جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
استانداردهای آموزش علوم
دانشمندان و آموزشگران علوم همسخناند که علم راهی برای توضیح جهان طبیعت است. علم مجموعهای از تجربهها و انباشت تاریخی دانش است. از اینرو، یادگیری تجربههای علمی و مهندسی و افزایش آگاهی از مفاهیم پایهای شاخههای گوناگون علم، بخشی ضروری در آموزش علوم است. افزون بر این، دانشآموزان باید شناختی جامع از روحیه ابداع علمی پیدا کنند: شگفتزدگی، جستوجوگری، پرسشگری، گردآوری دادهها و تجزیهوتحلیل. از همینجاست که آموختن درباره سرشت علم با استانداردهای آموزش علوم ارتباط مییابد. در نسل جدید استانداردهای آموزش علوم، شناخت پایهای از سرشت علم در چارچوب زیر تعریف شده است:
- بررسیهای علمی با روشهای گوناگون انجام میشود.
- دانش علمی بر پایه شواهد تجربی است.
- دانش علمی در پرتو شواهد جدید، بازبینی میشود.
- مدلها، قانونها، سازوکارها و نظریههای علمی، پدیدههای طبیعی را توضیح میدهند.
- علم راهی برای دانستن است.
- دانش علمی نظم و هماهنگی را در سامانههای طبیعت در نظر میگیرد.
- علم کوششی انسانی است.
- علم پرسشهایی درباره جهان طبیعت و جهان مواد دارد.
از میان این چارچوب هشتگانه، انتظارات آموزشی از یکی از آنها (علم کوششی انسانی است) برای پایههای مختلف آموزشی معرفی میشود.
پیشدبستان تا پایه دوم: ۱- انسان از زمانهای بسیار دور به علم پرداخته است. ۲- دانشمندان و مهندسان، مردان و زنانی با پیشزمینههای گوناگون هستند.
پایههای سوم تا پنجم: ۱- مردان و زنانی از فرهنگها و پیشزمینههای گوناگون، با عنوان دانشمند یا مهندس کار میکنند. ۲- بیشتر دانشمندان و مهندسان بهصورت گروهی کار میکنند. ۳- علم بر زندگی روزانه اثر میگذارد. ۴- خلاقیت و تخیل برای علم بسیار مهم است.
دوره راهنمایی: ۱- مردان و زنانی با پیشزمینههای اجتماعی، فرهنگی و قومی متفاوت با عنوان دانشمند و مهندس کار میکنند. ۲- دانشمندان و مهندسان بر ویژگیهای برجسته انسانی مانند استقامت، دقت، استدلال، منطق، تخیل وخلاقیت، تکیه دارند.
۳- دانشمندان و مهندسان با عادتهای ذهنی مانند صداقت عقلانی، بردباری در برابر ابهام، شکگرایی و گشادهرویی برای اندیشههای جدید، راهبری میشوند. ۴- پیشرفت در فناوری بر پیشرفت در علوم اثر میگذارد و علوم در پیشرفت فناوری نقش دارد.
دوره دبیرستان: ۱- دانش علمی، دستاورد کوشش انسانی، تخیل و خلاقیت است. ۲- افراد و گروههایی از ملتها و فرهنگهای گوناگون در پیشرفتهای علوم و مهندسی سهیم بودهاند. ۳- پیشینههای دانشمندان، پایبندی به نظریهها و عرصههای کوشش، بر ماهیت یافتههای آنان اثر میگذارد. ۴- پیشرفتهای فناوری بر پیشرفت علوم و پیشرفتهای علوم بر پیشرفت فناوری اثر میگذارد. ۵- علوم و فناوری بر جامعه و جامعه بر علوم و فناوری اثر میگذارد.
معرفی نمونههایی از تاریخ علم، زمینهای را فراهم میکند که دانشآموزان بتوانند سرشت علم را بهتر درک کنند. برای مثال، در دوره راهنمایی و دبیرستان موضوعهای زیر میتواند بر ژرفای شناخت دانشآموزان از سرشت علم بیفزاید: ۱- انقلاب کوپرنیکی ۲- مکانیک نیوتنی ۳- بررسی لایل از الگوهای سنگها و فسیلها ۳- پیشرفت از رانش قارهای تا تکتونیک ورقهای ۴- لاوازیه/ دالتون و ساختار اتمی ۵- نظریه داروین و تکامل زیستی و تفسیرهای نوین ۶- پاستور و نظریه میکروبی بیماریها ۷- واتسون و کریک و مدل مولکولی ژنتیک.
ترجمه: حسن سالاری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست