جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
«آل» مصطفی زمانی و دیگر هیچ
![«آل» مصطفی زمانی و دیگر هیچ](/web/imgs/16/96/gojbv1.jpeg)
گر چه عقیده دارم اظهار نظر در مورد یک فیلم قبل از اکران عمومی آن کار منصفانه ای نیست اما علی معلم از جمله تهیه کنندگانی است که خیلی خوب کارش را حمایت می کند و این چند سطر نقد من تاثیری روی فیلم «آل» نخواهد داشت و از طرف دیگر این فیلم از ویژگی های بصری خوبی که بتواند موجب دیده شدن آن شود نیز برخوردار بود. طراحی صحنه و لباس، صدای خوب، فیلم برداری، تدوین و کارگردانی قابل قبولی داشت اما داستان آل به اندازه ای سردرگم، بی منطق و غیرحرفه ای بود که نه شروعی می توان برای آن قائل شد ونه خاتمه ای. علی معلم که خود از منتقدین خوب این حوزه است فیلم آل را به مرحوم ساموئل خاچیکیان و مرحوم امیر قویدل تقدیم کرده در حالی که یقینا اگر این دو در حیات بودند حتما داستان آن را تائید نمی کردند. البته شاید این فیلم بتواند از طرف سازمان بهزیستی یا وزارت بهداشت برای تبلیغ تنظیم خانواده موثر باشد و خیلی از زوج های جوان را برای همیشه از بچه دار شدن منصرف کند.
در تمام طول فیلم به انتظار تعلیق درست و روند معقولی بودم تا شاید بتوانم به این باور برسم که همه چیز یک شوخی است یا یک بازی یا یک رویا. مثل رویاهایی که در کابوس بازیگر اصلی تکرار می شد و در این تکرار به قدری اصراف شده بود که دیگر جذابیت غافلگیر شدن را هم نداشت.
آل فیلم سانتی مانتال و لوکسی است که داستان آن در ژانر تریلو هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند و مشخص است که این سانتی مانتالیسم و انتخاب لوکیشنی در خارج از ایران فقط برای به دست آوردن گیشه است و بس و داستان آن می توانست حتی در یک روستای دورافتاده هم جواب بدهد. خیلی سعی کردم تا سمت و سویی به «آل» با فیلم «بچه رزماری» بدهم اما در این مورد هم ناکام شدم. حتی شباهتی به فیلم شب بیست و نهم که به رغم شرایط و تکنیک بیست سال پیش بسیار خوش ساخت بود اما آل را حتی نمی شد با این فیلم کم هزینه اما خوب در ژانر ترسناک مقایسه کرد.
(البته علی معلم تهیه کننده این فیلم است. دوست دارد خرج کند، دستش هم درد نکند و... چرا که تهیه کننده خصوصی مدعی لا زم ندارد.)
تنها نکته قابل توجه در فیلم آل بازی بسیار خوب و روان مصطفی زمانی است که در دومین تجربه اش بعد ازسریال حضرت یوسف(ع) در شخصیتی کاملا باور پذیر متفاوت و قوی ظاهر شده است. بازی متفاوت و روان مصطفی زمانی به ببیننده اجازه نمی دهد که حتی یک لحظه به این بیندیشد که در ذهن به حضور او در نقش حضرت یوسف برسیم. حتی یک میمیک چهره اش هم با نقش قبلی یکی نیست و این مرا به یاد صحبتی که سال گذشته با او داشتم می اندازد که وقتی با ظاهری کاملا امروزی و یا به قول خودش غلو شده تر از آنچه خود بود در محافل و عکس ها ظاهر می شد، می گفت: نمی خواهم در کاراکتر حضرت یوسف باقی بماند و همیشه با این نقش مقایسه شده یا برای نقش هایی نظیر آن انتخاب شوم.
مصطفی زمانی در فیلم آل نشان می دهد که برای خود و بازی اش هدفی دارد، برای رسیدن به این هدف می کوشد و قاعدتا در آینده از او بیشتر خواهیم شنید.
نویسنده : هماگویا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست