شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
راه های گسترش فرهنگ مطالعه در میان معلمان
امروزه با افزایش روزافزون پیشرفت ها و گسترش یافتن ارتباطات، شاهد به موفقیت رسیدن نهادها و سازمان ها به دلیل توجه زیاد به مسائل پژوهشی و تحقیقاتی هستیم. در حقیقت یک معلم نیز که امر بسیار مهم آموزش را به عهده دارد، برای پیشرفت و ارتقای سطح علمی و فرهنگی خودش باید کوشش کند و به دنبال پژوهش و تحقیقات جدید باشد تا به اصطلا ح، از قافله عقب نماند.
ما معلمان از چه طریق و چگونه می توانیم راه های مناسب گسترش فرهنگ مطالعه و پژوهش برای خودمان و همکاران پیدا کنیم؟
چه راه هایی برای گسترش فرهنگ مطالعه و معلمان وجود دارد؟
- ایجاد زمینه های رشد و ارتقای سطح علمی معلمان با پرداختن به حرکت های پژوهشی و تحقیقی.
- افزایش حضور و مشارکت جمعی معلمان.
- پیدا کردن موانع و مشکلا ت این قبیل جریان ها و سعی در رفع آنها.
- ایجاد ارتباط کاری بین معلمان و تبادل نظر از همدیگر.
- سازماندهی در آموزش و پرورش برای ارائه خدمات مفید در آینده.
- اختصاص دادن مکان های مناسب پژوهشی برای معلمان از طرف دولت و وزارتخانه.
مکان پژوهشی معلمان: یک مکان اختصاصی برای معلمان که متشکل از یک یا چند ساختمان نظیر کتابخانه، مرکز سایت و مراکز چاپ و تکثیر مجهز و... باشد.
دبیرخانه شورای پژوهشی منطقه: یک دبیرخانه که متشکل از کارشناسان این رشته و پژوهشگران برتر منطقه باشد. سازماندهی نیروهای پژوهشی و برگزاری جلسات و همایش ها از مسوولیت های این دبیرخانه است.
کارگاه های پژوهشی: ایجاد کارگاه های پژوهشی مستمر در طول سال تحصیلی. از مهمترین وظایف این کارگاه ها رفع اشکالا ت و موانع معلمان و راهنمایی آنها در مسیر پژوهش و تحقیق است.
● موضوع اصلی پژوهش
راههای ترویج فرهنگ مطالعه و پژوهش داشتن علم و آگاهی به خود و محیط اطراف خویش از ویژگی های مهم انسانی است که او را از سایر موجودات اطراف خویش جدا می کند. تا آنجا که خود را در میان آنها غریبه و بیگانه می یابد. اهمیت این صفت به حدی است که بسیاری از انسان شناسان او را موجودی «جست وجوگر» تعریف کرده اند. از منظر فلسفی «حقیقت جویی» را با خمیر و سرشت انسان عجین دانسته اند یعنی او را فطرتا حقیقت جو می دانند. روانشناسان جدید این حس را در نیاز بنیادی تر و عمیق تر «خودشکوفایی» می بینند که انسان با به فعلیت درآوردن استعدادهای بالقوه خود، دامنه هستی و وجود خویش را می گستراند و وسیع تر می کند. ذهن خلا ق بشر از زمان های دور همواره در پی این بوده است که پاسخی برای پرسش های خود بیابد، ناشناخته ها را مورد شناسایی قرار دهد و بنیان های زندگی فردی و اجتماعی خود را بر یافته های علمی هموار سازد.
به همین دلیل روحیه پژوهش، مطالعه و کنکاش علمی در زمینه های مختلف با انسان آمیخته بوده وبا پیشرفت و تکامل حیات اجتماعی و گسترش علوم و فنون عجین شده است. شکی نیست که یکی از مهمترین این شرایط، ایجاد عادت هایی است که بشر را به سمت شناخت و آگاهی هدایت کند. ایجاد عادت به مطالعه و پژوهش یکی از عادت های پسندیده است. او نیازمند این است که خود را بهتر بشناسد، به قابلیت خود پی ببرد، دایره شناخت خود را از محیط بالا ببرد و با روابط انسانی بهتر آشنا شود. پس تلا ش برای ایجاد عادت به مطالعه و پژوهش باید از اولویت های کارگزاران فرهنگی باشد. اما نقطه آغاز مطالعه و پژوهش کجاست؟
الف) خانواده: خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است که هم در بودن و هم در شدن انسان نقش اساسی دارد و همه فعالیت های تربیتی از خانواده شروع می شود.
نقش خانواده در ایجاد عادت به مطالعه از گهواره آغاز می شود و لا لا یی ها اولین پیونددهنده کودک با ادبیات به شمار می آید. این اشعار ساده که گاهی حتی کلا م آن با کودک هیچ رابطه ای ندارد هم احساس امنیت را به او انتقال می دهد و هم زمینه ساز اولین ارتباط های انسانی است.
ب) مدرسه: مدرسه دومین جایگاه تربیتی انسان است که هر کس اصول و قواعد خواندن و نوشتن را فرا می گیرد و می آموزد که بدون کمک والدین و معلمان خود مطالب کتاب را بخواند و بفهمد. انسان به دلیل همین تحول بزرگی که در خود احساس می کند، اشتیاق فراوانی به مطالعه دارد و هر لحظه می خواهد بیشتر با دنیای پر رمز و راز درون کتاب ها آشنا شود. برای بسیاری از انسان ها، مدرسه اولین مکانی است که آنها را با خواندن و مواد مکتوب آشنا می کند، زیرا یا به دلیل بی سوادی پدران و مادران یا به سبب عدم عادت به مطالعه آنان، آنها فرصت تجربه های مفید خواندن در خانواده ها را نمی یابند. لذا مهم ترین وظیفه مدرسه طراحی و پیاده کردن برنامه های آموزشی و پرورشی مدونی است که متناسب با هر مقطع سنی و هر پایه درسی کسب شده، به دنبال کردن علا یق خود در کتاب های غیردرسی تشویق کند.
شکل گیری عادت به مطالعه و پژوهش در مدرسه و گسترش آن به نگاه نظام آموزشی به مقوله آموزش و پرورش بستگی دارد. حال با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که هر فردی که در بستر خانواده و مدرسه زمینه های مطالعه و پژوهشی داشته باشد، به همین ترتیب اگر وارد جامعه بشود و یک شغل مناسب مانند معلمی را به عهده بگیرد، طبعا در راستای شغلی خودش آن مهارت های علمی و پژوهشی اش را به کار خواهد بست.
● بهترین راهکار
با تفکر و تعمق در این مساله من به یک نتیجه خوب و اساسی رسیدم، یعنی بهترین راهکار برای گسترش فرهنگ مطالعه و پژوهش در معلمان، ایجاد یک مکان پژوهشی اختصاصی معلمان است. نمونه ای از این مکان های اختصاصی، پارک های پژوهشی است. اولین شهرک های علمی و پژوهشی در اروپا در اواخر دهه شصت شکل گرفتند که از آن جمله می توان به کمبریج و هریوت وات در انگلیس و آنتی پولیس در فرانسه اشاره کرد. تاکنون حدود یک هزار پارک پژوهشی در کشورهای مختلف ایجاد شده است. کشورهای آمریکا - انگلیس - فرانسه - کانادا و چین بیشترین مراکز پژوهشی را در خود جای داده اند. در سال هشتاد و یک در کشور ما ایران وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دست به اقدام ایجاد مراکز آموزشی و پژوهشی براساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، کرد و مراکزی در استان های مرکزی، سمنان و گیلا ن افتتاح شد. مضافا آموزش و پرورش می تواند برای این منظور علا وه بر شورای پژوهش و تحقیق، یک دبیرخانه شورای پژوهشی منطقه و کارگاه های پژوهشی دائم در این منطقه آموزش و پرورش دایر کند. البته لا زم به ذکر است راههای زیادی برای گسترش فرهنگ مطالعه و پژوهش معلمان وجود دارد، ولی متاسفانه بعضی از این روش ها به دلیل محدودیت های اقتصادی و اعتباری و نداشتن فرصت و زمان کافی، ضمانت اجرایی ندارد. باید یادآوری کرد که برای شکل گیری عادت به مطالعه و پژوهش در جامعه باید نهادهای مختلفی مانند خانواده، مدرسه، کتابخانه های عمومی و سایر رسانه های جمعی هم سو و هم هدف به این سمت و سو حرکت کنند، حرکتی زنجیروار باشد، در این صورت است که افرادی پویا و جامعه ای زنده و بالنده خواهیم داشت. این مهم فقط با حمایت و پشتیبانی دولت تحقق خواهد یافت. در آخر می توان چنین نتیجه گرفت که امروزه با توجه به مشکلا ت و چالش هایی که در نظام آموزش و پرورش وجود دارد، لا زم است همه ما معلمان با حمایت سازمان ها و ارگان ها و دولت، با به کار بردن مهارت هایمان در امر پژوهش و تحقیق، این موانع و مشکلا ت را کنار بزنیم تا بتوانیم با کمک خداوند متعال، یک آموزش و پرورش پویا و کامل داشته باشیم.
نویسنده : زهرا شکرزاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست