جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا

«دکتر سلام», کپسول اطلاعات پزشکی


«دکتر سلام», کپسول اطلاعات پزشکی

این برنامه با زبانی ساده, مطالب مربوط به سلامت را برای طیف مختلف مخاطبان قابل درک می کند

رسانه ملی همواره سعی کرده با تولید و پخش برنامه‌های «سلامت‌محور» که حاوی نکاتی آموزنده در قالب پیشگیری یا درمان در حوزه سلامت روحی، جسمی و بهداشت اجتماعی است در آگاهی‌بخشی به مخاطبان خود موثر باشد؛ مسائلی که شاید تک‌تک افراد جامعه در زندگی روزمره خود بارها با آنها مواجه شده‌اند، ولی هنگام برخورد با این موارد به دلیل نداشتن آگاهی کافی، نمی‌دانند که چگونه باید با این مشکل پزشکی روبه‌رو شوند.

یکی از برنامه‌هایی که رسانه ملی در این زمینه تولید کرده «دکتر سلام» است، این برنامه با اقبال عمومی از سوی مخاطبان تلویزیون مواجه شده است.

دکتر سلام در واقع یک برنامه‌ای علمی ـ پزشکی است که در هر قسمت از آن پزشکان متخصص در حوزه‌های مختلف سلامت به بیان نکاتی آموزنده می‌پردازند.

هدف از تولید این برنامه که محتوای سلامت‌محور دارد، آن است که در بخش‌های کوتاه، پزشکان متخصص بتوانند نکات پزشکی لازم را به مخاطب آموزش دهندو در واقع مانند یک «کپسول اطلاعاتی» عمل کنند.

نکات مثبتی که این برنامه را از سایر برنامه‌های پزشکی تلویزیون متمایز می‌کند و باعث شده که مورد مقبولیت عامه مردم واقع شود، این است که جدا از صحبت‌های تکراری، کلیشه‌ای، تعارفات بی‌جا و... که بین مجری برنامه‌ها و پزشکان مهمان آن برنامه‌ها صورت می‌گیرد و برنامه را کسالت‌بار می‌‌کند، در دکتر سلام پزشک خود به تنهایی و به‌طور مستقیم با مخاطب سخن می‌گوید و مخاطب اطمینان دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن در هر قسمت از این برنامه با نکات مهمی در علم پزشکی آشنا می‌شود و مطمئن است که وقتش هدر نمی‌رود و مجری با این جمله که «آقای دکتر وقت تمام شده» مخاطب را با اطلاعات ناقص رها نمی‌کند.

چالشی که بیشتر برنامه‌های پزشکی تلویزیون با آن مواجهند و در بسیاری از موارد باعث کاهش جذابیت برنامه نزد مخاطبان می‌شود؛ این است که پزشکانی که به این برنامه‌ها دعوت می‌شوند از اصطلاحات تخصصی بسیاری که ضرورتی هم ندارد، استفاده می‌کنند که این اصطلاحات برای بسیاری از مخاطبان ناآشناست و از آنها سر درنمی‌آورند.

اما دکتر سلام سعی کرده با زبانی ساده و به دور از اصطلاحات تخصصی و ثقیل پزشکی مطالب را برای طیف مختلف مخاطبان قابل درک کند. البته این ساده‌گویی باعث ضعف در گفتار و انتقال مطالب پزشکی نمی‌شود.

از مولفه‌هایی که در جذابیت یک برنامه تلویزیونی می‌تواند موثر باشد، طراحی داخلی برنامه است. در برنامه دکتر سلام ما شاهد دکوری هستیم که فضای یک اتاق را نشان می‌دهد و پزشک برنامه با پوشیدن روپوش سفید پشت میز نشسته است، این طراحی در ضمیر ناخودآگاه هر مخاطب مطب یک پزشک را تداعی می‌کند و این خود در ایجاد ارتباط بین مخاطبان با برنامه تاثیر‌گذار است.

البته با وجود تمامی امتیازاتی که برنامه دکتر سلام دارد، نکاتی هم هست که بهتر است سازندگان این برنامه به آنها توجه کنند. مسائل پزشکی که تاکنون در این برنامه بیشتر به آن پرداخته شده در حوزه درمان است، حال آن که جا دارد درباره پیشگیری از بیماری‌ها نیز سخن گفته شود، زیرا اکنون همه می‌دانند که پیشگیری بهتر از درمان است.

تجربه موفق ساخت برنامه دکتر سلام، این موضوع را یادآوری می‌کند که اگر برنامه‌ای با ایده عالی و آموزنده از تلویزیون پخش شود، مردم از آن استقبال می‌کنند، بدون این‌که به این فکر کنند که این برنامه از چه شبکه‌ای پخش می‌شود یا حتی یک برنامه به صورت تکراری از چند شبکه به نمایش درمی‌آید.

احمد میرزایی‌تبار