پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
چگونه یک وب موفق داشته باشیم

این روزها داشتن وب سایت برای شرکت ها و سازمان ها به یک مساله حیاتی بدل شده است و به همین علت دغدغه داشتن وب سایت بسیار ضروری به نظر می رسد. در این اوضاع و احوال قبل از ایجاد وب سایت سوال های بسیاری در ذهن مطرح می شود؛ سوالاتی از این دست که کار را از کجا شروع کنیم و در چه نقطه یی به انتها برسانیم؟ برای طراحی و پیاده سازی به چه امکاناتی نیاز داریم؟ در صورت نیاز به سازماندهی یک گروه کاری به چه تخصص ها یا توانمندی هایی نیاز خواهید داشت؟ معیار انتخاب افراد جهت مشارکت در گروه چیست و این معیار تا چه میزان متاثر از یک پشتوانه علمی است؟
هر گروه وب دارای الزامات و محدودیت های مختص به خود برای تقسیم وظایف ، مسوولیت ها و پیاده سازی فرآیندها در جهت طراحی و پیاده سازی یک وب سایت است. عناوین رسمی، شرح وظایف و ساختار گزارش دهی می تواند بسیار متغیر باشد.
گروه های وب موفق در یک مساله با یکدیگر مشترک هستند و آن هم وجود مجموعه یی کامل از توانمندی ها و تخصص های مورد نیاز در ساختار گروه و فرآیندهای مربوطه است. تمامی مهارت ها و توانمندی های مورد نیاز را می توان در ۹ رکن مهم خلاصه کرد. در یک گروه موفق، می توان به سرعت جایگاه و موقعیت هر یک از افراد گروه را نسبت به ارکان اصلی تعیین و مشخص کرد که چه زمانی این پتانسیل ها و توانمندی ها در عمل و در مراحل طراحی و پیاده سازی مفید واقع می شوند. در صورتی که طراحی و پیاده سازی یک وب سایت در تحقق اهداف از قبل تعیین شده خود با مشکل مواجه شود و عملاً دستیابی به آنها دور از دسترس قرار گیرد، علت آن را باید در حذف یکی از ارکان مورد نیاز در ساختار گروه یا فرآیندها جست وجو کرد. به هرحال یک گروه موفق وب باید ارکانی را مد نظر داشته باشد. این ارکان در ادامه مطلب مورد بررسی قرار می گیرد.
بررسی نیاز کاربران؛ طراحی کاربرمحور به این معنی است که بدانیم نیاز کاربران چیست، چگونه فکر می کنند و رفتار آنان به چه صورت است. بررسی نیاز و خواسته کاربران، ما را قادر می سازد یک وب سایت متناسب با نیاز کاربران را به درستی طراحی و پیاده سازی کنیم.
استراتژی سایت؛ تعریف اهداف سایت ، یکی از مهم ترین مراحل در چرخه طراحی و پیاده سازی یک وب سایت است که به مهارت های خاص خود نیاز دارد . رسیدن به یک نقطه مناسب درخصوص اهداف سایت، نحوه اولویت بندی اهداف مختلف و ارزیابی موفقیت یک سایت جملگی موضوعاتی هستند که باید توسط استراتژی سایت تبیین شوند.
● استراتژی تکنولوژی؛ وب سایت ها از لحاظ
به کارگیری فناوری پیچیده بوده و این پیچیدگی می تواند همواره وجود داشته باشد . شناسایی استراتژی به کارگیری فناوری ها برای یک سایت (شامل پلت فورم، استانداردها، فناوری ها و نحوه قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر)، برای موفقیت یک سایت و اجتناب از اشتباهات گزاف، بسیار حائز اهمیت و ضروری است.
استراتژی محتویات؛ محتویات، اغلب علتی است که کاربران را راغب به مشاهده وب سایت شما می کند بنابراین باید به این مساله توجه داشته باشید که چه محتویاتی باید ارائه شود تا انتظار کاربران تامین شود؟ چه میزان محتویات مناسب است؟ شکل یا فرم ارائه محتویات باید به چه صورت باشد؟ قبل از اینکه بتوان محتویاتی را تولید کرد، لازم است به سوالات فوق که مبانی یا اصول استراتژی محتویات را مشخص می کند، پاسخ داده شود.
طراحی مستقل از طراحی فیزیکی و ملاحظات فنی؛ طراحی معماری اطلاعات و تعاملات، اهداف استراتژیک را به یک فریمورک مفهومی در جهت استفاده کاربر ترجمه می کند. طراحی فوق در فرآیند پیاده سازی وب دارای جایگاه و ارزش خاص است.
پیاده سازی تکنولوژی؛ ایجاد یک سیستم فنی منوط به انجام مجموعه یی از فعالیت ها و دانش خاص است؛ زبان ها، پروتکل ها ، کدینگ و اشکال زدایی ، تست و ارزیابی. هر اندازه پیچیدگی یک سایت بیشتر باشد، به کارگیری مجموعه یی از پتانسیل ها در جهت بالفعل کردن اهداف سایت متناسب با استراتژی تکنولوژی ارزش بیشتری پیدا می کند.
تولید محتوا؛ دانستن اینکه چه محتویاتی لازم است به تنهایی کافی نیست و باید بدانیم چگونه آنها را تولید کنیم. جمع آوری اطلاعات خام و اولیه، نوشتن و ویرایش، جایگاه افراد در هیات تحریریه و تایید نهایی یک مطلب جهت انتشار روی سایت، جملگی بخشی از فرآیند تولید محتویات را تشکیل می دهند.
طراحی به هم پیوستن؛ قبل از اینکه abstract design بتواند یک رابط کاربر کامل را ارائه کند باید جزئیات مشخص تری از اینترفیس ها، نحوه به کارگیری امکانات و حرکت بین آنها، طراحی اطلاعات و ویژوال مشخص شود. پرداختن به موارد فوق در این مرحله انجام می گیرد.
مدیریت پروژه؛ نقطه یی که تمامی توانمندی های تاکتیکی را با یکدیگر ترکیب تا نیروی محرکه لازم به منظور هدایت پروژه به سمت جلو را تامین کند، مدیریت پروژه است که انجام صحیح و علمی آن مستلزم به کارگیری مجموعه یی از مهارت ها است. رعایت نکردن اصول علمی در این بخش ، عدم اتمام و تکمیل فعالیت ها در بازه زمانی تعریف شده و افزایش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.
همان گونه که در اوایل مطلب اشاره شد برای طراحی و پیاده سازی یک وب سایت به مجموعه یی از مهارت ها نیاز است که آنها را به ۹ رکن اصلی تقسیم کردیم. آیا این به آن معنی است که هر گروه وب مجبور است از حداقل ۹ نفر برای ۹ رکن اشاره شده استفاده کند؟ پاسخ به سوال فوق منفی است چراکه همواره این احتمال وجود دارد که در گروه افرادی با قابلیت های چندگانه وجود داشته باشند. این موضوع درخصوص توانمندی های استراتژیک ملموس تر و از مصداق بیشتری برخوردار است. به عنوان نمونه، شخصی با قابلیت های فراوان در پیاده سازی فناوری ها می تواند در بسیاری موارد درخصوص استراتژی فناوری نیز در گروه مورد استفاده قرار گیرد.
از طرف دیگر، سازمان های زیادی به این باور رسیده اند که برای تامین یکی از توانمندی های مورد نیاز در گروه وب ممکن است به وجود چندین فرد نیاز باشد.
در اکثر موارد نحوه سازماندهی گروه وب و فرآیندها به شرایط خاص یک سازمان بستگی دارد. ولی با تمرکز روی ارکان اشاره شده و انتخاب افراد متناسب با ساختار فوق، این اطمینان ایجاد خواهد شد که هیچ یک از پتانسیل های مورد نیاز و تاثیرگذار در موفقیت یک سایت را از دست نداده ایم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست