یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
جاده ابریشم دوباره پیموده شد
دوم آوریل در شهر لیون با حضور سرکنسول چین و رئیس و مدیرعامل بخش رنوتراکس، ژرار کلمب، رئیس جامعه شهری لیون، آغاز رسمی سفر در جاده ابریشم ۲۰۰۵ اعلام شد.به این ترتیب تا نیمه ماه ژوئن، ۸ کامیون رنوتراکس که رانندگی آنها را رانندگان کارخانه رنو برعهده داشتند، با طی مسیر اسطورهای جاده ابریشم، لیون را به پکن متصل نمودند. آنها همانند کاروانهای دوران قدیم، با خود ابریشمهائی به همراه داشتند که این ابریشمها نه کالاهائی برای تبادل اجناس بلکه نشانهای از دوستی و مودت بود.
امسال برپائی سال فرانسه در چین برای رنوتراکس فرصتی است تا با سنتهای راستین پیوندی دوباره برقرار سازد. ترتیبدهندگان این مسافرت، دستمالهای چهارگوش ابریشمی بافت لیون به ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتیمتر را که با نقش و نگارهائی که به همین مناسب تزئین شده، بهعنوان یادبود به مسئولان شهرهای مهمی که از آنها عبور میکنند، هدیه دادند. این مسیر از اروپا آغاز و و با عبور از ترکیه، ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، چین و جنوب مغولستان و طی بیش از ۲۰ هزار کیلومتر ادامه یافت تا خاطرهای شگفانگیز ثبت شود و سرزمینهای زیبائی در نور دیده شوند. سفر شناسائی که در دسامبر سال ۲۰۰۴ صورت گرفت، حکایت از مسیری جذاب با گذر از سرزمینهائی متنوع، زیبا و سرشار از تجربه و تماس داشت.
۸ نفر از اعضاء گروه که در نیمه مسیر به یکدیگر پیوستند هدایت کامیونهای رنوتراکس و شرپا را برعهده داشتند تا عبور از راهها و شنزارهای چهار بیابان را تجربه کنند. دشت لوت در ایران، بیابان کاراکون در ترکمنستان و بیابان مشهور تکلمان در چین و دشت گبی در جنوب مغولستان.
۱۶ راننده از کارخانجات مختلف رنوتراکس برگزیده شدند تا ماجرای منحصربهفرد سفر با این کامیونها را تجربه کنند.
در طول مسیر رانندگان مجربی به گروه ملحق شدند نظیر الیزابت ژاسنتو، با تجربه بسیار در مسیر پاریس ـ داکار که دو مورد آنها را با رنوتراکس انجام داده، به همراه ژان لوئی اشلسر که همچنین به آزمایش یکی از کامیونهای رنو پرداختند. برخی رانندگان سرشناس دیگر از جمله زنه متژ برای مهیجتر کردن این ماجرا حضور داشتند.
رنوتراکس که از ابتدای قرن میلادی گذشته و به دفعات متعدد در اقداماتی مشابه در قاره آفریقا مانند مسابقه چرخهها در سال ۱۹۲۶ و مسابقات صحرانوردی در سال ۱۹۷۷ شرکت داشته است، کوشید بار دیگر این سنت خود را تکرار کند. از سوی دیگر رنوتراکس در تمام کشورهائی که از آن عبور نمود، تصویر و موقعیت خود را همانگونه که در اروپا یا خاورمیانه تقویت میکند، در آسیای مرکزی و بهویژه در چین نیز تقویت کرد.
رنوتراکس از سال ۱۹۵۹ در پی توافقی با چین برسر انتقال دانش فنی برای تولید کامیونهای برلیه در این کشور حضور دارد و در سال ۲۰۰۲ نیز گروه دونگ فنگ موتورز نیز قراردادی را برای تولید موتور در این کشور امضاء کرد. در ۳۱ ژانویه ۲۰۰۴، قراردادی به منظور تأسیس شرکتی مشترک برای ایجاد، توسعه و تولید مشترک کامیون بین رنوتراکس و دونگ فنگ موتورز در چین، به امضاء رسید. بالاخره در همان سال ۲۰۰۴، شعبه چینی رنوتراکس در زمینه تجاری و به منظور ایجاد شبکه فروش و خدمات بهینه در بازار چین که به طور بالقوه بزرگتر از بازار اتحادیه اروپاست، ایجاد شد.
به این ترتیب برنامه جاده ابریشم ۲۰۰۵ هم از نظر تاریخی و هم از بعد پویائی در برنامه توسعه بینالمللی شرکت رنوتراکس جا دارد و نمادی برای ویژگی راهبردی این شرکت برای حضور در بازار چین تلقی میشود. از سوی دیگر این اقدام، شهر لیون را که مهد صنعت ابریشم و مقر رنوتراکس است بهعنوان پایتخت ابریشم و کامیونسازی معطوف میکند.
رنوتراکس در ایران
شرکت رنوتراکس از سالها پیش حضور فعال خود را در ایران با همکاریهای متعدد با خودروسازان ایرانی شروع کرده است.
رنوتراکس از سال ۹۷ـ۱۹۹۶ یکی از تأمینکنندگان قطعاتی مانند موتور، اکسل و قسمتهای مختلف شاسی به شرکت شهاب خودرو برای ساخت اتوبوسهای درونشهری و بینشهری است. امروزه در حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس شهابخودرو که با قطعات رنو ساخته شده در بیش از ۵۰ شهر مختلف ایران در حرکتند.
رنوتراکس با استفاده از تجربه و دانش عملی خود در قوای محرکه نقش بزرگی در به راهاندازی اتوبوسهای گازسوز شهری در ایران ایفا کرده و طبق برنامه بیش از ۶۰۰ اتوبوس شهری در امسال تولید میشود.
همچنین در سال ۱۹۹۷ ـ رنوتراکس قرارداد همکاری دیگری را با کارخانه سایپا دیزل امضاء کرده تا از طریق مونتاژ قطعات CKD در کارگاههای مربوطه کامیونهای سبک و متوسط ساخته شود. حدود ۶۰۰۰ دستگاه بادسان از سری کامیونهای نیمهسنگین در حال حاضر در ایران در حرکتند.
در اواخر سال ۲۰۰۲ سایپا دیزل و رنوتراکس همکاریهای خود را جهت ساخت کامیونهای میدلام گسترش بخشیدند. در آخر سال ۱۳۸۳ خط تولید سایپادیزل حدود ۴۳۰۰ دستگاه کامیون رنو میدلام را ساخت.
کامیونهای میدلام با کاربردهای متعدد آن و ظرفیتی برابر با ۱۰ تن و موتوری با استاندارد یورو ۳، خود نمایانگر همکاریهای پایاپای دو شرکت جهت یافتن راهحلی مناسب و پاسخگوئی به نیازهای بازار ایران هستند.
شرکت رنوتراکس همچنین فعالانه از مشتریان و شرکتهای طرف قرارداد خود توسط خدات پس از فروش و تأمین و آموزشهای پیوسته حمایت میکند.
کارمندان مجرب و کارآزموده رنوتراکس در ایران در امر آموزش، پشتیبانی فنی و کمکهای مهندسی از طریق خدمات پس از فروش و ساخت قطعات در ایران و همکاری در خطوط مونتاژ در خدمت مشتریان هستند.
رنوتراکس با نوآوری، کارائی، دقت و بلندنگری خود در راستای منافع و ارائه بهترین خدمات به تکتک مشتریان خود قدم برمیدارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست