پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
ایدههای سبز در دریانوردی
در توسعه صنایع کشتیسازی مهندسان به فاکتورهای مختلفی توجه میکنند. یکی از مهمترین این فاکتورها یافتن راهکارهایی موثر برای کاستن از اصطکاک میان کف کشتیها یا شناورهای سنگین با آب است. نتیجه چنین نگرشی حرکت آسانتر کشتیها روی آب و در نتیجه کاهش حجم عظیم دیاکسیدکربن تولید شده توسط موتورهای کشتیها و شناورهاست.
اخیرا شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) با همکاری شرکت کاشیا یوشن نیپون (NYK) پرده از ابتکار عمل تازه و موثری در این زمینه برداشتهاند. مهندسان این پروژه مدتها روی ایده استفاده از حبابهای هوا برای کاستن از این مقاومت سایشی کار کردند و اکنون فکر میکنند با توجه به پیشرفتهای به عمل آمده فاصله چندانی تا موفقیت نهایی ندارند.
آنها این ایده را در قالب یک طرح اولیه پیاده کردهاند و در خلال بررسیهای دقیق متوجه شدهاند که با استفاده از لایهای از حبابهای هوا در پوسته زیرین کشتی یا هر شناور سنگین دیگر که باعث سر خوردن آسانتر شناور روی آب میشود، میتوان حجم آلاینده کربنی دیاکسیدکربن ناشی از سیستم موتوری کشتیها را تا ۳۵ درصد کاهش داد.
در حقیقت این لایه حباب حرکت کشتی را تسریع کرده و مانند یک لایه روغنی بین ۲ جسم فلزی که روی هم میلغزند عمل میکند. استفاده از لایهای از حباب هوا بین کشتی و آب تا حد قابل توجهی از ضریب سایش میان بخش زیرین کشتی و دریا را کاهش میدهد. پروژهای که مهندسان شرکت میتسوبیشی روی آن کار میکنند سیستم روانسازی توسط هوا (MALS) نام دارد.
آنها برای نخستین بار این سیستم را روی مدل یک شناور مورد آزمایش قرار داده و از نتایج به دست آمده خیلی راضی بودند. به عقیده کارشناسان، استفاده از این فناوری در شناورهای غولپیکر، بخصوص آن دسته از شناورهای پهنپیکری که قسمت زیرین آنها مسطح است تأثیر بسزایی بر کاهش انتشار گازهای گلخانهای و ازجمله دیاکسیدکربن تولید شده در موتورهای غولپیکر دریایی خواهد داشت.
پیشبینی میشود در آینده نزدیک استفاده از این سیستم در بسیاری از شناورهای پهنپیکر متداول شود. قرار است در سال ۲۰۱۴ کانال سوئز عریضتر شود و این خبر خوبی برای صاحبان شرکتهایی است که شناورهای عظیم و پهنپیکر دارند. آنها میتوانند با عبوردادن شناورهای خود از این معبر مهم جهانی، سود کلانی به دست آورند. در عین حال با بهکارگیری فناوری مورد نظر شرکت میتسوبیشی هزینههای کمتری برای تامین سوخت مورد نیاز برای حرکت این شناورها صرف خواهد شد و ساکنان اطراف کانال نیز محیط زیست و هوای پاکتری برای تنفس خواهند داشت.
Gizmag
مترجم: مهدی پیرگزی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست