شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
مجله ویستا

ویژگی استانداران دولت تدبیر و امید


ویژگی استانداران دولت تدبیر و امید

دولت تدبیر و امید اگر به دنبال اجرایی شدن عهد و میثاقی باشد که با مردم بسته است, نیازمند داشتن تیمی همراه و قوی و معتدل است که نه به افراط گراییده و نه با تفریط فرصت های خدمت را از دست داده باشد

با پیروزی قاطع حجه الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی ، روحی تازه در این مرز و بوم دمیده شد و فصلی نو آغاز گردید که نوید فردایی بهتر را به ارمغان دارد . رای مردم در ۲۴ خرداد ۹۲ بار معنایی بالایی داشت و تحلیل آن نیازمند داشتن بهره هوشی بالا نیست.پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید بستگی به این موضوع دارد که تا چه اندازه این پیام مهم دریافت شده است . همه نیک میدانند اکثریت مردم یک صدا با حماسه سیاسی که خلق کردند اجرای بدون تنازل قانون اساسی ، رعایت حقوق شهروندی و منزلت اجتماعی اقوام و گروه های مختلف و در یک مفهوم کلیدی تغییر شیوه های مدیریتی و اجرایی و بهبود وضع ناگوار موجود را خواستار شدند.

دولت تدبیر و امید اگر به دنبال اجرایی شدن عهد و میثاقی باشد که با مردم بسته است ، نیازمند داشتن تیمی همراه و قوی و معتدل است که نه به افراط گراییده و نه با تفریط فرصت های خدمت را از دست داده باشد . مدیران منتخب دولت تدبیر و امید همانطور که رئیس جمهور محترم بارها تاکید داشته اند باید از کسانی انتخاب شوند که در عین اینکه گرایش سیاسی دارند و به گروهی وابسته هستند ، در اجرا و مدیریت گرایش سیاسی خویش را به هیچ وجه لحاظ نکنندزیرا شرط حضور در دولت یازدهم اعتدال و معتدل بودن است. کسانی که تا دیروز بر اسب افراط سوار بوده اند و مخالف را دشمن می پنداشته اند نباید برای خود حقی متصور شوند .بر اساس این فرض یک اصولگرای افراطی که تنها چشم دیدن خود و همفکرانش را دارد یا یک اصلاح طلب تندرو که به فکر انتقام باشد جایی در میان کابینه اعتدال ، مدیران میانی و حتی مدیران ارشد استانی نخواهند داشت زیرا هر چه بر سر این مملکت آمده ، دلیلش جنگ قدرتی بوده است که افراط و تندروی آتش آن را شعله ورتر ساخته است.

دکتر روحانی با درایت و مشورت با بزرگان نظام در اولین گام انصافا وزرای کابینه را با این دیدگاه انتخاب و به مجلس معرفی نمود که اگر برخی حاشیه سازیها انجام نمی شد همه ی ۱۸ وزیر پیشنهادی رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را میگرفتند و وارد کابینه می شدند.زیرا مشی اعتدال مورد نظر رییس جمهور که با رای ملت تایید شد ، را در کارنامه خویش داشته و دارند.

حال که پس از رای اعتماد و متعاقب آن طی فرایندی قانونی و بر اساس روند حکومتهای مردمی و مردمسالار ، دولت تدبیر و امید وزارت خانه را از دولتمردان دولت دهم تحویل گرفته است و در حال انجام تغییرات مورد نیاز جهت هماهنگی بین نیروهای مدیریتی و خیز برداشتن برای رفع مشکلات عدیده کشور می باشد. حق طبیعی رئیس جمهور است که تیم تشکیلاتی خود را وارد دولت نماید و این حق در مورد وزرای کابینه هم جاری و ساری است. یعنی آنها برای روان شدن امورات سیستمی و کاری وزارت خانه های تحت امر خود حتما نیازمند داشتن تیمی همراه و همفکر ، معتدل و شایسته و معتقد به منشور اخلاقی هیات دولت میباشند.

بدون شک مردم هم به دنبال خواسته های خود هستند که پیش فرض آن داشتن تیمی همراه و همفکر با وزرای آقای روحانی است. بستر این همفکری هم با تغییرات مدیریتی در رده های مختلف از قبیل معاونین وزرا ، مدیران کل ، استانداران ، فرمانداران و بخشداران فراهم خواهد شد.

در بین کابینه آقای روحانی یکی از وزارت خانه هایی که بیشتر نگاه ها را در جهت انجام تغییرات به خویش معطوف نموده است و تغییرات آن سریعتر دیده میشود ، وزارت کشور است . وزارت خانه ای مادر و فرابخشی که ارتباطی تنگاتنک با سایر مدیران کل دیگر وزارت خانه ها را دارد .البته این ارتباط در استانها بر اساس وظایف قانونی استانداران ، فرمانداران و بخشداران که به نوعی هماهنگ کننده عملیات اجرایی تمام دوایر دولتی است ، قابل طرح است.

این وزارت خانه با کارکرد های متنوع و سنگین سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و حتی نظامی ، انتظامی و امنیتی وظیفه نظارت بر اجرای مصوبات دولت ، تامین امنیت اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و ... در سراسر کشور از پایتخت تا دورترین روستاها را بر دوش گرفته است . اهمیت این وزارت خانه بر کسی پوشیده نیست و استاندار نیز به عنوان بالاترین نماینده دولت در هر استان به خاطر همین مسایل از جایگاه ویژه ای برخوردار است. که انتخاب درست و اصولی این شخصیت سیاسی و حقوقی میتواند به عنوان اولین کلید حل مشکلات استانها و به تعبیری کل کشور مطرح باشد. به همین خاطر استانداری که میخواهد در دولت تدبیر و امید فعالیت داشته باشد باید تابع شرایط و ویژگی های خاصی باشد تا در مسیر اعتدال گام بردارد که در ذیل به برخی این ویژگی ها اشاره خواهد رفت.

۱- اولین شرط و بلکه مهمترین ویژگی هر استاندار، همراهی با دولت تدبیر و امید و اعتقاد جاذم به دیدگاه های کلی دولت آقای روحانی میباشد. یک استاندار مخالف یا بی تفاوت با برنامه های آقای روحانی و خواسته های مردم مانعی در برابر تحقق وعده هایی است که داده شده است.

۲- بر اساس برنامه دولت یازدهم که اعتدال و میانه روی مسیر اصلی آن است ، استاندار نباید از میان تندروها و افراطیون دو طیف سیاسی اصولگرایان و اصلاحطلبان انتخاب شود.زیرا انتخاب یک فرد تندرو ، اعتدالگرایی دولت را زیر سوال خواهد برد.

۳- استاندار بهتر است بومی باشد ، اگر استاندار از نیروهای توانمند و شایسته بومی منطقه باشد میتواند با شناختی که وضعیت فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی دارد بهتر از استانداران غیر بومی به مدیریت و هدایت استعدادهای مادی و معنوی و رفع چالش های غیر قابل پیشبینی بپردازد.

۴- داشتن تجربه فعالیت سیاسی و اجتماعی و مدیریتی یکی از ویژگی هایی است که در موفقیت یک مدیر ارشد استانی نقش کلیدی و سازنده دارد.

۵- یک استاندار باید مورد قبول تمامی نخبگان ، متنفذین ، طیف ها، گروه ها و احزاب سیاسی یک استان باشد.به گونه ای که برای همه این گروه ها قابل دسترسی باشد.

۶- یک استاندار موفق استانداری است که ارتباط نزدیکی با هیات دولت و مراکز قدرت دارد و از این نفوذ برای چانه زنی در بالا جهت دریافت اعتبارات عمرانی بیشتر برای استان استفاده میکند.

۷- استاندار باید تحلیل دقیقی از اوضاع و شرایط منطقه و حتی وضعیت سیاسی کشورهای همسایه و جهان داشته باشد.زیرا هر استاندار به منزله یکی از مشاوران ارشد وزیر کشور و هیات دولت میباشد.

۸- اعتقاد به اختلاف سلیقه و مدارا با اقوام و مذاهب گوناگون در هر استان از ضروریات مورد نیاز شخصیتی یک استاندار است. استاندار وظیفه دارد وجود سلایق و اقوام و مذاهب مختلف را از تهدید به فرصت تبدیل کند.

۹- استاندار باید با فرصت ها و تهدیدهای منطقه آشنایی کامل داشته باشد . خصوصا استعدادهای مدیریتی شهرستانها را شناسایی و به نحو مطلوب از آنها استفاده و آنها را مدیریت نماید.

۱۰- در پایان با توجه به اختلاف دیدگاه و برنامه های دولت آقای احمدی نژاد و آقای روحانی و همدلی و همراهی استانداران کنونی با برنامه های آقای احمدی نژاد بهتر است استانداران تمام استانها تغییر داده شوند و مدیران شایسته دیگری جایگزین گردند مگر اینکه در عملکرد برخی از آنها به گونه ای دیگر ثابت شده باشد.بهتر است از تجربیات این افراد در جاهای دیگر استفاده شود.زیرا اهمیت جایگاه و نفوذ استاندار در سایر ادارات و نهادها مانع از آن است که سکان اصلی یک استان به دست کسی داده شود که اعتقادی به برنامه های دولت تدبیر و امید نداشته باشد.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

علیرضا گودرزی