب از علم عدد نظری و عملی،۹ علم هندسه عملی و نظری،۱۰ علم موسیقی عملی و نظری،۱۱ علم كلام عملی و نظری۱۲ نام میبرد، در حالی كه تمامی این علوم به لحاظ كاربرد اول، در زمره دانشهای فلسفه نظری قرار میگیرند، یعنی دانشهایی هستند كه درباره موجودات خارج از قدرت ما بحث میكنند. از سوی دیگر، از علم مدنی،۱۳ علم فقه۱۴ و علم كلام۱۵ نظری و عملی سخن میگوید كه در كاربرد نخست، در زمره فلسفه عملی (علم مدنی عملی) قرار دارند.
اما قید عملی و نظری در كاربرد جدید خود در برگیرنده دو معنا میتواند باشد كه در كلمات فیلسوفان مدنی آمده است. معنای نخست آن است كه دو قید نظری و عملی بیانگر این نكته هستند كه آیا فلسفه به عمل و كیفیت آن مربوط میشود یا نه؟ و از اینرو فلسفه نظری علمی است كه به عمل و كیفیت آن ارتباط نمییابد و فلسفه عملی برعكس؛ معنای دوم آن است كه آیا بهدست آوردن و كسب فلسفه نیازمند ممارست و تمرین و تكرار است یا نه؟ كه در صورت نخست، آن را فلسفه عملی و در صورت اخیر، فلسفه نظری خوانند؛ از اینرو تعریفهای علم مدنی، فلسفه عملی و یا دانشهای زیرین آن یعنی اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن، در میان فیلسوفان عملی به وسیله الفاظ و اصطلاحات ویژهای انجام میگیرد كه نشاندهنده رهیافت فیلسوف مذكور در پرداختن به حكمت عملی یا یكی از دانشهای سهگانه زیرین آن است. به این بیان كه فیلسوف عملی یا در پی بررسی خُلْقیات و صناعات مربوط به سه دانش اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن است ـ مانند مسكویه ـ۱۶ و یا در پی كاوشهای مربوط به ادراكات ذهنی دانشهای سهگانه بالا ـ مانند ابوالحسن عامری ـ۱۷ و گاهی نیز این فیلسوف هر دو هدف را با هم پیگیری میكند ـ مانند فارابی.۱۸
به این ترتیب براساس آنچه گفته شد، اخلاق و سیاست مدن به اعتبار خُلْقی یا صناعتی بودن قسمتی از آن، فلسفه عملی، به اعتبار تعلقش به امور اختیاری و اراده آدمی، فلسفه عملی، و به اعتبار ادراكی و تعقلی بودن بخش دیگری از آن، فلسفه نظری خوانده میشوند.
واژه فلسفه علاوه بر دو اصطلاح «فلسفه مقسمی» و «فلسفه نظری یا عملی قسمی»، یك كاربرد دیگر نیز در طبقهبندی سنتی علوم دارد. فلسفه در كاربرد جدید قسمی از فلسفه نظری است كه به آن فلسفه خاص، فلسفه اولی علم اعلی میگویند.
●فلسفه سیاسی اسلامی
فلسفه اسلامی مفاهیم و ادراكات ذهنی را به دو دسته تقسیم میكند: نخست، تصورات و ادراكاتی كه همتای عینی آنها در خارج از ذهن یافت میشود و آنچه از آنها در ذهن تحقق مییابد همان است كه در خارج از ذهن موجود میگردد. به این ترتیب نوعی عینیت میان آنها و همتایان خارجیشان برقرار میشود به گونهای كه شناختشان دقیقا همان حقایق خارجی را به ما نشان میدهد. ادراكات حقیقی یا «معقولات اولی» نام این دسته از ادراكات ذهنی است. آشكار است كه مفهومهای به كار رفته در «فلسفه سیاسی اسلامی» در این دسته قرار نمیگیرد.
دوم، مفاهیمی كه ظرفیت آن را ندارند كه هم در ذهن و هم در خارج از ذهن موجود شوند؛ از اینرو همتای عینی آنها را نمیتوان در خارج از ذهن یافت. در مورد این مفاهیم، میان آنچه در ذهن است و آنچه در خارج تحقق مییابد وحدت و عینیت برقرار نیست، اما بدون شك این پدیدههای ذهنی بر یك نهاد عینی خارجی استوار هستند اما از آنجا كه برایشان نمیتوان با جستوجوی تجربی همتایی در جهان عینی یافت و تطبیق داد، آنها را اعتباریات مینامند و به دلیل آن كه این ادراكات با یك عمل ساده ذهنی از خاستگاهی عینی و حقیقی بر میخیزند و در ذهن فرو میروند انتزاعیات خوانده میشوند. نام سوم این مفاهیم «معقولات ثانوی» است، زیرا بهصورت مستقیم و برای مرتبه نخست از روی واقعیات خارجی به دست نیامدهاند، بلكه ذهن آنها را از روی مصادیق به دست آورده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست