چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
تصویر بکر از روزهای سخت و بزرگ یک ملت

گاهی اوقات اتفاقاتی برای آدم می افتد که او را در اوج ناامیدی و بیچارگی و یأس و بدبیاری، هیجان زده می کند و امیدوار. یادم می آید وقتی در هیاهو و بلبشوی آن فیلم های آبکی و بعضا مبتذل جشنواره فیلم فجر سال پیش که درباره خیانت بودند وبازهم خیانت، فیلمی روی پرده رفت که برق از چشمانم ربود و دل و دیده ام را روشن کرد. فیلمی که نه درباره خیانت بود و نه آبکی و نه پرهیاهو. فیلمی آرام، بزرگ و البته رشید و با شهامت و درباره شهادت. شهد شیرین با شهیدان بودن و آنان که در جبهه به جهادی دیگر- اما از همان جنس که جهاد شهیدان- مشغول بودند. فیلمی که به یادم آورد ما بی دلیل به این دنیا نیامده ایم و اینجا همچون گله و رمه ای سرگردان و بی چوپان، رها نیستیم. فیلمی که نشان داد سینما هم می تواند شریف باشد و از شرافت بگوید و نه سود شهوت و شهرت و هیجان های کاذب را بخورد و نه وطن فروشی کند و و شرف فروشی. فیلمی که «بزرگ بود و از اهالی فردا و با تمام افق های باز، نسبت داشت»!
روزهای زندگی فیلم مهمی است در سینمای ایران. اساسا هر فیلم نسبتا خوبی در سینمای ما فیلم مهمی است چرا که در گرداب و غوغای انبوه فیلم های بد و غیرقابل تحمل، ساخته شده. پس بنابراین یک اتفاق است و کورسویی در شب دیجور این روزگار.
اما چرا برآنیم و معتقد به اینکه فیلم «روزهای زندگی» اثر مهم و قابل دفاعی است؛ پاسخ این سؤال در چند بخش و حوزه قابل ردیابی است:
اول آنکه فیلم «روزهای زندگی» در پرداخت سخت افزارانه سکانس های جنگی کاملا موفق و حرفه ای و حتی خیره کننده ظاهر شده و ابدا این نکته و شاخصه را دم دستی و سطحی برگزار نکرده و کارش را در این حوزه که اتفاقا حوزه بسیار خطیر و مهمی هم هست، جدی گرفته و از پس آن به خوبی برآمده.
گاهی شاهد بوده ایم که فیلم های دفاع مقدسی ما با اینکه از یک ایده و مضمون خوب هم برخوردار بوده اند اما در تصویرگری سکانس های جنگی، خیلی فانتزی و شل و بی مایه کار کرده اند و همین امر هم باعث شده است که فیلم برای مخاطب از جذابیت بیفتد و او را همراه نکند و این عدم همراهی از نماهای جنگی برای مخاطب عام از جذابیت شروع شده و به مضمون و حرف و پیام اصلی فیلم هم سرایت کرده و به کلی همه چیز را از حیز انتفاع ساقط نموده است.
گرچه پیام فیلم باید تنیده در فرم آن باشد و غیرقابل انفکاک، اما با این حال گاه دیده شده که آثار سینمایی ما در حوزه فیلم های دفاع مقدسی چنین رویکرد و حال و روزی نداشته اند و خب بی شک از جذب مخاطب و تأثیرگذاری درست و اصولی بر روی او هم عاجز بوده اند. اما «روزهای زندگی» چنین نیست و فیلمساز دقیقا حواسش به این مولفه و نکته مهم بوده و توانسته این عنصر جدی و حرفه ای را به شکل قابل قبولی در اثرش به نمایش درآورد.
از این منظر باید گفت فیلم «روزهای زندگی» دارای صحنه های جنگی و پرکنش خوب و جذابی است که با اجرای حرفه ای و بازی های درخشانش، مخاطب را تا به انتها با خود همراه می کند.
دوم آنکه این ویژگی ارزشمند سخت افزاری در فیلم «روزهای زندگی» با یک نرم افزار مضمونی و ایده بکر و بازی های خوب نقش آفرینان و البته کارگردانی کاملا حساب شده اش تلاقی و پیوندی موفق به وجود آورده و اساسا باید گفت «روزهای زندگی» در یک منظومه پدیدارشناسی به نام «فیلم» مخاطب را شاهد یک جذابیت متعالی می کند و این اتفاق مهمی است.
داستان یک گروه امداد پزشکی در بحبوحه منطقه خط مقدم جنگی و مصایب و مشکلات آنها، بستر روایی مناسبی برای داستان خانوادگی و ملودرام منتشر در فضای جنگی فیلم می گردد و در این بین حتماً باید اشاره کرد به خلاقیت و ارزش غیرقابل انکار «طراح صحنه» و جلوه های فیلم که واقعاً استاندارد سینمای ایران را در این حوزه حرفه ای، در «روزهای زندگی» ارتقا بخشیدند.
سکانس های سخت و خیره کننده آن بیمارستان زیرزمینی صحرایی و آن عمل جراحی چشم که فوق العاده تاثیرگذار و خوب اجرا شده بود. به ویژه وقتی به خاطر بیاوریم بازی درخشان و خوب هنگامه قاضیانی و حمید فرخ نژاد را در آن موقعیت سخت و خطیر و شکننده و حس آمیز جنگی.
«روزهای زندگی» بی تردید آبروی این روزهای سینمای ماست که به روی پرده رفته و نگارنده، دیدن آن را به عنوان یک پیشنهاد قابل اطمینان و درخشان، به خوانندگان همراه و فهیمش هدیه می کند.
بنابراین به پاسخ این پرسش رسیدیم که به راستی فیلم «روزهای زندگی» چگونه توانسته به این آبرو و بزرگی و ارزش نائل آید و بدان دست یابد. این موفقیت در هر ساحت سخت افزاری و نرم افزاری محقق شده است.
«روزهای زندگی» نتیجه یک تلاش مخلصانه، با پشتکار و وفادار و مرهون اصول و ارزش های متنی و محتوایی و ساختاری سینمایی است.
دقت در رعایت اصول بصری چه در حوزه درام و چه اکشن و چه فضاسازی و چه شخصیت پردازی، در این فیلم به چشم می آید و در آن به منصه ظهور و بروز رسیده است.
خیلی جالب است که فیلم با یک بودجه معمولی و حتی می توان کم ساخته شده و از همین امکاناتی بهره برده که در اختیار مابقی فیلمها هم هست و چه بسا بیشتر از «روزهای زندگی» هم.
اما خلوص و اعتقاد و پشتکار سازنده و وفاداری و رواداری نسبت به اصل و اصالت و ماهیت و استانداردهای سینمایی، چنین نتیجه ای را به بار آورده و چنین فیلمی را حاصل کرده.
و این اتفاق، قابل تعظیم و ستایش و این فیلم، لایق الگو قرار گرفتن است برای همه آنان که دل در گرو ارزش های بکر و ناب این ملت دارند و می خواهند و می توانند ادامه دهنده راهی باشند که روزهای زندگی و امثالش طی کرده اند. امید!
محمدقمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست