سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
قلمرو حجاب
● حفظ جوانان
یكی دیگر از مبانی حجاب، علاوه بررعایتاحترام زن مسلمان و حفظ حریم خانواده وصیانت جامعه، حفظ جوانان است; بهویژه آنكهپس از بلوغ میل و گرایش طبیعی به جنس مخالفپیدا میكنند. در این حالت اگر اختلاط نوجوانانرا برپایه فكری كشف حجاب دختران و زناندرست بدانیم، آیا نتیجه آن آلودگی جنسینخواهد بود؟
بدیهی است جوانان و نوجوان، اعم از پسر ودختر، در فضای مهیای فساد و آلودگی، كه معمولابا نگاه به بدنهای نیمه پوشیده و بدون حجاب یابدحجاب توام است، به سوی گناه كشاندهمیشوند. چه بسیار پسران نوجوان و جوانی كهاگر چشمشان به یك زن بیحجاب یا بدحجاب باآن حالت خاص نمیافتاد، هرگز فكر گناهنمیكردند، تا چه رسد به اینكه اندكاندك بهتماسهای جنسی فاسد كشانده شوند. شمار زیادیاز جوانانی كه به گناه; بهویژه مفاسد جنسی، آلودهشدهاند، از رفتار و اعمال خود پشیمانند و گاهیاین پشیمانی تا حدی است كه نسبت به وجودخویش تنفر پیدا میكنند و اگر اندكی به خودآیند، توبه مینمایند.
بنابراین یكی از ریشههای اصلی فساد جنسی،بیحجابی زنان در سطح جامعه و نگاه جوانان و بهویژه نوجوانان به آنان و آغاز تحریك جنسی و بهدنبال گناه رفتن است. حفظ جوانان و نوجواناندر سطح جامعه با پوشیدگی مناسب زنان ممكناست، در غیر این صورت اگر حجاب را ممنوعكنیم و آن را با استبداد در سطح مدارس ودانشگاهها و در نهایت جامعه، غیرقانونی بدانیم،باید به این بدحجابی و بیبند و باری تن دهیم كههمانا فساد و افسار گسیختگی جنسی تحت عنوانآزادی جنسی از نوع غربی است و در سایه اینتفكر، برپایی مجالس لهو و لعب، ایجاد مراكز فحشاو تولید فیلمهای مبتذل و فروش آنها بین جوانانمعنا پیدا میكند و تازه این اعمال منكر و زشتتحت عنوان فعالیتهای فرهنگی به جایاستهجان نزد بسیاری از سیاستمداران بیدیناستحسان پیدا میكند.
همه این مراحل تنها با كشف حجاب و عریانساختن زن ممكن است. بنابراین برای حفظطهارت فطری و الهی جوان، خواه پسر یا دختر،اقتضا میكند كه آنها از صحنههای مستهجنبیحجابی زنان فاسد به دور باشند و حتی زنانیكهبا بدحجابی در جامعه ظاهر میشوند، یقین بدانندموجب و سوسه در جان و فتنه در قلب جوانانمیشوند و از این رو در برابر خداوند مسئولهستند; گرچه ممكن است در باطن قصد سوئینداشته باشند، اما باید وضعیت نوجوانانی را كهتازه به بلوغ رسیدهاند، درك كنند و برای حفظفطرت پاك آنان، خود را بپوشانند و حتی پوششمناسب كمتر از حجاب شرعی نیز باید بین محارممانند برادر، خواهر و... رعایت شود.
● قلمرو حجاب زنان
زن مسلمان بنا به احترام و قداستی كه خداوندبرای او در نظر گرفته است، باید حجاب را رعایتكند و حجاب یك مسئله فقهی است كه مقلد باید ازفتوای مرجع خود پیروی كند تا حدود مسئولیتقانونمندی دینی او، متوجه مرجع تقلید او باشد.نكته قابل توجه در این خصوص این است كهقلمرو نگاه را باید جدای از قلمرو حجاب بدانیم.چه بسا ممكن است انسانی مكلف به پوشش نباشد،ولی دیگری مكلف به نگاه نكردن باشد; زیرا نگاههمراه با قصد ریبه و تلذد برای بیننده حرام است،ولی نگاه شونده مكلف نیست كه خود را بپوشاند ودر این مسئله فرقی بین زن و مرد نیست; زیرا نگاهگناهآلود به هر شكل حرام است.
اما حدود پوشش زن مسلمان، آنچه كه از ادلهحجاب، از آیات و ورایات استنباط میشود،پوشش بدن زن است، مگر مواردی كه در آیات وروایات استثنا شده است و مورد استثنا بنا به نظرجمع زیادی از فقها، صورت زن و دستهای او تا مچ(كه در اصطلاح وجه و كفین گفته میشود)میباشد; بنا به دلالت آیه ۳۱ سوره نور كهمیفرماید: «لایبدین زینتهن الا ماظهر منها...»
مواردی نیز از پوشش زن استثنا شده است;یعنی به طور كلی بخشی از زینت و زیبایی زن بهبیان قرآن از فرمان حجاب استثنا شده است.بعضی از مفسرین سعی كردهاند تا موارد استثنا رابه ظاهر پوشش چادر، معنا كنند; زیرا لباس و چادرهم زینت زن است، لذا مورد استثنا لباس و ظاهرچادر زن است. چنین استثنایی بسیار بعید به نظرمیرسد; زیرا زینت فیزیك زن به چادر یا لباس اواطلاق نمیشود; بلكه زینت ظاهری زن مربوط بهبخشی از فیزیك زن است كه به طور معمول درتعامل عرفی آشكار و ظاهر است و آن صورت وكفین زن است و در خصوص شعر (مو) دلیلشرعی وجود دارد كه پوشش كامل آن واجباست».
«بزنطی» در روایت صحیح از امام هشتم(ع)میگوید: از امام(ع) پرسیدم: «آیا برای مرد جایزاست كه به موی خواهر زنش نگاه كند»؟ حضرتفرمود: «نه، مگر اینكه از زنان پیر و سالخوردهباشد». عرض كردم: «پس خواهر زن و اجنبیهیكی است»؟ فرمود: «آری». پس عرض كردم:«در مورد پیرزن سالخورده چقدر برای من جایزاست كه او را ببینم»؟ امام فرمود: «به مو و ذراع(از انگشت تا آرنج) او میتوانی نگاه كنی».
بنابراین پوشش زن مسلمان نسبت به مو و سایرفیزیك او، به غیر از صورت و كفین، واجب است،اما این نكته را در مورد حجاب باید توجه داشتهباشیم كه همین پوشش در مورد نكاح و ازدواج بازن مسلمان لازم نیست و مردی كه میخواهد بازن مسلمان ازدواج كند، جایز است دستها، مو وسایر زیباییهای او را در حالت نشسته و ایستادهملاحظه كند و پوشش زن در آن فرض و موقعیتلازم نیست.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست